Skip to main content
Vraag

Outlook new geeft vaak problemen met het toevoegen van KPN/Planet e-mail adres

• September 13, 2025
  • 3 reacties
  • 209 keer bekeken

Ik ben een “helper” bij Seniorweb.  Er blijken vaak problemen te zijn om een KPN (Planet of een andere aan KPN  gebonden) e-mail account in Outlook new (niet Outlook classic)  toe te voegen.
KPN klantenservice heeft meestal ook geen oplossing.
Dit probleem treed meestal op als het zelfde KPN e-mail adres ook als Microsoft account (Windows aanmelding) gebruikt wordt.
Blijkbaar gaat Outlook new van uit dat het een “Exchange” account betreft. Maar het moet als IMAP/POP  account ingesteld worden.  Deze optie wordt dan niet aangeboden.
Er is een werkwijze om dat alsnog te doen.
Hier de uitleg die een collega opgeschreven heeft:

“Er is echter toch een 'truc' om IMAP te forceren. Dat gaat als volgt:
1. In Outlook kies "Account toevoegen" en voer het Planet-adres in.
2. Klik NIET op Doorgaan maar op "Een Outlook.com-e-mailaccount maken"
3. Er verschijnt een venstertje "Account maken". Niets doen in dat venster maar direct er weer uitgaan door rechtsboven op het kruisje te klikken.
4. In het nieuwe venster klik rechtsonder op "Geavanceerde installatie".
5. In het volgende venster "E-mailprovider selecteren" klik onderaan op IMAP.
6. Het wachtwoord intypen.
7. Eventueel het schakelaartje "Meer weergeven" inschakelen. Alle instellingen worden dan (momenteel) correct weergegeven.
8. Klik op Doorgaan (2x) “

====
In sommige  gevallen helpt  het als het wachtwoord van het KPN/Planet/…  e-mail account  gewijzigd wordt.
Ik hoop  dat de een en ander hiermee  verder komt.

3 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Is Outlook New gemaakt door Microsoft ? Of door iemand anders ?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Dank voor het delen ​@sigwarth, wordt gewaardeerd!

Ik gebruik Outlook (new) zolang mogelijk niet, want het is gewoon letterlijk een webclient van de outlook.com site. Verschrikkelijk vergeleken de classic variant. 

Maar voor wie de nieuwe wel gebruikt, fijn dat er een workaround is. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 16, 2025

Hey ​@sigwarth. Top dat je hier komt delen wat de workaround is voor Outlook New en ook super dat je je zo inzet om senioren op weg te helpen in de digitale wereld. Ik denk dat veel mensen hier iets aan zullen hebben wanneer ze gaan googelen. Als je nog eens iets hebt gevonden waar de minder digitaal vaardige mens wel eens tegenaan zou kunnen lopen, deel het dan vooral weer :)