Skip to main content

Even een vraag, puur uit nieuwgierigheid.

Ik gebruik op een van mijn pc's Thunderbird voor de e-mail. Daarbij heb ik als uitgaande server mail.planet.nl ingesteld. Dat werkt prima.

Als ik op dezelfde pc echter Mail (Windows 10) gebruik en daar precies dezelfde instellingen gebruik als in Thunderbird, wordt de te verzenden e-mail niet verzonden. Deze blijft in Postvak UIT staan. Gebruik ik in Mail vervolgens de server mail.kpnmail.nl met dezelfde instellingen, dan wordt de mail wel verzonden.

Weet iemand hoe het mogelijk is dat het met de server mail.planet.nl wel lukt in Thunderbird, maar niet in Mail?

Nou niet zeggen dat ik dan maar mail.kpnmail.nl moet gebruiken (dat weet ik dan ook wel), want het gaat mij uit nieuwsgierigheid alleen om een antwoord op de vraag waarom de server mail.planet.nl wel lukt met Thunderbird, maar niet met Mail.

Piet.

# dig mail.planet.nl
;; ANSWER SECTION:
mail.planet.nl. 2270 IN CNAME mail.wxs.nl.
mail.wxs.nl. 10155 IN A 195.121.65.26

# dig mail.kpnmail.nl
;; ANSWER SECTION:
mail.kpnmail.nl. 2074 IN A 195.121.65.26

Misschien doet Mail ander checks dan Thunderbird, of interpreteert Mail/win10 de instellingen invoer anders dan Thunderbird. Of iets met IPv4 IPv6. Heb Mail nog nooit gebruikt, misschien kun je in logbestanden kijken waarom het mis gaat.


Nog even aanvullend:

volgens de site van KPN dient TLS (of SSL) gebruikt te worden als verbindingsbeveiliging voor de uitgaande server (https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm).

Ik heb echter gezien dat Thunderbird geen TLS/SSL gebruikt, maar STARTTLS. Dat werkt dus goed. De mail kan gewoon worden verstuurd. Gebruik ik in Thunderbird echter TLS/SSL, dan kan de e-mail niet worden verstuurd.

In Mail kan echter alleen SSL worden gebruikt, maar dat werkt niet. De e-mail blijft dan in Postvak UIT staan.

Wellicht dat dit er iets mee te maken kan hebben? Staat het soms fout op de site van KPN?

Piet.


@P.J.M. van der Vooren Hmm.. Je stelt hier een interessante vraag. Zowel TLS als STARTTLS en mail.kpnmail.nl als mail.planet.nl zijn identiek aan elkaar. Echter gebruiken we voor uitgaande mail tegenwoordig ‘SMTP’ in plaats van 'mail’. Je zou smtp.kpnmail.nl eens kunnen proberen. Misschien werkt het dan wel. Moet ik er wel direct bij vermelden, als het met smtp.kpnmail.nl wél werkt, dat ik geen idee heb waarom. :see_no_evil:   


Het staat inderdaad fout op de website van KPN. In Mail (Windows) dient het vakje SSL bij de uitgaande server uitgevinkt te worden. Daarna werkt alles naar behoren.

Piet.


Reageer