Skip to main content

Thuis geen enkel probleem met uitgaande e-mail. Ik heb twee laptops, een Windows 7 met Windows Live mail, en een Windows 10 met Thunderbird. Bij allebei heb ik het probleem dat, zo gauw ik op een ander wifi netwerk zit, ik geen mail kan versturen. Of dat netwerk wel/niet beveiligd is maakt niet uit.

“Unable to relay without authentication” verschijnt er, terwijl bij instellingen dit op "geen authenticatie” staat.

Ik ben door een kpn medewerker gebeld geweest en allerlei varianten geprobeerd qua authenticatie uitgeprobeerd, maar niets helpt.

Authentie buitenshuis is verplicht. Altijd al zo geweest. Althans de laatste 10 jaar. 

Thuis is authentie binnenkort ook verplicht. Bij heel veel klanten is dit al zo. KPN maakt het stapsgewijs bij steeds meer klanten verplicht. 

Bij Thunderbird zien de juiste instellingen er zo uit:

Windows Live Mail komt uit de steentijd en zou u niet meer moeten gebruiken.


@Nick K. 

Zitten die andere wifi netwerken bij een andere internet- / emailprovider ?


@Nick K. 

Gebruik je soms poort 25 om email te versturen ? Dat vinden ze sinds kort bij de KPN “niet leuk meer” en dan wordt uitgaande email geblokkeerd.


@Nick83  poort 587 (standaard) en ja, op andere netwerken. Ik ga de buren vragen om op hun wifi in te loggen en en kijken wat er gebeurt. Ik heb overigens 4 accounts, en als ik bij één van die vier volgens jouw suggestie hierboven de gebruikersnaam invul doet-ie diezelfde gebruikersnaam bij alle vier invullen. Is dat niet gek?


Ik heb overigens 4 accounts, en als ik bij één van die vier volgens jouw suggestie hierboven de gebruikersnaam invul doet-ie diezelfde gebruikersnaam bij alle vier invullen. Is dat niet gek?

In Thunderbird is dit. En dit klopt, dan word bij alle 4 de accounts dezelfde SMTP server gebruikt. U kunt dit veranderen door 4 SMTP servers in te stellen. Maar als alle 4 de accounts van KPN mail adressen zijn hoeft dit niet.


@Nick83 

Allemaal KPN. Dat zou betekenen dat hij ziet dat er van één en dezelfde club gemaild wordt? emailadres van verzendende account is dan niet gelijk aan de ingevulde gebruikersnaam. En dat zou dan geen probleem hoeven op te leveren? Ik heb voorlopig alles op geen authenticatie gezet, zonder gebruikersnaam.  Zolang ik thuis zit, maakt het allemaal niet uit.


Reageer