Skip to main content
Antwoord

POP instellingen van een e-mailadres aanpassen naar IMAP

• October 6, 2025
  • 3 reacties
  • 119 keer bekeken

Ik heb een oud .fo emailadres in gebruik. Op zich prima maar blijkbaar heeft deze een POP-instelling waardoor deze op slechts één computer is te gebruiken. Kun je deze omzetten naar een IMAP-instelling?

Beste antwoord door WMG-N

@Jpeters2

Jazeker, dat kan.

1)) Maak een nieuw extra emailaccount aan in jouw emailprogramma dat met IMAP werkt en dat naar jouw xxxx@fo emailadres wijst. Dan zie je daar alle email die nog op de KPN emailservers staat.

2)) Je kunt het POP emailaccount (emailprogramma) zo instellen dat het POP account een kopie van alle email op de (KPN) emailservers laat staan. Er is daar een optie voor.

3)) Wil je het POP account volledig verwijderen dan moet je eerst (m.b.v. jouw emailprogramma) alle email vanuit het POP account terugzetten op de KPN emailservers. Gewoon per map onder het POP account alle email selecteren en naar de juiste map onder het IMAP account kopieren of verplaatsen. Het emailprogramma ziet dat de doelmap een IMAP map is en weet dan dat hij alle emails terug op de KPN emailservers moet gaan zetten en gaat dan aan de slag voor jou.

Probeer deze procedure eerst eens uit met een groep van bijv. 5 of 10 emails om uit te testen of het goed lukt.

Indien gewenst kan ik een uitgebreidere uitleg geven.

3 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 6, 2025

@Jpeters2

Jazeker, dat kan.

1)) Maak een nieuw extra emailaccount aan in jouw emailprogramma dat met IMAP werkt en dat naar jouw xxxx@fo emailadres wijst. Dan zie je daar alle email die nog op de KPN emailservers staat.

2)) Je kunt het POP emailaccount (emailprogramma) zo instellen dat het POP account een kopie van alle email op de (KPN) emailservers laat staan. Er is daar een optie voor.

3)) Wil je het POP account volledig verwijderen dan moet je eerst (m.b.v. jouw emailprogramma) alle email vanuit het POP account terugzetten op de KPN emailservers. Gewoon per map onder het POP account alle email selecteren en naar de juiste map onder het IMAP account kopieren of verplaatsen. Het emailprogramma ziet dat de doelmap een IMAP map is en weet dan dat hij alle emails terug op de KPN emailservers moet gaan zetten en gaat dan aan de slag voor jou.

Probeer deze procedure eerst eens uit met een groep van bijv. 5 of 10 emails om uit te testen of het goed lukt.

Indien gewenst kan ik een uitgebreidere uitleg geven.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2025

Dank!

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 6, 2025

Ikzelf gebruik een POP account naast een IMAP account (zonder problemen, zie hierboven). Op deze manier heb ik altijd een kopie van de email die op de KPN emailservers staan in mijn emailprogramma.

Welk soort account (POP of IMAP) je in jouw emailprogramma hebt kun je zien aan de “inkomende server".