Skip to main content
Antwoord

Ongelezen berichten niet altijd meteen gemarkeerd in Webmail

• April 16, 2025
  • 17 reacties
  • 91 keer bekeken

Ik heb -zoals velen, denk ik- mijn email ingedeeld in submappen en sub-sub mappen, zowel onder Inbox als My folders (ik prefereer Engels):

Dit is het beeld wat ik krijg als ik de webmail open, ook als er nieuwe berichten in een sub-submap staan als gevolg van een filter, geen enkele indicatie dat er nieuiwe berichten zijn, laat staan wáár... 

Pas als ik de submap open krijg ik de indicatie dat er nieuwe berichten zijn:

Pas als ik de submap daarna weer dichtgooi is het beeld zoals ik het verwacht op het moment dat ik de webmail open:

Dit gebeurt ook met sub-sub folders die onder de Inbox vallen.

Dit is uitermate irritant, de helpdesk leverde als non-oplossing dat ik dan maar geen sub-submappen moet gebruiken; maar dan wordt het geheel meteen uiterst onoverzichtelijk.

Ben ik nou de eerste/enige die daar last van heeft of is dit ‘gewoon’ over het hoofd gezien bij de implementatie?

In beide gevallen classificeert dit als een BUG.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hey ​@fatbeard. Er is een antwoord terug vanuit de leverancier en ze hebben de situatie kunnen reproduceren. Alleen helaas kan er niets aan gewijzigd worden vanwege performance redenen. Er is wel een manier waarmee je direct na het openen kunt zien of er nieuwe berichten zijn: 

“De klant kan de submap open laten staan, aangezien Webmail deze voorkeur opslaat. Hierdoor zou het aantal ongelezen berichten direct na het starten van Webmail beschikbaar moeten zijn.”

Dit is misschien niet helemaal het gewenste antwoord, maar hopelijk kun je hier toch mee verder. Misschien dat er toch een e-mail client is die er beter mee overweg kan. Als je je e-mailaccount als IMAP instelt (op verschillende apparaten), dan kun je op meerdere devices je mail beheren en wordt het gesynchroniseerd met de e-mailserver (en apparaten). 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@fatbeard. Ik snap wat je bedoelt en het is nu een beetje willekeurig klikken op mapjes om te checken of er nieuwe mail is. Dat kan beter zou je denken. 

Of dat beter kan ga ik even voorleggen aan de mensen die hier meer vanaf weten. Ik kom er later weer op terug! 

Trouwens, gebruik je ook nog een e-mail client waar het wel gewoon goed weergegeven wordt? Of gebruik je vooral de webmail? 

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2025

Ik gebruik voornamelijk (zeg maar uitsluitend) webmail, om vanaf meerdere devices mail te kunnen raadplegen en beantwoorden.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het team dat zich bezig houdt met de KPN webmail neemt het mee ​@fatbeard. Zodra er meer info valt te melden laten we dat hier weten. 

• Auteur
  • Topper
  • April 22, 2025

Als workaround heb ik voorlopig alle filters die berichten in sub-sub mappen plaatsen uitgezet, dan zie ik tenminste dat er mail is.

Niet ideaal (want nu moet ik de filtering zelf doen) maar je moet wat…

Ik hoop op een goede afloop.

• Auteur
  • Topper
  • May 12, 2025

Hoi ​@fatbeard. Ik snap wat je bedoelt en het is nu een beetje willekeurig klikken op mapjes om te checken of er nieuwe mail is. Dat kan beter zou je denken. 

Of dat beter kan ga ik even voorleggen aan de mensen die hier meer vanaf weten. Ik kom er later weer op terug! 

[...]

Het team dat zich bezig houdt met de KPN webmail neemt het mee ​@fatbeard. Zodra er meer info valt te melden laten we dat hier weten. 

Awel, we zijn inmiddels 20 dagen (dat is dus bijna 3 weken) verder en de stilte is werkelijk oorverdovend.

Verbazingwekkend genoeg vond iemand het nodig om de post van ​@Arjan van KPN te bestempelen als ‘beste antwoord’ terwijl er nog helemaal geen antwoord is...

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het kan soms even duren voordat zoiets wordt opgepakt en aangepast. Ik heb daar helaas geen zicht op en hetgeen wat ik kon doen, heb ik voor je gedaan. Het ligt nu bij het verantwoordelijke team en zij zullen zelf beoordelen of en wanneer er iets gewijzigd wordt. 

Als het goed is krijg ik een bericht, wanneer het is opgepakt en gewijzigd zal worden. Dan zal ik jou ook weer informeren. 

• May 13, 2025

Ik begrijp je helemaal, dit probleem ken ik, maar dan met een email programma, thunderbird.

Als workaround heb ik voorlopig alle filters die berichten in sub-sub mappen plaatsen uitgezet, dan zie ik tenminste dat er mail is.

Niet ideaal (want nu moet ik de filtering zelf doen) maar je moet wat…

Ik ken de webmail van kpn niet echt,  kun je het zo instellen dat je de filters wel instelt maar op verzoek laat werken, eerst zien of er nieuwe berichten zijn en dan het filter eenmalig activeren.

(ik prefereer Engels)

Ik ook, al jaren.

Ben ik nou de eerste/enige die daar last van heeft of is dit ‘gewoon’ over het hoofd gezien bij de implementatie?

Dat laatste vrees ik, zoals ik wel vaker basale functionaliteiten mis bij van alles en nog wat.

• Auteur
  • Topper
  • May 13, 2025

Ik begrijp je helemaal, dit probleem ken ik, maar dan met een email programma, thunderbird.

BUMMER! Nou ja, dat scheelt mij de moeite van installeren…

Ik ken de webmail van kpn niet echt,  kun je het zo instellen dat je de filters wel instelt maar op verzoek laat werken, eerst zien of er nieuwe berichten zijn en dan het filter eenmalig activeren.

Die filters zijn helaas niet ‘on demand’ in te stellen of per message op te roepen. Als ze werken werken ze direct op nieuwe messages en doen dan wat ze moeten doen, alleen de indicatie ‘nieuwe berichten’ is weg zodra je ze berichten verder dan 1 nivo laat verplaatsen.

Wat ik nog kan proberen is om de verplaatsing in meerdere stappen (door meerdere filters) te laten doen, maar dat maakt het geheel aan filters wel wat onoverzichtelijk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 13, 2025

Alleen in/bij de betreffende map wordt het aangegeven. Niet in nog bovenliggende mappen.

Dus als je sub-mappen gebruikt gaat het nog. Die staan vaak wel standaard geopend in de linkerkolom. Maar als er een nieuwe mail in een sub-sub-map is die nog gesloten staat zie je dat uiteraard niet.

Met al die mappen wordt het er niet overzichtelijk van lijkt mij. En dat blijkt.

Het is jammer dat nieuwe mail bij kpn niet direct ongelezen OOK in de inbox blijft. Jou werkwijze heb ik wel met Gmail. Omdat daar ALLE ongelezen mail TEVENS in de inbox komt. Dat kan bij kpn webmail niet volgens mij.

🔸Ik zit de filters nog even te bestuderen. Volgens mij komt met de actie “kopiëren naar...” een nieuwe mail in de INBOX én in de gewenste map terecht. Test daar eens mee.

• Auteur
  • Topper
  • May 13, 2025

Alleen in/bij de betreffende map wordt het aangegeven. Niet in nog bovenliggende mappen.

Zie het derde screenshot in de openingspost: daar wordt wel degelijk in de bovenliggende map getoond dat er nieuwe berichten zijn.

Maar om die indicatie te krijgen moet ik eerst die map openen, terwijl ik niet eens weet dàt er nieuwe mail is (laat staan wáár): ook naast het mail-icoontje bovenin ontbreekt de rode punt bij het openen van de webmail (zie eerste screenshot in de openingsmail).

• May 13, 2025

BUMMER! Nou ja, dat scheelt mij de moeite van installeren…

Nou, in TB kun je wel de wel de filters op afroep activeren, EN er zijn allerlei plug-ins beschikbaar waar ik nog nooit naar heb gekeken, want geen tijd voor, terwijl het wel tijd kans schelen, dat dilemma komt op vele vlakken voor.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 13, 2025

Door al dat geblurde zag en zie ik de indeling niet. Daardoor was het me niet duidelijk dat de 2 sub-sub-mappen met een 1 erbij één screenshot verder weer gesloten waren. En dan zijn die twee 1-en inderdaad opgeteld als 2 te zien. Kennelijk laadt ie het niet eerder.

Maar is het niet gewoon veel duidelijk om alle mail ook (of eerst) in de inbox te hebben?

Papieren post komt ook in één box binnen. Waarna je het bij verwerking verdeelt. 

En naar mijn mening als je in de filters de optie '’kopieren naar...'’ (ik gebruik NL) er gewoon voor zorgt dat ALLES in de inbox komt én een kopie in de betreffen map, sub-map dan wel sub-sub-mappen.

Overigens zijn diverse mappen in/onder INBOX ook zeer ongebruikelijk.

Bij mijn hoofdmail (Gmail is dat, kpn mail alleen voor kpn facturen en dit forum) komt ALLE mail in de INBOX én in de betreffende map. Eenmaal gelezen haal ik het dan uit alleen de inbox. 

Volgens mij bereik je dat met kpn webmail ook met “kopiëren naar...” in de filters.

• May 13, 2025

Voor de wat meer veeleisende gebruiker is webmail niet echt een optie lijkt mij.
Om eens wat noemen, de functie “open message in conversation” zie ik niet ( is er niet ? )
En black list en green list is er ook niet meer, ( ik kom uit de xs4all tijd ).

Ik gebruik voornamelijk (zeg maar uitsluitend) webmail, om vanaf meerdere devices mail te kunnen raadplegen en beantwoorden.

Ik snap, zo doe ik dat ook wel, als ik van huis ben, de filtering wordt alleen gedaan door TB.

En naar mijn mening als je in de filters de optie '’kopieren naar...'’ (ik gebruik NL) er gewoon voor zorgt dat ALLES in de inbox komt én een kopie in de betreffen map, sub-map dan wel sub-sub-mappen.

Kopieren ? ? ! ! Alsjeblieft niet zeg,

Overigens zijn diverse mappen in/onder INBOX ook zeer ongebruikelijk.

JA, dat vind ik ook ja.

Het is jammer dat nieuwe mail bij kpn niet direct ongelezen OOK in de inbox blijft. Jou werkwijze heb ik wel met Gmail. Omdat daar ALLE ongelezen mail TEVENS in de inbox komt. Dat kan bij kpn webmail niet volgens mij.

🔸Ik zit de filters nog even te bestuderen. Volgens mij komt met de actie “kopiëren naar...” een nieuwe mail in de INBOX én in de gewenste map terecht. Test daar eens mee.

Kopieren ? ? ! ! Alsjeblieft niet zeg,

( nou ken ik gmail niet en dat zal ook altijd zo blijven ! )

• Auteur
  • Topper
  • May 13, 2025

Niet om het een of ander, maar als ik papieren mail ontvang sorteer ik die voordat ik hem openmaak: sommige post is belangrijker of interessanter dan andere, sommige post kan meteen bij het oud papier.  Als een ander (een filter) die sortering op zich neemt maar verzuimt om mij te vertellen dat er post is binnengekomen wordt het ook een rommeltje.

Alles eerst in de inbox en vanuit daar kopiëren is alleen maar extra werk, zelfs als dat kopiëren door een filter wordt gedaan: ik moet dan die kopieën weer handmatig verwijderen uit de inbox...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 13, 2025

Nou, laat TS het nou eerst eens proberen. Hier mis ik wjb ook niet, die kraakte mijn oplossingen ook vaak af. IN PLAATS VAN OP HET PROBLEEM VAN TS TE REAGEREN. De groeten in dit topic dus.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 2, 2025

Hey ​@fatbeard. Er is een antwoord terug vanuit de leverancier en ze hebben de situatie kunnen reproduceren. Alleen helaas kan er niets aan gewijzigd worden vanwege performance redenen. Er is wel een manier waarmee je direct na het openen kunt zien of er nieuwe berichten zijn: 

“De klant kan de submap open laten staan, aangezien Webmail deze voorkeur opslaat. Hierdoor zou het aantal ongelezen berichten direct na het starten van Webmail beschikbaar moeten zijn.”

Dit is misschien niet helemaal het gewenste antwoord, maar hopelijk kun je hier toch mee verder. Misschien dat er toch een e-mail client is die er beter mee overweg kan. Als je je e-mailaccount als IMAP instelt (op verschillende apparaten), dan kun je op meerdere devices je mail beheren en wordt het gesynchroniseerd met de e-mailserver (en apparaten). 

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2025

Inderdaad niet helemaal het gewenste, maar zo gaat dat vaker in het leven.
Niet geschoten is per definitie mis…

Evolution is een emailclient waar ik min-of-meer vertrouwd mee ben (werd op mijn laatste werk gebruikt), maar daar ben ik daar ook niet helemaal tevreden mee.
Totnogtoe heb ik niets gezien wat in de búúrt komt van Eudora 7.9 uit het DOS/Win98 tijdperk, dus ik modder nog maar even voort met (deels) handmatige sortering; alle sub-sub mappen open laten maakt de boel er ook niet overzichtelijker op...