Skip to main content
Ik ben geabonneerd op een dagelijkse brief uit America. Deze wordt soms in het spam folder gezet en soms niet. Ik ga naar Webmail, selecteer "Geen Spam" maar dat heeft de volgende keer geen effect. Adres staat wel ingevuld bij Contacten.

En nu krijg ik ook de volgende bericht:

Messages to you from our mailing list seem to have been bouncing. I've attached a copy of the first bounce message I received.

If this message bounces too, I will send you a probe. If the probe bounces, I will remove your address from our mailing list, without further notice.

Er zijn meerdere berichten, ook van Nederland, die als spam wordt behandelt terwijl dat niet zo is.

Is er een oplossing? Anders ben ik genoodzaakt een andere provider te gebruiken.
Hallo @Tomrank , binnen de webmailinstellingen kun je heel specifiek opgeven welke e-mail doorgelaten mag/moet worden of juist geweerd moet worden.

Daarmee zou je jouw probleem kunnen oplossen.

  • Bij "E-mail account instellingen" kan ik de wachtwoorden wijzigen en extra e-mail adressen aanmaken of verwijderen. Meer niet.

Hallo @Tomrank , als je inlogt in de webmail. zie je dan bij instellingen geen rubriek geblokkeerde afzenders of e-mailfilters staan?

Hoi Tom, welkom op het forum! Het komt inderdaad voor dat nieuwsbrieven soms door het spamfilter als potentiële spam worden gezien. Dit is vaak een combinatie van hoe zo'n nieuwsbrief is opgebouwd, en hoe vaak hij door mensen in het algemeen als spam wordt aangemerkt. In de webmail selecteren dat iets geen spam heeft beklijft helaas nog niet. Het verplaatst de mail op dat moment naar de inbox maar heeft geen effect op verdere exemplaren.

Je geeft in je eerste bericht aan:

En nu krijg ik ook de volgende bericht:Messages to you from our mailing list seem to have been bouncing. I've attached a copy of the first bounce message I received.

 


Heb je die kopie van de bounce message nog? Ik ben namelijk benieuwd wat daar instaat. Dat geeft namelijk aan waarom hij geweigerd wordt.

Verder kun je ten onrechte als spam gemarkeerde mail melden bij onze abuse-afdeling. Dit doe je via de webmail. Selecteer de mail waar het om gaat en kies ervoor om deze als bijlage door te sturen naar abuse@kpn.com met in het onderwerp 'onterecht gemarkeerde spam'.

 

 

Edit, november 2019: we zijn bezig met de uitrol van de nieuwe webmail, als je die al hebt, dan kun je ten onrechte gemarkeerde spam gewoon naar je inbox slepen of klikken op de knop niet-spam. Het wordt dan automatisch aangemeld bij onze spamfilterleverancier als zijnde niet-spam.

 

0472159b-2fdc-4c66-b370-ed67017222c6.png

 

 


Hallo @Erik_ , begrijp ik uit jouw bovenstaande reactie dat de KPN-webmail wezenlijk anders is dan de Telfort webmail, dus niet alleen een ander logo?
Voor zover ik weet zijn de Telfort en KPN webmail hetzelfde. Klopt het dat je doelt op mijn opmerking over de knop voor het markeren van spam/niet-spam? Ook in de Telfort webmail is het zo dat deze alleen de bewuste mail die je geselecteerd hebt markeert als spam of niet-spam. Die mail wordt dan verplaatst naar de spammap of naar inbox. Maar meer doet het niet. In de nieuwe webmail waar op dit moment aan gewerkt wordt, zal de spam/niet-spam knop ook daadwerkelijk verbonden staan met het filtersysteem.
Voor zover ik weet zijn de Telfort en KPN webmail hetzelfde. Klopt het dat je doelt op mijn opmerking over de knop voor het markeren van spam/niet-spam? Ook in de Telfort webmail is het zo dat deze alleen de bewuste mail die je geselecteerd hebt markeert als spam of niet-spam. Die mail wordt dan verplaatst naar de spammap of naar inbox. Maar meer doet het niet. In de nieuwe webmail waar op dit moment aan gewerkt wordt, zal de spam/niet-spam knop ook daadwerkelijk verbonden staan met het filtersysteem.

Hallo @Erik_ , ik bedoelde aan te geven dat het in de webmail mogelijk is aan te geven dat specifieke adressen of extensies aan te merken zijn als vertrouwde mail of juist als niet vertrouwde mail zodat de volgende keer de bewuste mail juist wel of juist niet binnenkomt.
Ah, dat. Je kunt afzenders blokkeren, en je kunt filters aanmaken voor mails op basis van onderwerp en dergelijke. Dat zou er voor moeten zorgen dat specifieke mails niet meer binnenkomen in je inbox. Andersom echter kan niet, tenminste niet met zekerheid. Je kunt mensen toevoegen aan je contacten, maar als ons spamfilter een mail van hen als spam ziet, dan krijg je hem alsnog niet. En als dat onterecht is, dan is belangrijk om dit aan te geven via abuse.
Aan Erik.

In jouw antwoord 26 dagen geleden vroeg je:

"Heb je die kopie van de bounce message nog? Ik ben namelijk benieuwd wat daar instaat. Dat geeft namelijk aan waarom hij geweigerd wordt."

Vandaag is weer zo een bericht gekomen met onderwerp: "ezmlm warning".

Het begint met: "Hi! This is the ezmlm program. I'm managing the ......" enz.

Hoe moet ik het sturen? Ik zal proberen het door te sturen naar abuse t.a.v. Erik.



In de tussen tijd heb ik dagelijks de Spam folders naar de betreffende inbox gestuurd dus toch de betrffende mail kunnen ontvangen. Omdat ik nu weer een bericht van hun kreeg blijk dat enkele niet eens mijn spam folder heeft bereikt.

Uit berichten van anderen lees ik dat de Tefort instellingen dezelfde zijn, maar ik kom over van Onsbrabantnet en daar werd ik op mijn verzoekt afgehaald van de spam filter. Dat werkte prima omdat ik kon meteen spam laten bouncen en na een paar keer stopte hun mails. Nu blijkt de vertraging via inloggen op KPN spam filter niet zo goed te werken.
Hoe moet ik het sturen? Ik zal proberen het door te sturen naar abuse t.a.v. Erik.

Stuur dergelijke mails door als bijlage.

In webmail gaat dat als volgt:

Selecteer de mail.

Klik op dropdown pijltjes rechts van het pijltje naar rechts. (Wow wat een zin.)

Kies voor "Als bijlage" bij Meer acties.



Maar ja, dat stond een paar berichten terug ook al beschreven.
Hoi Tom, welkom terug. De bounce message mag je ook gewoon hier in het topic plaatsen, daar staat over het algemeen niets in wat privacy gevoelig is (plaats alleen, als er mailadressen genoemd wordt, het deel voor de @ niet).



De ten onrechte gemarkeerde mails mag je wel doorsturen naar Abuse. Dat hoeft verder niet tav Erik of iets dergelijks. Zet dan in het onderwerpveld alleen 'ten onrechte gemarkeerde spam'.

ook al staat een afzender@dres onder de vertrouwde adressen, wordt toch de daarvan afkomstige nieuwsbrief keer op keer als spam aangemerkt. Waardeloos.


ook al staat een afzender@dres onder de vertrouwde adressen, wordt toch de daarvan afkomstige nieuwsbrief keer op keer als spam aangemerkt. Waardeloos.

Hoe zet jij dan afzender@dres onder de vertrouwde adressen, ik ken namelijk geen "vertrouwde adressen" functionaliteit.


Instellingen --> Vertrouw altijd de e-mailberichten van de volgende verzenders:


Daar heb je gelijk in, het vervelende is dat die functionaliteit inderdaad niet lijkt te werken.


:rolling_eyes:


't moet toch niet gekker worden, vandaag belandde de nieuwsbrief van de ANWB in de spammap.

KPN webmail? :thumbsdown:


Instellingen --> Vertrouw altijd de e-mailberichten van de volgende verzenders:

Daar heb je gelijk in, het vervelende is dat die functionaliteit inderdaad niet lijkt te werken.

Ik vraag me af of deze vlag de lading (nog) wel dekt. Deze sectie lijkt mij (alleen?) bedoeld voor wel/niet “Vooraf laden van externe afbeeldingen toestaan”, om spammers dwars te zitten die dit gebruiken om actief gebruikte emailadressen op te sporen.


Instellingen --> Vertrouw altijd de e-mailberichten van de volgende verzenders:

Daar heb je gelijk in, het vervelende is dat die functionaliteit inderdaad niet lijkt te werken.

Ik vraag me af of deze vlag de lading (nog) wel dekt. Deze sectie lijkt mij (alleen?) bedoeld voor wel/niet “Vooraf laden van externe afbeeldingen toestaan”, om spammers dwars te zitten die dit gebruiken om actief gebruikte emailadressen op te sporen.

 


Duidelijk @wjb , dat had ik ondertussen ook gevonden. Uit eerdere reacties op het forum blijft het voor mij duidelijk dat de whitelist niet lijkt samen te werken met het spamfilter. Het wel/niet laden van afbeeldingen werkt in ieder geval wel. Hopelijk kan/wil KPN hier duidelijkheid over geven.


Ik heb dit nog even nagevraagd. Het hulpdocument zegt het al ‘afhankelijk van de configuratie’. Bij ons doet het aanmerken van iemand als een vertrouwde afzender inderdaad niet echt wat anders dan afbeeldingen direct tonen. Ons spamfilter heeft alsnog de mogelijkheid om een dergelijke mail als possible-spam aan te merken waardoor hij in je spammap terecht komt.


Ik heb dit nog even nagevraagd. Het hulpdocument zegt het al ‘afhankelijk van de configuratie’. Bij ons doet het aanmerken van iemand als een vertrouwde afzender inderdaad niet echt wat anders dan afbeeldingen direct tonen. Ons spamfilter heeft alsnog de mogelijkheid om een dergelijke mail als possible-spam aan te merken waardoor hij in je spammap terecht komt.

Je kunt die tekst in het hulpdocument ook anders lezen.

Afhankelijk van de configuratie kan u een whitelist maken.

En als de configuratie het toestaat om een whitelist te maken dan worden alle e-mailberichten van verzenders die u in de whitelist heeft opgenomen als volgt behandeld:

  • Het e-mailbericht wordt niet gezien als ongewenst.

  • De e-mailverzender wordt gemarkeerd als vertrouwd.

  • Extern gekoppelde afbeeldingen worden direct gedownload en getoond.


@wjb :  @Erik_ :

Zo lees ik die tekst van de online hulp ook. Misschien moet hier de tekst nog even worden verbeterd ?

 

Maar er kan ook nog iets anders aan de hand zijn. We moeten dan kijken naar een (mogelijk) "conflict” tussen de Whitelist en het spamfilter.

1)) De Whitelist kan dan A ) zeggen dat een emailbericht gewenst is en B ) de afzender als vertrouwd markeren. Dan wordt gewoon C ) alle “Externe Inhoud" opgehaald.

2)) Maar dan zou het (KPN) spamfilter in actie kunnen komen. Die zou kunnen zeggen: A2 ) deze email is ongewenst en/of B2 ) de afzender is niet vertrouwd. Vervolgens plaatst dan het spamfilter de email dan toch naar de spammap. Maar de webmail laadt dan ook wel alle “Externe Inhoud".

In dit geval lijkt het dan voor de gebruiker alsof de Whitelist niet of maar half werkt. Het is dus mogelijk dat de Whitelist wel degelijk al zijn taken braaf uitvoert ( A, B & C). Maar dan wordt de Whitelist (gedeeltelijk) tegengewerkt / in de wielen gereden door het spamfilter die dan acties A & B terugdraait. Het netto effect is dat dan lijkt alsof de Whitelist alleen maar actie C uitvoert.

Een leuke opgave voor iemand die dit wil uitproberen !!!


Het probleem is dat de whitelist, net als de filterregels, alleen op de inbox losgelaten wordt en niet op de spamfolder. Daar zit hem de fout, de whitelist en de filterregels zouden ook van toepassing moeten zijn voor de mails die door de spamfilter in de spamfolder geplaatst worden.