Skip to main content

Deze server staat op de bl.score.senderscore.com blacklist. Graag actie ondernemen om hem daar van af te krijgen.

Dat doet KPN niet.


Mag toch hopen van wel. Het ging overigens om ewsoutbound.kpnmail.nl
Ik kon even niet meer terugvinden in mijn bericht of ik dat wel gemeld had.


Het is dus niet uw eigen server die op de blacklist staat? Maar ewsoutbound.kpnmail.nl?


Klopt. Mijn eigen mailserver blokkeerde mail van ewsoutbound.kpnmail.nl. Ik heb de blacklist tijdelijk uit mijn postfix config gehaald.

jasper@macjasp ~ % dig +short 183.94.121.195.score.senderscore.com
127.0.4.99


Oh, ik begrijp dat die response ook een score kan betekenen. Senderscore.org zelf zegt dat de server niet (meer) geblokkeerd is. Ik ga even testen


Oke, ik denk dat ik eruit ben. Het is niet mijn server die op de blacklist staat, maar zo te zien ook niet die van KPN:

<destination@mijndomein> failed: host mijnvps (X.X.X.X) said: 554 5.7.1 Service unavailable; Client host [195.121.94.xxx] blocked using bl.score.senderscore.com; Excessive Number of Queries | https://knowledge.validity.com/hc/en-us/articles/20961730681243 (in reply to RCPT command)

Ik heb dit te snel geïnterpreteerd als dat 195.121.94.xxx (ewsoutbound.kpnmail.nl) op bl.score.senderscore.com stond. Het is daarentegen zo dat mijn mailserver die lijst niet meer mag raadplegen en hij dan maar alles blokkeert.

Ik kende het niet, maar heb nu een account aangemaakt bij https://www.validity.com/ en daar het IP adres van mijn mailserver opgevoerd. De queries mislukken nog, maar misschien heeft het tijd nodig. Tot die tijd gebruik ik de blacklist niet meer.

Weer wat geleerd.


En het kan ook nog eens zijn door hoe de nameserver van TransIP die ik gebruik geconfigureerd is. Als ik eruit ben zal ik het hier posten


Dat laatste was het. Mijn VPS draait Postfix en gebruikt onder andere deze blacklist, maar mag die niet raadplegen. Waarschijnlijk omdat de nameserver van TransIP die ik gebruik(te), de service te vaak geraadpleegd heeft. Ik heb het opgelost met unbound en dnsmasq. Dus geen externe nameservers meer.

Dit had niks met KPN of ewsoutbound.kpnmail.nl te maken, maar alles met mijn gebruik van de blacklist en de nameservers van mijn VPS provider. Mijn mailserver bleek alles te blokkeren doordat de sendersource.com lookup faalde.


Nagekomen bericht:

Wat ik nog heb geleerd is dat die dnsbl's dus soms een return code die iets anders wil zeggen dan 'staat op de lijst'. Ik geloof dat er nog niet echt een standaard is, maar 127.255.255.255 kom ik wel vaker tegen als 'Excessive number of queries'. Het opzetten van unbound met dnsmasq heeft het wel verholpen en in mijn eentje ga ik waarschijnlijk niet zo snel tegen een 'Excessive number of queries' aanlopen, maar het anders configureren van Postfix was sneller geweest:

reject_rbl_client bl.score.senderscore.com,

had dan bijvoorbeeld kunnen worden:

reject_rbl_client bl.score.senderscore.com=127.0.0.[2..11],


Hi @Jasper_A, fijn om te zien dat je de oorzaak hebt gevonden. Ik heb je reacties hieronder toegevoegd zodat ik het als beste antwoord kan markeren en alles overzichtelijk is. Dankjewel dus ook voor de uitgebreide terugkoppeling hier.

Oke, ik denk dat ik eruit ben. Het is niet mijn server die op de blacklist staat, maar zo te zien ook niet die van KPN:
Ik heb dit te snel geïnterpreteerd als dat 195.121.94.xxx (ewsoutbound.kpnmail.nl) op bl.score.senderscore.com stond. Het is daarentegen zo dat mijn mailserver die lijst niet meer mag raadplegen en hij dan maar alles blokkeert. Ik kende het niet, maar heb nu een account aangemaakt bij https://www.validity.com/ en daar het IP adres van mijn mailserver opgevoerd. De queries mislukken nog, maar misschien heeft het tijd nodig. Tot die tijd gebruik ik de blacklist niet meer.

En het kan ook nog eens zijn door hoe de nameserver van TransIP die ik gebruik geconfigureerd is. Als ik eruit ben zal ik het hier posten

Dat laatste was het. Mijn VPS draait Postfix en gebruikt onder andere deze blacklist, maar mag die niet raadplegen. Waarschijnlijk omdat de nameserver van TransIP die ik gebruik(te), de service te vaak geraadpleegd heeft. Ik heb het opgelost met unbound en dnsmasq. Dus geen externe nameservers meer.
Dit had niks met KPN of ewsoutbound.kpnmail.nl te maken, maar alles met mijn gebruik van de blacklist en de nameservers van mijn VPS provider. Mijn mailserver bleek alles te blokkeren doordat de sendersource.com lookup faalde.

 


Reageer