Skip to main content

Smtp werkt niet meer na update van modem vannacht

Hallo ​@Arthur 59 , wat werkt er exact niet?

Ik neem aan dat je SMTP bedoelt, het protocol om mail mee te versturen.

Heb je zelf een STMP-server draaien, of kan je geen verbinding met een externe SMTP-server meer maken?

hallo arjan dat klopt , staat op poort 25 en krijg een fout melding

hallo arjan dat klopt , staat op poort 25 en krijg een fout melding

Eigen SMTP server? Dan is de firewall na de update verder dicht getrokken. Je kan dat in je experiabox wel weer openzetten bij de firewall instellingen.

Als het een externe SMTP-server is, check dan even of de manier van verbinden nog actueel is (IP-adressen, poorten, TLS etc).

heb in router inderdaad de firewall aan gepast en nu werkt het weer , heel bijzonder👍🏻 kan dit geen kwaad verder

Op zich kan het geen kwaad als je weet hoe je je SMTP-server moet configureren. Vroeger waren open relays echt een plaag. Veel providers sloten poort 25 aan hun kant af, zodat klanten geen SMTP-server konden hosten. Tegenwoordig zijn SMTP server standaard niet meer als open relay geconfigureerd.

Alleen is het verkeer over poort 25 un-encrypted: iedereen die je verkeer kan onderscheppen (via openbare wifi punten etc), kan je logingegevens achterhalen. Daarom wordt tegenwoordig poort 587 veel gebruikt voor een beveiligde verbinding.

@Arthur 59 

Poort 25 gebruiken is een goed recept om geen email meer te kunnen versturen. S.v.p. aanpassen naar poort 587.

Kan ik dat zonder problemen om ztten naar poort 587

Kan ik dat zonder problemen om ztten naar poort 587

Je moet de server op poort 587 laten draaien (en dus encryptie invoeren!), vervolgens je mailprogramma(‘s) opnieuw instellen en de poort in je firewall eventueel open zetten.

Het is me nu nog steeds nit helemaal duidelijk hoe je verbindt en van waar naar waar.

@Arthur 59 

Het is waarschijnlijk dat de software van het KPN modem niet langer poort 25 accepteert.

1)) Herstel de standaardwaarden voor de firewall van het modem

2)) Als je een eigen server hebt moet je op de server de SMTP poort veranderen van 25 naar 587. Dat staat los van welke poort je gebruikt tussen jouw laptop en server. Dat zou al voldoende moeten zijn om weer email te kunnen versturen.

3)) Stuur je vanaf jouw bijv. laptop emails naar het modem, zonder een eigen server (dit lijkt bij jouw het geval te zijn), dan moet je op jouw laptop de poort veranderen van 25 naar 587.

Hallo mensen.

Bedankt voor jullie hulp.

Ik heb een bekabelde verbinding van pc naar experience modem v10 van kpn.

Vannacht was er een update van dat modem.

Vanochtend kon ik wel.mails ontvangen maar niet verzenden.  Op advies van arjan de fire wall op standaard gezet , die op middel stond ingesteld.

Nu werkt alles weer.

Zoals ik het begrijp in mijn Outlook dus de poort veranderen van 25 naar 587 en dan zou de firewall weer op middel gesteld kunnen worden. Heb ik dat zo goed begrepen? 

Alvast bedankt

@Arthur 59 

Inderdaad. Dus de KPN heeft in de modemsoftware poort 25 “dichtgegooid".

Schrijf op wat jouw huidige instellingen zijn (firewall + poort(en)). Dan weet je wat werkt.

Zet dan de firewall terug naar de standaard waarde en de SMTP poort op jouw PC op poort 587.  Dat is toch het beste. Werkt het dan wel weer ?

@Arthur 59 

Vink ook de “authenticatie/verificatie” opties aan en vul ook de bijbehorende velden in. Dit moet sinds kort ook bij de KPN om email te kunnen versturen.

Ben je er met hulp van de community uitgekomen, ​@Arthur 59?

Ja ik ben geholpen voor het moment 

Fijn!

Heb nog niet de poort veranderd.. maar alles werkt.. dus tzt nog even veranderen. 

handig als dit in de mail had gestaan zeg!

handig als dit in de mail had gestaan zeg!

Voor een groot deel van onze klanten is dit niet belangrijk. Maar ik ga je feedback wel meenemen!

@Lizzy59 

@Denise van KPN 

Ik herhaal hier de volgende suggestie die ik al eerder gedaan heb:  Laat de KPN een email sturen aan de klanten die te maken krijgen met alleen dit soort veranderingen (modem/router update(s), poortnummers, authenticatie methode). Hierdoor zal het aantal klanten dalen die hierdoor in de problemen komen en dan of met de Klantenservice gaan bellen of hier op het forum hulp zoeken.

@Arthur 59 

Nog een tip: kies de hoogste versie TLS die jouw emailprogramma ondersteund voor de versleuteling.

@Denise van KPN 

Ik meen te weten dat de KPN nog niet verder is dan TLS 1.2 ?

(Terwijl mijn emailprogramma al TLS 1.3 ondersteund)

Reageer