Skip to main content
Beantwoord

Sinds ik glasvezel heb kan ik wel e-mails ontvangen maar niet meer versturen

• May 27, 2025
  • 19 reacties
  • 168 keer bekeken

Goeiedag,

Sinds ik glasvezel heb kan ik wel emails ontvangen,maar niet meer versturen.

Graag hulp,

Bedankt

Beste antwoord door Maja van KPN

Dat is mail.kpnmail.nl

poort inkomend 143

poort uitgaand 587

gebruik tls/ssl

authenticatie geen

Heb je het nog steeds op deze manier ingesteld ​@Michelbecks? Of heeft jouw hostingpartner je al geholpen om hun eigen uitgaande server in te stellen? Jouw mailadres zal altijd moeten kunnen verzenden via de uitgaande server van je hostingpartner.
Dus stel dat je de hosting via Strato hebt lopen (ik noem deze puur even als voorbeeld), dan is jouw uitgaande mailserver niet mail.kpnmail.nl, maar smtp.strato.com (Poort: 465)

Als je er nog steeds de KPN mailserver hebt staan, zou je dat dan willen wijzigen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

19 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 27, 2025

Dat heeft niks met glasvezel te maken. Maar in kleine batches wordt Authenticatie aangezet in de e-mail accounts. Daarmee kun je veiliger verzenden.

Met Webmail geen punt.

Maar als je een e-mail programma gebruikt dien je het daarin ook in te stellen. Anders kun je niet verzenden.

Zelf gebruik ik al sinds de introductie van DSL (24/7 internet) geen e-mailprogramma meer dus kan je er verder bij helpen. Neem dit even door:

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Dank je Peter, ik heb een info@ adres van een externe webhost.

Via hun kom ik er niet uit en bij kpn kunnen ze ook geen duidelijkheid verschaffen.

Maar het is toch echt op de dag van glasvezel gebeurd.

Ik ga al mijn gangen nog even een keer na via de voorkeuren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 27, 2025

Is dat niet gewoon gekoppeld aan je kpn e-mail adres? Dan gebruik je die servers voor verzenden, nu met Authenticatie.

Ik had een adres van onze vereniging. Maar meer dan een adres was het niet. Kwam binnen op m'n kpn mail. Verzenden deed ik wel met dat adres van de vereniging, dat kon ik zo instellen in de webmail. I.c.m. eenmalige bevestigingsmail van het verenigingsadres natuurlijk.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 27, 2025

@Michelbecks Je mailt dus via een hostingbedrijf? Wat gaat er precies mis? Wat gebeurt er? Wat doe je precies? Wat zie je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Dank Ariën

Ik werk op een Mac en doe dit via mijn mailprogramma van de mac

Dit ging altijd zonder problemen.

Samen met dat bedrijf alle poorten ed. doorgenomen, maar zij hebben naar eigen zeggen dit probleem al vaker meegemaakt sinds mensen overgaan op glasvezel.

Wat dat betreft tast ik wat dat betreft een beetje in het duister nu.

Ik ontvang nu via mijn info@ account en verstuur via mijn gmail account.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 27, 2025

Krijg je foutmeldingen? Hoe staan je instellingen ingesteld? 

Verder lijkt dit volledig los van KPN te staan. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 27, 2025

Nog een tip: Volg de stappen eens op https://www.mail-tester.com/, en deel die resultaten eens.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Dat is mail.kpnmail.nl

poort inkomend 143

poort uitgaand 587

gebruik tls/ssl

authenticatie geen

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 27, 2025

En welk domein (achter het @) gebruik je als mailadres?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

info@mi******ekel.nl

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 27, 2025

Dat kan natuurlijk niet, omdat dat geen KPN-mailadres is. Stel je voor dat ik zou mailen namens elon.musk@tesla.com.

Er zijn twee oplossingen: 

- Mail vanuit je KPN-maildres, en volg deze stappen:

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

- Mail vanuit je hosting. Zoek bij hun op welke instellingen er nodig zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Ik denk dat er inderdaad een probleem is bij hostingsbedrijf, heb daar via anydesk alle stappen ondernomen en zij zeggen dat het probleem bij kpn ligt.

Ik kijk straks of ik het via kpn mail kan oplossen.

Bedankt Ariën

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 27, 2025

Je gaf net aan dat je via KPN mailt. Het probleem ligt bij jouw omdat je een email adres gebruikt wat KPN niet accepteert.

Als je wilt mailen onder jouw info@ adres, dan moet je echt de instellingen van jouw hostingprovider zoeken.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 28, 2025

Als je via het KPN netwerk naar een ander domein van een andere provider een email wil sturen moet je wel de authenticatie aanzetten in jouw emailprogramma.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Michelbecks, ik zie dat anderen je al verdere uitleg en een aantal tips hebben gegeven, super!

Hoe staat het er nu voor? Lukt het weer om mail te versturen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 2, 2025

Bedankt voor de reacties.

ik ben de gangen nog 1 x nagegaan met mijn host.

Weer geen succes.

Dus wel email ontvangen via info adres , maar kan niet verzenden.

Het komt er hier op neer dat mijn host zegt dat het probleem bij kpn ligt ivm met nieuwe veiligheidsmaatregelen na de glasvezelaansluiting

Daarna had ik een vriendelijke man aan de telefoon, die mij niet verder kon helpen, omdat mijn info mailadres niet het probleem van kpn is.

Dus we komen niet echt verder.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 2, 2025

@Michelbecks 

Dan moet je via jouw de SMTP-server van je provider. Voor zover ik weet kan je via KPN niet mailen met een niet-KPN domein als afzender. 

En als het wel zou kunnen, dan is het zeker onwenselijk, want veel mails die je stuurt zullen op grond van SPF geblokkeerd of geweigerd worden, tenzij je de juiste SPF in jouw DNS zet. Maar dan alsnog weet ik niet hoe streng KPN naar je mail kijkt. 

Dus:

1) Mailen met jouw domein als afzender:

Gebruik de SMTP van jouw hostingprovider.

2) Mailen met je KPN-mailadres als afzender:

Gebruik de KPN SMTP-server

Make your choice!!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 3, 2025

Dat is mail.kpnmail.nl

poort inkomend 143

poort uitgaand 587

gebruik tls/ssl

authenticatie geen

Heb je het nog steeds op deze manier ingesteld ​@Michelbecks? Of heeft jouw hostingpartner je al geholpen om hun eigen uitgaande server in te stellen? Jouw mailadres zal altijd moeten kunnen verzenden via de uitgaande server van je hostingpartner.
Dus stel dat je de hosting via Strato hebt lopen (ik noem deze puur even als voorbeeld), dan is jouw uitgaande mailserver niet mail.kpnmail.nl, maar smtp.strato.com (Poort: 465)

Als je er nog steeds de KPN mailserver hebt staan, zou je dat dan willen wijzigen?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 9, 2025

@Michelbecks Is het nog gelukt met ons advies?