Skip to main content

Krijg nu, na vele jaren probleemloos gebruik van Outlook (via kpnmail) de beveiligingswaarschuwing: Op de server waarmee u verbonden bent, wordt een beveiligingscertificaat gebruikt dat niet kan worden gecontroleerd.

Er is een certificaat verwerkt, maar de keten is geƫindigd bij een basiscertificaat dat niet door de vertrouwenslijstprovider wordt vertrouwd.

Ā 

Certificaatinformatie: Verleend aan: smtp.kpnmail.nl

verleend door: certSIGN Enterprise CA Class 3 G2

Geldig van 13-1-2023 t/m 13-1-2024.

Ā 

HET POROBLEEM DOET ZOCH VOOR VANAF 13/1!!!

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Welke versie van outlook en / of windows?

heb je de smtp instellingen al gecontroleerd?
Ā 


Outlook2019, Windows11


Sorry, en ja, instellingen smtp gecontroleerd. PC-leverancier taat voor een raadsel, in al die jaren nooit een probleem gehad.

Eindeloos telefoneren pc-leverancier met kpn zonder resultaat.


KPN is zo te zien van certificaat leverancier veranderd.

Je mist blijkbaar een of twee certificaten, is je Windows 11 wel helemaal bijgewerkt met alle updates?

Als je Windows 11 bijgewerkt is en die certificaten (nog steeds) missen kan je ze handmatig installeren.

Hier kan je ze downloaden: https://certificaat.kpn.com/installatie-en-gebruik/installatie/ca-certificaten/certsign-ov-server-ca/

De rood omrande certificaten heb je nodig om van die melding af te komen.

Ā 


Dank voor de reacties vrienden! Helaas: waarschijnlijk griep.... Ik kom zsmĀ  terug! Gert


Beterschap en we horen nog wel of het gelukt is.


TĆ³ch gauw even geprobeerd:

Met dit als resultaatā€¦Ā En ook deze melding krijg ik tot vervelends toe!
Dus wederom: HELP!! Ik zie het morgen graag, als het wat beter gaat.
Alvast bedankt!


Die website gebruikt ook een certificaat van certSIGN en die mis je dus daarom krijg je die melding, je kan gewoon onderaan klikken op Doorgaan naar ...

Ā 


Doe morgen mijn bestšŸ˜’Bedankt!, en een fijne avond!


Helaas, niet gelukt! Ik krijg nu niet meer de melding van de Onveilige site, maar bij iedere mail die ik wil verzenden verschijnt nog steeds de melding over het certificaat. Maar de installatie verliep ook niet als beschreven in het stuk van GeSp, Ik kwam direct op een KPN stuk: Installatie cerSIGN servercertificaat (dat kan ik niet als bijlage toevoegen, toch?). heb "Het certSIGN Root CA certificaat is hier te downloadenā€ en "Het certSIGN Enterprise CA Class 3 G2 certificaat is hier te downloadenā€ uitgevoerd (en geĆÆnstalleerd, hoop ik).Ā Opnieuw opgestart, getest, zelfde probleem. Procedure hierboven herhaald, voor Enterprise (de andere stond er niet meer), maar dat heeft dus niet geholpen.
Jullie merken: hier is een absolute digibeet aan het woord, het gaat goed tĆ³t zich een probleem voordoet. Meestal wil mijn bevriende pcwinkel mij wel helpen, maar hier kwam hij ook niet uit. En een telefoongesprek van een uur met weet ik hoeveel KPN-ers leverde ook niets op.
Hopelijk kunnen jullie mij aangeven wat ik verkeerd doe, of wat ik anders moet doen.

Ik wilde de pagina kopiĆ«ren die ik heb gebruikt: 1) nu weer wĆ©l Onveilig.. enz.Ā  en 2) kopie van de pagina

certSIGN OV server CA

KPN geeft publieke certSIGN certificaten uit die vallen onder de certSIGN Root CA Hiƫrarchie. Systemen en applicaties die gebruik maken van certSIGN certificaten van KPN dienen voor een correcte werking de certSIGN Root CA te vertrouwen.

DeĀ Installatiehandleiding certSIGN OV server CAĀ bevat een korte technische toelichting voor de installatie van de certSIGN CA certificaten en is specifiek bedoeld voor installatie van servercertificaten.

De volledigeĀ certSIGN CAĀ hiĆ«rarchie bestaat uit de volgende certificaten:
Ā 

Ā 
Het certSIGN Root CA certificaat is op de meeste systemen al standaard aanwezig. Om de onder deze hiƫrarchie uitgegeven certificaten te vertrouwen dienen ook de andere certificaten op uw systeem of binnen uw applicatie aanwezig te zijn.

Voor vragen over dit onderwerp kunt u om contact op te nemen met deĀ servicedesk.


Staat het certSIGN ROOT CA certificaat al wel bij de Vertrouwde basiscertificeringsinstanties?

(Zo niet dan die eerst importeren in Vertrouwde basiscertificeringsinstanties, kan je onderstaande procedure ook voor gebruiken.)

Ā 

Je kan het certSIGN Enterprise CA Class 3 G2 certificaat op deze manier importeren.

Via start en dan intypen cert krijg je dit scherm als het goed is, daar kiezen voor Computercertificaten beheren:

Dan opent die en ga je naar Certificaten in Tussenliggende certificeringsinstanties, dan zie je het certificaat daar nog niet in staan als het goed is:

Dan kiezen voor Importeren:

Dan krijg je dit, kiezen voor volgende:

Daar via Bladeren het gedownloade CA Class 3 G2 certificaat kiezen en klikken op Volgende:

Dan zou je dit moeten zien, klikken op volgende:

Dan krijg je dit, kiezen voor Voltooien:

Daarna is hij geĆÆmporteerd:

Ā 


certSIGN ROOT CAĀ certificaat staat er NIET in, dus heb ik iets niet goed gedaanā€¦. Vraag: Ergens staat Archieflocatie, en dan Lokale computer aangeklikt; ik ben bang dat ik Huidige gebruiker heb aangekliktā€¦. En dat is niet goed?

Morgen doe ik alles opnieuw, en ik houd jullie op de hoogte. Intussen een goed weekend!Ā 


Helaas, ze staan er nu, dank zij de perfecte instructie waarvoor dank, allebei in, maar de waarschuwing komt nog steeds. PC opnieuw opgestart! Hoe kan ik de inhoud van Tussenliggende certificaten>>Certificaten aan dit bericht toevoegen, ter controle?

Goed weekend verder!


Krijg je die waarschuwing ook nog als jeĀ  https://certificaat.kpn.com/installatie-en-gebruik/installatie/ca-certificaten/certsign-ov-server-ca/ opent?

Ā 

Je kan met de toetsen <Alt>+<PrtScrn> een schermafdruk van het actieve venster maken, die kan je met <Ctrl>+V plakken in het Reageer venster.
Als je het plaatje eerst nog wil bewerken kan je hem b.v. ook in Paint plakken, bewerken en dan weer kopiƫren en in het Reageer venster plakken.

Ā 

Overigens kan je met de toets <PrtScrn> een complete schermafdruk maken, maar in dit geval niet nodig.

Ā 


Als ik de link die jij toont wil openen krijg ik, zoals steeds:Ā 

Je verbinding is niet privƩ

Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens vanĀ certificaat.kpn.comĀ te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens).Ā Meer informatie

NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID

Is dit (helaas) voldoende of moet ik tĆ³ch proberen een schermafdruk van de inhoud van Tussenliggende certificeringsinstanties te plaatsen, zodat je kunt zien dat de 2 eerder genoemde certificaten er in staan?


Die melding betekend dat 1 of beide certificaten nog niet op de juiste plek staan.

Het ROOT certificaat moet niet in het Tussenliggende.. maar in het Vertrouwde ā€¦ gedeelte zoals in het plaatje te zien is:

Ā 


Sorry! Maar: YES!! Diverse testmails verzonden: geen melding! En de link: opent feilloos, ook zonder problemen!

Voor dit moment geweldig bedankt! Mocht het onverhoopt ergens tĆ³ch weer niet goed gaan dan meld ik mij wel weer!