Skip to main content
Beantwoord

Omvang Planet mailbox verminderen in de mail app op iPad

• August 25, 2025
  • 5 reacties
  • 76 keer bekeken

Goedemiddag,

Mijn vader maakt via de standaard mail app op zijn ipad gebruik van zijn Planet e-mailadres. Sinds kort is er weer een nieuwe IOS update beschikbaar voor zijn ipad; maar door gebrek aan opslagruimte op zijn ipad kan hij deze niet installeren. Nu heb ik voor hem wat ruimte vrijgemaakt op zijn ipad maar er is nog steeds niet genoeg ruimte. Bij het vrijmaken van ruimte valt het mij op dat de omvang van zijn enige mailbox (Planet) op zijn ipad 2,2 gb bedraagt. Volgens mij betekent dit dat hij te allen tijde toegang heeft tot 2,2 gb aan maildata op z'n ipad, dat heeft hij zeker niet nodig. Ik heb gezocht naar de mogelijkheid om minder data/e-mail te synchroniseren voor z'n Planetmailbox maar ik kan deze optie niet vinden. Tot een maand terug synchroniseren is genoeg. Hoe kan ik de omvang van zijn mailbox op zijn Ipad verminderen zonder e-mails te hoeven verwijderen? Ik hoor graag.

Beste antwoord door Marlon92

Dit is geen instelling van KPN. Het moet een instelling zijn van de mail app van Apple. KPN heeft hier geen invloed op.

Kan je het mail account niet gewoon verwijderen? Dan stel je het na de update weer opnieuw in. Probleem opgelost. 

Een IMAP account kun je probleemloos verwijderen zonder verlies van gegevens. Alle data staat toch (ook) op de server.

5 reacties

• August 25, 2025

Op mijn Samsung staat volgens mij alleen de mail van de laatste 2 weken. Dat merk je bij de zoekfunctie. Die werkt alleen in de mail van de laatste 2 weken. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 26, 2025

Hi ​@AntoonEEEEEEEE,

Ik zie dat Marlon je al heeft uitgelegd dat dit bij een Samsung op een aantal verschillende periodes in te stellen valt, en bij mijn weten is dat voor Apple apparaten niet anders. Zelf heb ik geen Apple producten dus ik kan het niet voor je nakijken, maar Google vertelt mij dat er ook bij Apple apparaten verschillende synchronisatieperiodes in te stellen zijn via de instellingen van de mail app 😊

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 27, 2025

Hallo Maja,
Op mijn eigen IOS telefoon kan ik voor mijn Outlookmailaccount aangeven dat ik enkel wil synchroniseren tot een maand terug. Deze optie zie ik niet staan bij de Planetmailaccount van mijn vader op zijn Ipad. Zijn de instelling van zijn Planetmailaccount dan niet goed ingesteld of biedt dit Planetaccount gewoon geen mogelijkheid om de omvang van de synchronisatie aan te passen?

Ik hoor graag. 

• Antwoord
  • August 27, 2025

Dit is geen instelling van KPN. Het moet een instelling zijn van de mail app van Apple. KPN heeft hier geen invloed op.

Kan je het mail account niet gewoon verwijderen? Dan stel je het na de update weer opnieuw in. Probleem opgelost. 

Een IMAP account kun je probleemloos verwijderen zonder verlies van gegevens. Alle data staat toch (ook) op de server.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 2, 2025

Hoe staat het er nu voor ​@AntoonEEEEEEEE? Is het gelukt om de account anders, of opnieuw, in te stellen en gaat het nu goed? 😊