Skip to main content
Ik heb een oude laptop met een emailadres @hetnet.nl.

(Daar kan ik inloggen ZONDER GN+WW)



Nu wil ik op een nieuwe iPad hetzelfde adres overzetten omdat de laptop intussen antiek is.

Ik heb wel een GN+WW voor:


  • mijn KPN
  • ...501@kpnmail.nl
NIET voor het bijbehorende @hetnet.nl
Welkom @ouwetoontje! Als je kunt inloggen in MijnKPN kun je het wachtwoord aanpassen via email.kpn.com.



Als het @hetnet.nl e-mailadres een zogenaamde 'alias' is (een onderliggend e-mailadres) kan het zijn dat je alleen de gegevens nodig hebt van ...501@kpnmail.nl. In de e-mail omgeving kun je precies zien hoe de mailboxen en aliassen zijn ingesteld. Als het nog niet helemaal duidelijk is, laat het weten. Dan wil ik je vragen je profiel aan te vullen met je adresgegevens en klantnummer, dan kan ik met je meekijken.
Beste Joran,



via mijn KPN>Producten>Thuis>Info&instellingen zie ik:

...501@kpnmail.nl (primair e-mailadres)

volgens mij is deze gekoppeld met het betreffende email adres .........@hetnet.nl



En ....502@kpnmail.nl



Via E-mail wijzigen kom ik niet verder.



Dus heel graag hulp van jouw kant



groet Anton
Prima, we komen er wel uit. ...501@kpnmail.nl is inderdaad gekoppeld aan het @hetnet.nl e-mailadres. Ik begrijp dat je het wachtwoord voor deze mailbox hebt, dan hoef je verder geen instellingen meer aan te passen.



Je kunt deze instructie gebruiken om de iPad in te stellen: E-mail - KPN/ Planet/ HetNet (IMAP, geadviseerd) - Handmatig Instellen



Omdat ik tegen wat problemen aanliep bij de toestelhulp schrijf ik het hier voor de zekerheid uit:


  • Ga op de iPad naar Instellingen, kies voor Wachtwoorden en Accounts
  • Kies nieuw account, vervolgens "Andere"
  • Klik op "Voeg mailaccount toe"
  • Vul de gegevens in. Bij E-mail vul je het @hetnet.nl adres in
  • Bij Wachtwoord het wachtwoord van ...501@kpnmail.nl
  • De Beschrijving mag je zelf kiezen en is alleen om het account makkelijk terug te vinden
  • Klik op Volgende
  • Kies bovenaan IMAP
  • Naam, e-mailadres en beschrijving zijn als het goed is al ingevuld
  • Onder "Server voor inkomende post" vul je bij de hostnaam imap.kpnmail.nl in
  • Bij gebruikersnaam vul je ...501@kpnmail.nl in en het bijbehorende wachtwoord (als het goed is al ingevuld)
  • Onder "Server voor uitgaande post" vul je bij de hostnaam smtp.kpnmail.nl in
  • Bij gebruikersnaam wederom ...501@kpnmail.nl en het bijbehorende wachtwoord
  • Klik op volgende en klik op bewaar

Vervolgens moeten we nog wat serverinstellingen aanpassen. Je zit nu in het "Wachtwoorden en accounts" schermpje waar het nieuwe account ook tussenstaat. Klik op dit nieuwe account. Klik daarna bovenaan nog eens op het e-mailaccount. Vervolgens zijn er nog een paar stappen:


  • Kies voor SMTP bij "Server voor uitgaande post"
  • Bij Hoofdserver, kies smtp.kpnmail.nl
  • Activeer "Gebruik SSL"
  • Bij de serverpoort, voer 587 in
  • Kies Gereed en klik vervolgens linksboven op Account
  • Scroll naar beneden en druk op Geavanceerd
  • Scroll naar beneden en activeer "Gebruik SSL"
  • Bij serverpoort, voer 993 in
  • Kies Account en vervolgens Gereed

Als ik het zo uitschrijf lijken het een hoop stappen. Ik hoop dat de bovenstaande link het direct doet bij jou, dat maakt het een stuk duidelijk. Maar als je dit stap voor stap uitvoert moet het helemaal goedkomen 🙂
Joran, alvast bedankt voor je uitgebreide uitleg.



Maar Joran, ik heb wel wachtwoorden ook voor 501kpnmail MAAR ik zie niet waar ik deze kan gebruiken/verifiëren in MIJN KPN!
In MijnKPN is het wachtwoord van de e-mail niet nodig. Je kunt de inloggegevens wel controleren door in te loggen op de KPN Webmail! Als het wachtwoord toch niet blijkt te kloppen kun je het aanpassen op de volgende manier:


  • Log in op email.kpn.com met KPN ID (dezelfde inloggegevens als voor het forum)
  • Klik op de ..501 mailbox
  • Klik naast het wachtwoord op "Wijzigen"

Als een wijziging nodig is zal de oude laptop bij het openen van de mail ook om dit nieuwe wachtwoord vragen. Dat kun je dan één keer opnieuw invullen en dan werkt het direct weer.
In MijnKPN is het wachtwoord van de e-mail niet nodig. Je kunt de inloggegevens wel controleren door in te loggen op de KPN Webmail! Als het wachtwoord toch niet blijkt te kloppen kun je het aanpassen op de volgende manier:

  • Log in op email.kpn.com met KPN ID (dezelfde inloggegevens als voor het forum)
  • Klik op de ..501 mailbox
  • Klik naast het wachtwoord op "Wijzigen"
Als een wijziging nodig is zal de oude laptop bij het openen van de mail ook om dit nieuwe wachtwoord vragen. Dat kun je dan één keer opnieuw invullen en dan werkt het direct weer.

Joran, SUPER bedankt.



Nu kan ik zelfs vanaf mijn PC etc inloggen op de mails van mijn vrouw.

( ze zal de iPad denk ik nooit meer afgeven zo gemakkelijk werkt dat zeker vergeleken met een antieke laptop)
Dat is goed om te horen! Heel graag gedaan 🙂

Reageer