Skip to main content
Antwoord

Sinds een update van mijn Experia Box V10 kan ik met Outlook geen mail meer verzenden op mijn PC, mail ontvangen gaat wel

• November 10, 2025
  • 10 reacties
  • 91 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Kan sinds een week ineens geen berichten meer versturen vanaf mijn PC via Outlook pc. Berichten binnenhalen vanaf de webmail gaat prima. En verzenden via de webmail gaat ook zonder problemen.

Er is niks met mijn account en ik heb ook geen instellingen gewijzigd. Maar het is wel erg toevallig dat het gebeurt, precies nadat KPN mijn modem heeft geupdated. 

Al van alles geprobeerd, maar niks werkt. Firmware modem upgraden, netwerk herstarten, Outlook repareren. Maar helaas. 

UPDATE: In oude tips zag ik staan dat je de Firewall op standaard zou kunnen zetten.
Dat heb ik even gedaan en toen werd mijn testmailtje wel verzonden. 
Toen ik de Firewall weer op middel zette, kon ik weer geen mail versturen. 
Nu ik dat weet, kan ik dit tijdelijk even gebruiken als ik mail wil versturen, maar dat is natuurlijk geen goede oplossing. Ik wil de Firewall helemaal niet op standaard hebben staan; die stond waarschijnlijk niet voor niets op middel?

Help!

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@pooh-15, goed dat je jouw vraag hier stelt.

Met de update van jouw modem, is waarschijnlijk de firewall aangepast. Deze wordt op ‘Middel’ gezet en daarmee wordt bepaald uitgaand verkeer tegen gehouden. Dit doen we om het internet voor iedereen een stukje veiliger te maken. Waarom wordt jouw mail dan ineens tegengehouden? Waarschijnlijk gebruik je niet de juiste instellingen in Outlook. Je hebt nu dus eigenlijk 2 opties:

1. Je kunt of de firewall op ‘Standaard’ zetten, want dan werkt het wel.
  2. Maar beter zou zijn om de instellingen in Outlook te veranderen. Verwijder het account uit Outlook en voeg deze opnieuw toe. Op onze website vind je instructies hoe je dit in jouw Outlook versie doet: E-mail instellen op je pc of Mac.

Je kunt jouw e-mail ook handmatig instellen in Outlook, dat doe je dan zo: Ga daarvoor eerst naar het scherm waar je je e-mailadres invoert. Klik daar op Geavanceerde opties en vink het vakje aan waar staat: 'Ik wil mijn account handmatig instellen.'

Vul dit in bij inkomende e-mail:

1. Vul bij 'Server' in: 'imap.kpnmail.nl'.
  2. Vul bij 'Poort': '993'.
  3. Kies bij 'Versleutelingsmethode' voor 'SSL/TLS'.
  4. Vink 'Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie...' uit.

Vul dit in bij uitgaande e-mail:

1. Vul bij 'Server' in: 'smtp.kpnmail.nl'.
  2. Vul bij 'Poort' in: '587'.
  3. Kies bij 'Versleutelingsmethode' voor 'STARTTLS'.
  5. Klik dan op [Verbinding maken].

Hopelijk kom je er zo uit!

10 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

@pooh-15 

Heb je wel de juiste poort ingevuld voor de “uitgaande server” ? Dat moet poort 587 of 465 zijn. Heb je wel de verificatie of authenticatie opties aangevinkt en ingevuld ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 10, 2025

Ik heb zelf helemaal niks ingevuld , aangevinkt, uitgevinkt of gewijzigd.

Ik heb helemaal niks gedaan.

KPN heeft mijn modem geupdated …

En bovendien, als ik de Firewall even tijdelijk op standaard zet, dan werkt het wel?

Ja sorry, ik word zo langzamerhand een beetje gallisch van al die programma's die blijkbaar ongevraagd dingen wijzigen en waar ik dat dan weer een probleem door heb. Dat was 20 jaar geleden al zo, maar het is helaas niet beter geworden.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 10, 2025

En bovendien, als ik de Firewall even tijdelijk op standaard zet, dan werkt het wel

Dan de firewall gewoon op ‘standaard' laten staan ​@pooh-15 .

Zet de firewall eens op ‘midden’ dan werkt het waarschijnlijk ook gewoon goed.

Ik heb met de instelling hoog soms ook problemen met bepaalde toepassingen, teruggezet naar middel en alles werkt weer gewoon goed.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 10, 2025

Dank, JanD. Maar waarom zou ik de firewall op standaard zetten? Hij stond eerst op middel, maar daarmee kan ik nu blijkbaar geen mail meer versturen … 

• November 10, 2025

Ik heb zelf helemaal niks ingevuld , aangevinkt, uitgevinkt of gewijzigd.

Ik heb helemaal niks gedaan.

KPN heeft mijn modem geupdated …

En bij die update is de firewall op Middel komen te staan. Als jij weer wilt kunnen mailen zonder instellingen in Outlook aan te passen, dan zou je de firewall op Standaard moeten zetten. Dan heb je dezelfde situatie als voor de update.

• November 10, 2025

Ja sorry, ik word zo langzamerhand een beetje gallisch van al die programma's die blijkbaar ongevraagd dingen wijzigen en waar ik dat dan weer een probleem door heb. Dat was 20 jaar geleden al zo, maar het is helaas niet beter geworden.

De wereld staat niet stil. En zeker de wereld van de ICT niet. Er worden steeds nieuwe dingen ontwikkelt. Bestaande dingen worden aangepast. Het al altijd zo blijven dat je af en toe instellingen moet wijzigen of iets moet aanpassen. Meegaan met de tijd. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 10, 2025

Dag Marlon92. Dank voor je reactie, maar het heeft niets te maken met ‘meegaan met de tijd', maar met het feit dat in de wereld van de ICT steeds maar weer instellingen ongevraagd worden aangepast. 

Ik ben helemaal niet tegen vooruitgang, maar als er iets niet meer werkt na een update zonder dat ik daar zelf iets over heb te vertellen, dan word ik daar wel een beetje moedeloos van. Waarom wordt bijv. een poort aangepast of een firewall op een ander niveau gezet, zonder dat van tevoren even aan te geven. Zeker als dit gevolgen heeft voor de bruikbaarheid van een programma. 

Hartstikke mooi dat er een community is van welwillende gebruikers, maar waarom kan KPN zelf niet gewoon simpelweg de meest voorkomende problemen op een hulp pagina zetten. Zo van: let op, bij de update van de modem wordt dit en dat gewijzigd en dat heeft gevolgen voor zus en zo en dat moet je dan zo aanpassen. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 12, 2025

Hallo ​@pooh-15, goed dat je jouw vraag hier stelt.

Met de update van jouw modem, is waarschijnlijk de firewall aangepast. Deze wordt op ‘Middel’ gezet en daarmee wordt bepaald uitgaand verkeer tegen gehouden. Dit doen we om het internet voor iedereen een stukje veiliger te maken. Waarom wordt jouw mail dan ineens tegengehouden? Waarschijnlijk gebruik je niet de juiste instellingen in Outlook. Je hebt nu dus eigenlijk 2 opties:

1. Je kunt of de firewall op ‘Standaard’ zetten, want dan werkt het wel.
  2. Maar beter zou zijn om de instellingen in Outlook te veranderen. Verwijder het account uit Outlook en voeg deze opnieuw toe. Op onze website vind je instructies hoe je dit in jouw Outlook versie doet: E-mail instellen op je pc of Mac.

Je kunt jouw e-mail ook handmatig instellen in Outlook, dat doe je dan zo: Ga daarvoor eerst naar het scherm waar je je e-mailadres invoert. Klik daar op Geavanceerde opties en vink het vakje aan waar staat: 'Ik wil mijn account handmatig instellen.'

1. Vul bij 'Server' in: 'imap.kpnmail.nl'.
  2. Vul bij 'Poort': '993'.
  3. Kies bij 'Versleutelingsmethode' voor 'SSL/TLS'.

1. Vul bij 'Server' in: 'smtp.kpnmail.nl'.
  2. Vul bij 'Poort' in: '587'.
  3. Kies bij 'Versleutelingsmethode' voor 'STARTTLS'.
  5. Klik dan op [Verbinding maken].

Hopelijk kom je er zo uit!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 17, 2025

Dag Denise van KPN,

Dank voor je reactie.

Ik gebruik Outlook met POP3 op een lokale pc (met lokale opslag en niet in de cloud), dus voor inkomende mail pop.kpnmail.nl en voor uitgaande email mail.kpnmail.nl.

Ik heb geen behoefte om mijn mails te synchroniseren op andere apparaten, dus dan heb ik volgens mij geen IMAP nodig en kan ik gewoon POP3 blijven gebruiken. Of zie ik dat verkeerd?

Wat moet ik doen om de poorten aan te passen in POP3?

Sowieso komt de inkomende mail  zonder problemen binnen, dus dan neem ik aan dat ik alleen de poort van de uitgaande mail hoef aan te passen? En is dat dan een andere poort dan voor IMAP?

Weer bedankt.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wij raden aan IMAP te gebruiken. Maar als je liever POP3 wilt gebruiken, dan zijn dit de instellingen die je kunt gebruiken:

1. Server: pop.kpnmail.nl
  2. Poort: 995
  3. Versleutelingsmethode: SSL
  4. Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  5. Wachtwoord: KPN Wachtwoord

1. Server: smtp.kpnmail.nl
  2. Poort: 587
  3. Versleutelingsmethode: TLS
  4. Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  5. Wachtwoord: KPN Wachtwoord