Skip to main content

Sinds kort (ongeveer drie dagen geleden) gaat het versturen van post erg traag. Ik ontvang post met Thunderbird en verstuur dit via mail.kpnmail.nl. Dat traag versturen gaat op elke computer zo.

Heeft de kpn iets veranderd in het versturen van post?

 

Ik merk dit ook sinds een paar dagen. Ik moet soms bijna een halve minuut wachten.


Ook hier ontvang post met Thunderbird en verstuur dit via mail.planet.nl

Dat traag versturen gaat op elke computer zo.

Heeft de KPN iets veranderd in het versturen van post?

Heeft KPN hier een oplossing voor, simpel mailtje zonder inhoud duur veel langer dan normaal.

Werkte tot voor kort prima


Gaat het via de webmail wèl goed @Nick83 , @gensnet en @RoTex 

wat is dat voor server mail.kpnmail.nl ???

Ik ken alleen maar smtp,kpnmail.nl


webmail no problem, is gekomen volgens mij na de laatste windows 11 update of “iets” bij KPN


N.N. schrijft: Gaat het via de webmail wèl goed. 

Heeft dus niets met webmail te maken. Ik haal offline post op (pop3) met Thunderbird en verstuur met de smtp (mail.kpnmail.nl) server van de kpn post. Dat ging voor drie à vier dagen razend snel, maar nu moet je minstens een halve minuut wachten voordat de post verstuurd is.

Dat heeft niets met winhoos, Thunderbird of computers te maken, want ik heb hier meerdere computers en die doen allemaal hetzelfde. Post versturen is de verantwoordelijkheid van de kpn met hun smtp server. Die heb ik nodig om post te kunnen versturen omdat Thunderbird geen eigen uitgaande smtp server kent.


Oeps nog vergeten te vertellen dat ik de router van de stroom af heb gehaald en die na een halve minuut weer op de stroom aangesloten heb, want dat wil nog wel eens helpen. De router “reset” zichzelf dan. Maar helaas werkt het nog steeds aller belabberds met andere woorden helpt ook niet. Was al te mooi om waar te zijn…….


Ook ik heb ditzelfde probleem. Voorheen werd een email direct verzonden maar nu moet ca. 20 tot 30 seconden wachten voordat de email wordt verstuurd. Ikzelf gebruik geen “mail.kpnmail.nl” maar “smtp.kpnmail.nl".

Webmail werkt prima maar die gebruik ik zelden. Te gebruiksonvriendelijk.


Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag welke server mail.kpnmail.nl is @WMG-N , ik ken alleen maar smtp.kpnmail.nl


Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag welke server mail.kpnmail.nl is @WMG-N , ik ken alleen maar smtp.kpnmail.nl

Is gewoon hetzelfde. 

Ze leiden beide tot hetzelfde ip adres.


WMG-N schrijft: Webmail werkt prima maar die gebruik ik zelden. Te gebruiksonvriendelijk.

Dàt ben ik helemaal met je eens. Ik gebruik dus nooit webmail, want dat is met méér dan twintig e-mail adressen niet te doen om twintig keer te moeten inlogggen.

Er komt hier wel eens een kennis die webmail gebruikt en niet beter weet. Met Thunderbird kan ik wel tien keer dingen beter en sneller dan webmail. Het enigste voordeel van webmail is dat je het in de hele wereld kan gebruiken.

Als voormalige telfort klant werkt ook nog smtp.telfort.nl.

Maar we dwalen af van het probleem. Het maakt dus niet uit hoe de uitgaande smtp server van de kpn heet; het werkt dus niet meer als vanouds.

Wat denkt de kpn hier aan te doen?


@Nick83

@N.N.

Je kunt het ook “pingen” en dat doe je in MSDOS. Bijv. “ping mail.kpnmail.nl” of “ping smtp.kpnmail.nl”. Dan komt ook het IP adres tevoorschijn.

Volgens deze pagina

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

moet je altijd smtp.kpnmail.nl gebruiken.


Als je naar mail.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl of smtp.telfort.nl pingt wordt er gekeken naar ip-adres 195.121.65.26. Met de ping komt er vier keer een “Request time out” en breekt dan af.

Weet eigenlijk niet wat voor zin dit heeft. Wanneer ik naar één van mijn eigen websites ping krijg ik keurig de gegevens met mijn eigen ip-adres.


Hier ook hetzelfde probleem met het versturen van mail via Thunderbird.

Piet.


Als je naar mail.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl of smtp.telfort.nl pingt wordt er gekeken naar ip-adres 195.121.65.26. Met de ping komt er vier keer een “Request time out” en breekt dan af.

Weet eigenlijk niet wat voor zin dit heeft. Wanneer ik naar één van mijn eigen websites ping krijg ik keurig de gegevens met mijn eigen ip-adres.

Beide emailservers hebben hetzelfde IP adres (195.121.65.26) en dat kun je met dat “ping” commando boeven water halen.


Als je naar mail.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl of smtp.telfort.nl pingt wordt er gekeken naar ip-adres 195.121.65.26. Met de ping komt er vier keer een “Request time out” en breekt dan af.

 

Servers reageren vaak niet op ping verzoeken.
Dat is ingesteld om zich niet te laten afleiden van hun taak. Vandaar de “Request timed out”.


Ook ik ervaar dezelfde problemen als de gebruikers hierboven. Op beide PC's is niets verandert. Ze halen de mail binnen via pop.kpnmail.nl en versturen het via mail.kpnmail.nl. Maar sinds gisteren wil het versturen niet meer, binnenhalen wel. Via webmail gaat versturen wel. Het enige wat hier verandert is, is dat een dag of 2 geleden de Experiabox V12 een update heeft gehad. Maar of dat ermee te maken kan hebben…..

Wanneer ik alle gegeven om te versturen verander in: smtp.kpnmail.nl, met TLS aan en poort 587, dan wil het versturen wel, maar dat duuurt wel errug lang. Zeker een minuut, terwijl voorheen mail wegflitste.

Dus ondanks dat internet zegt dat KPN geen storing heeft, is er toch daadwerkelijk “iets” aan de hand.


Hi allen,

Er zijn meer meldingen binnengekomen over de vertraging via Thunderbird en de storingsdienst is een onderzoek gestart. Ik heb om een update gevraagd en meld me hier weer als ik er meer over weet!


Als je naar mail.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl of smtp.telfort.nl pingt wordt er gekeken naar ip-adres 195.121.65.26. Met de ping komt er vier keer een “Request time out” en breekt dan af.

 

Servers reageren vaak niet op ping verzoeken.
Dat is ingesteld om zich niet te laten afleiden van z’n taak. Vandaar de “Request timed out”.

Maar op deze manier krijg je wel het IP adres te zien.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag welke server mail.kpnmail.nl is @WMG-N , ik ken alleen maar smtp.kpnmail.nl

Is gewoon hetzelfde. 

Ze leiden beide tot hetzelfde ip adres.

Welke commandos heb je gebruikt om deze informatie boven water te krijgen ? dit gebeurd in MSDOS ?


Maja van de KPN schrijft:  Er zijn meer meldingen binnengekomen over de vertraging via Thunderbird en de storingsdienst is een onderzoek gestart. Ik heb om een update gevraagd en meld me hier weer als ik er meer over weet!

Gaat allemaal- zoals het versturen van e-mail- erg traag en het ziet er niet naar uit dat dit in korte tijd wordt opgelost. Deze vertraging zit er nu al één week in. De kpn is echt niet zo traag om klanten een rekeningen te sturen………. Daar zijn ze altijd als de kippen bij.


Ik gebruik geen Thunderbird. Zie mijn handtekening hieronder.


Gaat allemaal- zoals het versturen van e-mail- erg traag en het ziet er niet naar uit dat dit in korte tijd wordt opgelost. 

De meldingen worden onderzocht, dus de aanname dat het niet binnen korte tijd opgelost wordt lijkt mij erg voorbarig.

Thunderbird of geen gebruik van Thunderbird, @WMG-N: de meldingen over vertraagd versturen van e-mail worden onderzocht. Hopelijk kunnen we snel een update delen.


Naar mijn idee is er al veel langer iets aan de hand met de email via kpn.
Ik stuur regelmatig een “interne” email naar een xs4al adres vanaf een niet-kpn ( gerelateerd ) email adres.
En soms komt dat helemaal niet aan of pas veel later, na enige tijd stuur ik het nog een keer en dan komt het wel aan en het vorige bericht ook. Raar maar waar.

Ik heb er geen uitvoerig onderzoek naar gedaan met statistieken en zo maar er is zeker “iets” niet goed.


Dat er maar erg weinig mensen een offline e-mail programma gebruiken is wel algemeen bekend. Het merendeel van de mensen gebruikt een webgebasseerd e-mail programma als hotmail, outlook of gmail en daar heb je dan geen problemen mee om e-mail mee te versturen.

Momenteel werkt het weer maar het is de vraag of dat zo blijft…...


Naar mijn idee is er al veel langer iets aan de hand met de email via kpn.
Ik stuur regelmatig een “interne” email naar een xs4al adres vanaf een niet-kpn ( gerelateerd ) email adres.
En soms komt dat helemaal niet aan of pas veel later, na enige tijd stuur ik het nog een keer en dan komt het wel aan en het vorige bericht ook. Raar maar waar.

Ik heb er geen uitvoerig onderzoek naar gedaan met statistieken en zo maar er is zeker “iets” niet goed.

Ik heb maar één geralateerd e-mail adres van het voormalige telfort. Alle andere e-mail adressen zijn niet gerelateerd aan de kpn. Wanneer ik een e-mail van een niet gerelateerd e-mail naar een ander niet gerelateerd e-mail stuur, duurt dit even (soms een halve minuut) voordat ik die e-mail krijg. Maar dat is normaal omdat die e-mail op internet even de weg uit moet zoeken waar hij die e-mail moet afleveren.


duurt dit even (soms een halve minuut) voordat ik die e-mail krijg. Maar dat is normaal omdat die e-mail op internet even de weg uit moet zoeken waar hij die e-mail moet afleveren.

Nou ja, elektronen gaan snel, maar er zitten steeds meer controles tussen ( helaas noodzakelijk ) en dat geeft de vertraging, althans, dat is mijn veronderstelling.
Er was een tijd dat het veel sneller ging.


Reageer