Skip to main content

Sinds ik de combinatie Office 365 en Windows 11 gebruik heb ik het volgende probleem:

Via Outlook gebruik ik mijn planet mailbox. mijn mailbox wordt om de 2 weken geschoond (ik heb dit niet zo ingericht), maar het vervelende is dat de emails niet terechtkomen in > VERWIJDERDE ITEMS en als ik in ZOEKMAPPEN > OUDER DAN 4 WEKEN zoek dan vind ik alleen berichten ouder dan 4 weken. 

  1. waarom komen mijn verwijderde berichten NIET in VERWIJDERDE ITEMS? 
  2. hoe haal ik mijn verwijderde berichten terug
  3. kan ik zelf bepalen wanneer ik mijn mailbox opschoon, en niet dat het systeem/programma dit voor mij bepaal? 

Ik ben erg slecht hierin en heb de hulp van een computerstudent ingeroepen, die weet het ook niet. 

Help!! Kan iemand mij helpen? BVD, Juan 

 

Hallo @Juan M Geerman 

 

Als je via webmail inlogt zie je dan de mails nog wel of zijn ze daar ook weg?

Staat bij jou in Outlook misschien de optie AutoArchiveren aangevinkt?

Zo ja, dan moet je die uitzetten.

Klik in Outlook op Bestand (links bovenin), dan op Opties (links onderin) en dan krijg het Opties voor Outlook scherm.

Daar kiezen voor Geavanceerd en dan AutoArchiveren, in dat venstertje dan die optie uitzetten

Je kan daar ook terugvinden onder Oude item verplaatsen naar: waar die mails gebleven zijn als er tenminste niet staat ingesteld dat ze Definitief verwijderd moeten worden.


@Juan M Geerman 

Het lijkt erop dat je het POP protocol gebruikt in één of meerdere accounts bij Outlook.

Bij standaard POP wordt email van de (KPN) emailserver verplaatst naar jouw bijv. laptop en dan worden de emails van de KPN emailserver gewist. Je kunt bij elk POP account (in Outlook) opties selecteren 1)) dat er een kopie van de email op de (KPN) server wordt achtergelaten 2)) die email na een bepaalde periode (bijv. 14 dagen) worden gewist van de (KPN) emailserver. Dan moet je bijvoorbeeld optie 2)) niet selecteren of een langere periode kiezen (bijv. 300 dagen). Dit moet je dan doen voor ALLE accounts in Outlook die POP gebruiken.

Als door Outlook emails van de (KPN) emailserver worden gewist dan is de verwijdering direct permanent. Deze emails worden dan niet in de map “verwijderde items” gezet.


@Willy22 , dank je voor je reactie. Op dit moment wordt IMAP gebruikt. 

 

 


@Juan M Geerman 

OK, dus geen POP.

Open met een browser de KPN webmail. Zie je daar ook alleen die emails ouder dan 4 weken staan of zijn die ouder dan 2 weken ?

En wat gebeurt er als je i.p.v. “ouder dan 4 weken”  bijv. “ouder dan 3 weken” of een andere periode kiest ?


Hoi @Juan M Geerman en welkom op het forum! Ik zie dat je al op weg geholpen wordt, dank jullie wel @GeSp en @Willy22! 💚

Is het je met de tips gelukt, en heb je ook gecontroleerd of auto archiveren aan staat? Ik ben ook benieuwd hoe het er in de webmail uitziet. Laat je weten of het lukt? Ik hoor graag van je! 


Beste Sanne, @GeSp en @Willy22, dank voor jullie hulp.

Op dit moment ben ik bij mijn moeder waar ik op mijn oude pc zit. Daar heb ik het probleem niet. Wat ik vandaag wel heb gezien is dat op deze PC (van mij geweest) en de PC thuis de accountinstellingen niet gelijk zijn. op deze PC gebruik ik POP en niet IMAP en hier heb ik geen problemen met mijn emails en de mailbox. 

Maandag gaat iemand van KPN Backoffice mij thuis bellen om samen naar dit issue te kijken. Ik zal dan ook alle tips en adviezen bespreken met die persoon. Uiteraard zal ik e.e.a. terugkoppelen. 


Hallo @Juan M Geerman 

 

Dan denk ik dat @Willy22 gelijk heeft dat het probleem in de POP instellingen zit, alleen zit het probleem dan in de instellingen van je oude PC.

Als je in Outlook op je oude PC bij de POP instellingen kijkt dan staat daar waarschijnlijk aangevinkt dat je mail verwijderd wordt na een x aantal dagen, dat moet je dan uitzetten.

Ziet er als 1 van de 2 onderstaande plaatjes uit waarschijnlijk, bij de bovenste kom je direct bij de latere versies van outlook via Bestand → Acountinstellingen en dan weer Accountinstellingen en dan het POP account bewerken.

Bij de 2de moet je daarna naar Extra instellingen en tabblad Geavanceerd.

 

 


@Juan M Geerman Fijn, laat ons weten hoe het afloopt! Je kunt in de tussentijd ook bovenstaande tip van @GeSp proberen. Wellicht is het daarmee ook al opgelost. 🙂


Rest mij nog 2 vragen:

  1. zal ik alleen bovengenoemde wijziging aanbrengen op mijn oude PC of 
  2. zal ik de IMAP accountinstellingen van mijn nieuwe PC veranderen in POP accountinstellingen, net als mijn oude PC?  groetjes Juan 

Rest mij nog 2 vragen:

  1. zal ik alleen bovengenoemde wijziging aanbrengen op mijn oude PC of 
  2. zal ik de IMAP accountinstellingen van mijn nieuwe PC veranderen in POP accountinstellingen, net als mijn oude PC?  groetjes Juan 

Wijziging aanbrengen op oude pc. En de nieuwe pc lekker op imap laten staan.

Met 2 pc's via POP3 email ophalen zonder vinkje voor "Een kopie op de server achterlaten" is geen optie. Dan staat de ene helft van de mail op de ene pc en andere helft op de andere.


Ook al zijn de “problemen” met de nieuwe pc? 


Ook al zijn de “problemen” met de nieuwe pc? 

Ja. Want die problemen worden door de oude pc veroorzaakt. 

De nieuwe pc aanpassen zonder iets aan de oude te doen is sowieso zinloos. Zoals ik in mijn vorige reactie ook al schreef. 


ok 🙂 dank, dan is het voor mij duidelijk .  Ik zal zsm de wijziging op de oude pc aanbrengen . 

 


@Juan M Geerman 

Dan moet je eerst een beslissing nemen welk protocol je wilt gaan gebruiken. POP of IMAP. Zie mijn eerste antwoord in dit topic.

Wil je overstappen van POP naar IMAP dan kun je de ontvangen emails (via POP) weer terug op de KPN emailserver zetten.  Maar dan moet je eerst daar een extra IMAP account aanmaken. Indien je dat wil kan ik beschrijven hoe je die POP emails weer terug op de KPN emailserver kunt zetten.

Ik persoonlijk heb 2 accounts in mijn emailprogramma. Één die met POP werkt en één die met IMAP werkt. Bij dat POP account heb ik een optie aangevinkt waardoor dat account een kopie van alle emails op de (KPN) emailserver laat staan. Dankzij dat IMAP account kan ik met mijn emailprogramma ook makkelijk zien welke emails door de KPN emailserver in de spammap zijn gezet. Op deze manier heb ik altijd een kopie van alle email op mijn laptop staan.


@Willy22 : Ondertussen ben ik gebeld door een KPN medewerker van de Back-office. Als advies krijg ik om op mijn oude pc een nieuw account toe te voegen met IMAP. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn. Omdat ik nu fysiek bij mijn oude PC zit zal dit een dag of 2 moeten wachten. 

Ik stel je adviezen/tips zeer op prijs! 


@Juan M Geerman 

 

Verwijder dan niet eerst het POP account want dan ben je alle mail die daarin staat kwijt.

Bij het POP account eerst instellen dat er geen mail wordt opgehaald.

Dan het IMAP account aanmaken.

Je kan daarna vanuit het POP account de mails weer terug kopiëren naar je IMAP account zodat ze op de KPN mailserver terecht komen, daarna zie je ze ook weer terug op je nieuwe PC.


@Juan M Geerman 

Tja, de combinatie van POP en IMAP zorgt altijd voor problemen als je niet goed weet wat men doet. Ik hoop dat alles goed gaat.


@Willy22 : zou ik theoretisch gezien ook ervoor kunnen kiezen om POP te gebruiken op de nieuwe PC? 

ik heb immers geen problemen hoe POP op de oude werkt…. (sorry als ik nu iets doms zegt 😉 )

 


@Juan M Geerman 

Nee hoor, helemaal niet dom. Ik heb ook hetzelfde leerproces moeten doorlopen. Vele gebruikers van email stellen dit soort dingen eenmalig in en als het dan werkt dan werkt het. Totdat het - vanwege de één of andere reden - niet meer werkt. 

De vraag is: wil je jouw email inzien op slechts 1 apparaat of op meerdere apparaten. Als je slechts 1 apparaat hebt (bijv. 1 laptop) dan kun je ook heel goed ook POP gebruiken. Anders is het beter om IMAP te gebruiken.

Als je POP wil gebruiken moet je je ook de vraag stellen wil ik wel of niet een kopie van elke email op de KPN server laten staan.


@Juan M Geerman Dank voor alle updates! En? Is het nu gelukt? Ik ben heel benieuwd.

@Willy22 Super reactie van je! Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik het verschil tussen POP en IMAP wist (en ik werk voor KPN, ik weet het). De uitleg die jij geeft maakt het kort en krachtig duidelijk. 😄


Ik heb niets meer van je vernomen, dus ik hoop dat het e-mailen nu goed gaat! Zo niet, laat het gerust weten. 🙂


Beste @Willy22, @Sanne_M, @GeSp en @Nick83 , 

Eindelijk afgelopen donderdag aan de slag gegaan met de backoffice van KPN. 

Het enige wat ik moest doen was het vinkje weghalen bij accountinstellingen. 

Eerlijk gezegd weet ik niet of dit genoeg was. 

ik heb in mijn mail nu 1 mail staan van 2 juli en ik kijk morgen of het nog erin staat. 

we waren dan ook erg snel klaar. 

ik waardeer jullie betrokkenheid enorm, soms duurt het even voordat ik antwoord. 3 dagen in de week ben ik mantelzorger voor mijn moeder en dan heb ik mijn handel vol ;) 


Geen probleem @Juan M Geerman, alle begrip dat het soms even duurt voordat je kunt reageren en super dat je dit terugkoppelt! Trek hier gerust weer aan de bel als er toch iets niet goed werkt. We helpen je graag. 😄


Thanks 


ik moet nu nog uitzoeken waarom deze map leeg is. 

Misschien kan ik deze berichten terughalen?