Skip to main content

Goedemiddag,

kan mij iemand uitleggen waarom ik op mijn (nieuwe) iPhone 13 geen KPN POP3 mail account kan aanmaken?

Het probleem begon toen ik geen mail meer kon versturen en een foutmelding (uitgaande server) kreeg. Hierop heb ik de instellingen gecontroleerd, die allemaal bleken te kloppen. De fout bleef bestaan. 

Na veel vruchteloos zoeken besloot ik uiteindelijk het account te verwijderen en opnieuw aan te maken. Maar dat lukte niet omdat ik steeds een foutmelding kreeg (e-mailadres of wachtwoord onjuist, terwijl deze goede zijn).

Na opnieuw veel zoeken op internet ben ik naar de KPN winkel gegaan. Daar heeft men een IMAP account ingesteld, wat ik eigenlijk niet wil, maar men zei dat het niet anders kon. Waarom POP3 niet mogelijk is kon men mij niet uitleggen.

Maar nou komt het: de uitgaande mail werkte nog steeds niet! Men stuurde mij naar de Apple winkel, want het zou aan de telefoon moeten liggen, maar omdat ik daar geen klant ben heb ik dat niet gedaan.

Thuis heb nogmaals alles nagelopen en heb  ik de SSL instelling gewijzigd, waarna plotseling alles weer prima werkte. Schijnbaar heeft men dat in de KPN winkel over het hoofd gezien.

Maar nou heb ik nog dat ene probleem: ik wil POP3! Dat heb ik op mijn computer, dat hebben al mijn huisgenoten (die ook KPN mail hebben) gewoon op hun apparaten (Apple en Windows). Dus waarom kan dat bij mij niet? 

En waarom weet de winkel dat niet? Dit lijkt me toch geen moeilijke vraag voor experts die in de KPN winkel werken.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Hallo @Jeu-L de lokale Apple-store zal je zeker willen helpen, ook al heb je het toestel daar niet gekocht, de Apple-service is wereldwijd, net als dat je bij iedere opticien terecht kan als er iets met je bril is.

 


Dank voor je antwoord Jan, maar ik denk niet dat het aan de telefoon ligt. De fout, waarmee men mij naar de Apple winkel wilden sturen, heb ik zelf opgelost. De winkel had een instelling verkeerd gedaan, waardoor het niet werkte.

In de KPN winkel zegt men dat POP niet mogelijk is, maar men kan me niet vertellen waarom dat niet kan en men kan ook niet verklaren waarom ik het op alle andere Apple apparaten wel gewoon POP heb. 

 

 


Dus je hebt nu een werkende pop mail op je Apple? @Jeu-L 


Apple phones gebruiken vaak standaard IMAP. Android overigens ook😏


Hallo @Softwaregeek , even off-topic,

leuke website heb je over Windows en wat daar bij hoort, persoonlijk heb ik er niets meer aan, want sinds een paar maanden gebruik ik een Chromebook.

Nu weer on-topic.

 


Dus je hebt nu een werkende pop mail op je Apple? @Jeu-L 

Ja, zoals ik al schreef. Alleen heb ik die niet meer op mijn iPhone13, en ik snap niet waarom dat is.    


Dus je hebt nu een werkende pop mail op je Apple? @Jeu-L 

Ja, zoals ik al schreef. Alleen heb ik die niet meer op mijn iPhone13, en ik snap niet waarom dat is.    

Hallo @Jeu-L , daarom schreef ik eerder, ga even bij de Apple Store langs, die kennen de juiste instellingen en helpen je daar graag mee om een tevreden Apple gebruiker te blijven.

Succes 


Ik denk dat ik het niet duidelijk genoeg heb uitgelegd. 

KPN zegt dat POP3 niet gaat en alleen maar IMAP mogelijk is, maar kan mij niet uitleggen waarom ik POP3 wel op mijn andere Apple apparaten heb (en schijnbaar kan ook hier niemand dat uitleggen). . 

KPN stuurde mij naar de Apple winkel omdat zij het niet klaar konden krijgen om de KPN IMAP correct in te stellen. Uiteindelijk heb ik dat zelf correct ingesteld, daar had ik de winkel van Apple dus niet voor nodig. . 

Ik weet op voorhand al wat Apple gaat zeggen: "Dat POP3 bij KPN niet kan ligt niet aan Apple maar aan aan KPN”.  

En zo is het cirkeltje rond...


Het niet kunnen versturen van mail heeft niets te maken IMAP of POP3. POP3 of IMAP zijn namelijk voor het ontvangen van mail. Niet voor het versturen van mail.

... zoals ik al schreef. Alleen heb ik die niet meer op mijn iPhone13, en ik snap niet waarom dat is.  

Als de keuze tussen IMAP of POP3 er niet meer is, dan kan KPN daar natuurlijk niets aan doen.

Waarom wilt u eigenlijk POP3 op de mobiel? Kunt u dat motiveren? 


Het niet kunnen versturen van mail heeft niets te maken IMAP of POP3. POP3 of IMAP zijn namelijk voor het ontvangen van mail. Niet voor het versturen van mail.

... zoals ik al schreef. Alleen heb ik die niet meer op mijn iPhone13, en ik snap niet waarom dat is.  

Als de keuze tussen IMAP of POP3 er niet meer is, dan kan KPN daar natuurlijk niets aan doen.

Waarom wilt u eigenlijk POP3 op de mobiel? Kunt u dat motiveren? 

Welke keuze is er niet? De keuze POP is er weldegelijk. Ik schreef dat er dan steeds een foutmelding komt. 


Op internet vind ik deze schermafdruk:

Bij u ziet dit er anders uit?


De keuze POP is er weldegelijk. Ik schreef dat er dan steeds een foutmelding komt. 

Ok 👍 krijgt u die foutmelding bij het ontvangen of bij het verzenden van mail?


Ja, zo ziet het er uit, maar als ik het invul krijg ik de foutmelding. Bovendien werkt POP op alle andere Apple apparaten. 


Ja, zo ziet het er uit, maar als ik het invul krijg ik de foutmelding. Bovendien werkt POP op alle andere Apple apparaten. 

Krijgt u die foutmelding direct bij invullen? Of als u een email probeert te versturen? 


De foutmelding komt bij het aanmaken van het account. 


Ik heb geen iPhone. Dus ik kan het niet testen. Maar lijkt me dat misschien iets is met verkeerd poortnummer ofzo. Wellicht is er hier iemand anders op het forum met een iPhone die eens wat uit kan testen?


Ik kan niet vinden wat je nou precies invult, maar misschien heb je hier wat aan?

 


MinneH, het gaat mis bij het invullen van e-mailadres en wachtwoord. Daar krijg ik een foutmelding (terwijl ze allebei 100% goed zijn ingevuld / bij IMAP worden ze allebei zonder enig probleem geaccepteerd). Daarna kan ik niet verder met invullen en kan ik het account dus niet aanmaken.

Het is een groot raadsel…. 


Als je een foutmelding krijgt, zou je dan ook kunnen aangeven welke melding je krijgt? Dat maakt het zoeken naar een oplossing wat gemakkelijker.

Ik heb het uitgeprobeerd. Weliswaar niet op een iPhone maar op een iPad. Dat zou in principe niet moeten uitmaken. De IOS versie is 15.4.1

Ik kan het account aanmaken. Ik kreeg de eerste keer wel een waarschuwing:

“Met deze account kun je mogelijk geen e-mail versturen of ontvangen. Weet je zeker dat je de account wilt bewaren?”.

Ik ben gewoon door gegaan en kon een mail ontvangen (met pop dus). Versturen gaf een foutmelding:

“E-mail versturen mislukt. Controleer in instellingen de instellingen voor uitgaande servers onder ‘Mail’> ‘Accounts’”

Later realiseerde ik me dat ik waarschijnlijk tabblad IMAP had geselecteerd en een POP server heb ingevuld.

Bij het aanmaken van je account was het in eerste instantie niet mogelijk om aan te geven of je SSL wilt gebruiken en welke poort.

Ik heb het account verwijderd en nog een keer gedaan. Dit zijn de instellingen:

 

De wachtwoorden zijn wel ingevuld (staan sterretjes), maar wordt niet in de screenshot weergegeven.

Ik kon het opslaan en vervolgens nog een keer dit account geselecteerd. Je kan dan de Server Uitgaande post selecteren. De hoofdserver moet dan op smtp.kpnmail.nl staan. Selecteer dit en dan moet je het volgende zien:

 

 

Hierna kon ik zonder probleem mail ontvangen én versturen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Groet

Minne


Overigens is het me niet helemaal duidelijk waarom je POP wilt gebruiken. IMAP heeft meer voordelen: en minder nadelen dan POP:

https://www.seniorweb.nl/artikel/overstappen-van-pop3-naar-imap

 


Als je een foutmelding krijgt, zou je dan ook kunnen aangeven welke melding je krijgt? Dat maakt het zoeken naar een oplossing wat gemakkelijker.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, Minne.

Ik kon niks verkeerds vinden aan de instellingen die ik deed. Steeds bleef ik hangen bij wachtwoord /  e-mailadres dat niet zou kloppen en kon ik niet verder.

Maar… zojuist is het toch gelukt! Hoe? Ik heb er geen echte verklaring voor. Het is een nieuwe telefoon die ik gevuld heb met de kopie van de oude. Waarschijnlijk is daar iets verkeerd gegaan en heeft er een fout in de kopie, of in het overzetten gezeten.  De wegen van onze almachtige software zijn soms ondoorgrondelijk… ;-)

Uiteindelijk heb ik Mail helemaal leeggemaakt; alle e-mailaccounts (ik heb 2 IMAP en 1 POP) weggegooid en ze één voor één weer geïnstalleerd. Bij het betreffende account kreeg ik weliswaar de foutmelding dat e-mail of wachtwoord niet zouden kloppen, maar ik kon nu wel doorgaan (bewaren).

Daarna alles ingevuld, eventjes wachten op antwoord en POP! daar was het account!

Ik ben zeer blij dat alles weer werkt. Maar alles bij elkaar is dit toch wel een minpuntje voor de KPN winkel die mij heeft weggestuurd met de informatie dat POP3 niet op een iPhione13 kan, wat niet waar blijkt te zijn, maar wat mij wel op het verkeerde been zette.

Nogmaals mijn grote dank voor het meedenken!

Groet,

Jeu

 

PS. Overigens wil ik POP3 op dit e-mailadres omdat ik een e-mailarchief op de KPN server heb Dat wil ik niet op mijn telefoon hebben omdat ik niet het risico wil lopen dat ik per abuis iets verwijder.  Daarvoor ben ik graag bereid om wat extra werk te doen (een keer in de 3 weken op de server inloggen en de zaken opschonen).  

 


Fijn dat het nu werkt! Dit zou ook mijn volgende suggestie zijn. Toevallig had ik vandaag een soortgelijk probleem. De synchronisatie op mijn Android telefoon haperde. Mails die ik op een ander apparaat had verwijderd bleven toch staan op mijn telefoon. Account verwijderd en opnieuw aangemaakt en het liep weer goed. De database was een beetje corrupt, denk ik.