Skip to main content
Beantwoord

Sommige mails komen niet binnen

• 22 januari 2025
  • 13 reacties
  • 112 keer bekeken

• Deelnemer
  • 5 reacties

Goedemiddag,

Ik ontvang sommige emails die aan mij gestuurd worden niet (webmail en mailprogramma’s). Ik weet dat deze emails aan mij verstuurd zijn omdat de afzender mij hierop aanspreekt. De emails komen ook van afzenders die mij regelmatig berichten sturen, sommigen al vanaf dat ik dit emailadres heb (circa 20 jaar) . Het lijkt erop dat de de laatste tijd (maanden/weken) vaker voor komt.

Groet,

Jan

Beste antwoord door RBxx

Het spamfilter kijkt niet alleen naar afzender, ook andere factoren spelen een rol.

Het beste lijkt me dat je een bericht stuurt naar KPN Abuse via abuse@kpn.com , dan kunnen zij wellicht iets in de logs terugvinden en/of het spamfilter bijsturen. Geef informatie zoals afzenders, tijdstippen e.d.

Bekijk origineel

13 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3450 reacties
  • 23 januari 2025

@jl75 

Misschien heeft iemand toegang tot jouw emailaccount. Begin eerst eens met het veranderen van ALLE wachtwoorden (incl. het KPN ID). En zorg ervoor dat alle wachtwoorden verschillend zijn. Controleer dan of iemand iets veranderd heeft bij de instellingen in de KPN webmail.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 23 januari 2025

Dank voor je reactie.

Het lijkt me sterk dat iemand toegang heeft tot mijn emailaccount. Ik denk niet dat dit de oorzaak van het probleem is. Bovendien zit ik 8 uur per dag achter de computer en mijn mailprogramma staat altijd open. Knappe jongen die daar tussen komt en een bericht verwijdert voordat ik het zie.

Alle wachtwoorden die ik gebruik zijn gegenereerd volgens de NIST standaard, voor zover websites geen eigen (domme) wachtwoordregels toepassen die hier tegenin gaan. Ik hergebruik wachtwoorden niet.

Desalniettemin heb ik je tip opgevolgd en de wachtwoorden voor mijn emailaccount en KPN ID aangepast.

@KPN: Aanpassen van het wachtwoord voor KPN ID werkt niet met Safari (18.2 op MacOS 14.7); de “Opslaan” button blijft uitgegrijsd (disabled) als alle velden correct zijn ingevuld. Met Chrome en Firefox werkt dit wel.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17441 reacties
  • 23 januari 2025

Hallo ​@jl75 

De mails worden ook niet door het KPN spamfilter in webmail in de Spam map geplaatst?
Krijgen de verzenders een “bounce” bericht met de melding dat de mail geweigerd wordt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 23 januari 2025

Hallo ​@RBxx ,

Bedankt voor je reactie. De gemiste emails staan helaas niet in de spam map. In de spam map komen wel (spam) berichten terecht; het filter is actief. [Off-topic @KPN: greenlisting zou fijn zijn. Had xs4all webmail wel...]

Afzenders krijgen soms (maar niet altijd) een bounce bericht. Bekende contacten van mij laten mij dit weten. Sommige berichten worden wel verstuurd en ontvangen en andere niet. Er is dus geen block op emailadres.

Ik ontvang ook emails via transactional email senders (via APIs, daar zit geen persoon achter). Dit gaat ook soms goed en soms niet, afkomstig van dezelfde afzender.

Groet,

Jan

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17441 reacties
  • Antwoord
  • 23 januari 2025

Het spamfilter kijkt niet alleen naar afzender, ook andere factoren spelen een rol.

Het beste lijkt me dat je een bericht stuurt naar KPN Abuse via abuse@kpn.com , dan kunnen zij wellicht iets in de logs terugvinden en/of het spamfilter bijsturen. Geef informatie zoals afzenders, tijdstippen e.d.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 23 januari 2025

Dat is waar; stond ik even niet bij stil. Ik zal contact opnemen met abuse.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3450 reacties
  • 23 januari 2025

jl75 schreef:

Het lijkt me sterk dat iemand toegang heeft tot mijn emailaccount. Ik denk niet dat dit de oorzaak van het probleem is. Bovendien zit ik 8 uur per dag achter de computer en mijn mailprogramma staat altijd open. Knappe jongen die daar tussen komt en een bericht verwijdert voordat ik het zie.

Hoeft niet. Mijn emailprogramma kijkt elke 10 minuten of er nieuwe email is. Het kan goed zijn dat iemand mijn email ophaalt in de 10 minuten dat mijn emailprogramma geen contact maakt met de KPN emailservers.

Daarom zou ik toch ook nog even goed jouw KPN webmail doorvlooien op “ongewenste veranderingen". 

Nog een tip: zodra email binnenkomt bij de KPN wordt dat geregistreerd in de logs van de KPN. Je kunt aan “abuse” vragen of email van één of meerdere afzenders wel of niet bij de KPN binnenkomt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2241 reacties
  • 23 januari 2025

Laat de verzender ook eens dezelfde mail sturen naar een mailadres die https://www.mail-tester.com/ aangeeft. Deze site laat dan zien wat er mis is met de e-mail, en dat kan vaak ook duidelijkheid geven over waarom de mail geweigerd wordt.

Kan diegene de resultaten dan delen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 23 januari 2025

@WMG-N  Klopt, inderdaad niet onmogelijk; dus onverstandig van mij om dit als mogelijk probleem af te schrijven. Ophalen staat bij mij op 5 minuten. Bij nog kleinere intervallen is het natuurlijk ook nog steeds mogelijk om er tussen te komen, maar de kans dat dit lukt wordt natuurlijk wel steeds kleiner. Ik zal er maar vanuit gaan dat wat mis kan gaan… wet van Murphy.

Wat betreft de “ongewenste veranderingen” in mijn KPN webmail: wat bedoel je daar precies mee? Ik zie niet direct een instelling die iemand anders zou kunnen veranderen (ten goede of ten kwade) om de bezorging van mijn emails te verstoren. Ik heb vanmiddag op advies van ​@RBxx al met abuse contact gehad. Helaas had ik nog onvoldoende informatie van de afzenders om hier verder mee te komen. Ik ga wel de volgende keer als ik weet dat ik email zou moeten hebben ontvangen het bounce bericht van de afzender opvragen (een bounce heeft minstens één keer eerder geleid tot een niet ontvangen email).

@AriënC Ook jij bedankt voor je reactie. Ik kende de mailtester nog niet. Handige tip.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3450 reacties
  • 24 januari 2025

reactie verwijderd.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3450 reacties
  • 24 januari 2025

@jl75 

Het is vaak een kwestie van meerdere dingen aanpassen/veranderen en proberen.

Of heb jij nog een ander (vergeten) emailaccount (Bijv. GMail) dat ook email ophaalt van jouw KPN account ? Of een 2e emailaccount in jouw emailprogramma (op een andere laptop) ?

Bij “ongewenste veranderingen” denk ik aan dat iemand anders in jouw KPN webmail (of jouw emailprogramma) een berichtregel heeft aangemaakt. Bijv. een “Forward" voor bepaalde email.

Sommige hackers willen geen (grote) schade aanrichten maar willen gewoon de KPN klanten “flink pesten".

Maak een lijst met emailadressen waarvan jij geen of onregelmatig email ontvangt. En vraag aan “abuse” of er van die emailadressen wel of geen email binnenkomt bij de KPN. Aan de hand daarvan heb je een beter inzicht waar het fout gaat.

Denk er aan: De KPN houdt bij van welke afzenders er email binnenkwam op de KPN emailservers maar dan moet je wel specifiek om die informatie vragen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 januari 2025

@WMG-N Bedankt voor alle tips. Ik ga hier mee verder. Dat wordt dus even extra monitoren op (niet) binnenkomende emails.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3450 reacties
  • 24 januari 2025

@jl75 

Problemen met Safari: Maak een nieuw emailaccount aan met dezelfde gegevens en een nieuwe wachtwoord. Lukt het dan wel om het wachtwoord op deze manier te veranderen ?

Reageer