Skip to main content

Vanaf 1 januari 2023 vervalt in Outlook de mogelijkheid om KPNmail via IMAP/POP te koppelen. Microsoft stapt over naar OAuth 2.0. Ik heb nu meerdere mailaccounts die allemaal in Outlook zitten.

Is hier een oplossing voor (KPNmail via Oauth?)

Of moet ik voor KPNmail nu kiezen voor een andere mail client?

Welke mail client is hiervoor het beste?

Ik heb jaren Outlook gebruikt maar Thunderbird is een top alternatief. Voor Mac en Android heb ik Spark, maar de Windows versie is er al jaren niet.

Bij thunderbird voer je wachtwoord en email in en de rest doet hij zelf.


@Kees Rit

Heb jij een emailaccount bij Microsoft of GMail (bijv. "xxx@outlook.com") ? Want alleen daar wordt nu OAuth 2.0 gebruikt en (voorlopig ????) niet bij de KPN. OAuth 2.0 is een (twee-traps) manier waarop een wachtwoord wordt gegenereerd voor een emailaccount.

Zelfs als je OAuth 2.0 gebruikt moet je nog steeds per emailaccount (in jouw emailprogramma) een keuze maken tussen POP of IMAP.

(Ik persoonlijk ben niet erg gecharmeerd van OAuth omdat met deze methode geen leestekens en cijfers in een nieuw wachtwoord worden opgenomen.)


Ik heb jaren Outlook gebruikt maar Thunderbird is een top alternatief.

Het gaat hier niet om de Outlook mailcliënt maar om de mailserver outlook.com.


POP en IMAP die blijven gewoon (overigens geen enkele reden is om POP nog te gebruiken)

 

Overgang naar Oauth 2.0 is een goed ding in verband met beveiliging van met name office 364.

Voor je normale mail op kpn heeft dit niet direct gevolgen, ik denk klok en klepel verhaal, geen paniek, een beetje recente versie van outlook (>=2019) kan prima overweg met deze standaard.


POP en IMAP die blijven gewoon (overigens geen enkele reden is om POP nog te gebruiken)

Natuurlijk is er wel een reden om POP te gebruiken op één apparaat.

Daarmee zorg je er immers voor dat je altijd een exemplaar van de mail in eigen beheer hebt en dus ook in jouw eigen backup cyclus mee kunt nemen. Zakelijk kan ik al mijn sinds 2006 ontvangen en verzonden mails nog boven tafel tillen.


POP en IMAP die blijven gewoon (overigens geen enkele reden is om POP nog te gebruiken)

Natuurlijk is er wel een reden om POP te gebruiken op één apparaat.

Daarmee zorg je er immers voor dat je altijd een exemplaar van de mail in eigen beheer hebt en dus ook in jouw eigen backup cyclus mee kunt nemen. Zakelijk kan ik al mijn sinds 2006 ontvangen en verzonden mails nog boven tafel tillen.

 

Mijn ervaring is dat het Ok is, zolang (zoals jij) de backup bijgehouden wordt.

De meeste mensen doen dat helaas niet en dan zijn ze aan de beurt bij de eerstkomend defecte schijf. Ook omdat outlook bestanden vaak verborgen zitten.

Veel mensen hebben tegenwoordig meer dan 1 device en met POP staan documenten dan snel verspreidt.

Mijn mail vanaf 2008 staat op een IMAP server, ik raad iedereen aan om van POP af te gaan en respecteer uiteraard dat er nog mensen zijn die dat anders zien :-)


@EAZ1964 

Ik ben nog een tevreden gebruiker van POP en IMAP (naast elkaar) hoor !!! Maar ik maak dan ook regelmatig backups van ALLE mappen op mijn laptop.


@Kees Rit 

Het kan ook zijn dat je elke keer bij jouw Microsoft (MS) account moet inloggen om voor Outlook updates kunnen te krijgen. En dan moet je om in te kunnen loggen bij jouw MS account een nieuw wachtwoord laten genereren m.b.v. OAuth (2.0) bij MS. Maar dit heeft niks te maken met hoe je bij de KPN email ophaalt.

(Weet @GeSp hier misschien meer over ?)


POP en IMAP die blijven gewoon (overigens geen enkele reden is om POP nog te gebruiken)

 

Overgang naar Oauth 2.0 is een goed ding in verband met beveiliging van met name office 364.

Voor je normale mail op kpn heeft dit niet direct gevolgen, ik denk klok en klepel verhaal, geen paniek, een beetje recente versie van outlook (>=2019) kan prima overweg met deze standaard.

Je kan het zelfs via de registry voor Outlook 2013 aanzetten, dat werkt prima met O365.

Outlook 2016 en hoger ondersteunen het zonder dat een aanpassing nodig is.

OAuth2 aanzetten voor Outlook 2013: https://learn.microsoft.com/nl-nl/archive/blogs/ivfranji/authentication-enabling-modern-auth-oauth2

Support voor 2013 stopt trouwens in April 2023, dus als je die nog gebruikt dan kan je beter voor die tijd upgraden.

 

@Kees Rit

Het kan ook zijn dat je elke keer bij jouw Microsoft (MS) account moet inloggen om voor Outlook updates kunnen te krijgen. En dan moet je om in te kunnen loggen bij jouw MS account een nieuw wachtwoord laten genereren m.b.v. OAuth (2.0) bij MS. Maar dit heeft niks te maken met hoe je bij de KPN email ophaalt.

(Weet @GeSp hier misschien meer over ?)

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar als je 2FA hebt aanstaan hoef je alleen elke keer als het wachtwoord wijzigt opnieuw via 2FA te authenticeren voor exchange accounts, voor de rest werkt het zoals altijd, en hoef je geen wachtwoorden in te geven elke keer dat je outlook start (tenzij je het vinkje ww onthouden niet hebt aangevinkt natuurlijk).

Voor normale POP/IMAP accounts via andere mailproviders zoals KPN wijzigt er i.d.d. niets tenzij die mailproviders zelf extra vereisten stellen.

Gmail doet dat b.v., als je daar 2FA aanzet kan je app-wachtwoorden gebruiken, zie https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=nl#zippy=%2Cwhy-you-may-need-an-app-password%2Cfix-problems-with-microsoft-outlook


Hi @Kees Rit. Ik zie dat er in de afgelopen dagen een hoop goede reacties zijn geplaatst. Heb je hierin het antwoord gevonden? 


Ik zie de mailbox als een digitale brievenbus.

Een echte brievenbus haal je ook dagelijks leeg, anders raakt deze vol en kan er geen post meer bij.

De post behandel ik en archiveer ik daarna in mijn fysiek ordners.

Bij de digitale post doe ik hetzelfde, die behandel ik, print het uit waar nodig en  archiveer ik daarna in mijn fysieke ordners.

Daarom blijft mijn emailquota altijd op 15GB staan.

 

 


@Kees Rit 

Over OAuth 2.0:

https://nl.wikipedia.org/wiki/OAuth


print het uit waar nodig en  archiveer ik daarna in mijn fysieke ordners.

Ik hoop dat je dat, met het oog op de natuur, maar heel weinig doet.


Hallo @wjb , mjjn energieleverancier, mijn verzekeraars en de fiscus sturen de stukken nog gewoon per post, de rest gaat tegenwoordig digitaal, o.a. KPN, dus ben ik wel verplicht e.e.a. uit te printen voor naslag. The cloud vertrouw ik niet en sla zo min mogelijk digitaal op.

Wat dat betreft ben ik nog heel ouderwets, net zoals jij iets hebt met niet opnemen van telefoontjes zonder nummerweergave😉

 


...dus ben ik wel verplicht e.e.a. uit te printen voor naslag.

Je hoeft natuurlijk helemaal niets uit te printen voor naslag.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon electronisch archiveren op een NAS met backup elders.


...dus ben ik wel verplicht e.e.a. uit te printen voor naslag.

Je hoeft natuurlijk helemaal niets uit te printen voor naslag.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon electronisch archiveren op een NAS met backup elders.

Hallo @wjb en dat wil ik dus niet, lekker ouderwets, net als jij met je privénummers niet beantwoorden, hebben we allebei een tic😉