Skip to main content

Beste KPN

Ik krijg de laatste tijd weer veel SPAM in mijn normale inbox. deze worden niet herkend als SPAM, ondanks dat het bekende spam berichten zijn die regelmatig voorbij komen.

Er zijn echter ook perioden geweest, waar ik weinig, tot geen SPAM berichten in mijn inbox krijg en allemaal netjes in de spambox terecht komen, echter, zoals momenteel, komt er weer veel spam in mijn inbox terecht komt.  Hoe kan dit KPN. jullie werken toch voortdurend aan het verbeteren en herkennen van SPAM?? toch??

Ik markeer deze altijd als SPAM, maar zie weinig verbetering, het wordt eerder slechter.

Ik heb ergens gelezen dat jullie gebruik maken van een spamfilter/ blacklists die ook door andere providers gebruikt wordt. Waarom werkt deze bij KPN echter niet! Van een ISP als KPN mag je toch beter verwachten!  Of doen jullie dit bewust zodat jullie klanten de Spamfilter kunnen adviseren of eigenlijk aansmeren

Het maken en instellen van een goed spamfilter is krankzinnig moeilijk. Soms is het spamfilter te aggressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een “spelletje tussen kat en muis” tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt.

Je kunt ook zelf een aantal dingen doen om de hoeveelheid spam (sterk) te verminderen. In veel emailprogrammas (Outlook Express Classic, Thunderbird, …………… ) en email apps (Apple mail, ……… ) zit een optie om zogenaamde “Externe inhoud” (elk programma of app heeft hiervoor een (iets) andere naam) wel of niet te blokkeren. Door het laden van deze “Externe inhoud" weet de spammer dat jouw emailadres bestaat en krijg je daarna nog meer spam. Als je deze optie aanzet worden bijv. afbeeldingen niet automatisch geladen en kun je, indien gewenst, het spam bericht verwijderen zonder deze “Externe inhoud” te laden. En dan denkt de spammer dat jouw emailadres niet bestaat.

Bij de KPN webmail staat dit filter standaard aan. Terwijl bijv. bij Apple Mail deze optie juist in de standaard configuratie uit staat.

Ik persoonlijk heb nog een extra verdedigings-linie. Als ik mijn laptop aanzet dan start ook automatisch een programma genaamd POPMAN. M.b.v. POPMAN ( http://www.ch-software.de/popman/ ) kan ik spam verwijderen van de emailserver voordat ik mijn email met mijn emailprogramma binnenhaal. (Nee, ik krijg geen geld voor het promoten van dit programma want dit programma is GRATIS. Hoewel men de auteur van POPMAN wel kan bedanken door geld te doneren).

Met de bovenstaande maatregelen ging voor mij de hoeveelheid spam terug van ca. 10-20 stuks per week naar ca. 2 - 4 per maand.


Reageer