Skip to main content
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.


Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.


Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.


Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/


Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.


Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen





Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
Leden van het Topic:

Na een mail aan Eelco Blok kreeg ik op 7 augustus 2017 onderstaande reactie:



Alle inkomende en uitgaande mail van de verschillende KPN domeinen (kpnmail.nl, kpnplanet, planet, etc) wordt gescand op spam. Per maand worden er 1,2 miljard berichten gescand, waarvan op dit moment ongeveer 40% spam bevat. Deze 500 miljoen spam berichten worden niet doorgelaten en komen niet terecht in de mailbox. We hebben vastgesteld dat het percentage spam dat wij kunnen afvangen sinds begin 2017 is gedaald. Onderzoek heeft vastgesteld dat deze daling voornamelijk komt doordat er een enorme toename is van Nederlandse spam en de regels die wij toepassen om die spam te filteren momenteel onvoldoende zijn. We zijn hiervoor samen met onze leveranciers een verbeterplan gestart. De positieve effecten hiervan zijn helaas niet onmiddellijk zichtbaar. Daarnaast zijn we bezig met een tweetal aanvullende oplossingen die de hoeveelheid afgevangen spam kunnen verhogen. We verwachten deze oplossingen in de komende maanden te lanceren. Op basis van de resultaten van deze drie verbeterinitiatieven hebben we vertrouwen dat we hiermee de problematiek verder kunnen bestrijden.



Ik hoop u hiermee voldoende inzicht te hebben gegeven om erop te vertrouwen dat KPN er alles aan doet om deze problematiek aan te pakken en ga er vanuit dat u op korte termijn ervaart dat de hoeveelheid spam in uw inbox weer daalt.



Met vriendelijke groet,

Eelco Blok







Eelco Blok

voorzitter Raad van Bestuur




Postbus 30000 / 2500 GA DEN HAAG

Telefoon: 070-45101



Het antwoord is al eerder gepubliceerd maar omdat de moderators het nalaten te reageren en alleen de discussie volgen en soms iets verwijderen, dat is juist als het niet mag hoor, maar beter is dat de moderators doen wat nodig is en reageren. Ik lees ook dat de KLANT daarom vraagt. En laat de klant nu precies die zijn die kpn nodig heeft voor haar bestaan. Ook ik word overspoeld door spammail en kennelijk wil het maar niet lukken bij kpn om dit te stoppen. Krijg zelfs "onbekende" spam dus mijn conclusie is daarop dat er nog meer wordt doorgelaten dan voorheen. Het is diep treurig. Het zijn nu zeker al 15-20 spam per dag. Hoe moeilijk kan het zijn om dit te stoppen. Ergens worden die spammers toch gefaciliteerd en hun ip adressen zijn toch bekend dus wat staat je te doen? blokkeren !
Het gevoel dat KPN wat achter de feiten aan hobbelt???

KPN doet helemaal niets merkbaars aan de enorme overlast door spam. Sinds mei 2017 is de overlast verschrikkelijk. Ik heb dit probleem alleen bij KPN. Bij gmail, hotmail en Exchange krijg ik werkelijk nooit spam.

En denk niet dat je via de help-functie dit onderwerp kunt aankaarten. Nee hoor, daar staat alleen een topic over ten onrechte als spam aangemerkte mail. Maar op het web wemelt het van de klachten over spam bij KPN.

KPN, los dit op. De dagelijkse irritatie is zo groot dat ik overweeg weg te gaan bij KPN.



Admin: bericht samengevoegd met topic over hetzelfde onderwerp
Dag beste mensen,



Alhoewel ik blijkbaar opeens geen mail meer ontvang van berichten die op dit forum worden gezet toch nog maar eens een teken van leven.



Ik lees net een paar laatste berichten...........

@Geera het krijgen van meer of minder spam bij verschillende e-mail providers zegt op zich niets. Het gaat er om WAAR (welke website) je een bepaald e-mailadres hebt achtergelaten (voor welke reden dan ook).

Als die website is gehackt en je e-mailadres is daar gejat, dan kan je spam verwachten. Dus als je 3 e-mail providers hebt (a,b,c) en je hebt bv. altijd e-mail adres "a" achtergelaten op diverse websites, maar NOOIT b en c, dan is de kans groot dat je via e-mail provider b en c nooit spam krijgt.

Als je daarentegen op bv. één website 3x een e-mailadres achterlaat (a,b,c) dan is de kans groot dat je 3 dezelfde spam's krijgt, als die website gehackt wordt en e-mail adressen gejat worden.

(ik heb het hier niet over doorzenden van mail lbv. KPN >> Gmail]

Ik schreef een eerder bericht voor checken op gehackte e-mailadressen zie topic: https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565/index15.html#post510775



Verder aandacht voor het volgende:

Zoals ik lees in voorgaande brief (2 topics terug) is meneer E. Blok hoogstpersoonlijk betrokken bij deze e-mail-spam problematiek😂

Erg zakelijk is deze brief natuurlijk niet. Het lijkt meer op een zoethoudertje.

Als KPN ook op die manier omgaat met de leverancier die het spam probleem moet oplossen dan hebben die het wel makkelijk. Er wordt namelijk helemaal geen opleverdatum genoemd ... alleen de kreet: WE ZIJN ER MEE BEZIG. 🙈 dat zegt dus helemaal niets over wanneer het klaar moet zijn. Dat is dus ook richting ons, de klant. (... U krijgt van ons (KPN) een product, dat werkt nu niet maar MISSCHIEN over een paar maanden, we willen alleen dat u elke maand betaald).

KPN heeft met ons een "TRANSACTIE" dwz: wij betalen iets voor een te leveren dienst.

Wij hebben als klant geen "RELATIE" met KPN (KPN is niet een familielid of vriendje waar je iets -voor niets- voor doet / over hebt).

Er is dus een gebrek in de TRANSACTIE en dat ligt aan KPN.



dus nogmaals (ook al heb je het eerder gedaan)

MELDEN DIE HAP..... waar rook is, is vuur.🐓

zie link hierboven
Ik begrijp de reactie van fred9999, maar het is nog verl erger: juist op websites en bij internetbestellingen gebruik ik niet mijn kpnmail, maar gmail. En toch krijg ik wel heel veel spam bij KPN en nooit bij gmail, hotmail en Exchange. Dus ondanks mijn zorgvuldige gebruik van mij kpn account krijg ik heel veel spam op juist die account. Mijn oproep blijft dus: KPN, LOS DIT OP!

En die brief van Blok... hét bewijs dat KPN niet competent is!
@GeeraDat je spam krijgt op je KPN-account moet toch (grotendeels) betekenen dat je ERGENS je e-mail adres hebt achter gelaten .... heb je dat adres gecheckt bij de volgende links?

(overigens is dat natuurlijk niet 100% waterdicht ... in die databases staat ook niet alles)

1) https://www.politie.nl/themas/controleer-of-mijn-inloggegevens-zijn-gestolen.html

2) https://haveibeenpwned.com/



==============================

Vandaag interessante mail gekregen van KPN (niet dus! >> spam).

Misschien een suggestie voor de "KPN-spam-programmeur": als je een mail leest, scan eens op het woord KPN, als dat voorkomt, check dan eens of dit een legale mail is.... jullie weten toch als KPN zijnde wat/wanneer de deur uitgaat ... of .... weet de linker hand niet wat de rechter doet bij KPN?🙈



hier spam van vandaag (KPN)


Fred, hier weer gewoon de dag gestart en even in de gmail spambak gekeken. Nog nooit zoveel als vandaag. Gewoon dezelfde inhoud als de afgelopen maanden elke dag. binnen kwamen. Maar het aantal stijgt steeds heel duidelijk. We moeten nog even geduld hebben volgens KPN. Het is nu (bijna) in elke laag van de organisatie bekend. Het wachten is op de oplossing😀



Iemand die de zaak een zetje zou kunnen geven is nog met vakantie begreep ik.
Na gisteren twee spam mails te hebben ontvangen staat vandaag de teller nog op nul.



@fred9999, heb je die mail gemeld bij KPN als phishing mail?

Goed overigens dat jij afbeeldingen niet automatisch download. Hierdoor voorkom je dat bij een preview van de mail de afbeeldingen bij de spammer opvraagt en de spammer dus kan weten dat het e-mailadres adres een actief e-mailadres is.
Bij KPN is het nog vakantie, bij de spamboeven niet. Het is nu een stuk erger dan twee weken geleden.

Waarom is KPN de enige provider met dit probleem in deze omvang?
@wjbIk heb enige tijd geleden besloten om GEEN spam meer door te sturen naar KPN.

Naar mijn mening is dat zinloos... ze hebben genoeg materiaal ontvangen.

Bovendien !!!!!!!! mag ik aannemen dat KPN (minstens een moderator!) meeleest op dit forum en belangrijke zaken (zoals mijn ontvangen spam hierboven) doorgeeft aan de betreffende afdeling. Ik ben geen werk-koelie voor KPN!



@RuudSchuijtschrijft: "Iemand die de zaak een zetje zou kunnen geven is nog met vakantie begreep ik".

Ik persoonlijk kan NIKS met deze opmerking. Deze opmerking (waarschijnlijk van KPN?) laat zien hoe belangrijk het is voor KPN om de zaak opgelost te krijgen (niet dus).

Denk even na!: zo'n grote organisatie als KPN ... afhankelijk van één persoon ... die nu op vakantie is ... dat is toch belachelijk ... waar zit de expertise van KPN ... op een strandstoel op een wit strand onder de palmbomen?🙈
@wjbIk heb enige tijd geleden besloten om GEEN spam meer door te sturen naar KPN.

Naar mijn mening is dat zinloos... ze hebben genoeg materiaal ontvangen...
Ook ik adviseer om spam berichten niet door te sturen, maar ongelezen en zonder preview te verwijderen. Toch zou ik deze wel doorsturen omdat het een phishing mail is uit naam van KPN zelf, gericht op het binnenhalen van KPN mail login gegevens.



Gelukkig is deze phishing mail al bekend bij KPN.

Zie: https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/valse-email.htm



Overigens wel eigenaardig dat zelfs als deze phishing mail bekend is bij KPN deze alsnog niet tegengehouden wordt door het spamfilter. Of zou dat komen omdat deze phishing mail vandaag (16 augustus 2017) voor het eerst gesignaleerd is en dat jij deze al ontvangen had voordat hij aan het spamfilter toegevoegd is.
@fred9999

Fred, de opmerking van mij, dat iemand de zaak een zetje zou kunnen geven, komt niet bij KPN vandaan. Dat zou heel raar zijn. Ik had het beter niet kunnen noemen dus.
Ook ik de mail van kpn:

Ongewone activiteit in uw email account

16/08/2017 - 06:21

KPN (info@vvconsultancy.info) nou ja kpn....... het is echt te gek voor woorden. Alsmaar meer spam.

En nu zijn de MODERATORS aan de beurt om te vertellen hoe dit toch in hmlsnm mogelijk is!

Zelfs de grote kpn wordt slachtoffer van een spammer en kan er niks aan doen.
De brief is getekend door Bob Mols, daar zouden ze bij kpn wel om kunnen lachen want die werkt daar niet meer....na zijn laatste mail dat je een nieuwe android kon downloaden op je tablet en dan weer itv op je tablet kon gebruiken is die kennelijk direct vertrokken. Hier ging die dus vreselijk de mist in want dat kan dus niet!
...KPN (info@vvconsultancy.info) nou ja kpn....... het is echt te gek voor woorden...Weet je dat het tot voor kort het zelfs mogelijk was om de afzender bijvoorbeeld een @kpn.com adres te laten zijn, waardoor de mail nog "echter" leek. Dit noemt men spoofing maar gelukkig heeft KPN daar ondertussen al wel een stokje voor gestoken.
Kleine inhoudelijke update vandaag:

De tweede scan (achter de scan van de leverancier) werkt helaas niet zoals gehoopt. Hij markeert juist te veel berichten als spam (false positives). Om te voorkomen dat mensen dan ook legitieme mails missen is de tolerantie van die tweede scan voor nu eerst weer verhoogd zodat die weer meer doorlaat. Ondertussen blijven we daaraan werken om hem effectiever te maken. Daarnaast zijn we natuurlijk ook nog met de leverancier bezig.



Het melden van reguliere spamvoorbeelden kan, als je dat wilt, via valse-email@kpn.com. Heb je een false positive, dan mag je dat melden via abuse@kpn.com. Stuur in beide gevallen dan het bericht als bijlage mee.



Krijg je een phishing mail, zoals die van fred9999, kijk dan op de link die wjb al gaf of hij bij ons bekend is. Zo niet, mail dat dan vooral wel naar ons door.
@wjbNogmaals: ik stuur niets meer door naar KPN. Heb m'n buik er vol van.



Overigens: in de betreffende spam mail wordt gesproken over ONGEBRUIKELIJKE ACTIVITEIT.



DAT KLOPT ALS EEN BUS!!!!! zelfs de spammers weten dat het niet goed zit bij KPN met het tegenhouden van spam.



ZO.... genoeg... ik ga weer en tijdje uit de lucht.🏝️
@wjb Tja nog maar even dan..... je schrijft: Weet je dat het tot voor kort het zelfs mogelijk was om de afzender bijvoorbeeld een @kpn.com adres te laten zijn, waardoor de mail nog "echter" leek.

In php (web-programmeertaal) kan ik ELKE afzender genereren.... fluitje van één cent.

De afzender zegt dus niks..... gevaarlijker zijn de plaatjes en de links verder in het bericht.



Zo... nu echt: 🏝️
Mijn reactie op Erik, keurig hoor dat een moderator zich meldt maar jammer dat de KLANTEN moeten melden dat er spam oid is. En dan ook naar 3 verschillende adressen........! Ik zou dan nog 1 adres afgeven en dan bij kpn bepalen in welke categorie die valt. Bovendien is het niet zo moeilijk om een " eigen" mailadres te creëren en dan helemaal geen hulp van je klant vragen. Immers het is toch zo dat kpn het MOET , en op korte termijn, oplossen en niet wij! Dan nog over de moderators, nieuws is als er nieuws is en niet we zijn aan het...........hoger lager het is toch geen show.
De Nespresso is binnen....
@wjb Tja nog maar even dan..... je schrijft: Weet je dat het tot voor kort het zelfs mogelijk was om de afzender bijvoorbeeld een @kpn.com adres te laten zijn, waardoor de mail nog "echter" leek.

In php (web-programmeertaal) kan ik ELKE afzender genereren.... fluitje van één cent.

De afzender zegt dus niks..... gevaarlijker zijn de plaatjes en de links verder in het bericht.



Zo... nu echt: 🏝️
Klopt dat het heel eenvoudig is om een willekeurig e-mailadres op te geven bij het verzenden van een e-mail m.b.v. php of enig andere programmeertaal. Toch zal het je, sinds een paar maanden, niet lukken om zo'n mail in de inbox van een KPN mailaccount te krijgen, de spamfilter zal dit resoluut als SPAM kenmerken. Ik zou zeggen probeer het eens en plaats dan opnieuw een reactie hier met het resultaat. Ook bij veel andere providers zal een mail afkomstig van een KPN domein alleen geaccepteerd worden als deze verzonden is vanuit de bijbehorende mailserver van KPN. Dit is de implementatie van SPF (Sender Policy Framework).


Ook bij veel andere providers zal een mail afkomstig van een KPN domein alleen geaccepteerd worden als deze verzonden is vanuit de bijbehorende mailserver van KPN. Dit is de implementatie van SPF (Sender Policy Framework).

KPN heeft kennelijk geen SPF implementatie. Ik krijg nu mails van t-mobile.nl met het verzoek om mijn achterstallige rekening te voldoen, in bitcoins natuurlijk, schijnbaar vanaf abonnee@t-mobile.nl, maar verzonden vanaf drie verschillende Duitse domeinen door verschillende mailservers. Of werkt SPF nu ook even niet...?
Ook bij veel andere providers zal een mail afkomstig van een KPN domein alleen geaccepteerd worden als deze verzonden is vanuit de bijbehorende mailserver van KPN. Dit is de implementatie van SPF (Sender Policy Framework).

KPN heeft kennelijk geen SPF implementatie. Ik krijg nu mails van t-mobile.nl met het verzoek om mijn achterstallige rekening te voldoen, in bitcoins natuurlijk, schijnbaar vanaf abonnee@t-mobile.nl, maar verzonden vanaf drie verschillende Duitse domeinen door verschillende mailservers. Of werkt SPF nu ook even niet...?
Dan begrijp jij SPF nog niet helemaal. Als voor het domein @t-mobile.nl door T-Mobile een SPF record vastgelegd is, dan zal de spamfilter van KPN controleren of de mail van de overeenkomstige mailserver afkomstig is. Zo niet, dan wordt de mail als SPAM gekenmerkt.

Als T-Mobile (nog) geen SPF record voor @t-mobile.nl heeft vastgelegd dan zal de spamfilter van KPN hier dus ook nog niet op kunnen filteren. Het is dus niet KPN die hier actie moet ondernemen, maar T-Mobile.
Kleine inhoudelijke update vandaag:

De tweede scan (achter de scan van de leverancier) werkt helaas niet zoals gehoopt. Hij markeert juist te veel berichten als spam (false positives). Om te voorkomen dat mensen dan ook legitieme mails missen is de tolerantie van die tweede scan voor nu eerst weer verhoogd zodat die weer meer doorlaat. Ondertussen blijven we daaraan werken om hem effectiever te maken. Daarnaast zijn we natuurlijk ook nog met de leverancier bezig..


Jammer Erik, maar bij mij sinds afgelopen donderdag nul berichten door de KPN filters in de spam-map geplaatst, nul false positives en 41 afgeleverde spamberichten, waarvan 39 afkomstig van dezelfde mailserver in de Oekraïne uit dezelfde IP-reeks.
Wat er gaande is geen idee,maar heb nog nooit zoveel spam gehad in nog geen 24 uur,(24)zitten wel netjes in mijn spam vak maar toch,meeste is van AH maar een nieuwe van Bol.com 🤓
Mag ik als klant van KPN, gebruik makend van hun spamfilter, verwachten dat ik geen spam krijg? Hoe ze dat tegenhouden maakt mij niet uit. Het ontvangen van mail en alles wat daarbij hoort is niet mijn hobby. Ik zie het gewoon als een brievenbus.



Ik ga er van uit, als ik iets afneem van een professionele partij, dat het product goed is. Nu betaal ik voor iets dat niet deugt. Straks een half jaar troep naar binnen gegooid met zelfs een prijsverhoging van heel veel procenten om het jaarresultaat op een hoger niveau te brengen. Goed voor de aandeelhouders en de uit te betalen bonussen.



Martina, ik heb allemaal andere dan jij. Wel veel. Net als bij jou in de spambak van een ander bedrijf.