Skip to main content

Hallo, ik heb een wellicht wat vreemd probleem wat ik maar niet opgelost krijg. Ik maak gebruik van de hotspot functionaliteit van mijn Samsung Galaxy S20 Ultra om mijn 5G verbinding te gebruiken op mijn laptop. Voorheen deed ik dat met Hollandsnieuwe (Vodafone netwerk) en dit werkte altijd probleemloos. Sinds ik echter ben overgestapt naar KPN Mobiel lukt het mij op geen enkele manier om op mijn laptop gebruik te maken van de Outlook client in combinatie met mijn work/school account (Office 365) van mijn werk. Outlook wil simpelweg niet synchroniseren. 

 

Ik heb al een hoop zaken geprobeerd:

  • Reset network settings op mijn telefoon
  • Volledige Factory data reset op mijn telefoon
  • Outlook geïnstalleerd op een andere laptop en die verbonden met de hotspot (werkt niet)
  • SIM kaart van mijn vrouw (ook KPN Mobiel) in mijn telefoon (werkt niet)

Met mijn SIM kaart in de telefoon van mijn vrouw (Samsung S10) werkt het wel. Het delen van mijn KPN Thuis wifi via de hotspot en dan verbinden werkt ook. Outlook werkt ook prima op beide laptops als deze rechtstreeks verbonden zijn met mijn thuis netwerk, zowel draadloos als bekabeld.

 

Een eerste voorzichtige conclusie is dat het iets te maken heeft met mijn KPN simkaart in combinatie met mijn Samsung S20. Het vreemde is echter dat het probleem zich alleen lijkt voor te doen met Outlook. Andere applicaties en browsen gaan razendsnel en geven geen problemen. Ik had gehoopt dat een factory reset van mijn telefoon (want wellicht nog settings van Hollandsnieuwe/Vodafone etc.) de oplossing zou zijn, maar dit lijkt helaas niet het geval.


Komt iemand dit bekend voor, of heeft iemand wellicht nog suggesties? Zou het nog aan de SIM kaart van KPN kunnen liggen?

Hoi @Ms80, welkom hier. 

Dit is wel een heel specifiek probleem. Je hebt hiervoor al veel getest, maar waar zit het probleem. 

Het ligt niet aan de aansluiting, die kun je uitsluiten, aangezien alles verder werkt. En al helemaal met het toestel van jouw vrouw. 

Maar ik kan het verder ook niet verklaren. Heb je dit ook bij Microsoft en Samsung voorgelegd? Lijkt wel heel erg op een toestel probleem i.c.m Outlook zoals je dat zelf ook al voorzichtig concludeerde. 

 

 


Hoi @Bart_Z ,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik inderdaad contact ga zoeken met Samsung.

Ik heb vandaag nog een laatste test gedaan: mijn SIM kaart omzetten naar een E-sim. Mocht er nu iets heel vreemds zijn in de combinatie van mijn SIM kaart en mijn toestel, dan heb ik die optie nu ook uitgesloten.

Mocht ik er achter komen wat het probleem nu was dan laat ik het hier zeker weten. Mocht iemand anders hetzelfde probleem ervaren met zijn/haar S20 (Ultra), laat het me vooral ook weten :-)


Heb je het al kunnen testen? Ik ben wel benieuwd. Ook over wat Samsung eventueel gaat zeggen. 


@Bart_Z : Heb mijn SIM-kaart omgezet naar E-sim. Helaas zonder resultaat. De SIM-kaart is daarmee ook uitgesloten.

Wat ik nog niet getest had was Bluetooth- en USB-tethering. Bluetooth werkt niet omdat de verbinding simpelweg te traag is, maar ik ben nu (as we speak) verbonden via USB-tethering met 5G (dus ouderwets met kabel van mobiel naar laptop) en Outlook lijkt zowaar wat te doen :-)

Ik ga het nog even dubbel checken en uitsluiten dat mijn laptop stiekem onderwater niet nog ergens verbonden is met mijn thuisnetwerk, maar de eerste resultaten zijn hoopvol.

Bij Samsung kwam ik helaas niet veel verder. Had via WhatsApp contact met hun support afdeling (ik vermoed eerste lijns), maar die leken mijn probleem niet te begrijpen en verwezen me naar een fysieke Samsung Service Center locatie. Helaas zit die niet in de buurt en ik vraag me af of ze het daar wel kunnen oplossen.


Ik vraag mij dat ook af. Gelukkig werkt het via USB. Dat is een optie. 

Jammer dat ze jouw vraag niet begrepen. Wellicht ook handiger als iemand mee kan kijken, maar als het niet in de buurt is wordt dat lastig. :( 

Het is ook wel heel specifiek. Ik moet ook zeggen dat ik echt niet weet waar ik het nog moet zoeken. 


Vandaag ook nog even in ‘safe mode’ geprobeerd (zowel mijn S20 in Safe Mode en Outlook 365 in Safe mode), maar ook geen verschil.

Als ik zoek op de Microsoft site dan lijken er meer mensen met vergelijkbare problemen te zijn, waarvan één post 261x het vlaggetje ‘I have the same question’ heeft gekregen. Helaas vanuit Microsoft, in ieder geval in de fora, geen duidelijk antwoord.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/cannot-use-any-microsoft-apps-via-mobile-hotspot/0db67287-cd0c-4393-99e8-8cfaca196cf3 

https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/no-sync-of-outlook-via-mobile-hotspot/85afd21b-afe9-4eb8-a81c-d9beeef2424f 

https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/when-i-connect-my-laptop-office-365-to-hotspot-on/249afd0d-d2cd-4a87-b92e-52e8993fe4e8 


Dat is jammer, wel heel bijzonder. Lijkt dus toch dat Microsoft moeite heeft met de hotspot. Hopelijk komt er nog duidelijkheid. 


Hoi,

Ik was benieuwd of hier inmiddels al een oplossing voor is?

Ik had exact dezelfde problemen met mijn combinatie van kpn op een samsung hotspot.

Bij een speedtest (fast.com) zie je de verbinding ook alle kanten op springen waardoor outlook cliënt inderdaad geen stabiele verbinding kan maken.

Websites hebben minder last en laden uiteindelijk wel 

Toen ik onlangs naar Android 13 ging leek het probleem verholpen. Helaas is het nu na een paar weken weer terug.

 

M

 

 


Helaas moet ik me daar bij aansluiten. Precies hetzelfde als wat MLE beschrijft. Ook bij heeft een update naar Android 13 het probleem voor enige tijd verholpen, maar het is sinds enige tijd weer terug.

Ook hier alle standaardstapjes doorlopen:

  • ander verbonden apparaat → zelfde probleem
  • nooit problemen gehad met vorige provider: Vodafone
  • verbinding opnieuw ingesteld → zelfde probleem
  • vliegmodus aan/uit; battery saver aan/uit → alles zonder resultaat
  • zelfs de bijzondere gedachte van de telefoon in verschillende posities houden → geen resultaat
  • overigens ook niet zo gek: want het internet op de mobiele telefoon zelf werkt prima.

Ik onderschrijf de conclusie dat de combi van telefoon en KPN niet werkt. Een reactie van iemand van KPN zelf zou dan ook heel fijn zijn. Net als stappen richting een oplossing.

Dit is een Vanilla Samsung telefoon (dus niet met bloatware van een telecomprovider oid) die uitstekent werkt in combinatie met simkaarten van andere providers, maar waarvan de hotspot functie enkel niet werkt in combinatie met de KPN sim. Mijn verwachting van een oplossing vanuit KPN vind ik dan ook niet heel gek. Toch?


Ik krijg het gevoel da threads met de status ‘beantwoord’ geen aandacht meer krijgen. Misschien helpt het als ik iemand tag, zoals @Bart_Z  ?