Skip to main content
Vraag

Problemen met verzenden van bijlages via de e-mail groter dan 10MB

• February 17, 2026
  • 22 reacties
  • 179 keer bekeken

Ineens kan ik geen mails met bijlagen PDF meer versturen groter dan 10MB.

Waar ik twee weken geleden nog kon versturen 14MB en groter kan ik dat nu niet meer.

Hoe kom ik erachter of er vanuit mijn email misschien spam is verzonden en dat de serverprovider mij misschien afknijpt in mijn dataverkeer. Ik zou anders niets weten waarom ik nu ineens niets groots meer kan versturen, zonder dat ik ingelicht ben. 

22 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 17, 2026

@Rvdlans 

Als je vreest dat jouw account gehackt is zou ik allereerst direct ALLE wachtwoorden veranderen, inclusief dat van het KPN ID (“wachtwoord vergeten") en zorg ervoor dat de wachtwoorden verschillend zijn. Kijk eens in de KPN webmail of daar iets verdachts staat (bijv. onbekende berichtregels). Heb je misschien ergens een “Forward” ingesteld ? Zo ja, verwijder dat dan (tijdelijk) en probeer het opnieuw.

Heb je misschien een nieuwe update van jouw emailprogramma gehad in de laatste dagen/weken ? Hoe vol is jouw KPN emailbox of jouw harde schijf/SSD ? Als dat te vol is zou ik eens VEEL emails en bestanden verwijderen die oud en niet meer relevant zijn. Bijv. met CCleaner.

Zorg ervoor dat jouw profiel hier op het KPN forum zo volledig mogelijk is ingevuld. En dan vragen we ​“onze KPN huistechnicus” @Raymondt of de afdeling “Abuse” hier kan helpen. Heeft hij nog een idee wat hier aan de hand is ?

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • February 17, 2026

Welkom ​@Rvdlans !

Ik ga er vanuit dat als het mis gaat, je hiervan een foutmelding krijgt. Kun je die exacte foutmelding hier eens posten? (waarbij je persoonlijke details kunt maskeren). 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 17, 2026

Verstuur je de mail met bijlagen vanuit de KPN webmail of vanuit een eigen programma?

Indien het laatste, welk programma?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 17, 2026

@Rvdlans 

Een (tijdelijke) oplossing kan zijn dat je het programma WINRAR gebruikt om een bestand in twee of meer “mootjes te hakken” (van bijv. 9 MB) die je dan met meerdere emails verstuurt.

Het gebruik van WINRAR (zie hierboven) is ook een methode om bestanden groter dan 25 MB (de limiet voor emailbijlages bij de KPN) te versturen. Dan hak je het bestand in twee of meerdere mootjes van maximaal bijv. 24 MB.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

@Rvdlans 

Je kunt ook dat grote *.PDF bestand als bijlage naar jouzelf opsturen / emailen om te kijken of je een foutmelding krijgt en zo ja welke.

Heb je misschien het *.PDF bestand 2 of meer keer bijgevoegd ? Dan is de bijlage bijv. 2 x 14 MB = 28 MB groot. Dat is dan groter dan de KPN limiet van 25 MB.

Forum|alt.badge.img+3

Voor grote bijlagen gebruik ik altijd Transfernow

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

De limiet voor verzenden is bij KPN  veel groter, dus het kan aan de ontvangende e-mail server liggen. In de e-mail die terugkomt staat de naam van de mailserver die de mail weigert.  

Een 15M PDF gaat met 20M door het e-mail systeem heen. De PDF is een binaire file en moet gecodeerd worden om aan de eisen van het email transport te voldoen. Dus het is zaak om royaal onder de limiet van de email server te blijven. 

Alternatief zou zijn de PDF te uploaden naar KPN cloud, het bestand te delen en alleen de link op te sturen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

Ik weet niet hoe andere de limiet van KPN mail van 15MB of 25MB te weten kwamen. Maar dit maakt me nieuwgierig en even een test gemaakt. Bij bestand van grootte 31457280 (30MB) is probleemloos met kpnmail via webmail te verzenden, bij de grootte van 31457281 kreeg ik een melding dat de bestand te groot zijn en het advies om bestand als drivemail te versturen. De mail met 30MB kwam probleemloos ook aan bij hotmail.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

Dus de limiet is 30 Mb.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

De SMTP server verwacht een "EHLO hostnaam" commando en geeft dan zijn capaciteiten terug, inclusief maximum grootte.

smtp.kpnmail.nl : 52428800, dus exact 50Mb

gmail.com:      157286400 , dus 150M

outlook.com:    49283072, 47M

Dir klopt dus niet met het  31457281 bytes bestand dat blijkbaar door gmail geweigerd wordt, dus het kan ergens anders nog mis gaat.

De KPN server waar mail  binnenkomt praat niet met klanten van providers, die worden geacht te mailen via de server van de provider, dus ik weet niet hoe groot de mails mogen zijn die KPN ontvangt.

Een binair bestand wordt "base64" gecodeerd. De getallen van 0-255 worden gemapped  op 64 leesbare tekens. De bestanden worden hierdoor 35% groter.
Het bestand van 31457281 bytes wordt dus 40Mbyte

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

outlook.com:    49283072, 47M

postmaster@outlook.com

Delivery has failed to these recipients or groups:

Your message is too large to send. To send it, make the message smaller, for example, by removing attachments.
The maximum message size that's allowed is 36 MB. This message is 39 MB.

Dir klopt dus niet met het  31457281 bytes bestand dat blijkbaar door gmail geweigerd wordt, dus het kan ergens anders nog mis gaat.

Niet gmail maar KPN-mail, dus al voor het verzenden wordt de bestand tegen gehouden door KPN

fsutil file createnew test_31457281.txt 31457281
File C:\Users\Public\test_31457281.txt is created

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 21, 2026

OK, dan is de praktijk weerbarstiger dan de theorie. Dan maar proberen:

(M = 1024*1024)

Ik heb een file gemaakt met 36M random data. Neem 1M voor de headers, de grootte wordt dan 

1 + 36*1.35 = 49.6M. Die kan ik via de KPN SMTP server naar mijn eigen (aangepaste) postfix server sturen. De grootte in mijn mailbox is dan 51034753 oftewel 48.6M. 

Thunderbird protesteert twee keer: eerst dat het een grote file is, en dat je beter filelink kunt gebruiken, vervolgens dat je een mail van 49.3 Mbyte wil versturen, of dat echt wel de bedoeling is. 

Dus: Het is mogelijk bestanden tot 36M via de KPN mailserver te versturen vanuit een e-mail programma.

Bij hetzelfde bestand naar Outlook stuurt de KPN server een foutmelding terug:

failed: host outlook-com.olc.protection.outlook.com (52.101.41.181): Protocol error: Message size exceeds size limit of 49283072 for remote host

Dit is precies de waarde die de SMTP server van outlook geeft.

Een bestand met exact dezelfde grootte als @TDN gebruikt heeft gaat op weg naar Microsoft en komt met 

Delivery has failed to these recipients or groups:

Your message is too large to send. To send it, make the message smaller, for example, by removing attachments.

The maximum message size that's allowed is 36 MB. This message is 41 MB.

Dus de data gaan nu echt naar de SMTP server van outlook.com, en worden daarna geweigerd met een kleinere limiet. Vreemd, ik zou zeggen: stel de limiet aan de voordeur, dat scheelt transport over internet. 

Blijkbaar heeft de webmail een upload limiet die wat conservatiever is dan smtp.kpnmail.nl, niets mis mee want zulke grote bestanden kun je beter op een andere manier sturen. 

Dus voor de topic starter: de mailserver van de ontvangende partij stelt de limiet, niet KPN.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 23, 2026

Hi ​@Rvdlans, welkom allereerst hier. 

Wat een interessante discussie is hier ontstaan, ik lees ook aandachtig mee. Mijn dank voor jullie bijdrage. 

Ik plaats dit hier ook voor andere meelezers om het te bevestigen, hmmsjan_2 heeft het al benoemd. De maximale grootte van een bijlage bij KPN (Webmail) is 50 MB, het verzenden van de bijlage zal dus geen probleem zijn. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

@Alex van KPN 

Als je toevallig van plan bent het wetboek van strafrecht als platte tekst te mailen, moet dat binnen ongeveer 49Mbyte passen. Meer gangbare attachments als foto’s, PDF’s, Word documenten mogen maximaal ongeveer 35Mbyte zijn, alles bij elkaar. Dit vanwege 8 naar 6 bit conversie om alleen leesbare tekens via het mailsysteem te transporteren. 

Met daarbij het risico dat de ontvangende mailserver de mail weigert en een foutmelding verschijnt, of zoals gebleken is een server achter de ontvangende server de mail weigert en een mail van “postmaster” terug stuurt. 

KPN maakt het eigenlijk heel gemakkelijk: als je echt grote bestanden wilt versturen kun je uitwijken naar de webmail. Het is een kwestie van “Gebruik Drivemail” aanvinken. Het bestand wordt in KPN cloud bewaard, de ontvanger krijgt een link naar het bestand en kan het daar downloaden. 

Helaas wel weer via  een in te drukken  knop  die het link adres camoufleert, dus het blijft oppassen. Maar dat geldt ook voor de normale email bijlagen.  

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

@Alex van KPN (en anderen)

Vraagje: Geldt die limiet van 50 MB alleen voor A)) de bijlage of voor B)) (email + bijlage) ? Ik neem aan dat het antwoord B)) zal zijn. Maar een email zelf is waarschijnlijk nooit heel erg groot (bijv. < 100 Kb). Het is de bijlage die zeer groot kan zijn.

Er moeten natuurlijk meerdere "hordes” genomen worden.

1)) Mijn emailprogramma begint te jammeren over een te groot bestand als het groter is dan 30 MB.

2)) De software van de KPN voert een controle op de grootte van de bijlage (+ email ???) (de bovengenoemde 50 MB).

3)) De KPN stuurt dan de email door naar de emailservers van bijv. Ziggo. En dan gaat ook Ziggo een controle uitvoeren op de grootte van de bijlage.

En al die partijen kunnen verschillende eisen hebben voor de maximale grootte van het bestand. Dan kunnen er dus 3 (of meer ??) punten zijn waar het fout gaat.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 1, 2026

De SMTP server geeft bij het opzetten van het protocol 

250-SIZE 52428800

Volgens mij is dat een harde limiet op het aantal bytes dat gaat passeren, dus alle verdere headers, mogelijke DKIM handtekeningen, alles wat verder aan info aan de mail wordt geplakt, en dan de tekst plus alle attachments als BASE64 gecodeerd. 

Ik neem aan dat Ziggo hetzelfde doet, dus als zij een kleinere limiet hanteren kan smtp.kpnmail.nl de mail niet kwijt en rest niets anders dan een mailtje van postmaster terug te sturen. De data zijn dan dus wel onderweg geweest.

Dus als je e-mail programma protesteert loop je tegen de KPN server limiet aan, zo niet, dan kun je nog mailtjes van postmaster verwachten als ergens onderweg de limiet overschreden wordt. 

Bij Outlook was dat dus het geval: KPN mailserver OK, Outlook mailserver OK, en toch een mail van postmaster dat de limiet overschreden was. 

De Postfix mailserver heeft nog steeds een standaard limiet van 10Mbyte, dus als een hoster die niet aanpast is het snel einde verhaal. Wil je echt zekerheid dat je fotos aankomen, gebruik dan bijv. drivemail of maak een album in de cloud. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

@WMG-N Er zijn limieten voor verzenden en ontvangen, idr is de limiet voor ontvangen ruimer ingesteld. Er zijn weer verschillende limieten tussen webmail en email-client. Bij webmail worden al bij toevoegen de bestandgsrootte gecheckt (bij KPNmail 30MB, Hotmail/Gmail 25MB). Bij verzenden worden bestanden in base64 (+35%) gecodeerd plus de tekst van email plus headers en footers en deze totale grootte worden bij zender en ontvanger op limieten gecheckt. De zender limieten van Hotmail/Gmail zijn 25MB. De ontvanger limieten van Hotmail/Gmail zijn 36MB/50MB. De SMTP limiet van KPNmail is 50MB. De exacte ontvanglimiet (IMAP) van KPN Mail is niet publiekelijk gedocumenteerd, dit kan alleen bij KPN worden nagevraagd of proefondervindelijk worden vastgesteld..

Er zijn dan ook nog limieten zelfs in email-client ingesteld. Bij Outlook/Office is b.v. het veld MaximumAttachmentSize in register.

Zo een voorbeeld, je probeer een bestand van 30MB via KPN webmail te verzenden, deze wordt gecodeerd en wordt (aangenomen) 40MB groot plus tekst, headers en footers. Deze mail wordt verzonden, geweigerd bij Hotmail maar geaccepteerd bij Gmail of KPNMail.

Als je probeert een bestand van 40MB via email-client via KPN mail te verzenden, deze wordt ongeveer 54MB groot en wordt al van KPN geweigerd.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

Weer wat geleerd.

Er zitten toch nog veel meer details aan vast aan zoiets simpels als “even een bijlage bijvoegen en versturen”. Ik persoonlijk gebruik het programma WINRAR om een te grote bijlage in kleinere “mootjes te hakken” en de mootjes apart te versturen.

Maar ik zal eens naar de andere hierboven genoemde mogelijkheden kijken als alternatief. Met name omdat ik een probleem heb als ik “self extracting” WINRAR bestanden probeer te versturen. In dat geval zit er ook een "*.exe” bestand bij. En dat "*.exe” bestand als bijlage wordt (bijna) altijd wordt geweigerd door de KPN. En dan moet ik dus iets anders verzinnen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 1, 2026

EXE files opsturen is denk ik helemaal uit den boze. Die waren indertijd een heel groot succes voor virusverspreiding toen in bepaalde mailprogramma’s  wel de naam van het bestand maar niet de extensie werd getoond. 

Met de huidige grootte van foto bestanden zit je ook al snel aan de tax, jpg comprimeert ook niet echt veel. Beste garantie op arriveren is de bestanden in de cloud zetten en de link sturen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • March 3, 2026

@Alex van KPN (en anderen)

Vraagje: Geldt die limiet van 50 MB alleen voor A)) de bijlage of voor B)) (email + bijlage) ? Ik neem aan dat het antwoord B)) zal zijn. Maar een email zelf is waarschijnlijk nooit heel erg groot (bijv. < 100 Kb). Het is de bijlage die zeer groot kan zijn.

Ik twijfelde hier ook over, maar kan na navraag bij ​@Dennis ABD bevestigen dat dit B is. Alles bij elkaar opgeteld. 

Zo een voorbeeld, je probeer een bestand van 30MB via KPN webmail te verzenden, deze wordt gecodeerd en wordt (aangenomen) 40MB groot plus tekst, headers en footers. Deze mail wordt verzonden, geweigerd bij Hotmail maar geaccepteerd bij Gmail of KPNMail.

Dit speelt inderdaad ook. Uiteindelijk is het veel handiger om een file-sharing service te gebruiken, OneDrive/Gdrive om maar iets bekends te noemen of eigen serverruimte natuurlijk. 

Dennis ABD
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Abuse
  • March 3, 2026

Inderdaad. De parameter is max message size. Voor een mailserver is er geen verschil tussen  de header, de mail body en de bijlages. Hier word dan ook geen onderscheid in gemaakt.

Zoals al meerdere malen gezegd is: Gebruik bij grote bestanden een file hosting service. Mail is niet bedoeld voor grote bijlages en deze kunnen overal in de keten problemen opleveren.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 3, 2026

Denk ook eens aan al die ruimte die een email met een GROTE bijlage inneemt in iemands account of op de (KPN) emailservers. Stel ik heb meerdere emails die een bijlage hebben van zeg 200 MB dan is mijn “archief” op de KPN servers heel snel heel erg vol.

Ik moet daarom maar eens gaan kijken welke filesharing dienst ik ga gebruiken.