Skip to main content

Sinds de migratie van XS4ALL naar KPN komt niet alle email meer aan.

Ik kreeg voor de migratie dagelijks emails van o.a. MyHeritage.com.

Na de migratie komen deze emails niet meer aan.

Ik ben nog aan het onderzoeken welke emails nog meer niet binnenkomen.

Ze komen ook niet in mijn spam mailbox.

Waar blijven mijn emails ?

Worden deze emails door het mail filter van KPN tegen gehouden ?

Ik heb de DNS van het domein van MyHeritage gecontroleerd en zij gebruiken SPF en DMARC, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

 

Ik heb de DNS van het domein van MyHeritage gecontroleerd en zij gebruiken SPF en DMARC, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Of juist wel want als er iets niet klopt dan wordt de mail dus tegengehouden.

Het dmarc record geeft aan dat een mail reject moet worden als de mail niet voldoet en dat is precies waar het op lijkt.

Overigens zou ik het dkim record ook wel een willen zien.


Wel vreemd dat het wel goed ging toen ik nog bij XS4ALL zat en dat het ook goed gaat naar een hotmail adres en naar mijn werk adres. (en ja wij gebruiken ook DKIM, DMARC en SPF)
Denk dat het tijd word op mijn abonnement op te zeggen, was al niet blij met de inlijving door KPN.

Heb geprobeerd om op de website van KPN een email of telefoon nummer te vinden van de helpdesk, deze is zo goed verstopt dat ik hem niet heb kunnen vinden.

Van de service van XS4ALL kan KPN nog een hoop leren.


In je bericht over de omzetting staat het ‘oude’ nummer nog in voor informatie en vragen….

Vragen mag altijd

Heeft u vragen? Bel dan met onze Klantenservice via 020 398 76 66. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur en op zaterdagen tussen 10.00 en 17.00 uur.


0800-0402


Hoi @R.v.Stipriaan, welkom op het KPN forum! Voor de zekerheid heb ik even nagevraagd of er verschil zit tussen KPN en XS4ALL systemen rondom e-mail. Dat is niet het geval. Dus daar kan dit niet in zitten. 

Maar wel kwam ik erachter dat de webmail van XS4ALL iets niet heeft, wat de webmail van KPN wél heeft. En dat is hier het issue denk ik.

Het gaat dan om Categorieën. Ik quote even een stukje uit het topic dat we schreven toen dit in de KPN Webmail geïntroduceerd werd. Vetgedrukt rood heb ik gemarkeerd wat waarschijnlijk het probleem is.

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Ik verwacht dat berichten van MyHeritage en dergelijke sites als nieuwsbrieven worden gezien. En die komen dan nu in die categorie terecht. Je ziet de categorieën als tabbladen bovenin het scherm. Door rechtsklikken op een van die tabbladen opent de pop-up om dit te bewerken. Zie je de tabbladen onverhoopt niet? Kijk dan rechtsboven in beeld. Daar zit een linkje ‘Weergave’ Als je daarop klikt kun je ook categorieën aan/uitzetten en configureren.

 

 

En in het algemeen, ook voor de behulpzame mede forumgebruikers hier: voor gemigreerde XS4ALL klanten blijft het qua telefonische klantenservice bij het oude, zoals we ook in ons welkomsttopic aangeven:

Stel jouw vraag op het KPN Forum

Als XS4ALL klant heb je toegang tot jouw eigen klantenservice en technische helpdesk. Gewoon op het telefoonnummer dat je gewend bent. Ook de andere contactmogelijkheden blijven bestaan. 

Maar voor vragen kun je na het overgaan naar de KPN systemen ook terecht in de KPN winkels en op het KPN Forum

 

Je mag ook zeker wel bellen naar 0800-0402, we kunnen je immers vinden. Maar voor specifiekere vragen is de eigen helpdesk toch handiger :)

 


@R.v.Stipriaan 

Gebruik je de (KPN) webmail om email te lezen ? Of gebruik je een emailprogramma ? Als dit probleem alleen optreedt bij het gebruik van de KPN webmail dan moet je het antwoord van @Erik_  hierboven lezen.


Ik gebruik alleen de webmail.

Zowel in de spam als de nieuwsbrieven folder komen de emails niet aan.

Ik zie ook dat ik dagelijks veel minder email ontvang dan voor de overgang naar KPN.

Ik ga de komende dagen eens uitpluizen wat ik nog meer mis.


@R.v.Stipriaan 

Gebruikt één of meer van de afzenders een VPN ? Zo ja, dan kan dat ook roet in het eten gooien. Als een spammer via dezelfde VPN email verstuurd als één of meerdere spammers dan ziet de KPN de legitieme email ook als spam (denk: hetzelfde IP adres) en wordt de email geblokkeerd.


Ik gebruik alleen de webmail.

Zowel in de spam als de nieuwsbrieven folder komen de emails niet aan.

Ik zie ook dat ik dagelijks veel minder email ontvang dan voor de overgang naar KPN.

Ik ga de komende dagen eens uitpluizen wat ik nog meer mis.

Heb je kunnen nakijken wat je nog meer mist, @R.v.Stipriaan? MyHeritage had je al genoemd. Maar als je nog wat meer afzenders/voorbeelden kunt noemen dan kunnen we hier misschien meer over gaan zeggen.

 

@Dennis ABD, zou jij eens willen meekijken? 


Ten eerste:

 

SPF, DKIM en DMARC zeggen niets over het al dan niet spam zijn van de content. Dit zegt enkel iets over de afzender en dat deze niet vervalst is. De inhoud kan nog steeds phishing of spam zijn, ook als het volledig DMARC alligned is. Spammers hadden dit eerder op orde dan de meeste banken.

 

Verder heb ik even naar MyHeritage.com gekeken. Hoewel momenteel niet gemarkeerd als spam, word bijna al hun mail in de spamfolder afgeleverd. Ik verwacht vanwege een zeer slecht bijgehouden mailinglist. De mail word niet geblokkeerd.

 

Wat er na aflevering mee gebeurt is voor ons uiteraard niet zichtbaar.


Ten eerste:

SPF, DKIM en DMARC zeggen niets over het al dan niet spam zijn van de content. Dit zegt enkel iets over de afzender en dat deze niet vervalst is. De inhoud kan nog steeds phishing of spam zijn, ook als het volledig DMARC alligned is. Spammers hadden dit eerder op orde dan de meeste banken.

 

Verder heb ik even naar MyHeritage.com gekeken. Hoewel momenteel niet gemarkeerd als spam, word bijna al hun mail in de spamfolder afgeleverd. Ik verwacht vanwege een zeer slecht bijgehouden mailinglist. De mail word niet geblokkeerd.

Wat er na aflevering mee gebeurt is voor ons uiteraard niet zichtbaar.

 

Dank voor de aanvulling en het checken, @Dennis ABD.

 

Wat jij verder zelf nog kunt controleren, @R.v.Stipriaan, zijn je filterregels. Kan zijn dat je, per abuis, daar iets hebt staan wat toch te drastisch dingen tegenhoudt. Je vindt deze via ⚙️ > Instellingen > E-mail > Filterregels