Skip to main content
Sinds ik ben overgestapt van een KPN abonnement naar ZIGGO met een KPN email only-abonnement,

krijg ik, als ik off line ben geweest de volgende pop up:



De serveer waarmee verbinding is gemaakt, gebruikt een beveiliginscertificaat dat niet kan worden gecontroleerd

De CN-naam van het certificaat komt niet overeen met de doorgegeven waarde.

Deze server blijven gebruiken?



[ ja ] [ nee ]



Als ik op [ja] klik,

kan ik aan de slag, maar het is wel enorm irritant.

Zeker omdat het soms nog een heel gedoe is om de pop up tevoorschijn te krijge. Vóór het zover is, krijg ik meldingen dat mijn PC geen verbinding met een netwerk heeft.



Ik werk met Windows Live Mail op een Windows 7 computer.



Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Wwerkt het via webmail wel gewoon?
Pas wel op met het blijven gebruiken van Windows 7 en Live Mail.



Windows 7 wordt door Microsoft nog maar ondersteund tot 14 januari 2020 (bron),

terwijl Live Mail al sinds 10 januari 2017 niet meer ondersteund wordt.



De (veiligheids) updates stoppen en of het dan nog verstandig is om ermee online te gaan.....



Het wordt tijd om over te stappen op Windows 10 met Windows Mail (is inclusief).
Ik gebruik op mijn Windows 10-platform ook nog steeds de WindowsLiveMail-software als POP-cliënt en werkt perfect, De juiste e-mailinstellingen (POP en SMTP) bepalen de veiligheid van het e-mail-verkeer, dus durf ik de software nog rustig te blijven gebruiken naast de webmail van de provider.
Webmail werkt prima. D.w.z. als ik eenmaal weer contact met het internet heb.

Op die telkens opduikende pop up na, werkt alles goed.

D.w.z.: totdat ik op [ja] gedrukt heb, heeft mijn computer geen contact met het internet.
D.w.z.: totdat ik op [ja]

gedrukt heb, heeft mijn computer geen contact met het internet.


Wat bedoel je precies? Je kunt dat toch wel gewoon internetpagina's bezoeken?
Nee: totdat ik op [ja] heb gedrukt, heb ik gewoon geen contact met de buitenwereld en kan ik dus ook geen webpagina's bezoeken.

Het is soms ook nog een heel tijdje wachten tot die pop-up opduikt. Hij komt lang niet altijd meteen.

Ik probeer dat te stimuleren door Windows Live Mail en mijn browser(s) herhaalde malen te starten.

Daarna werkt alles weer perfect.
Correctie op mijn laatste bericht.

Ik heb zojuist mijn computer opnieuw opgestart. Daarbij kreeg ik via mijn internetbrowsers wèl meteen contact met internet, maar moest ik voor mijn mail toch weer langs de pop-up (die wel meteen verscheen).

Als ik tussendoor de internetverbinding verbreek (kabeltje even verwijderen), is de zaak veel rommeliger en geldt wat ik hierboven schreef.
Ik vraag me af of dit iets met KPN te maken heeft. Je zit nu bij een andere provider, KPN heeft dus nu helemaal niets meer met je normale internetverkeer te maken. Als het normale internetverkeer gehinderd word, dan zul je het ergens anders moeten zoeken.



Of heb je nog "KPN veilig" geïnstalleerd staan ofzo?
Ik vraag me af of dit iets met KPN te maken heeft. Je zit nu bij een andere provider, KPN heeft dus nu helemaal niets meer met je normale internetverkeer te maken. Als het normale internetverkeer gehinderd word, dan zul je het ergens anders moeten zoeken.



Of heb je nog "KPN veilig" geïnstalleerd staan ofzo?


Als TS geen KPN-klant meer is kan KPN veilig ook niet meer werken en komen daar de meldingen misschien van.
Het primaire probleem zit hem in mijn emailprogramma, en ik zit op dat punt gewoon nog steeds bij KPN via mijn "email only abonnement".

Wat ik zei over webbrowsers zou wellicht een andere oorzaak kunnen hebben. Misschien is het het slimst om dat buiten beschouwing te laten.



KPN Veilig heb ik nooit gebruikt. Ik gebruik momenteel Norton.
Wat ik zei over webbrowsers zou wellicht een andere oorzaak kunnen hebben. Misschien is het het slimst om dat buiten beschouwing te laten.

Misschien is het het slimst om dat probleem als eerste op te lossen. Je moet gewoon altijd internet hebben. Als je geen internet hebt, dan hoef je het mail programma helemaal niet te starten, eerst zorgen dat je gewoon internet hebt. Dat je gewoon google kunt openen en dat deze probleemloos laad zonder meldingen. En als dat lukt, daarna pas komt mail ophalen aan de orde. Niet andersom.
Ik heb geen structureel probleem met internet. Ik heb de laatste dagen een paar keer gehad

dat het even duurde voordat mijn browsers contact maakten met het internet. Ik dacht aanvankelijk dat dat door het in de pop up vermelde certificaatprobleem kwam, maar na herhaald testen, vermoed ik dat dat incidentele problemen geweest zijn die los staan van de kwestie waar het hier om gaat. Vanmiddag kreeg ik een foutmelding van Norton, waarna ik opnieuw op moest starten, en daarmee lijkt dat browserprobleem grotendeels opgelost.



Wat niet is opgelost, is het gedoe met de pop up wanneer ik Windows Live Mail start.

Zou het iets te maken kunnen hebben met het aanvinken van

"voor deze verbinding is een beveiligde verbinding (SSL) nodig" ?

of van

"voor deze server is verificatie vereist"?
Staan de instellingen goed zie https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm



Op internet gezocht en las daar dat je de instellingen moet veranderen zie https://answers.microsoft.com/nl-nl/windowslive/forum/all/windows-live-mail-opstartbericht-van/7622dddb-2cc4-4ab8-97be-6cdd82928cb6

Controleer dus even de instellingen van mijn eerste link boven.
Bedankt voor de tip.



Ik heb de vinkjes weggehaald bij

-check for server certificate revocation

en bij

-controleren of de uitgever een certificaat heeft ingetrokken

maar de pop up blijft komen.



Ik heb bij mijn accounts de pop.freeler.nl en pop.hetnet.nl servers (die allebei nog prima werkten)

vervangen door pop.kpnmail.nl

maar de pop up blijft komen



Ik heb mijn verschillende emailaccounts (...@freeler.nl en ...@hetnet.nl) tijdelijk weggehaald bij "opnemen bij berichtverzending en synchronisatie".

Daarbij kwam aan het licht dat alleen als ik enkel mijn ziggo-account aanvink voor "opnemen bij berichtverzending en synchronisatie" de pop up weg is.

Maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Hallo @adzoekt, welkom op het KPN forum. Leuk dat je de community een vraag stelt. Afgezien van je verbindingsprobleem denk ik dat je op de oude DNS-naam voor de server zit. Het zou een (verouderd) beveiligingscertificaat verklaren. We adviseren om pop.kpnmail.nl of imap.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl te gebruiken.



Windows Live Mail wordt niet meer door Microsoft ondersteund. Vanaf 10 januari 2017 is Microsoft (Windows) volledig gestopt met de ondersteuning van programma’s uit de Windows Essentials software suite, waaronder Windows Live Mail. Het programma krijgt hierdoor geen veiligheidsupdates meer.

Omdat de veiligheid van het programma niet meer gegarandeerd kan worden vervalt daarmee ook onze ondersteuning. Zie Hoe stel ik e-mail in voor Windows PC of Apple Mac? welke mailprogramma's we ondersteunen. Het is verstandig om je mailprogramma te updaten. Daarmee voorkom je mogelijke risico's.
Bedenkt voor de reactie.



"We adviseren om pop.kpnmail.nl of imap.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl te gebruiken."



Dat heb ik inmiddels gedaan, maar het probleem is daarmee niet verholpen.



Ik denk dat ik voorlopig het ongemak van de pop up maar voor lief ga nemen.
Bedenkt voor de reactie.



"We adviseren om pop.kpnmail.nl of imap.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl te gebruiken."



Dat heb ik inmiddels gedaan, maar het probleem is daarmee niet verholpen.



Ik denk dat ik voorlopig het ongemak van de pop up maar voor lief ga nemen.


En een ander e-mailprogramma gebruiken.
Hé @adzoekt, als je af wilt van de pop-up met de melding over een ongeldig beveiligingscertificaat, dan is een update van het mailprogramma aan te bevelen. Dan is je mailverkeer weer goed beveiligd. Maar die keus laat ik natuurlijk aan jou 🙂

Reageer