Skip to main content

Ik heb onlangs Windows 10 nieuw geïnstalleerd op mijn laptop en gebruik eM Client als mailprogramma. Het werkt op zich goed ( net als Webmail) maar alleen als ik (de niet beveiligde)  poort 110 bij Pop3 instel. Als ik de beveiligde poort 995 instel wordt aangegeven dat er geen verbinding met de server gemaakt kan worden. Wat kan ik doen om toch poort 995 te kunnen gebruiken ipv 110 voor de inkomende mail?  (Overigens : hoe (on)veilig is het gebruik van poort 110 ?)

Hallo @Leoartx 

Het gebruik van de POP en SMTP server is ‘authenticated’, dus invoeren van KPN gebruikersnaam en wachtwoord is verplicht. Heb je dat ook gedaan?

Instellingen POP3

Inkomende server: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm


Dank voor uw reactie. Ja inderdaad zijn gebruikersnaam en wachtwoord ingevoerd.   


@Leoartx Gebruik je het volledige e-mailadres als gebruikersnaam?

Via Webmail werkt dezelfde combinatie wel?

De POP server geeft problemen, wat is de precieze foutmelding?

Werkt de verbinding met de SMTP server wel? Gebruik je wel de juiste security (SSL, TLS)?


Inderdaad gebruik ik mijn e-mailadres als gebruikersnaam en dat werkt bij webmail ook goed. 

Als ik poort 995 instel is de foutmelding die ik van mij mailprogramma eM Client krijg: “een poging om met Hetnet te verbinden is mislukt. Dit kan worden veroorzaakt door het tijdelijk niet-beschikbaar zijn van de server of door onjuiste instellingen. Controleer de instellingen of klik op het waarschuwingssymbool om het opnieuw te proberen”  Zodra ik poort 110 instel, worden emails wel ontvangen (en verschijnt - logischerwijs - die foutmelding dus niet)

De SMTP verbinding werkt wel en het veiligheidsbeleid staat ingesteld op : Gebruik van SSL/TLS forceren


@Leoartx :

Gebruik je TLS v1.2 ? Of gebruikt EM Client altijd TLS v1.2 ?

Probeer of je in EM Client met TLS v1.1, TLS v1.0 het wel lukt om poort 995 te gebruiken. TLS v1.1 of v1.0 is altijd nog beter dan geen beveiliging. Of stel SSL als beveiliging in. (Kun je in EM client kiezen welke beveiliing je wilt gebruiken ?)


Ook dank voor je reactie. Voor zover ik kan achterhalen kan ik niet kiezen welke beveiliging gebruikt wordt alleen òf er een beveiligde verbinding gebruikt moet worden en dan ofwel geforceerd of alleen indien beschikbaar. Ah...maar nu heb ik een optie gevonden die als verouderd (!) wordt aangegeven:

“SSL/TLS  op een speciale poort gebruiken (verouderd) “  die instelling is blijkbaar de truc. Het lijkt erop dat ik daarmee nu toch e-mails via de beveiligde poort kan ontvangen. 

Probleem is daarmee opgelost.

Ieder die meegedacht en adviezen gestuurd heeft : hartelijk DANK !


@Leoartx :

Nog even wat vragen: Heb je niet toevallig de nieuwste versie van EM Client geïnstalleerd ? Of ben je net overgestapt op Windows 10 ?

Afgaande op jouw probleem en op die van andere mensen lijkt het erop dat de KPN emailservers de overstap naar de nieuwste versie van TLS (v1.2) nog moeten maken.

 


Hallo Willy22. 

Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe (SSD) schijf in mijn laptop geplaatst en daar Windows 10 op gezet. De eM Client die ik daar op installeerde  zag er anders uit dan ik gewend was, dus dat zal wel de nieuwste versie zijn geweest. Maar omdat ik er slechts een gedeelte van mijn berichten en mappen terug vond heb ik een backup van eM Client (die nog onder Windows 8.1 was aangemaakt) teruggezet. De eM Client zag er toen weer als vanouds uit, dus neem ik aan dat ik nu weer de oudere versie ? of  toch  misschien alleen  de oudere lay out heb. De huidige versie zoals die vermeld wordt:  8.1.1060 (ae1b098) Ik zie niet zo gauw of dat de nieuwste versie is.

Hopelijk heb wat aan deze informatie.


@Leoartx :

Dit helpt wel degelijk.

Ik weet dat de laatste versie(s) van Thunderbird de beveiliging standaard op TLS v1.2 hebben staan. En dat schijnt problemen met de KPN emailserver op te leveren. Wil je dan een oudere beveiliging (bijv. TLS 1.0 of SSL) methode gebruiken dan moet je dat expliciet aangeven in dat emailprogramma.

Ik neem daarom aan dat je de nieuwste versie van EM Client gebruikt. Die versie merkte dat je Windows 10 gebruikt en trok toen de conclusie dat je dus ook TLS v1.2 wilde/moest gaan gebruiken.