Skip to main content

Outlook stuurt per e-mail onderstaande foutmelding. De telefonische servicelijn van KPN kan mij niet helpen en verwijst mij naar dit forum. Wie kan mij helpen?

Dit is de foutmelding van Outlook:

“You're seeing an error because of an issue with your email provider's security certificate. You may still connect to your email server, but be aware that this will be an insecure connection, and operations such as sending and receiving messages may fail.

In order to resolve this issue, please contact your email provider or IT administrator. Notify them that the server identity and trust chain listed in your provider's SSL certificate does not match the domain you're connecting to.

Houd er rekening mee dat het Outlook Mobile Support-team niet kan helpen bij het oplossen van dit probleem.”

Hallo en welkom, @WJMV! Mijn advies is om jouw e-mailaccount van Outlook te verwijderen en opnieuw in te stellen. Een wijziging: Zet het poortnummer van de smtp server niet op 587, maar op 465. Dit zou moeten werken.


Een wijziging: Zet het poortnummer van de smtp server niet op 587, maar op 465. Dit zou moeten werken.

@Denise_, Hoe gaan jullie er voor zorgen dat bij de standaard configuratie van de smtp server van KPN in Outlook de poort ook op 465 gezet wordt i.p.v. 587? Het is voor de gemiddelde consument heel vervelend om de standaard procedure te doorlopen (waarbij je zo ongeveer niets hoeft in te vullen behalve je emailadres en wachtwoord) om dan later tot de conclusie dat het verzenden van mails niet lukt omdat het "verkeerde" poortnummer gebruikt is. Een andere vraag is waarom poort 587 niet ook gewoon nog werkt.


@wjb Goed dat je dit aankaart! Ik ga dit intern uitzetten. Als ik meer informatie heb, kom ik er op terug.


@wjb Ik heb reactie ontvangen!

Normaal gesproken hoef je in Outlook alleen je account gegevens in te vullen en vult Outlook de IMAP/SMTP automatisch aan. Sinds de update van Outlook zijn hier problemen mee. In maart dit jaar is er een oplossing gekomen, maar sindsdien wordt poort 587 geblokkeerd. De workaround daarvoor is om poort 465 te gebruiken. We hebben Microsoft verzocht om de blokkade van poort 587 op te heffen of de autoconfiguratie aan te passen. Microsoft wil hier niet aan mee werken en geeft aan dat dit vanzelf gebeurt als alle klanten de SMTP blijven wijzigen naar poort 465. Vooralsnog blijft de enige oplossing dus handmatig poort 465 in te vullen bij SMTP. :neutral_face:


De arrogantie ten top van Microsoft.

Door de blokkade van poort 587 en het niet automatisch kiezen voor poort 465 loopt nu 100% van de gebruikers tegen dit probleem aan. 


Ja, helaas. Maar alleen met de Outlook app, als het goed is. Andere Outlook producten zouden wel gewoon moeten werken. 


Ja, helaas. Maar alleen met de Outlook app, als het goed is. Andere Outlook producten zouden wel gewoon moeten werken. 

Klopt en Outlook op Windows werkt ook nog gewoon met poort 587.

Ik snap dan ook niet waarom poort 587 op Android (en iOS) geblokkeerd zou moeten zijn.

Ik vind eigenlijk dat Microsoft het gebruik van KPN mailboxen daarmee behoorlijk dwarsboomt


@Denise_, Sinds de laatste update (gisteren) van de Outlook app voor Android is het niet meer mogelijk om poort 465 in te stellen bij de smtp server voor KPN. Als je dat doet lukt het niet meer om een KPN emailaccount in de Outlook app te configureren.

Daarmee zijn we dus weer terug bij af. :rage:

Ik hoop dat jullie dit opnieuw bij Microsoft zullen aankaarten.


@wjb echt? Pff, dat schiet ook echt niet op. Ik ga een mailtje sturen. Je hoort meer van mij!


@Denise_ , Heb je een update?


@wjb De laatste update is van juni. We wachten nog steeds op een oplossing vanuit Microsoft.