Skip to main content
Sinds drie dagen krijg ik ondanks dat ik in outlook lees en ontvangst bevestiging aanvink in een bericht deze niet meer binnen. ( heb het getest met mail naar mezelf.) is er iets gewijzigd in de KPN mail server? Ik gebruik een hetnet adres.



gr fred
Hoi @fkelfkens

Dat kan ook door een instelling in de Outlook van de tegenpartij komen.

Van mij zal je bijvoorbeeld nooit een leesbevestiging krijgen 😎(gaat je niets aan😉):



De KPN mailserver zal (mag?!!) zich hier niet mee bemoeien.
Hi Fred, welkom hier. Ik kan ook niet zo snel bedenken waar dit verder aan zou kunnen liggen, ik vermoed ook dat dit aan de instellingen die RBxx aangeeft ligt. Zou je dat willen controleren? Deze vind je onder Bestand > Opties > E-mail. Scrol daar iets naar beneden om de opties te zien.
We gebruiken sinds een aantal dagen een nieuwe mail server voor de te verzenden mail. Dus we hebben dit wel even laten controleren en het blijkt dat de functie voor ontvangstbevestigingen op de nieuwe mailserver is komen te vervallen. Dit omdat een ontvangstbevestiging alleen werkt als alle mailservers op de route dit ondersteunen, en dat is vaak niet zo.



Een ontvangstbevestiging, als die wel werkt, geeft ook alleen maar aan dat een mail is aangekomen bij de ontvanger. Een leesbevestiging is net even iets anders. Dat is een optie van je mailprogramma en die geeft dan een melding terug naar de verzender dat een mail echt geopend is.
Hallo Erik,



Nou lekker dan. Ben een week bezig geweest om uit te zoeken waarom ik geen ontvangstbevestiging meer kreeg. O.a. ESET en mijn hostingbedrijf hebben meegeholpen zoeken. Ik gebruik trouwens Outlook 2007.



Ik begrijp het verschil tussen lees- en ontvangstbevestiging. Een leesbevestiging wordt vaak geweigerd door de lezer. Maar een ontvangstbevestiging geeft in ieder geval aan dat de mail bezorgd en daar gaat mij het om. Dus als een bijlage te groot is of een bepaalde extensie van een bijlage wordt niet geaccepteerd dan krijg ik dus bericht dat de email niet bezorgd is.



Ik vind het zo raar dat wij als gebruikers gewoon niet geinformeerd worden als jullie iets wijzigen.



Ik zou dan ook graag zien dat het weer hersteld wordt.

Want mijn ervaring is dat ik bijna altijd wel een ontvangstbevestigings-mail terug krijg.



Gr. J. Grooten
Welkom, J. Grooten! Goed om te horen dat jij wel bijna altijd een terug kreeg. Onze ervaring daarin is anders. We zien dat een ontvangstbevestiging vaak niet ondersteund wordt. Een grote speler zoals GMail, bijvoorbeeld, ondersteunt het ook niet. Daarom hebben we ervoor gekozen dit ook niet meer te ondersteunen.



Een ontvangstbevestiging geeft aan dat een mail is aangekomen. Daar kun je in de meeste gevallen gewoon van uitgaan. Als een mail niet aankomt omdat de bijlage te groot is, of niet geaccepteerd wordt, of een andere reden, dan krijg je daar netjes een melding van. Als het door onze mailserver niet geaccepteerd wordt voor verzending krijg je direct in je mailprogramma een foutmelding. Als het door de ontvangende server niet geaccepteerd wordt krijg je een zogenaamd bounce-bericht.



Je noemt ook hostingbedrijf. Voor de volledigheid: De ontvangstbevestiging die niet meer verzonden wordt geldt alleen als je gebruik maakt van onze mailservers.


Daarom hebben we ervoor gekozen dit ook niet meer te ondersteunen.



En waarom wordt dit doorgevoerd zonder dat de gebruikers hiervan in kennis worden gesteld? Je moet tegenwoordig als je een vraag hebt door tientallen forumberichtjes gaan zoeken als iets ineens anders functioneert. Een ander voorbeeld: waarom staat nergens eenduidig hoe om te gaan met het melden dat mail geen spam is? Heb ook daarvan intussen diverse versies van de te gebruiken methode gezien.



https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm zou een moie pagina zijn om al dat soort zaken vast te leggen (en haal dan de dubbel en driedubbel en afwijkende info uit het forum!)

Dag, kennelijk is deze situatie onveranderd want het werkt bij mij nog steeds niet. Kunnen we hopen dat deze optie weer beschikbaar komt? Ik heb deze namelijk wel nodig. Zo niet dan zie ik mij genoodzaakt een ander oplossing te zoeken buiten KPN.

ik hoor het graag.

gr 

Bert


Dag @Berrt ,

de ontvangstbevestiging zal niet meer terugkomen. @Erik_ van KPN legt hierboven al uit waarom:

Dit omdat een ontvangstbevestiging alleen werkt als alle mailservers op de route dit ondersteunen, en dat is vaak niet zo. Daarom hebben we ervoor gekozen dit ook niet meer te ondersteunen.”

De leesbevestiging werkt nog wel, maar daarbij ben je afhankelijk van de ontvanger van het bericht. Die kan er (standaard) voor kiezen om geen leesbevestiging terug te sturen.