Skip to main content

Op de pagina https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/device/nokia/7-1-single-sim-ta-1100/topic/e-mail/handmatig-instellen/choice/kpn-planet-hetnet-imap-geadviseerd staat beschreven hoe ik op mijn Nokia connectie maak met KPNmail. 24 stappen. Maar het is véél eenvoudiger (tenminste als je Outlook op je telefoon hebt staan!).

De instructie gaat uit van gebruik van Gmail. Met de standaard Outlook app hoef ik maar drie zaken in te vullen: account naam / wachtwoord en type communicatie (IMAP). Daana vindt de app alles zelf.

Wat (eigen ervaring!) daarbij ook opruimt: verwijder de Outlook app, start de telefoon opnieuw op en installeer Outlook opnieuw. Je begint dan met een schone lei. Bij Outlook van Office hielp de bovenstaande truuk ook (ik moest de accountnaam van mijn email veranderen, na een verhuizing die in een andere post om hulp riep!)

Mijn vermoeden: het heeft zin om alle beschrijvingen zoals op de bovenliggende toestelhulp pagina staat eens door een niet-IT-er te laten uitproberen.

Komisch: ook op een Samsung Tab A werkt het heel simpel: verwijder Outlook van de tablet, ga naar de Play Store, installeer Outlook opnieuw. Dan verschijnt de vraag om accounts toe te voegen, type gebruikersnaam, kies IMAP en type het wachtwoord  En ja: het ophalen van mail kan ook op de tablet (en dus eenvoudiger dan op de service pagina https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/device/samsung/galaxy-tab-a-10-5-sm-t595-android-pie/topic/e-mail/handmatig-instellen/choice/kpn-planet-hetnet-imap-geadviseerd. in 20 stappen is verteld. Trouwens: bij mij ontbreekt de keuze email in de Samsung folder op de startpagina!!!!! Android versie 9, alle updates, geen Samsung programma's er uit gegooid…

Ook op een Lenovo tablet werkt het zo!

Mijn statement blijft dus: het heeft zin om alle beschrijvingen zoals op de bovenliggende toestelhulp pagina staat eens door een niet-IT-er te laten uitproberen.

 


invoeren email connectie kan véél eenvoudiger dan door KPN wordt beschreven in de toestelhulp pagina's Kijk maar in mijn andere post

*Admin: samengevoegd met bestaand topic.

 


i
*Admin: samengevoegd met bestaand topic.

 

Leuk, maar antwoord?


Waar wil je een antwoord op, Andre? Je zegt dat het simpeler kan met Outlook, dat is een nuttige opmerking, maar niet zozeer een vraag. De instructie gaat uit van Gmail want dit is op een Android toestel de standaard mail app 


Het begint al

  • met de vraag: mijn telefoon is up-to-date (en ik hou me aan de KPN adviezen: updaten) dus ik heb Android10!
  • Ga ik naar de uitleg van de dualsim versie van mijn apparaat kloppen de operating systemen helemaal niet
  • staat Gmail wel op mijn startmenu (bij mijn Android versie moest ik Gmail vanuit de google folder naar het startscherm slepen!);

     

  • waarom wordt gekozen voor overige, en niet voor \outlook (waarbij alleen email en wachtwoord connectie maken, tenminste vorige week, ik ga het proces niet herhalen)
  • waar staan mijn contacten? In gmail of in outlook op de PC? Volgens mij is er verschil tussen hetgeen in mijn Outlook op de PC en Gmail op de telefoon voor mijn contacten wordt vastgehouden..
  • Als ik in gmail bezig ben en ik vind dat kpn onterecht een mailtje in de spam bak heeft gegooid, gaat het terug verplaatsen naar de inbox daar goed?

Als ik even doordenk komen er nog wel meer vragen…..

Maar ik heb geen zin meer in deze resultaatloze discussies en vermoed dus dat ik mijn forumlidmaatschap binnenkort maar opruim. Alleen blijft dan alleen nog mijn vraag: kan ik mijn bijdrages wegpoetsen?


Het kan inderdaad voorkomen dat de simulaties in de toestelhulp niet helemaal 100% overeenkomen qua waar dingen staan en hoe het eruit ziet. We hebben heel veel simulaties in de toestelhulp, en die toestellen updaten regelmatig. Dus ja, dan kan het voorkomen dat er verschil ontstaat. Als dit verschil minimaal is, dan gaan we daarvoor niet de hele instructie opnieuw doen. Dingen als dat de GMail app in een mapje staat versus op het startscherm is bijvoorbeeld zo'n verschil dat we niet per sé gaan aanpassen. Zie je grotere verschillen, gebruik dan de feedback knop die in de toestelhulp zelf wordt weergegeven.

Je hoeft verder ook niet per sé Gmail te gebruiken, als jij liever Outlook wilt, gebruik dan vooral die. Tegenwoordig heb je daar inderdaad alleen mailadres en wachtwoord voor nodig, dus het is inderdaad makkelijk instellen. Als je wel GMail wilt gebruiken, dan is dit gewoon een IMAP koppeling. Dat wil dan ook zeggen dat alles wat jij met je KPN mail in GMail doet, ook in de webmail gebeurt, en dan dus ook weer gesynchroniseerd wordt met andere mail apps die je gebruikt.

Wat bedoel je verder met de vraag over contacten? Gaat het dan om de contacten van je KPN Mail? Die staan alleen in de webmail en worden niet gesynchroniseerd met andere mail apps die je gebruikt. Contacten in GMail & Outlook synchroniseren ook niet met elkaar of met de webmail.

 

Wat betreft je forumaccount, als je het forum zou willen verlaten blijven je berichten gewoon staan. We kunnen als je graag wilt je account verwijderen, maar dat doet niets met je berichten. Het verwijdert dan alleen je naam erbij.

 


Erik, het Nokia toestel bestaat al meer dan twee jaar. En er staat al lang Android10 op. en 7 heeft er volgens mij niet eens op gestaan. En misschien is het ook niet nodig om zo veel beschrijvingen de detailleren, vooral als het op al die Nokia telefoons op de zelfde manier gaat. Maar ok… Het staat indrukwekkend hoeveel telefoons door kpn worden ondersteund. Maar misschien iets minder maar wel actuele plaatjes?

Ik wil niet perse Outlook gebruiken, kom alleen bij bijvoorbeeld de KlikenTik cursussen van de nationale bibliotheken veel mensen tegen die het wél op hun telefoon hebben staan, en als dan het aanmelden stukken eenvoudiger is dan met Gmail.. Vooral gegeven de gemiddelde leeftijd waar je dan als docent mee te maken hebt.

De vraag over contacten eist in mijn ogen dat er over het hoe en wat van contacten gerelateerd aan de app die je gebruikt wel eens wat meer uitgelegd mag worden. De suggestie is namelijk dat als je een contact op je telefoon hebt staan dat die gegevens overal even compleet en up-to-date zijn. Er mag wel eens uitgelegd worden dat een contact op een Android telefoon niet op de zelfde manier in webmail staat (of Outlook). Android lijkt wel gelijk op te gaan met Gmail contacten. maar toch wel handig om dat te weten...


Ah, je bedoelt de stappenplannen die over Contacten gaan. Die gaan over contacten op je telefoon. Die hebben niet specifiek te maken met je e-mail van KPN. Wel kun je aan de contacten op je telefoon een e-mailadres toevoegen. Via mailapps op je telefoon, onafhankelijk van welke provider je dan in die app instelt, kun je dan naar die contacten mailen. Maar omdat het dus contacten van je telefoon zijn, synchroniseren die verder niet met de KPN mail. Als je een Gmail account heb, en je kiest ervoor om de Gmail contacten app te gebruiken, dan worden contacten onder je GMail account opgeslagen en die synchroniseert dan wel weer met Gmail. Maar niet met onze webmail, en ik meen ook niet met Outlook. Maar dit zijn ook weer dingen die gaan over hoe je een telefoon gebruikt, en daarin kunnen we nooit compleet zijn. Er zijn altijd weer andere vragen die iemand kan hebben. Ik snap je insteek, vooral ten aanzien van het oudere deel van de bevolking die toch vaak minder kundig is met mobiele apparaten. Ik wil je dan alleen toch vragen om je feedback in te dienen op de stappenplannenpagina's zelf.

Wij kunnen de feedback ook doorgeven. Alleen dan moeten we eerst het specifieke stappenplan opzoeken dat je bedoelt, die link, plus wat je feedback dan is, kopiëren en alles in een mail gooien richting de afdeling. Dat kost extra tijd, en vooral met de huidige drukte kunnen we die tijd hier niet insteken. Het is dan veel praktischer als je dit zelf doet. Dit kan op elke pagina van de stappenplannen waardoor je feedback gelijk gekoppeld wordt aan een specifiek stappenplan en een specifieke stap. Dit doe je met de optie onderaan ‘Heeft deze instructie je geholpen?’ Kies daar voor ‘Nee’ en je krijgt de volgende opties.

 

 


goeie middag, heb mijn opmerkingen geplaatst. Bij 7.1 dual sim