Skip to main content
Beantwoord

Oude berichten werden opnieuw opgehaald via POP3 instellingen in Thunderbird

• December 20, 2025
  • 14 reacties
  • 133 keer bekeken

Ik gebruik Thunderbird voor de mail (POP3). Vanmorgen had ik ineens ruim 6000 ongelezen mails in mijn Postvak IN. Het waren oude mails (vanaf oktober 2024), die niet meer in Postvak IN stonden. Deels omdat ze waren verwijderd, deels omdat ze in andere mappen waren gezet. Mails die nog in Postvak IN stonden waren niet opnieuw opgehaald.

Het lijkt erop dat de mails .opnieuw van de server gehaald zijn, maar ik heb ingesteld dat mails ouder dan een jaar worden verwijderd, en ik zie dan ook op de server geen mails ouder 20 december 2024. Toch kreeg ik weer mails binnen vanaf oktober 2024.

Hoe kan dit?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Wim Bl . Welkom hier.

Dank aan iedereen voor het meedenken en de uitgebreide bijdragen. Er zijn al veel goede en logische verklaringen genoemd. Voor KPN, en dus ook voor mij als moderator, houdt het hier wel op. We kunnen en mogen niet in de mailbox van een klant kijken en hebben geen zicht op wat een mailprogramma lokaal doet. Ook is er geen verborgen extra opslag waar oude mails ineens vandaan zouden kunnen komen.

Alles bij elkaar wijst het toch sterk richting Thunderbird zelf. Bij POP3 wordt lokaal veel onthouden en opgeslagen, en als die administratie om wat voor reden dan ook in de war raakt, bijvoorbeeld door een update of corruptie, kunnen dit soort vreemde effecten ontstaan. Dat voelt onlogisch, maar is helaas niet uniek bij grote mailarchieven.

Goed om te lezen dat het praktisch is opgelost door de berichten op te schonen. Mocht dit vaker terugkomen, dan ligt verdere uitzoekwerk echt aan de kant van Thunderbird en hun instellingen.

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken en het delen van ervaringen. Dat helpt andere meelezers minstens zo veel.

14 reacties

• December 20, 2025

Die berichten staan nog op de server. Jij hebt in Thunderbird ingesteld dat berichten op de server niet verwijderd moeten worden. 

Normaal onthoud een emailprogramma zoals Thunderbird welke emails al opgehaald zijn. En oude emails worden zodoende niet nog een 2de maal opgehaald. 

Kennelijk in Thunderbird dat in dit geval vergeten. Misschien door een update. Of je hebt misschien zelf de instellingen in Thunderbird opnieuw ingesteld ofzo. 

Maar hoe dan ook, Thunderbird was vergeten welke berichten hij al had opgehaald en heeft nu alles opnieuw opgehaald. 

Heb je al eens overwogen om te werken met IMAP? Want dan heb je dit niet. De inhoud van de server is dan altijd gelijk met die van Thunderbird. Ook van de extra mappen die je zelf bijgemaakt hebt. En ook van de prullenbak en spam map.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Zie mijn aanvulling op het bericht. De oudste mails op de server zijn van 20-12-2204, terwijl ik ook oudere mails weer binnenkreeg. Overigens had ik ook regelmatig overbodige berichten verwijderd van de server, en kreeg ik die toch weer binnen. Ik heb dan ook geen flauw idee waar ze vandaan gekomen zijn. Het lijkt wel of er nog een opslag van berichten is bij KPN, berichten die ik niet zie op de server.

De reden voor POP3 is dat ik mijn mailhistorie sinds 1999 op de computer heb staan. Zoveel kan ik niet op de server laten staan.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

@Wim Bl 

Laat dat POP account een kopie van alle email op de KPN servers staan ? Of verplaatst dat POP account alle email naar jouw emailprogramma ?

Kijk eens bij de KPN webmail. Wat staat daar nog aan emails ? en in welke mappen ? Dat kan ook een aanwijzing geven wat er gebeurd is.

Misschien is jouw account gehackt en speelt iemand een naar spelletje met jouw email ? Verander dan ALLE wachtwoorden, inclusief dat van het KPN ID.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Thunderbird laat de mails op de server staan, maar ik heb ingesteld dat ze na een jaar verwijderd worden van de server. De oudste berichten op de server zijn dan ook van 20-12-2024. Toch kreeg ik oudere berichten binnen, en ook berichten die ik expliciet van de server had verwijderd, en ook van mijn pc.

Kortom, het is een raadsel waar ze vandaan gekomen zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Ik heb het opgelost door alle ongelezen berichten te selecteren en te verwijderen (na een controle).

• December 20, 2025

De reden voor POP3 is dat ik mijn mailhistorie sinds 1999 op de computer heb staan. Zoveel kan ik niet op de server laten staan.

Dan is Thunderbird zelf het probleem denk ik. Een emailprogramma is er niet voor gemaakt om zo'n gigantische historie op te bouwen. Dat gaat een keer fout. Vroeg of laat word de data een keer corrupt.

Wij hebben de email vanaf 2014 in Thunderbird staan. Als ik heel ver terug scrolt naar daadwerkelijk 2014 en 2015, dan zie ik daar ook fouten in sommige emails. Ontbrekende stukken tekst enzo. Oude mail kun je het best gewoon verwijderen. Je doet er toch niets meer mee.

Maar ik moet wel zeggen: ik verbaas me er wel eens over dat er niet veel betere backup mogelijkheden zijn in email programma's. Zodat je bijvoorbeeld de oude mail per jaar kunt exporteren/backuppen naar een los bestand wat je buiten het emailprogramma bewaart. En op externe harde schijf bijvoorbeeld. En wat je dan nog even tijdelijk in kunt lezen op het moment dat je nog een oude mail zoekt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Marlon, ook al zou het aan Thunderbird liggen, is het nog een raadsel waar de mails vandaan gekomen zijn, omdat een deel niet meer op de server stond en ook niet op de pc.

Overigens ruim ik regelmatig oude mails op, maar heb ik inderdaad nog wel enkele mails van 25 jaar oud. 

• December 20, 2025

Kortom, het is een raadsel waar ze vandaan gekomen zijn.

Ik schrik hier wel een beetje van, ook omdat ik ook soms (voor mij) onverklaarbare dingetjes meemaak met email (xs4all, nu kpn, helaas)
Zo raak ik spontaan kladversie email berichten kwijt, ERG onhandig, vervelend, irritant.
Bij xs4all kon je als gebruiker veel meer zelf doen op de server, oude versies terugzetten bv.
Dat is wat bij de vraagsteller nu onbedoeld is gebeurd vermoedelijk.

Dan is Thunderbird zelf het probleem denk ik. Een emailprogramma is er niet voor gemaakt om zo'n gigantische historie op te bouwen. Dat gaat een keer fout. Vroeg of laat word de data een keer corrupt.

Nou, dat hoop ik toch niet.

Wij hebben de email vanaf 2014 in Thunderbird staan. Als ik heel ver terug scrolt naar daadwerkelijk 2014 en 2015, dan zie ik daar ook fouten in sommige emails. Ontbrekende stukken tekst enzo. Oude mail kun je het best gewoon verwijderen. Je doet er toch niets meer mee.

Je spreekt voor jezelf hoop ik, daar ben ik het ABSOLUUT niet mee eens.
Ik heb nu >30 jaar archief.

Maar ik moet wel zeggen: ik verbaas me er wel eens over dat er niet veel betere backup mogelijkheden zijn in email programma's. Zodat je bijvoorbeeld de oude mail per jaar kunt exporteren/backuppen naar een los bestand wat je buiten het emailprogramma bewaart.

Kijk, daar ben ik het weer wel mee eens, dat is wel mogelijk maar lastig, niet iedereen zal dat doen.
Dus dan de uitspraak : “mijn computer is gecrasd (!/?) DUS ik ben al mijn berichten kwijt”
Wat natuurlijk niet zo is, maar de computer winkel zegt dat (want heeft er geen zin in ! )

En op externe harde schijf bijvoorbeeld.

En dan nog dubbel, 2 schijven

En wat je dan nog even tijdelijk in kunt lezen op het moment dat je nog een oude mail zoekt.

Zo doe ik dat inderdaad, maar dan omdat ik eerder een ander email programma gebruikte ( wat niet draait op deze OS )
Een 2e installatie van een zelfde email programma zou ook nog kunnen.

• December 20, 2025

Marlon, ook al zou het aan Thunderbird liggen, is het nog een raadsel waar de mails vandaan gekomen zijn, omdat een deel niet meer op de server stond ...

En nog steeds niet staat neem ik aan?

Dan moet het toch ergens uit Thunderbird vandaan komen.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 23, 2025

Hoi ​@Wim Bl . Welkom hier.

Dank aan iedereen voor het meedenken en de uitgebreide bijdragen. Er zijn al veel goede en logische verklaringen genoemd. Voor KPN, en dus ook voor mij als moderator, houdt het hier wel op. We kunnen en mogen niet in de mailbox van een klant kijken en hebben geen zicht op wat een mailprogramma lokaal doet. Ook is er geen verborgen extra opslag waar oude mails ineens vandaan zouden kunnen komen.

Alles bij elkaar wijst het toch sterk richting Thunderbird zelf. Bij POP3 wordt lokaal veel onthouden en opgeslagen, en als die administratie om wat voor reden dan ook in de war raakt, bijvoorbeeld door een update of corruptie, kunnen dit soort vreemde effecten ontstaan. Dat voelt onlogisch, maar is helaas niet uniek bij grote mailarchieven.

Goed om te lezen dat het praktisch is opgelost door de berichten op te schonen. Mocht dit vaker terugkomen, dan ligt verdere uitzoekwerk echt aan de kant van Thunderbird en hun instellingen.

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken en het delen van ervaringen. Dat helpt andere meelezers minstens zo veel.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

@Wim Bl 

Als de harde schijf / SSD te vol is of het computer geheugen te vol is kunnen er ook “rare dingen” gebeuren. Of als je teveel tabs in een browser opent of (te) veel programma's tegelijkertijd opent kan het computergeheugen ook snel vollopen.

En je moet ook met TB de ongebruikte ruimte uit de databestanden verwijderen (Heeft TB daar een optie voor ??) zodat de databestanden kleiner worden.

Mijn ervaring is dat ik meer dan ca. 90% van alle berichten die ouder zijn dan ca. 6 maanden zonder problemen kan verwijderen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 24, 2025

@Wim Bl 

Dan denk ik dat Mozilla nog wel een aantal verbeteringen mag doorvoeren om de robuustheid van TB te vergroten. Afgaande op mijn ervaringen in het verleden heb ik niet zo'n hoge pet op van TB.

Gebruik van het computergeheugen: Ik zelf gebruik een programma dat helpt om het geheugengebruik te minimaliseren. Indien gewenst kan wel vertellen welk programma dat is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 26, 2025

Bedankt voor de reacties. Ik blijf het een vreemd gebeuren vinden dat verwijderde en verplaatste mails ineens weer terug zijn in Postvak In. Hopelijk blijft het bij iets eenmaligs. Verder heb ik eigenlijk nooit problemen met Thunderbird.