Skip to main content

Bij het installeren van "KPN Cloud_v2.16.0.exe" op mijn werklaptop (Windows 10 Enterprise versie 21H2) krijg ik deze foutmelding:

'FolderRedirection' is not a valid short file name

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of een alternatieve manier om KPN Cloud als een soort “dropbox” of “onedrive” te gebruiken als een map in File Explorer? Misschien m.b.v. WebDAV?

Hoi @Bart bij KPN, welkom op ons forum!
Deze melding komt mij zo niet bekend voor, ik kom op de website van microsoft wel een vergelijkbaar issue tegen: 'Documents' is not a valid short file name' misschien heb je hier iets aan?

Over KPN Cloud hebben we ook een handig kennisbankartikel!


Dag Thomas,

Bedankt voor de links, en sorry voor mijn trage reactie (vakantie 🙂 ). Helaas lossen de links mijn probleem niet op.

Ik vermoed dat het probleem iets te maken heeft met een map die nodig is gedurende de installatie. Zou het kunnen dat de naam van de betreffende map aan bepaalde eisen moet voldoen? Op onderstaande link staat uitleg over “Folder Redirection”, maar ik te weinig kennis van zaken om er iets mee te kunnen….

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/folder-redirection/folder-redirection-rup-overview

Groeten, Bart


U heeft een zakelijke laptop. Van uw werk?

Ik vermoed... dat uw persoonlijke map niet letterlijk op de laptop staat, maar in werkelijkheid op een server van uw werk staat. U werkt bij wijze van spreken "online".

Als u op een andere laptop of desktop inlogt met dezelfde inloggegevens, dan krijgt u dezelfde werkomgeving met dezelfde bestanden in "Mijn documenten". Kan dat kloppen? 


Jep, dat klopt 🙂.


Jep, dat klopt 🙂.

Dan kunt u KPN Cloud niet installeren. KPN Cloud wil de bestanden op de harde schijf opslaan. Niet in een virtuele map die in werkelijkheid online staat.


Standaard wordt het KPN Cloud programma in een map van het gebruikersprofiel geïnstalleerd, ook de bestanden in de KPN Cloud worden standaard gesynchroniseerd met een map in het gebruikersprofiel.

Je kan tijdens de installatie zowel de map waarin KPN Cloud moeten worden geïnstalleerd als de map waar de Cloud bestanden in gesynchroniseerd moet worden veranderen.

Dus als je tijdens de installatie lokale mappen kiest die niet in je gebruikersprofiel zitten zou de installatie wel moeten lukken lijkt mij.


Dat klopt... dan moet je dus eigenlijk een 2de harde schijf hebben. Want windows vind het volgens mij niet leuk als je ergens op de c schijf bestanden plaatst. Anders dan in de persoonlijke map. 


Onder Windows 10 Pro is het geen probleem om de KPN Cloud map waarin de Cloud bestanden staan direct onder C:\ te zetten, dat heb ik voor 1 account zo gedaan, bij een ander account staat het wel in de persoonlijke map.

Onder Windows 11 Pro heb ik een tijdje terug ook diverse testen gedaan, installeren in een andere map is ook geen probleem, kan zelfs onder C:\Program Files maar die installatie is dan alleen bruikbaar voor de gebruiker die het geïnstalleerd heeft. Het installeren van KPN Cloud onder meerdere gebruikers werkte toen onder W11 sowieso niet.

Of dat bij TS allemaal ook gaat werken is afhankelijk van in hoeverre dat dichtgetimmerd is door de systeembeheerders van zijn werk.


Bedankt voor de reacties. Ik begrijp wat beter wat er speelt. Helaas loopt de installatie al vast voordat ik een map kan kiezen. Ik zal de systeembeheerder van mijn werk vragen of die er iets mee kan.

En anders wie weet met een volgende versie van Windows.