Skip to main content

Ik heb dit al een tijdje, maar ik moet vaak op de kpn webmail inloggen om er dan weer achter te komen dat berichten van mijn werkgever in mijn spam komen. Terwijl dat natuurlijk helemaal geen spam is.

Ik heb al tig keer aangegeven in de webmail dat die berichten geen spam zijn, maar op de een of andere manier blijft het toch fout gaan.

Het zijn vaak berichten met aankondigingen die in spam achterblijven. Direct 1 op 1 emails naar collega’s versturen lukt eigenlijk altijd wel.

De berichten worden ook nog eens vaak gestuurd door 1 collega, maar de spamfilter leert niet van het feit dat ik die berichten als geen spam markeer. vreemd.

 

Hoe kan ik dit oplossen?

Hoi @Gjp28, welkom op het forum. 

Het is natuurlijk erg vervelend dat de e-mails van jouw werkgever in de spam-filter terecht komen, in theorie zou de spamfilter moeten leren van de handmatige aanpassingen. Je zou de e-mails door kunnen sturen naar samples@kpn.com om te kijken of de abuse-desk hier nog iets in kan betekenen. 

Echter, als een e-mail adres in de spam filter terecht blijft komen ligt dit aan het e-mail adres van de verzender. Dit e-mail adres wordt dan bijvoorbeeld door meer gebruikers als spam gemarkeerd dan dat het wordt goedgekeurd. Ook is het mogelijk dat het e-mail adres vaak naar "vervuilde” lijsten verzend, dit houdt in: veel niet bestaande/opgeheven e-mail adressen en/of Honey-pot e-mail adressen (adressen die speciaal gemaakt zijn om spam op te vangen). Het kan ook aan de opmaak van de e-mail liggen. Het is dan aan de eigenaar van het e-mail adres om hier stappen in te ondernemen. 

 


Er zijn naast het hierboven genoemde nog een paar redenen dat mail tot spam wordt gebombardeerd: zo wordt in de uitleg nergens aangegeven dat er verschil is tussen ongewenst (van die verzender wil ik geen mail meer zien) en spam (ongevraagd, vaak phishing, geen relatie met verzender).

Als ik van een valide verzender geen mail meer wil (nieuwsbrief stoppen bijvoorbeeld) heeft de verzender onder aan in de mail een linkje naar de pagina waar je de verzender kunt aangeven dat je deze mail niet meer wilt.

Alleen: door de ongewenst filosofie van KPN te gebruiken (move met knopen in je mail programma of webmail) eindigt de mail in de spam map. Die wordt gecontroleerd door het spam filter. En vanaf dat moment wordt bij binnenkomst de mail “herkend” als spam.

Uit de spam folder verhuizen naar de inbox zou er voor moeten zorgen dat de spam mail geen spam meer is. Alleen probeer ik dat al maanden onder meer met de mail van De Limburger, en volgens het spamfilter kan ik doen wat ik wil, het blijft spam.

KPN wanneer doen we hier eens wat aan? Verzenders willen ook graag dat de mail gewoon aankomt, wie vertelt ze wat ze verkeerd doen?

 


Worden de e-mails vanaf meerdere plaatsen verstuurd ? Vanaf verschillende IP adressen dus ? Ook al komt het vanaf hetzelfde domein, het spamfilter heeft het IP adres mogelijk op een zwarte lijst staan.

Maar dan nog zou je de afzender op de groene lijst moeten kunnen zetten, maar dat lukt mij ook niet.

Hier een eerdere verhandeling over spam :

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-is-onder-controle-maar-alleen-dankzij-actieve-bestrijding-xs4all-448021

 


KPN weigert aan te geven waarommail in de spambak terecht komt Verzenders weten meestal niet eens dat hun mail niet aankomt. En dan dat krakkemikkige spamfilter…

Misschien een idee om naar outlook.com of gmail te verhuizen?


Als je in je email programma / app het email account invoert als IMAP account, dan hoeft je niet in te loggen op de webmail om de spam-map te openen. Dat kan dan gewoon in je email programma of app.

 


 Ik zie zojuist weer een berichtje in mijn spam-box, uit de headers :

X-XS4ALL-Spam-Warning: Message moved to Spam location because of DMARC policy	of sky.com

Het gaat in mijn geval om een e-mail lijst die wel steeds van de zelfde server wordt vestuurd.

In mijn geval xs4all dus, maar dat is bijna (?) hetzelfde.


Als je in je email programma / app het email account invoert als IMAP account, dan hoeft je niet in te loggen op de webmail om de spam-map te openen. Dat kan dan gewoon in je email programma of app.

Wat is daar het voordeel van ? Het spamfilter doet zijn ding, of niet, dat hangt niet af van hoe je de email  gebruikt. Of wat bedoel je precies ?

En dan dat krakkemikkige spamfilter…

Het is overal wel eens wat, bij xs4all werkt het meestal bijna perfect, maar ook wel eens niet, en de oorzaak kan ook bij de verzender liggen. Iemand werkt thuis en vanaf dat adres wordt ook (ongemerkt) spam verstuurd bv.

Misschien een idee om naar outlook.com of gmail te verhuizen?

Dat soort bedrijven loop ik  met een groooote boog omheen, dan liever een eigen domein nemen, dat kun je verhuizen naar een andere aanbieder met behoud van je email adres.

 


Als je in je email programma / app het email account invoert als IMAP account, dan hoeft je niet in te loggen op de webmail om de spam-map te openen. Dat kan dan gewoon in je email programma of app.

Wat is daar het voordeel van ? Het spamfilter doet zijn ding, of niet, dat hangt niet af van hoe je de email  gebruikt. Of wat bedoel je precies ?

Dat zeg ik toch? Dan hoef je niet op webmail in te loggen. Gewoon de spam map aan klikken.


‘Tis maar net waar je op dat moment in werkt, als jij het ene knopje makkelijker vindt dan de andere, ga je gang :-)

Het is mij lange tijd onduidelijk geweest of het verplaatsen naar de spam-map ook een spam markering geeft, dat was niet zo, vanaf wanneer wel weet ik niet, ik heb dit jaren lang aangedragen bij xs4all.

 

In de e-mail lijst waar ik het spam probleem mee heb wordt nu gediscussieerd over het spam probleem, ik ben dus niet niet de enige :

Both your recent messages ended up in the gmail spam folder.