Skip to main content

Mijn mails komen binnen bij KPN Webmail en worden vervolgens doorgestuurd naar een ander mailadres. Dat doorsturen gaat vrijwel altijd goed. Toch komt het regelmatig voor dat een mail keurig binnenkomt in de Inbox van KPN Wegmail, maar vervolgens niet wordt doorgestuurd. Dit is dan de melding “Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.”

Ik begrijp dat niet. Het abuse team weigert uit te leggen wat er met zulke mails aan de hand is.

Volgens mij is er sprake van een ontwerpfout.

Wat denken jullie?

Link je in die mails naar een bepaalde website?

Het gebeurt met mails van diverse afzenders: Vereniging Eigen Huis, Vrije Academie, KPN, ...

Eigenlijk zou je een voorbeeld mail aan ons moeten aanbieden als bijv. msg-bestand als wij een oordeel moeten vellen. 

Nu is het gissen en gokken.

Dat wil ik uiteraard doen. Hoe krijg ik zo'n msg-bestand bij jou?

Dat wil ik uiteraard doen. Hoe krijg ik zo'n msg-bestand bij jou?

Beste ​@Jur2 een screendump maken en hier plaatsen met je privégegevens weggepoetst.

Hopelijk helpt dit.

Dit is dan de melding “Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.”

Waar krijg je die melding dan?

Kan je bij eigenhuis.nl niet beter je emailadres aanpassen?

Ik laat al mijn mails door KPN Webmail doorsturen (auto forward) naar een ander email-adres.

Die melding verschijnt dan in de inbox van het ander email-adres.

De mail van eigenhuis.nl wordt bij binnenkomst bij KPN Webmail niet geoormerkt en komt gewoon in de inbox. Pas bij het forwarden gaat het spamfilter protesteren.

Beste ​@Jur2 laat je bij het doorsturen van de mail wèl een kopie achter in de webmail en komt daar de mail wel goed binnen zonder commentaar?

Als dat goed gaat zou ik de oorzaak bij dat andere account c.q. mailprovider zoeken.

Want als de mail van sommige afzenders echt niet goed is, zie je het commentaar al in de webmail.

Ik laat bij het doorsturen een kopie achter in de webmail en daar komt de mail goed binnen zonder commentaar.

Dan iets duidelijker en uitgebreider de uitleg over de meldingen.

In mijn inbox van KPN Webmail komt een mail met de volgende tekst

“Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.

Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.”

M.a.w. de KPN-spamfilter voorkomt het doorsturen van de mail van Vereniging Eigen Huis.

Wel krijg in mijn andere mailbox een mail met vergelijkbare tekst als hierboven.

Beste ​@Jur2 zie onderstaande link over het abuse-team van KPN.

Je zou via abuse@kpn.com  aan kunnen geven welke mail door KPN geblokkeerd wordt met het verzoek dit na te zien en wanneer nodig op te lossen.

Schrijf in de mail zo duidelijk mogelijk wat je doet en welke meldingen je krijgt.

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/abuse/geblokkeerd-abuse

Het juiste mailadres is abuse@kpn.com

Het juiste mailadres is abuse@kpn.com

Aangepast ​@AriënC 

Ik denk dat het probleem het zit in het doorsturen specifiek, ​@Jur2. Ik begrijp dat jij alle mail doorstuurt. Beetje afhankelijk van hoeveel mail jij binnenkrijgt, betekent dit ook dat jij zoveel mail verstuurt. En vooral als je dan nieuwsbrieven en dergelijke doorstuurt, kan het best zijn dat ons mailsysteem dat als spam ziet. Zo'n nieuwsbrief, vooral van grotere bedrijven en instanties, bevat beveiliging die aantoont dat het daadwerkelijk van hen afkomstig is. 

Als jij die mail doorstuurt, dan komt de mail van jou, en niet meer van het bedrijf of de instantie. En dan wordt er door het spamfilter gekeken naar de inhoud, en kan het best zijn dat zij een nieuwsbrief toch als spam markeren. Verder wordt er ook gekeken naar hoeveel mails jij stuurt. Veel in een korte tijd wordt al verdacht gezien. Precieze cijfers daarvoor maken we niet bekend om spammers niet wijzer te maken. Maar het kan een factor zijn, vooral omdat jij veel naar hetzelfde mailadres mailt (vanuit dat doorsturen). En ons systeem weet niet dat jij naar jezelf mailt. Het zou ook iemand anders kunnen zijn die je daarmee lastigvalt.

Kortom, er valt weinig aan te doen. Je zou ervoor kunnen kiezen om bij die nieuwsbrieven waar je dit regelmatig bij ziet, je mailadres te wijzigen. Eventueel kun je de mail dan juist doorsturen naar je KPN mailadres. 

Dankjewel Erik.

Dat klinkt als een logische verklaring.

Wel opvallend en tegelijkertijd teleurstellend dat ik, ondanks tig keer vragen, geen uitleg van abuse@kpn.com heb gekregen.

Dan helpt het KPN Forum mij wel.

Reageer