Skip to main content
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.


Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.


Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.


Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/


Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.


Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen





Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
Het wordt zo langzamerhand tijd, zo lijkt mij, dat KPN het spamfilterprobleem oplost. Waarom is Thunderbird wel in staat om in haar programma de filters goed te laten functioneren en KPN nog maar steeds niet ?



*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Ander voorbeeld, deze zou ook gefilterd moeten zijn op basis van:



'Van' bevat: Heijn

'Inhoud' bevat: 'Heijn'




Hallo gise,

Deze mail komt door omdat het filter niet overeenkomt met de inhoud van de mail. Heijn is wat anders dan Heijn!!. Heijn is ook wat anders dan Heijn.. De twee uitroeptekens en de punt nekken de geldigheid van je filter.

Ik filter op de tekst na Beste. dat werkt tot nu toe erg goed. Of op bijvoorbeeld discount. Komt ook veel voor in spam.

Met vriendelijke groet

TheoHifi
Hmmmm okay, ik zal nog wat mee spelen en finetunen. maar mijn vermoeden was, dat als je filtert op basis van BEVAT. dat dat het allemaal zou moeten afvangen, omdat zowel " Heijn!! " als " Heijn. "" dit bevat. Ik zal ook eens filters aanmaken voor Albert. Bedankt voor de tips!



'Discount' komt inderdaad vaak voor, daarnaast ook vaak: 'Winnaars' en 'Uw deelname'
@gise



Succes. Velen gingen u voor op dit forum😀
Ja ik ben vooral benieuwd, aangezien TheoHifi aangeeft dat het voor hem wel scheelt



Filters aangemaakt voor: Inhoud bevat:

- Albert

- Heijn

- India

- Philippines

- Yellow Square

- Golden Summit

- SoftValley

- BrightYard

- {voornaamachternaam} (aan elkaar geschreven)

- Active

- Uw deelname

- Discount

- Lidl

- Persil

- Aldi

- Primark

- Action



Ben benieuwd vandaag en morgen of er mails doorkomen die aan één of meerdere van deze filters voldoen
Die e-mailfilters filteren ook op stukjes van woorden als je "Bevat" gebruikt.

In het onderstaande voorbeeld worden berichten naar de spamfolder verplaatst waarvan het onderwerp de tekst "bericht" bevat.

Het resultaat is dat de onderstaande berichten allemaal in de spamfolder worden geplaatst.

Dus ook bericht! en berichtje.
Misschien dat ik wat teveel filters heb aangemaakt, ik kan nu helemaal niet meer inloggen in Webmail...







Ik zal even contact opnemen met de helpdesk, heb browsers al gesloten, andere browser geporbeerd, allen hetzelfde resultaat
Hallo gise en wjb

Dat bij wjb de filters wel werken heeft een eenvoudige oorzaak. Hij tikt in zijn operating system, op zijn computer, met zijn software zijn eigen berichten. Die codering klopt altijd!

Waar we nu mee te maken hebben is dat iemand in bijvoorbeeld Pakistan, met zijn toetsenbord, zijn OS, zijn emailpakket (Unix, Linux, MacOS, Windows huppeldepup) teksten een het fabriceren is. Voordat deze teksten bij jou email box komen worden ze misschien wel door 5 of meer ASCII vertaaltabellen gedecodeerd. Soms zie je op websites ook wel eens van die heel vreemde tekens in de tekst staan. Ik kan me van een paar jaar geleden nog herinneren dat zelfs de meest simpele uitwisseling tussen Mac en Windows de meest rare resultaten gaf. Bijvoorbeeld tussen Word en Safari.

Het is dus helemaal niet gezegd dat wanneer wij op onze pc's die filters instellen, ze exact goed gedecodeerd overeenkomen met wat die Pakistaan getypt heeft.

Maar: Je moet het altijd proberen, want niets doen is nooit een oplossing. Wanneer die filters perfect zouden werken, zou spam allang uitgebannen zijn, maar de realiteit bewijst dat het zo eenvoudig niet werkt.

Met vriendelijke groet

TheoHifif
...Dat bij wjb de filters wel werken heeft een eenvoudige oorzaak. Hij tikt in zijn operating system, op zijn computer, met zijn software zijn eigen berichten. Die codering klopt altijd!Ook die mail afkomstig uit Pakistan zal gewoon door de filter herkend worden, dat is geen enkel probleem. Het verhaal over 5 of meer ASCII vertaaltabellen is onzin. In een mailbericht staat de characterset (bijvoorbeeld UTF-8) gewoon vermeld en op basis van die characterset vindt de encoding plaats.

Als jij een b ziet staan, dan zal de emailfilter ook een b herkennen.
Oké. Succes er mee.

Je schrijft nu zoals het hoort te werken.

Spammers hebben daar helemaal geen boodschap aan, en zullen er alles aan doen om het anders te laten werken. Misschien druk ik me zo wat duidelijker uit.

Met vriendelijke groet

TheoHifi
Off-topic:

Het spijt me Theo, maar als je, zoals mijn bedrijf, software levert die elke taal in de wereld moet ondersteunen dan heb je wel enige ervaring met begrippen als charactersets, UTF-8, UTF-16 en Unicode.



On-topic:

Maar goed, feit is dat je heel wat spam er probleemloos uit kunt filteren en dat dat toch niet de oplossing is. De oplossing is namelijk dat KPN er voor zorgt dat haar spamfilters die rotzooi er al uit filteren.
Hallo wjb,

Dat je veel ervaring hebt respecteer ik, en dat deze veel groter is dan mijn ervaring en kennis neem ik zonder meer aan. Waar het mij om gaat is, dat in het geval van het verspreiden van SPAM het er niet zo aan toe gaat als het zou horen. M.a.w.: De regels, de afspraken, de gebruikte code etc. zal allemaal worden ingezet om de geldende regels en afspraken te omzeilen. Hoe ze dat doen??? Tsja , , , dat is hun metier, daar zijn zij helaas, maar waar, erg goed in.

KPN moet dus volgens de geldende regels heel wat spam kunnen tegen houden, daar betalen we ze voor en ik heb nota bene zelfs nog een apart spamfilter van hun in mijn pakket. Ik bedoel maar. Maar ook voor e-mails geldt, wat voor alle andere HTML pagina's geldt: Wat je ziet is niet altijd wat er achter zit.

Met vriendelijke groet

TheoHifi
Dag (nieuwe) mensen,



Eerder schreef ik e.e.a. over spam en zo.

Misschien goed om nogmaals op te merken (o.a. na het lezen van de laatste berichten):

1) je e-mail adres komt ERGENS vandaan!!! het is dus daar gejat (bv. via e.o.a. website??).

dat een spammer zomaar jouw e-mailadres uit de lucht plukt is onwaarschijnlijk.

en.... zoals hierboven in een topic geschreven: dat KPN gehackt is, is ook onwaarschijnlijk. Er is dan geen logica..... immers niet iedereen krijgt spam (bv. ikzelf heb 5 adressen..... 2 ervan krijgen spam, de rest NOOIT)

dus: kijk op de volgende links of je adres gejat is:



a) politie

https://www.politie.nl/themas/controleer-of-mijn-inloggegevens-zijn-gestolen.html



b) haveibeenpwned

https://haveibeenpwned.com/

wordt hier je adres gevonden, dan is het goed om je wachtwoord daar te veranderen.

heb je dat betreffende account niet meer nodig, dan zou ik daar alsnog inloggen en het account verwijderen (men kan dan niet meer namens jou fratsen gaan uithalen met dat account).



c) bovenstaande 2 links geven (slechts) een indicatie.

het kan dus ook zijn dan je e-mailadres ergens anders is gejat (bv. het je ergens een account ???)



verder:

(zoals ook eerder vermeld) Er zijn naar mijn mening bij KPN 2 SOORTEN fouten vwb "SPAM".

Het zou bij het melden van problemen denk ik (vaak!!!) goed zijn waar het nu fout gaat....zoals -gaat het om het SPAM-FILTER-VAN-KPN of gaat het op je persoonlijke E-MAIL-FILTER. Het zijn namelijk 2 verschillende dingen.



1) het SPAM filter van KPN werkt niet correct (overigens blijkt KPN niet de enige.... o.a. ook ziggo ... en ???)

dit filter is een "service" van KPN die dus niet werkt. (je kan dit filter aan/uit zetten ergens bij de globale instellingen van je KPN-account)



2) dan is er binnen je account een E-MAILFILTER. Op zich heeft dat filter NIETS met SPAM te maken. Het is een filter waarmee je IETS met e-mails kan doen indien bepaalde gegevens in die mail voldoen aan bepaalde regels. Die regels kan je zelf instellen.

ECHTER die functie werkt ook niet correct. Soms worden berichten (spam) tegengehouden, hetgeen volgens je ingesteld filter is, maar een andere keer gaat het helemaal fout (bv. goede mails worden door dit filter gemarkeerd als "fout", of "spam" berichten worden toch doorgelaten etc.etc.. En dat met alle gevolgen van dien (bv. belangrijke mail kwijt).



vwb dit laatste is mijn suggestie: kies NIET voor VERWIJDEREN bij een optie in dit filter, maar VERPLAATSEN naar een (spam-)map. Je kan (voorlopig) deze map eens af en toe nalopen en kijken wat er überhaupt wordt "gepakt" door dit filter .... en niet onbelangrijk: omdat je van dit filter niet op aan kunt, kan je belangrijke mails altijd nog redden. Doe je dit niet: dan geldt: WEG IS WEG.



SPAM tegenhouden is geen makkelijke zaak. Vandaag kiezen die spam-malloten voor een afzenderadres X ... morgen voor afzenderadres Y enz. ECHTER KPN biedt een E-MAILFILTER aan...... dus: dat moet werken, toch?????



Toch wel ietwat kwalijk is dat de zaak zo laat is opgemerkt door KPN zelf en vervolgens ook weer laat is gekwalificeerd als ERNSTIG na een hoop geklaag door bepaalde forumleden (en moderator?)..

Dat alles zal o.a. te maken hebben met budget (zie: https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565/index36.html#post519149) maar dat is geen excuus natuurlijk.

Wij (klant) hebben met KPN een "transactie" dwz. wij betalen voor een dienst. Wij hebben met KPN geen "relatie" (familie, kind, vriend of zo..... waar je e.e.a. van kan "velen")



zo... ik stop er weer even mee.... phoe
Zo langzamerhand:




Hallo Fred,

Helder verhaal, bedankt!!

TheoHifi
Mee eens.

@fred9999

Het plaatje is geen reactie op jou hoor Fred. Maar algemeen.
Beste medewerker,

Hoe lang denkt U zal de stroom spam/phishing mail die ik dagelijks in mijn mailbox krijg nog aanhouden denkt U....?

Er zou volgens U aan "gewerkt worden"

Ik krijg er momenteel ongeveer vijftig per dag, van AH, Lidl, Aldi en nog velen meer.

Vooral 's nachts gaat 't los.

Graag een berichtje of antwoordje hierover.

Groeten,

Hans.



Admin: topic samengevoegd met bestaande topic over hetzelfde onderwerp
Beste KPN,



Ik post dit nu op deze manier omdat ik niet kan geloven dat ik de enige persoon ben die hier last van heeft…



Al jaren lang heb ik last van spam en al jaren lang vul ik het KPN-spamfilter in “mijn KPN” netjes aan met deze spammers in de hoop dat deze vanaf dat moment automatisch wordt afgevangen.

Echter sinds eind vorig jaar is de hoeveelheid spam enorm toegenomen zelfs van de spammers die al in het KPN-spamfilter waren opgenomen.



Nadat ik dit met jullie heb besproken werd mij aangeraden een account aan te maken bij het SpamCop Authorization System. Nadat ik de eerste spam daar had geregistreerd nam de hoeveelheid spam alleen maar toe ook van de daar door mij aangemelde spam. Dus ik ben er mee gestopt en tag nu alle ongelezen spam direct als reclame.



Beste KPN dit moet toch anders kunnen? Ik ben toch niet de enige die trapliften, hypotheek aanbiedingen, E-bikes, scootmobielen, basissalarissen van Frits van Dijk, Amanda medium kaarten, CJIB aanmaningen, auto inruilwaardes, supervoordelen en zelfs KPN “Ongewone activiteit in uw email account” waarschuwingen ontvangt?



Jullie moeten dit toch makkelijk centraal kunnen afvangen en daarmee jullie klanten kunnen ontzorgen?



Admin: topic samengevoegd met bestaande topic over hetzelfde onderwerp
Vandaag een record hoeveelheid spam binnen. Als 1 van de velen hier vrees ik. Worden er helaas steeds meer.
En wat lees ik in het nieuws?



Kan een bedrijf met ervaring in de beveiliging van staatsgeheimen en met cryptografische (cybersecurity) kennis KPN van de spam afhelpen? Zijn er kenners hier die dat weten?



Persbericht van vanochtend (26 augustus)



Fox-IT komt mogelijk weer in Nederlandse handen. Het Delftse bedrijf, onder meer verantwoordelijk voor de beveiliging van de staatsgeheimen, heeft de interesse gewekt van KPN.



De strategen van de telecomaanbieder zien in Fox-IT een ideale aanvulling op het bestaande portfolio aan diensten op het gebied van cybersecurity, melden insiders aan DFT. De overheid leunt zwaar op de cryptografische kennis van Fox-IT. Mede door de overname van de cryptografische afdeling van Philips is het bedrijf uitgegroeid tot cruciale leverancier van de overheid.





Vroege fase

Hoewel KPN zijn afdeling Mergers & Acquisitions al aan het werk heeft gezet, bevindt de interesse zich niettemin in een vroege fase. Zo is er nog geen toenadering gezocht tot de huidige eigenaar NCC Group.

De interesse in de cyberbeveiliger komt niet als een volslagen verrassing. KPN zet zwaar in op de omvorming van telecomaanbieder naar allround ict-leverancier. Ook ceo Eelco Blok houdt zich steeds intensiever met cybersecurity bezig. Samen met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) Dick Schoof, is Blok co-voorzitter van de Cyber Security Raad (CSR).



Zowel KPN als NCC Group wilde vrijdag niet reageren op de overname-interesse.

Lees het hele verhaal in De Financiële Telegraaf

Ik zag het ook en zoiets geeft toch hoop op een goede afloop. Alleen geen idee of je daar een bedrijf voor over moet nemen of alleen de deskundigheid moet inhuren.

Inmiddels ben ik wat spam betreft van de regen in een hoosbui terecht gekomen. Verschrikkelijk vandaag. Het loopt nu echt de spuigaten uit. Nu hoop ik dat een moderator de hoosbui wilt doorgeven aan de RvB en hun ook deelgenoot maken van de spamproblematiek. Google eens "kpn forum spam in mailbox" . Je weet niet wat je ziet. Ook op de consumentenbond is er een topic gestart!
Het beste antwoord is een oplossing voor de spam die we als kpn klant ongevraagd ontvangen. m.a.w. het antwoord moet nog komen. Ik hoop heel spoedig. Ben je benieuwd naar de topic. Spam in mailbox 1020 reacties en 15000x bekeken.



Admin: hoofdletters naar kleine letters aangepast t.b.v. leesbaarheid + bericht samengevoegd met topic over hetzelfde onderwerp
Als je een bedrijf wilt kopen dat een ideale aanvulling op je portfolio heeft en het beschikt toevallig ook over de kennis om spam tegen te houden zou dat een ideale combinatie zijn. Dat eerste veronderstelt men en het tweede weet ik niet.



De RvB is in ieder geval of de komende week of de week erna op de hoogte. Ik denk niet dat moderators contact met hen hebben. Dat hoeft ook niet.
Toch zou het prettig zijn dat het spamprobleem in het board werd besproken het gaat toch om klanten en klanten zijn de basis van het bestaan van een onderneming. Daarmee is er dan ook echt aandacht.

Mocht kpn foxit overnemen is dat zeker niet voor de consumentenmarkt bedoeld maar voor de zakelijke markt. Ik ben echt niet tegen overname van een bedrijf, zeker niet tegen expanderen. Het is alleen maar goed.