Skip to main content
Vraag

Problemen met de KPN Webmail: service klantenservice stelt teleur

• February 26, 2026
  • 13 reacties
  • 154 keer bekeken

Vandaag een trieste, maar bosrijke ervaring rijker. Hoewel in Rotterdam aan de Wilhelminakade weinig bos is te bekennen, weet de klantenservice van de KPN toch een aardig bos te realiseren. Na al meer dan 40 jaar klant, bel je klantenservice met een serieus KPNwebmail probleem. Medewerker denkt mee, begrijpt het, maar gaat het met een interne afdeling oplossen. Je wordt in de wacht gezet en dan wordt na enige tijd de verbinding verbroken. Opnieuw gebeld, andere medewerker en alles weer uitgelegd. Ik krijg dan de boodschap, dat het aan mij ligt. Dat accepteer ik niet en wordt vervolgens doorverbonden naar iemand die het, naar ik hoop gaat oplossen. Helaas dus niet en krijg ik op een hooghartige niet klantvriendelijke toon te horen, dat het probleem bij Apple zit en dat ik die maar moet bellen. Hoezo, ik heb toch KPNmail. Dat werd niet echt vriendelijk meer en ik heb het gesprek netjes beëindigd. Kortom drie keer het bos in op de Wilhelminakade, terwijl er geen bos te bekennen is,

Vervolgens ben ik boos/teleurgesteld en wil een klacht indienen. Dat kan via een belafspraak en tot mijn verrassing word ik onmiddellijk teruggebeld door een vriendelijke meneer. Het gekke is, dat deze man mijn probleem weer gaat proberen op te lossen, terwijl het mijn bedoeling was om een klacht in te dienen. Hij heeft overigens geen idee hoe een klacht kan worden ingediend. Vreemd als je via een zogenaamde klachtenlijn wordt teruggebeld. Het bos blijkt aan de Wilhelminakade kennelijk toch nog wat groter te zijn.

Het eind van het verhaal is probleem niet opgelost en een KPN, die zich in een bosrijke omgeving in nevelen wenst te verhullen.

13 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

@Born 

Klacht indienen: https://www.kpn.com/algemeen/klacht

Kun je beschrijven wat het probleem is met de KPN webmail. Misschien kunnen de mensen hier jouw wel helpen. Er zijn op dit forum een flink aantal "knappe koppen” die je misschien (!!!) jouw probleem kunnen helpen oplossen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 26, 2026

Ik heb een desktop, een iPad, een iPhone en heel veel e-mails. Eindelijk besloten dit is flink op te schonen en netjes te archiveren. Dat deed ik afwisselend op de desktop (werkt via Outlook) en de iPad. Volgens mij werd dat keurig gesynchroniseerd. Prima zo, tot drie dagen geleden. Toen was “archive” op de IPad plotseling verdwenen, maar niet op de iPhone. Volgens via alle aanwijzingen van KPN dit proberen te herstellen. Dat lukte niet. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, allemaal op aanwijzing van KPN. Daarna is “archive” op de iPhone ook verdwenen. Uiteindelijk kan ik de “archive” via via wel weer terughalen, maar die toont alleen maar lege mappen. Inloggen via KPN webmail lukt oo, maar dan wordt slechts een zeer beperkt gedeelte van “archive” zichtbaar. Gelukkig is op de desktop alles nog aanwezig en daar ga ik echt niet meer aan rommelen. Vervelend is, dat ik regelmatig in Frankrijk ben en dan is even terugkijken op de iPad wel prettig. 
Inmiddels heb ik het probleem maar geaccepteerd en ga ik proberen er omheen te werken. 
Het meest storend en irritant is de niet klantgerichte houding van KPN en een meer dan hooghartige houding van: ik zal het deze “klant” wel even vertellen, terwijl er helemaal niets wordt opgelost.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

@Born 

Ik neem aan dat je alleen POP gebruikt op jouw laptop of (als je een Apple laptop hebt) een account dat volledig los staat van de binnenkomende email (geen POP of IMAP). Dan verbaast het mij dat je op één apparaat “niks meer hebt staan". Want wat er nog in de KPN webmail staat moet normaal gesproken dan ook op andere apparaten te zien zijn (denk: IMAP).

Overigen ben je absoluut niet de eerste klant die (veel) email verliest. Dit komt toch wel een ca. 10 keer per jaar voor.

Gebruik je op alle apparaten MS Outlook ? Dat zou ook de oorzaak kunnen zijn van jouw problemen omdat dan email die je verstuurt dan eerst via de servers van MS loopt en dan pas naar de servers van de KPN wordt gestuurd. (ik weet helaas niet alle details hiervan). Je zit dan in feite op de servers van MS “te rommelen". Los van het privacy aspect (niet goed) betekent dit dat de email “over meer schijven loopt” en dan neemt de kans op “fouten” ook toe.

Ik persoonlijk gebruik in mijn emailprogramma zowel POP en IMAP op mijn laptop. Zo heb ik altijd een emailarchief op mijn laptop. Maar dat heb jij ook.

Overigens kun je de email die op jouw laptop staat redelijk simpel weer terugzetten op de (KPN) emailservers. Indien gewenst kan ik dit uitgebreider uitleggen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 27, 2026

Allereerst hartelijk dank voor de reactie en het meedenken. Ik ben absoluut geen deskundige op IT-gebied, maar dacht wel een verstandige gebruiker te zijn. Mijn iPad en iPhone zijn allebei ingesteld via IMAP. Daar ben ik zeker van. Hoe mijn desktop is ingesteld weet ik niet. Daar werkt KPNmail via Outlook. Op de iPhone en de iPad werkt het niet op die manier.

Het zou fijn zijn, als je mij kunt uitleggen hoe ik een deel van “archive” eenvoudig kan terugzetten op de KPN servers, waardoor ik ze op mijn iPad weer kan gebruiken als ik in Frankrijk ben. Alles over zetten is niet nodig.

Alvast bedankt voor jouw hulp en aanwijzingen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

@Born :

1)) Maak eerst in de KPN webmail de nodige submappen aan: Bijv. "Werk", “Bewaren”, “Vakantie", ………… etc. (jouw keuze) onder aan jouw bestaand KPN emailaccount.

2)) Zorg ervoor dat je op jouw laptop in jouw emailprogramma een (nieuw ?? extra ??) account hebt dat met IMAP werkt en dat naar jouw KPN emailadres wijst. Met POP werkt deze “truc”niet. Zorg ervoor dat ook in jouw emailprogramma bij het (nieuwe ???) IMAP account dezelfde mappen tevoorschijn komen/getoond worden als in de KPN webmail.

3)) Zie het plaatje. Zo ziet het eruit in mijn emailprogramma (Zie ook mijn handtekening). De rode pijlen wijzen naar de accounts die met IMAP werken (er staat ook “IMAP” in de naam). De zwarte pijl wijst naar mijn lokale map dat met POP werkt en als archief op mijn laptop dient/staat.

4)) Om de emails van bijv. “AA Airmiles” (groene pijl) naar “Bewaren 2” (blauwe pijl) te kopieren doe je het volgende: Je selecteert bijv. alle emails in “AA Airmiles” en die kopieer je naar de map “Bewaren 2” dat aan het account “WMG hetnet (IMAP)” hangt. Het emailprogramma herkent dat “Bewaren 2” aan een IMAP account hangt en gaat dan aan de slag om de geselecteerde emails naar de KPN emailservers te kopieren, in dit geval naar de map “Bewaren 2".

Welke emails uit welke POP mappen jij wil kopieren naar jouw account op de KPN emailservers is natuurlijk jouw keuze.

5)) Controleer regelmatig in de KPN webmail of alles goed is overgekomen.

6)) Probeer eerst deze procedure uit met bijv. 2 of 3 groepen met elk bijv. 5 of 10 emails. (Ook weer jouw keuze) en controleer telkens of alles goed is overgekomen.

7)) Misschien moet je eerst het archief in jouw emailprogramma uitpakken zodat weer alle individuele emails zichtbaar zijn ? Want ik vrees dat deze procedure niet met “(gecomprimeerde ) archieven" werkt. Hier gewoon even kijken/testen wat wel en wat niet werkt. En trek ook ruim de tijd uit om dit kopieer werkje te doen. Je moet gewoon even jouw hersenen er goed bij houden. Een foutje is snel gemaakt. Laat even weten of het gelukt is.

8)) Kopieer deze tekst + plaatje naar bijv. een email en stuur deze op naar jouzelf. Misschien kun je dit verhaal nog een keer gebruiken.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

@Born 

Als je wil weten welk protocol je gebruikt (POP of IMAP) moet je kijken bij “Eigenschappen” naar de “Inkomende Server”. Staat daar bijv. “POP.kpnmail.nl” of “IMAP.kpnmail.nl" ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 28, 2026

Hallo ​@Born ,

Op de website kun je een overzicht vinden met alle instellingen voor de meest gebruikte clients. E-mail instellen op je pc of Mac | KPN

Vink op jouw desktop aanmelden aan met gebruikersnaam en wachtwoord. 

Leuk feitje: De klantenservice zit niet in Rotterdam, maar wel in Groningen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 1, 2026

Opnieuw dankjewel. Op het eerste gezicht iets minder eenvoudig dan gehoopt. Daar ga ik de komende week mee aan de slag. Ik laat daarna wel weten wat het resultaat is. Goed weekend verder.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 1, 2026

Volgens mij zij al die instellingen, al dan niet in overleg met KPN, al geprobeerd. Ik richt mij nu op de meest relevante archief gedeelten, zodat ik daarmee in NL en FR kan werken.

Het ging mij niet zozeer om de klantenservice, want die werkt hybride zover mij bekend. Daarom mijn was mijn reactie gericht op het HKT van KPN. Daar zit het verantwoordelijk management.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 1, 2026

In webmail kun je zien welke mappen er (nog) zijn. En welke mails. 

http://webmail.kpnmail.nl

Zelf gebruik ik alleen dat. Altijd synchroon. Overal. In 26 jaar en 3 maanden nog niks kwijt geraakt. M'n oude en huidige laptop, 2 smartphone's, en de laptop van m'n moeder. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

In webmail kun je zien welke mappen er (nog) zijn. En welke mails. 

http://webmail.kpnmail.nl

Zelf gebruik ik alleen dat. Altijd synchroon. Overal. In 26 jaar en 3 maanden nog niks kwijt geraakt. M'n oude en huidige laptop, 2 smartphone's, en de laptop van m'n moeder. 

Checkt je moeder nog steeds je e-mail, ​@PeterG...? 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

Haha Scherp, Piet. Ik wel als ik dáár ben, ​@Piet van der Vooren 😁. Maar sinds ik een smartphone gebruik (sinds april 2020) niet meer zo vaak op haar laptop.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Opnieuw dankjewel. Op het eerste gezicht iets minder eenvoudig dan gehoopt. Daar ga ik de komende week mee aan de slag. Ik laat daarna wel weten wat het resultaat is. Goed weekend verder.

Ik ben benieuwd of het hiermee gelukt is ​@Born, laat je het weten als je er mee aan de slag bent geweest?