Skip to main content

Hallo,

Ik maak gebruik van MS Outlook.

Onder archief heb ik meerdere mappen aangemaakt waar ik emails naar toe sleep.

Mijn vraag:

Staan deze bewaarde emails nu op mijn PC of staan ze bij de server KPN en hoe lang?

Dezelfde vraag eigenlijk ook voor ‘postvak in’.

Alvast bedankt voor de reacties.

Het hangt er vanaf …

Gebruikt u het IMAP protocol, dan is alles in uw emailprogramma gelijk met de server.

Gebruikt u POP3, dan staat er mogenlijk niets op de server.

Maar u kunt zelf kijken wat er op de server staat door even in te loggen op webmail. 


@Vlearmoes 

Welk protocol gebruik je voor die accounts ? POP of IMAP ?

Bij IMAP blijven die emails op de KPN emailserver staan totdat jij die emails daarvan verwijdert. Bij POP worden de emails verplaatst naar Outlook. Bij POP kun je ook nog een optie aanvinken waardoor Outlook een kopie van de emails op de (KPN) emailserver laat staan.

Sleep je email van een POP naar een IMAP account dan is Outlook slim genoeg om die email weer op de (KPN) emailserver te zetten.


Hallo @Vlearmoes heb je die submappen binnen de webmail aangemaakt of binnen Outlook?

Als je die mappen binnen de webmail hebt aangemaakt en je gebruikt IMAP binnen Outlook wordt het meegesyncroniseerd.

Heb je die submappen binnen Outlook aangemaakt, dan gebeurt er niets in de Webmail en blijft het gewoon op je PC staan.

 

 


Als je die mappen binnen de webmail hebt aangemaakt en je gebruikt IMAP binnen Outlook wordt het meegesyncroniseerd.

Mits je in webmail hebt aangegeven dat de archiefmappen ook gesynchroniseerd moeten worden.

 


Als je die mappen binnen de webmail hebt aangemaakt en je gebruikt IMAP binnen Outlook wordt het meegesyncroniseerd.

Mits je in webmail hebt aangegeven dat de archiefmappen ook gesynchroniseerd moeten worden.

 

Hallo Jan,

Bedankt voor jouw reactie.

Ik maak gebruik van IMAP en de emails verplaats ik binnen Outlook. Dus als ik het goed begrijp heb ik de emails die ik bewaren wil op de PC staan en dat is mijn bedoeling. Enkele andere ontvangen antwoorden wijken hier en daar net iets af.

groeten


Ze staan ook op de server. Maar log eens in op webmail. Dan kunt u het zelf bekijken.


Ze staan ook op de server. Maar log eens in op webmail. Dan kunt u het zelf bekijken.

Hallo @Nick83 , niet als je de submappen voor het archief alleen in je eigen mailprogramma maakt, dat wordt niet naar serverniveau gesynchroniseerd, wel als je de betreffende submappen eerst in in de webmail aanmaakt en activeert voor synchronisatie.

 


Reactie verwijdert.


 @Vlearmoes 

@Vlearmoes1

Het volgende verhaal geldt bij het gebruik van IMAP.

De emails blijven op de (KPN) emailserver staan totdat jij die emails van de (KPN) emailserver verwijdert. Het

1)) verwijderen van email van (KPN) emailserver of

2)) verplaatsten van email van de ene naar de andere map

doe je met Outlook of een ander emailprogramma. Hoewel het dus LIJKT alsof er emails in Outlook staan, staan die emails echter nog gewoon op de (KPN) emailserver.

Wil je ook jouw emails in Outlook hebben staan dan moet je het POP protocol gebruiken. Dan haalt Outlook de emails op die in “Postvak In” staan en verplaatst die naar jouw computer. Bij POP kun je ook  nog een optie kiezen waardoor dat POP account een kopie van de emails op de (KPN) emailserver laat staan.

Ik persoonlijk heb naast elkaar een IMAP en een POP account in mijn emailprogramma.


 @Vlearmoes 

@Vlearmoes1

Het volgende verhaal geldt bij het gebruik van IMAP.

De emails blijven op de (KPN) emailserver staan totdat jij die emails van de (KPN) emailserver verwijdert. Het

1)) verwijderen van email van (KPN) emailserver of

2)) verplaatsten van email van de ene naar de andere map

doe je met Outlook of een ander emailprogramma. Hoewel het dus LIJKT alsof er emails in Outlook staan, staan die emails echter nog gewoon op de (KPN) emailserver.

Wil je ook jouw emails in Outlook hebben staan dan moet je het POP protocol gebruiken. Dan haalt Outlook de emails op die in “Postvak In” staan en verplaatst die naar jouw computer. Bij POP kun je ook  nog een optie kiezen waardoor dat POP account een kopie van de emails op de (KPN) emailserver laat staan.

Ik persoonlijk heb naast elkaar een IMAP en een POP account in mijn emailprogramma.

Willy, bedankt voor jouw reactie. Toch wijkt jouw antwoord weer af van enkele andere antwoorden. De één schrijft dat emails wel op mijn eigen PC blijven staan als ik emails verplaatst naar mappen die ik onder ‘Archief’ heb gemaakt binnen Outlook. En volgens jou blijven ze gewoon bij de server staan. Verwarrend!

Ik werk nu alleen nog maar met IMAP omdat ik vaak lees dat POP achterhaalt is.

 


@Vlearmoes

@Vlearmoes1

Het hangt ervan af aan welk account die archiefmap hangt. Als die archiefmap aan een IMAP account hangt dan is die map ook aanwezig op de (KPN) emailserver en ook zichtbaar in KPN webmail. Hangt die archiefmap NIET aan een IMAP account dan is die map alleen aanwezig op jouw bijv. laptop onder de "lokale mappen” (hoe heet dat in Outlook ?) en gebruik je bij de “lokale mappen” het POP protocol.

Ik gebruik in mijn emailprogramma zowel een POP als een IMAP account omdat ik dan gemakkelijker kan kijken wat er in de spammap geplaatst werd door het KPN spamfilter.

POP is niet achterhaald. Je kunt het nog heel goed gebruiken. Alleen je moet even snappen wat de verschillen zijn tussen POP en IMAP en de consequenties van het gebruik van IMAP, POP en het gebruik van de combinatie van beide protocollen.


@Vlearmoes

@Vlearmoes1

Het hangt ervan af aan welk account die archiefmap hangt. Als die archiefmap aan een IMAP account hangt dan is die map ook aanwezig op de (KPN) emailserver en ook zichtbaar in KPN webmail. Hangt die archiefmap NIET aan een IMAP account dan is die map alleen aanwezig op jouw bijv. laptop onder de "lokale mappen” (hoe heet dat in Outlook ?) en gebruik je bij de “lokale mappen” het POP protocol.

Ik gebruik in mijn emailprogramma zowel een POP als een IMAP account omdat ik dan gemakkelijker kan kijken wat er in de spammap geplaatst werd door het KPN spamfilter.

POP is niet achterhaald. Je kunt het nog heel goed gebruiken. Alleen je moet even snappen wat de verschillen zijn tussen POP en IMAP en de consequenties van het gebruik van IMAP, POP en het gebruik van de combinatie van beide protocollen.

Bedankt Willy. In Outlook heb je naast ‘postvak in’, ‘verzonden’, ‘postvak uit’ etc. ook ‘Archief’. Onder ‘Archief’ heb ik vele mappen aangemaakt, bijv. van de bank, de zorgverzekeraar, de KPN e.a. Hierin sleep ik e-mails die ik graag bewaren wil. Ik werk op deze nieuwe PC alleen nog met IMAP (KPN). Dus als ik jou goed begrijp heb ik feitelijk niets op mijn PC in de diverse archiefmappen, maar staat het allemaal bij de server. Maar als het bij de server (=KPN) staat hoe lang blijft het daar dan bewaard? Hangt er een tijdslimiet aan vast, of is het afhankelijk van de grootte?

groeten


Hallo @Vlearmoes er hangt geen datum aan. De enige beperking is de capaciteit van de webmailbox per mail-account, momenteel 15GB, je kunt maximaal 6 mailaccounts aanmaken, dus totaal 90GB, genoeg toch?