Skip to main content
Vraag

Problemen met mail wachtwoorden Apple, Mac en iPad en iPhone

• October 8, 2025
  • 30 reacties
  • 332 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

We gebruiken al 25 jaar probleemloos mail van xs4all. Sinds een paar maanden krijgen we telkens popups dat het mail wachtwoord incorrect is, op Mac, iPad en iPhone voor de mailbox (imap), en ook voor smtp voor versturen mail. Als je het wachtwoord dan (weer) invult werkt het vaak weer, maar soms ook niet.

- Als de popup verschenen is werkt ook de autorisatie in webmail niet, èn niet op Android.  Je denkt dan dat het aan KPN ligt.

- Volgens xs4all/kpn ligt het aan ons, anders zouden er miljoenen mensen bellen met dit probleem.
- Complicatie is dat KPN soms besluit dat er te veel pogingen zijn geweest, en dan je toegang voor een paar uur afsluit.

- Waar mogelijk is manual checking ingesteld, zodat niet alle apparaten de hele tijd mail staan op te halen.
- Bij mijn weten zijn de wachtwoorden op alle apparaten goed ingesteld. We zijn overgegaan op het volledige email adres als username, voorheen was er bij XS4ALL een aparte username.

Toch, om de paar dagen weer die verdraaide popup: wachtwoord klopt niet.

- gmail, ook imap: nooit problemen

Het kan best zijn dat Apple iets fout doet, waar het wachtwoord bewaard wordt op iPad, Mac is me niet helemaal duidelijk, ik zie ze niet terug in Passwords/cloud. 

Wie heeft dit ook (gehad)? Wat heeft u er aan gedaan?

Alvast dank!

30 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Ik heb ‘t zelfde. Ook geen VPN, en het komt ook steeds terug:

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

- No VPN used
- Accounts deleted and re-added, still problems.

😖

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@rckjnsn. Welkom op het forum, en bedankt dat je dit zo goed uitlegt. Wat vervelend dat je na zoveel jaren zonder problemen nu steeds die melding krijgt dat je wachtwoord niet klopt. 

Je hebt al veel dingen geprobeerd. De foutmelding die je ziet komt vaak doordat een apparaat (zoals een iPhone of Mac) nog een oude inlog probeert te gebruiken. De mailserver denkt dan dat het wachtwoord fout is, ook al klopt het wel.

Wil je dit eens proberen?

1. Verwijder het e-mailaccount van één apparaat (bijvoorbeeld je iPhone)

2. Voeg het daarna opnieuw toe door de stappen op deze pagina te volgen

3. Controleer of er op je Apple-apparaten geen oude wachtwoorden zijn opgeslagen

Soms blokkeert de mailserver tijdelijk als er te veel verkeerde pogingen zijn geweest. Na een paar uur werkt het dan weer vanzelf.

Laat je weten of dit helpt? Dan kijken we verder als het probleem blijft. Na 25 jaar trouwe dienst hoort je mail natuurlijk gewoon goed te werken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 10, 2025

De (twee) email-accounts waar het om gaat zijn op alle apparaten al eens verwijderd en weer ingesteld. Het gebeurt nog steeds.  

Geen VPN. 

Aangezien het optreedt sinds een paar maanden, na jaren probleemloos,  denk ik nog steeds dat het aan jullie kant zit. Ik zie dat ook anderen het hebben.

Wat zijn “te veel pogingen”? 

Die ipads en phones liggen te liggen, er wordt niet continue mail gechecked.  Ik pak de ipad, na een uur of zo, open  het cover, en meteen: popup “geef wachtwoord”. Aks ik naar het account kijk klopt het aantal bolletjes gewoon met het wachtwoord.

Method mail ophalen: “push”,  wat volgens mij betekent dat het initiatief tot mail naar een apparaat sturen bij de mailserver ligt, niet bij mij.  Ik heb ook nergens een mail-check-periode ingesteld.

Leen59
Wijsgeer
  • October 10, 2025

Gebruik je Exchange?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 10, 2025

Gebruik je Exchange?

Nee, Apple mail, op ipad, mac, iphone. Heeft jaren prima gewerkt.

Leen59
Wijsgeer
  • October 10, 2025

Ik heb dit ook gehad. Account verwijderen, apparaat opnieuw opstarten, account toevoegen heeft het bij mij opgelost.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 13, 2025

Accounts verwijderen en opnieuw aanmaken helpt dus niet. Net de popup weer, allebei de accounts.

Ik ben door mn ideeen heen, en ik ben niet blij.

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Je kunt nog proberen om de accounts via Exchange aan te maken.

JanD
Superuser
  • October 14, 2025

Beste ​@rckjnsn kun je wel gewoon via de webmail de mail afhandelen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Beste ​@rckjnsn kun je wel gewoon via de webmail de mail afhandelen?

Nee, als de wachtwoord popup is verschenen werkt ook webmail niet. Òf er zit ergens een fout in het autorisatiesysteem, òf er is inderdaad zo vaak een foutief mail-wachtwoord geprobeerd dat je account een aantal uren wordt disabled. Maar door wie of wat? Ik weet het niet.

webmail is voor mij niet “gewoon”, en ook onhandig, ik gebruik Mail op ipad/mac.

JanD
Superuser
  • October 14, 2025

Beste ​@rckjnsn als je via de webmail, de basis dus, al niet in kunt loggen, gaat het met de andere instellingen waar je een vraag over hebt ook niet goed.

Zorg er eerst voor dat je de webmail binnenkomt, dan weet je zeker dat de combi emailadres en wachtwoord correct zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Beste ​@rckjnsn als je via de webmail, de basis dus, al niet in kunt loggen, gaat het met de andere instellingen waar je een vraag over hebt ook niet goed.

Zorg er eerst voor dat je de webmail binnenkomt, dan weet je zeker dat de combi emailadres en wachtwoord correct zijn.

Webmail is niet de “basis”. Binnengekomen mail staat ergens op een server bij xs4all/kpn, en wordt als je mail ophaalt gedistribueerd via POP, IMAP, of webmail. 

JanD
Superuser
  • October 14, 2025

Maar, zoals je zelf schrijft ​@rckjnsn al niet eens via de webmail bij je mailaccount kunt komen gaat het met eigen mailsoftware ook niet lukken.

Webmail is de basistoepassing die een provider biedt om eenvoudig mail te kunnen beheren, daarnaast heb je (commerciële) mailsoftware van derde partijen die je kunt gebruiken.

Dus zorg eerst dat je bij de webmail binnenkomt, dan moet het met de eigen software ook weer lukken.

Succes

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@rckjnsn 

Is er geen patroon te ontdekken bijv. alleen problemen in de ochtend of alleen s’avonds ?

Niet recentelijk een aantal updates van Apple gekregen ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

@rckjnsn 

Is er geen patroon te ontdekken bijv. alleen problemen in de ochtend of alleen s’avonds ?

Niet recentelijk een aantal updates van Apple gekregen ?

Ik moet zeggen dat het de laatste dagen vooral rond 7-8 uur ‘s avonds is. Niet dat dat aan onze kant een bijzonder moment is.

Apple update regelmatig, maar als dit probleem optreedt is het op mac, iphone, ipad èn android. Het lijkt me dat er op zo’n moment dan bij kpn besloten is de wachtwoorden niet meer goed te vinden. Mijn iphone zit nog op een oud iOS, en die heeft t ook.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@rckjnsn 

Maakt het ook nog uit waar je die apparaten gebruikt ? Bijv. dichtbij of ver van jouw WiFi zender ? Of als je wel of niet thuis bent (mobiel gebruik) ? Zijn er problemen als je de apparaten met een kabel met de router verbindt ? Woon je (redelijk) afgelegen of tussen meerdere huizen (stad of dorp) ?

Test eens de snelheid op alle apparaten als het wel goed en ook wanneer het niet goed werkt.

https://www.kpn.com/internet/speedtest

Leen59
Wijsgeer
  • October 14, 2025

Gebeurt het ook als de iPhone met 4G verbonden is, zoja dan kun je de WiFi uitsluiten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 16, 2025

Wifi is prima. Het gebeurt nog steeds.

I heb nu mail checking veranderd van “push” naar “fetch”, met checking: “manually”. Ik ga er vanuit dat dan géén mailaccount meer wordt gebruikt zonder dat ik zélf nieuwe mail ophaal.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Fijn om te horen dat de wifi in ieder geval prima werkt. Goed dat je dit hebt aangepast. Als je mail nu op fetch handmatig staat, wordt er inderdaad pas verbinding gemaakt zodra jij zelf mail ophaalt.

Houd je ons op de hoogte of het nu beter gaat?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 17, 2025

Het kan best zijn dat Apple iets fout doet, waar het wachtwoord bewaard wordt op iPad, Mac is me niet helemaal duidelijk, ik zie ze niet terug in Passwords/cloud. 

Hoi ​@rckjnsn 
Ik gebruik geen webmail maar wel applemail op computer en iPad en iPhone.
Sterker nog ik gebruik mijn KPN e-mailadres niet eens, ik gebruik mijn eigen domainnaam.
Ik krijg nooit van de KPN bericht dat er een wachtwoordfout is of iets dergelijks.
Ik las ergens dat imap bij jou wel werkt.
Dus neem ik aan dat je POP naar imap hebt omgezet, mijn vraag is dan -hoe- heb je dit gedaan.
Je kunt n.l. niet gewoon de pop naar imap veranderen.
Dan moet je helemaal opnieuw beginnen en ook de juiste instellingen neerzetten.
Gewoon imap veranderen door pop of andersom gaat niet werken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Hoi ​@rckjnsn 
Ik gebruik geen webmail maar wel applemail op computer en iPad en iPhone.
Sterker nog ik gebruik mijn KPN e-mailadres niet eens, ik gebruik mijn eigen domainnaam.
Ik krijg nooit van de KPN bericht dat er een wachtwoordfout is of iets dergelijks.
Ik las ergens dat imap bij jou wel werkt.
Dus neem ik aan dat je POP naar imap hebt omgezet, mijn vraag is dan -hoe- heb je dit gedaan.
Je kunt n.l. niet gewoon de pop naar imap veranderen.
Dan moet je helemaal opnieuw beginnen en ook de juiste instellingen neerzetten.
Gewoon imap veranderen door pop of andersom gaat niet werken.

POP of IMAP is meer de manier waarop je je mail ophaalt naar je Mac, iPad, etc, en hoe je het op die apparaten bewaart. Bij POP haal je je mail op naar je eigen apparaat, en meestal is die mail dan weg van de server.  Bij IMAP is het meer de bedoeling dat je je mail op de server laat. Als je wilt overstappen van het een naar het ander maak je een nieuw internetaccount aan op je mac of ipad,  Je kan ook allebei tegelijk, in verschillende accounts, met het elfde e-mailadres. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Met alle apparaten op manual check gaat het nog steeds mis, 20:24 vandaag, onze beide accounts.

Met G4 gaat het wel goed, on een of andere reden is dus ons ip-nr geblokkeerd, niet het account.

Cannot Get Mail

The mail server "imap.xs4all.nl" is not responding. Verify that you have entered the correct account info in

Mail settings.

Server code

"AUTHENTICATIONFAILED", server message "Authentication failed.".

OK

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat jammer dat dit steeds gebeurt. Wil je een screenshot maken van je instellingen in jouw mailprogramma en die hier delen? Vergeet niet om je e-mailadres even onzichtbaar te maken op de screenshot.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 1, 2025

Wat jammer dat dit steeds gebeurt. Wil je een screenshot maken van je instellingen in jouw mailprogramma en die hier delen? Vergeet niet om je e-mailadres even onzichtbaar te maken op de screenshot.

Sinds 2 weken staat mail ophalen dus op “fetch” en “manyal”. Het is nog één keer gebeurd, een paar dagen na de verandering, sindsdien niet meer.  Ik zie wel dat mail vaker wordt opgehaald dan ik wil: elke keer als je Mail start, of van mailbox verandert zie ik “checking mail”.tIk ga heg terug zetten op “push”, en zien of het weer gebeurd.