Skip to main content
Beantwoord

Outlook vraagt om wachtwoord voor gegevensbestand

• January 13, 2026
  • 5 reacties
  • 60 keer bekeken

Sinds kort kan ik niet meer bij mijn outlook e-mail. Gebruik office 2021 professioneel en Office 2024.

Wanneer ik mail probeer te openen krijg ik de vraag het wachtwoord voor outlook gegevensbestand in te vullen. (Dit wachtwoord heb ik nooit aangemaakt dus kan het ook niet aanpassen.

wanneer ik op oke klik krijg ik het volgende te lezen : “ Kan Microsoft Outlook niet starten. Kan het Outlook-venster niet openen. Kan de set mappen niet openen. De server is niet beschikbaar. Neem contact op met de beheerder als deze situatie zich blijft voordoen.” 

Contact gehad met Microsoft, die legt het probleem bij KPN. Dus graag uw hulp.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Willem1949, wat een gek probleem. 😕 Wij kunnen inderdaad niets wat betreft de systemen/wachtwoorden van Outlook dus ik vind het ook gek dat je naar ons verwezen wordt. Was hier nog een bepaalde reden voor gegeven? 

Als ik rondzoek dan kom ik wel een pagina over het gegevensbestand wachtwoord van Outlook tegen, maar daar wordt alleen aangegeven dat het niet hersteld kan worden als deze vergeten is. 
Ik heb nog een oud topic hierover gevonden bij Microsoft zelf: Wachtwoord voor Outlook-gegevensbestand - Microsoft Q&A
Misschien zit de oplossing voor jou daar ook tussen?

Als dat niet het geval is, dan raad ik je toch aan om weer contact met hen op te nemen voor verdere hulp. Als je aan hen uitlegt dat het om het wachtwoord voor het gegevensbestand gaat, en niet je reguliere e-mail wachtwoord, dan is hopelijk duidelijk dat alleen zij je hier verder mee kunnen helpen. 

Laat je weten hoe het gaan? 

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • January 13, 2026

Vreemd dat Microsoft het probleem bij KPN neerlegt. Het Outlook Gegevensbestand wachtwoord is een functie van Outlook, niet van KPN.

Als je IMAP gebruikt raad ik aan een nieuw Outlook profiel aan te maken. (Uitvoeren: outlook /profiles)
Dan downloadt die alle berichten opnieuw.

Als je POP gebruikt zijn er wachtwoord recovery programma zoals Nirsoft PstPassword of Recoveryfix PST Password Recovery die je kan proberen, maar geen garanties.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

beste D4ALL, de tips in je bericht heb ik al uitgevoerd, maar totaal geen resultaat.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 15, 2026

Hi ​@Willem1949, wat een gek probleem. 😕 Wij kunnen inderdaad niets wat betreft de systemen/wachtwoorden van Outlook dus ik vind het ook gek dat je naar ons verwezen wordt. Was hier nog een bepaalde reden voor gegeven? 

Als ik rondzoek dan kom ik wel een pagina over het gegevensbestand wachtwoord van Outlook tegen, maar daar wordt alleen aangegeven dat het niet hersteld kan worden als deze vergeten is. 
Ik heb nog een oud topic hierover gevonden bij Microsoft zelf: Wachtwoord voor Outlook-gegevensbestand - Microsoft Q&A
Misschien zit de oplossing voor jou daar ook tussen?

Als dat niet het geval is, dan raad ik je toch aan om weer contact met hen op te nemen voor verdere hulp. Als je aan hen uitlegt dat het om het wachtwoord voor het gegevensbestand gaat, en niet je reguliere e-mail wachtwoord, dan is hopelijk duidelijk dat alleen zij je hier verder mee kunnen helpen. 

Laat je weten hoe het gaan? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

Beste D4ALL en Sanne van KPN,

De zoektocht naar een oplossing heeft lang geduurd. Uiteindelijk toch nog op kunnen lossen met behulp van Teams. Gelukkig een kennis die er heel veel van wist. En  chat gpt. imap server opniuw ingesteld en pop ook aangepast. daar was ergens iet verkeerd gegaan. Waar de fout lag zal wel onbeantwoord blijven, maar het probleem is opgelost en ik ontvang en verzend weer normaal mijn mail. Helaas de mail adressen / contactperonen, niet terug kunnen halen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat het verzender weer lukt, jammer van de mailadressen en contactpersonen. Hopelijk kun je die met behulp van oude mails nog weer achterhalen en bedankt voor het laten weten! 🙂