Skip to main content

Wanneer wordt er eens iets gedaan aan het spamfilter.

Ik ben al maanden mails als ‘geen spam’ aan het markeren, maar de mail van bepaalde afzenders blijft worden gezien als spam. De voorheen prima werkende filter-regels die zorgden dat mails van deze afzenders naar de inbox werden verplaatst werken ook niet meer.

 

Hi @robbiebb, welkom hier. Ik denk dat het handig is om te weten hoe het spamfilter ongeveer werkt, en daarom quote ik graag @Raymondt:

 

Het spamfilter dat we gebruiken wordt niet alleen door ons gebruikt, maar ook door veel andere providers (zowel in Nederland als in het buitenland). Hij werkt heel erg gebaseerd op spamtraps* en gebruikersfeedback. Wanneer bepaalde legitieme mail dus door veel gebruikers aangemeld wordt als spam, zal het ook als spam aangemerkt worden. Wanneer iemand een melding maakt dat het geen spam is, wordt dat afgewogen tegen alle andere meldingen over die mail, en als de meerderheid zegt dat het wel spam is, zal ie ook nog als spam gezien worden. Het is dus niet zo dat 1 gebruiker dat tij kan keren.

* Een spamtrap is een mailadres die niet toebehoort aan een persoon. Het is een e-mailadres die ooit in gebruik is geweest bij een persoon, soms jarenlang niet bestaan heeft (waarbij het dus zo is dat elke mail die er in die periode naartoe gestuurd is niet geaccepteerd is, en bij de verzender een bounce opgeleverd heeft). Van verzenders mag je verwachten (en dat verwachten we ook, niet alleen wij als KPN, maar in heel de wereld wordt dat van een ieder verwacht) dat als je bounces krijgt op je mailings, dat je je mailinglijst opschoont. Vaak gebeurt dat niet (zelfs bij grote bedrijven). In dit specifieke geval heb ik even de bron bekeken die door Andre geplaatst werd van de mail van Fletcher Hotels, en ook daar zie ik dat 41% van de meldingen die door de leverancier van het spamfilter ontvangen zijn, van spamtraps is. Dit bedrijf heeft dus een enorm vervuilde mailinglist en dan kun je helaas dat soort dingen verwachten.

De tip blijft dus om (zeker als je de nieuwe webmail al hebt) de opties daarin te gebruiken om aan te geven of iets spam is of niet. Uiteindelijk verbetert dat simpelweg de regels, alhoewel het soms niet voorkomen kan worden dat er (in geval van vervuilde mailinglists van bedrijven) bepaalde mail die jij als legitiem beschouwt, alsnog als spam gezien worden.

 

Om wat voor soort mails gaat het in dit geval? Gewoon persoonlijke mails, of bijvoorbeeld nieuwsbrieven van een specifieke partij?


Het zijn mails van twee partijen die bijna altijd (maar soms dus niet…???) in mijn spambox verdwijnen. Ik heb deze verzenders al in mijn contacten gezet en filter-regels aangemaakt; allemaal zonder resultaat. Het moet toch mogelijk zijn om aan te geven dat mail die van bepaalde verzenders nooit als spam worden gezien? 

De filter-regels die voorheen altijd zorgden dat mail van deze door jullie-als-spam-aangemerkte berichten werden verplaatst naar de inbox werken ook al niet meer…

Ik kan begrijpen dat bepaalde mail wordt gezien als spam, maar kan niet begrijpen dat een gebruiker dat NIET handmatig (via een filter of contactlijst) kan aanpassen.


Hoi @robbiebb ,

Ik kan eens wat dieper in de zaak duiken voor je, om te zien wat er precies aan de hand is. Zou je een voorbeeld van een van de mails (graag eentje die ook daadwerkelijk als spam betiteld is) door kunnen sturen naar me als bijlage? Die mag je sturen aan abuse@kpn.com, en even de vermelding erbij dat het t.a.v. Raymond is, dan kijk ik even verder voor je.


@robbiebb voorbeeld ontvangen, waarvoor dank. Deze werd nog door het filter gezien als spam. Als het goed is is die markering nu opgeheven, en zou het weer als vanouds binnen moeten komen. Mocht je toch nog tegen dergelijke dingen aanlopen, dan hoor ik het graag van je!

 


Zojuist kwam inderdaad de eerste soortgelijke mail goed binnen… Thanks!


Wat een topper die @Raymondt. Ook mijn dank is groot! :smiley:


Helaas te vroeg gejuicht…

De afgelopen dagen weer enkele soortgelijke mails uit mijn spam-box moeten halen; probleem is dus nog steeds niet opgelost.

Waarom is er geen mogelijkheid voor gebruikers om van bepaalde afzenders aan te geven dat de mails hiervan nooit als spam worden gezien?


Hoi @robbiebb ,

Dat is vervelend 😞 Kun je me weer een voorbeeld sturen op abuse@kpn.com tav Raymond? Dan ga ik er direct weer even achteraan.

 

Waarom is er geen mogelijkheid voor gebruikers om van bepaalde afzenders aan te geven dat de mails hiervan nooit als spam worden gezien?

 

Omdat spam classificeren gebaseerd op afzenderadres simpelweg niet werkt. Afzenders worden vaak vervalst, dus als jij bepaalde afzenders als veilig bestempelt, dan betekent dat dat iedereen jou kan gaan spammen met dat afzenderadres.