Skip to main content
Beantwoord

Pop instellingen aanpassen naar IMAP instellingen

• January 21, 2026
  • 3 reacties
  • 19 keer bekeken

kan ik mijn POP email overzetten naar IMAP?

Beste antwoord door D4ALL

De makkelijkste manier om van POP over te gaan naar IMAP is door het account als IMAP naast je POP account in te stellen in hetzelfde e-mail programma en de inhoud over te zetten.

Zorg er wel voor dat je eerst bij POP hebt ingesteld dat berichten bij ophalen niet van de server worden gehaald. Voeg daarna een nieuw account toe.

Sommige e-mail programma's doen moeilijk met 2 accounts hebben met hetzelfde e-mail adres. Als je een alias hebt op de mailbox (2e e-mail adres) kan je die voor nu gebruiken (bijv. als je een kpnmail en xs4all variant hebt van je adres).

Verplaatst alle berichten van je POP box naar je IMAP box en ruim eventueel de dubbele berichten op.

Verwijder daarna het pop account van je computer. 

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 21, 2026

Hallo ​@dbvn ,

Ja, dat kan. 

Wat moet ik kiezen: IMAP of POP?

IMAP staat voor ‘Internet Message Access Protocol’. Dit betekent dat je jouw e-mail overal kan bekijken. Op alle apparaten waar je inlogt. We raden dit aan, want zo kan je altijd bij je e-mail.

POP3 staat voor ‘Post Office Protocol 3’. Het werkt een beetje als een postkantoor: je kan op 1 apparaat je e-mail bekijken en versturen. Je mailbox is dan nergens anders te gebruiken.

Via deze pagina wordt je verder geholpen met het instellen: 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • Antwoord
  • January 21, 2026

De makkelijkste manier om van POP over te gaan naar IMAP is door het account als IMAP naast je POP account in te stellen in hetzelfde e-mail programma en de inhoud over te zetten.

Zorg er wel voor dat je eerst bij POP hebt ingesteld dat berichten bij ophalen niet van de server worden gehaald. Voeg daarna een nieuw account toe.

Sommige e-mail programma's doen moeilijk met 2 accounts hebben met hetzelfde e-mail adres. Als je een alias hebt op de mailbox (2e e-mail adres) kan je die voor nu gebruiken (bijv. als je een kpnmail en xs4all variant hebt van je adres).

Verplaatst alle berichten van je POP box naar je IMAP box en ruim eventueel de dubbele berichten op.

Verwijder daarna het pop account van je computer. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@dbvn, welkom op onze community! Ik zie dat ​@Noordzee en ​@D4ALL het eigenlijk al heel mooi uitleggen. Kom je er uit zo?