Skip to main content

Ik gebruik mijn email ook als opslag voor backups van teksten waar ik in beginsel de auteursrechten van heb. Ik gebruik daarvoor een xs4all adres via webmail.

 

Ik heb ook Hotmail en Gmail adressen, maar die schijnen je auteursrecht van je eigen teksten in je mail (via hen) niet te respecteren.

 

Hoe zit dat bij KPN? Bij Xs4All vertrouwde ik erop dat zij mijn auteursrechten respecteerden, maar nu dat is overgenomen door KPN kan die situatie veranderd zijn.

 

Dus: Respecteert KPN mijn auteursrechten voor in mijn mail gemaakte teksten? Of doen ze dat niet, vergelijkbaar met Hotmail en Gmail?

 

Alvast dank voor het antwoord.

Gebruik PGP om je mails te versleutelen, dan kan niemand ze lezen


Waar bent u bang voor? Dat KPN uw teksten gaat publiceren ofzo? Ik zou daar niet zo bang voor zijn. 

Ik zou twijfels hebben over de betrouwbaarheid. Ik zie hier met regelmaat topics voorbij komen van mensen die plotseling een gedeelte of alle mail kwijt zijn. KPN doet dan niets. Op een heel hoge uitzondering na word er normaal gesproken niets terug gezet vanuit een back-up ofzo.

Dus ik zou een andere locatie opzoeken om die teksten op te slaan.


Hallo Dutchie61,

 

Bedankt voor je antwoord. Maar ik ben eigenlijk een soort van digibeet en om dan weer met iets anders te moeten gaan rommelen, terwijl dat mogelijk niet nodig is, dat laat ik even rusten.

 

Ik vind op voorhand dat alles wat iemand in zijn mails schrijft onder zijn of haar auteursrecht zou moeten vallen. Helaas is dat in onze steeds verder afzakkende cultuur geen vanzelfsprekendheid meer. :(

 

Groeten en nog een goed jaar, G.


@G.Klaassen ik ben het wel eens met nick83. Teksten opslaan als mail is zeker geen goede backup.

Als je er echt zuinig op bent, is het risico veel te groot. 

Er zijn best simpele methoden om het op z'n minst beter te doen. Usb stick of zo. 


Hallo Nick83,

 

Ik weet eigenlijk niet waar ik bang voor zou moeten zijn. Het is voor mij een gerucht dat je auteursrecht niet veilig zou zijn bij Hotmail en Gmail, maar wat dat inhoudt, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

 

Maar wat jij zegt over “betrouwbaarheid” dat vind ik wel een ‘dingetje’. Dan loop ik dus het risico dat teksten van mij ineens weg zijn. Dat is beduidend minder. :((

 

Ik ga een andere oplossing zoeken.

 

Jij ook nog een goed jaar, G.


Hallo JWBokx,

 

Ja, aan een USB-stick heb ik ook al gedacht. Nadeel daarvan is dan weer dat hij in je huis ligt. Maar goed, ik denk erover verder.

 

Groet en een goed jaar, G.


@G.Klaassen Persoonlijk vind ik (om verschillende redenen) de mail geen goed opslagmedium voor belangrijke zaken als jouw teksten en zou ik daar zelf nooit voor kiezen. 

Alle belangrijke bestanden heb ik zelf op 2 verschillende manieren opgeslagen: in de “cloud” en op een externe harde schijf. Voor de “cloud” heb ik zelf gekozen voor de OneDrive van Microsoft. In de OneDrive heb je ook een “persoonlijke kluis”. De veiligheid daarvan lijkt mij op orde te zijn:

 


Maar goed, het is natuurlijk altijd een beetje tricky om over dit soort dingen een advies te geven @G.Klaassen  Want stel dat jij een advies opvolgt en het gaat vervolgens mis… 

Ik zeg daarom altijd tegen mensen: “ik heb gekozen voor deze en deze manier om die en die redenen. Maar maak vooral je eigen keuze.”


Ik bewaar al jaren mails in de webmail van kpn. De oudste zijn van 2004.

Zolang je ze niet in de '’prullenbak'’ bewaard gebeurt er m.i. niks mee (als ineens verdwijnen bijvoorbeeld).

Ik heb een paar mapjes zelf gecreëerd in de webmail. En daar zet ik ze dan in. Ook bepaalde concepten. Map concepten zit standaard in de webmail. Die zijn het betrouwbaarst want eenmaal verzonden hebben ze een tocht over het internet afgelegd. Die in concepten nog niet.

Heel makkelijk om een concept te maken. Maak een nieuw bericht maar verzend het niet. Druk op de X rechtsboven in dat venster.

http://webmail.kpnmail.nl .


 

Beste Katana321 en PeterG,

 

Alsnog bedankt voor jullie reacties.

 

Wat Katana321 zegt is natuurlijk waar: het geven van een advies is tricky, want als dat eens fout zou gaan… :(

 

Ik ben zelf overigens een fan van Linux, dus ik zal eens gaan zoeken naar een cloud van Linux, die moet er beslist ook zijn.

 

Maar jouw advies, Peter G, om die te backuppen stukken tekst in een conceptenmap op te slaan, vind ik interessant, want het vermindert het risico van zoek raken bij het verzenden. (Ik verstuur die te backuppen stukken tekst naar hetzelfde adres, maar toch.)

 

Maar ik geloof dat ik een denkfout heb gemaakt. Hotmail en Gmail zijn gratis services en het zou zo kunnen zijn dat zij, als je van hun services gebruik maakt om op de één of andere manier geld te verdienen, dat ze dan daarvan willen mee profiteren. Daar zit een zekere logica in. (Het gerucht dat ze dat doen is overigens al oud, maar ja, je weet het nooit met die lui…)

 

Maar de XS4All mail die ik gebruik in dit geval, daar heb ik natuurlijk wel voor betaald (in het provider pakket) en dan mag je daar niet alleen zekere diensten, maar ook zekere rechten voor terug verwachten.

 

Nogmaals dank voor de gegeven adviezen en een goed jaar gewenst, G.Klaassen


@G.Klaassen 

GMail en Hotmail zijn inderdaad gratis maar zij kijken ook naar de inhoud van jouw emails die daar staan. Op basis wat zij daar tegenkomen krijg jij advertenties te zien als je bijv. Chrome of MS Edge gebruikt. Op die manier verdienen zij wel degelijk aan jouw emails. Kijk maar eens goed naar de gebruikersvoorwaarden van GMail en Hotmail.

Maar de KPN kijkt niet naar de inhoud van jouw emails en dus krijg je daar ook geen gerichte advertenties van.

Auteursrecht: Jij schrijft de emails en dus ben jij daar ook de eigenaar van.


Ik gebruik mijn email ook als opslag voor backups van teksten waar ik in beginsel de auteursrechten van heb. Ik gebruik daarvoor een xs4all adres via webmail.

 

Ik heb ook Hotmail en Gmail adressen, maar die schijnen je auteursrecht van je eigen teksten in je mail (via hen) niet te respecteren.

 

Hoe zit dat bij KPN? Bij Xs4All vertrouwde ik erop dat zij mijn auteursrechten respecteerden, maar nu dat is overgenomen door KPN kan die situatie veranderd zijn.

 

Dus: Respecteert KPN mijn auteursrechten voor in mijn mail gemaakte teksten? Of doen ze dat niet, vergelijkbaar met Hotmail en Gmail?

 

Alvast dank voor het antwoord.

Wij respecteren dat zeker. Via ons zal je geen gerichte advertenties ontvangen door datgene dat jij in een e-mail zet. @G.Klaassen 


@Jeroen_dB ​Via ons zal je nooit geen gerichte advertenties ontvangen door datgene dat jij in een e-mail zet

Hmmm nooit geen...? 🤔 = altijd  (mijn autistische mijn blik) ​​​​​​


Beste Willy22 en Jeroen_dB,

 

Nog bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het meeste heb aan het antwoord van Jeroen_dB, aangezien hij moderator is bij KPN. Ik ga er dan maar vanuit dat hij weet hoe het zit. :)

 

Dat H- en Gmail advertenties ontlenen aan wat je in je mail schrijft vind ik nog geen ramp, alhoewel het niet bepaald netjes is. En het is irritant, maar het levert verder geen schade op. Dat zou anders zijn, als ze een gedeelte van de opbrengst van een boek zouden claimen, omdat je hun services gebruikt hebt en ik heb weleens gehoord dat je dat risico loopt.

 

Vriendelijke groeten, G.Klaassen.