Skip to main content
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.


Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.


Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.


Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/


Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.


Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen





Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
Ik heb er ook al enkele weken last van. Kan kpn nu een keer een oplossing aandragen! Het is trouwens niet alleen AH, maar ook Lidl en Miele.
Ik ben het met @wjb eens dat het vooral onbegrijpelijk is dat er vijf maanden lang geen enkel (deel)resultaat geboekt wordt. Ik wil best aannemen dat het filteren van spam ingewikkeld is en een wedloop met inventieve spammers. Ik wil ook aannemen dat het contact met de Amerikaanse leverancier van het filter niet altijd eenvoudig is (bedrijfsgeheimen, contractbepalingen, relatief (on)belang van KPN als "een" klant). Maar daar waar al "mijn" spam wekenlang van een enkele bron komt, moet er toch een sneller resultaat kunnen worden geboekt.



De procedure is telkens dezelfde: de spammer maakt tientallen tot honderden domeinen aan bij NameCheap in de VS en verbergt die via WhoisGuard Protect in Panama. Daarna kiest hij een mailserver buiten de EU (VS, Oekraïne, Servië) en reserveert daar een serie IP-adressen. Vervolgens kunnen wij als ontvangers afwachten hoe de spammer zijn aldus verkregen IP-adressen afwerkt en we dagelijks delfde spam krijgen van telkens een beetje verschillende (schijnbare) bron.

Zo heeft eergisteren Gewoon Goed zijn lelijke kop weer opgestoken, nadat het een paar weken stil was uit de verstoplocatie Curaçao (EU spamregelgeving niet van toepassing). Op 31 augustus dertien nieuwe fantasieloze domeinnamen aangemeld en vanaf 1 september kunnen we weer e-mails deleten totdat die allemaal verbruikt zijn. Ik denk niet dat het abuse team achter valse-email@kpn.com daar nog veel extra informatie uit haalt...

Kortom: hoe lang is KPN nog geloofwaardig met "we zijn hard bezig "?
Hier hetzelfde probleem, helemaal gestoord wordt je ervan..... al enkele weken last! Inderdaad, tijd dat Kpn nu een keer een oplossing aandragen! Het is trouwens niet alleen AH, maar ook Lidl en Miele.
Zelf heb ik een zwaar commerciële achtergrond (met als basis marketing). En vele tientallen jaren ervaring. Vanuit en met die achtergrond denk ik eigenlijk dat er heel iets anders speelt dat absoluut niets te maken heeft met techniek of ICT. En daar zijn meerdere scenario’s bij denkbaar. Ik denk dat alleen op directie niveau (plus RvB? en RvC?) men weet wat er echt speelt. En dat men die kennis op dit moment niet kan delen met derden binnen en buiten het bedrijf vanwege commerciële belangen. De echte wil om het op te lossen ontbreekt op dat niveau.



Niet één echte directeur had zoiets als dit “onoplosbare” probleem getolereerd. De hele dag zie je heel veel miljoenen euro’s reclame en vette sponsoring voorbij komen van KPN en dan zou dit niet gewoon op te lossen zijn? Terwijl gmail en outlook het gewoon wel tegenhouden? Gaat er bij mij eerlijk gezegd niet in.



Dat is mijn gedachtegang na zo’n lange tijd.
Spammers Leak Stash of 711 Million Email Addresses



One Of The Biggest Senders Of Spam Leaked A Database With 1.4B Emails
...Ik denk dat alleen op directie niveau (plus RvB? en RvC?) men weet wat er echt speelt...Ik ben juist een 100% tegenovergestelde mening toegedaan. Ik denk namelijk dat op het directie niveau de benodigde kennis en informatie domweg ontbreekt om zich een goed oordeel te kunnen vormen over wat er werkelijk speelt.



...En dat men die kennis op dit moment niet kan delen met derden binnen en buiten het bedrijf vanwege commerciële belangen. De echte wil om het op te lossen ontbreekt op dat niveau...Welk commercieel belang zou het dan dienen om negatieve reclame de wereld in te schieten? Persoonlijk kan ik die gedachtegang niet volgen, er vanuit gaande dat een neergaande aandelenkoers alleen maar een negatieve uitwerking zal hebben op bonussen en aandelenportefeuille van de directie.

Persoonlijk denk ik ook dat de wil om het probleem op te lossen er juist zeer sterk is, maar dat je als directie met handen en voeten gebonden bent aan de effectiviteit en efficiëntie van de eigen organisatie en daarbij betrokken partners en leveranciers. Persoonlijk denk ik dat de logheid en versplintering van de KPN organisatie een veel grotere rol hierin speelt dan de rol van de directie en raad van commissarisen.
...Ik denk dat alleen op directie niveau (plus RvB? en RvC?) men weet wat er echt speelt...Ik ben juist een 100% tegenovergestelde mening toegedaan. Ik denk namelijk dat op het directie niveau de benodigde kennis en informatie ontbreekt om zich een goed oordeel te kunnen vormen over wat er werkelijk speelt.



Ik spreek een andere taal dan jij. Ik denk dat er iets commercieels speelt. En dat daarbij de spam die nu niet tegengehouden wordt van ondergeschikt belang is. De wil ontbreekt om het “technisch” op te lossen.
...Ik denk dat alleen op directie niveau (plus RvB? en RvC?) men weet wat er echt speelt...Ik ben juist een 100% tegenovergestelde mening toegedaan. Ik denk namelijk dat op het directie niveau de benodigde kennis en informatie ontbreekt om zich een goed oordeel te kunnen vormen over wat er werkelijk speelt.Ik spreek een andere taal dan jij. Ik denk dat er iets commercieels speelt. En dat daarbij de spam die nu niet tegengehouden wordt van ondergeschikt belang is. De wil ontbreekt om het “technisch” op te lossen.Ik lees wel wat je schrijft hoor 🙂, en ik denk ook niet dat wij verschillende talen spreken. Wel weet ik dat ik een 100% andere mening toebedeeld ben.

Persoonlijk denk ik dat je er veel te veel achter zoekt en dat het al dan niet rijp maken van KPN voor een eventuele overname niets maar dan ook helemaal niets met deze spam problematiek te maken heeft.

Er speelt mijns inziens niets "commercieels" op de achtergrond dat de "technische" uitdaging om spam een halt toe te roepen in de weg zal staan.



Mocht je meer weten waarom dit wel zo zou zijn dan houd ik me aanbevolen.
IK ben nog bezig op je eerste bijdrage te reageren 😀
...En dat men die kennis op dit moment niet kan delen met derden binnen en buiten het bedrijf vanwege commerciële belangen. De echte wil om het op te lossen ontbreekt op dat niveau...Welk commercieel belang zou het dan dienen om negatieve reclame de wereld in te schieten? Persoonlijk kan ik die gedachtegang niet volgen, er vanuit gaande dat een neergaande aandelenkoers alleen maar een negatieve uitwerking zal hebben op bonussen en aandelenportefeuille van de directie.

Persoonlijk denk ik ook dat de wil om het probleem op te lossen er juist zeer sterk is, maar dat je als directie met handen en voeten gebonden bent aan de effectiviteit en efficiëntie van de eigen organisatie en daarbij betrokken partners en leveranciers. Persoonlijk denk ik dat de logheid en versplintering van de KPN organisatie een veel grotere rol hierin speelt dan de rol van de directie en raad van commissarisen.




Als het hogere belang (veel) groter is dan de betrekkelijke negatieve reclame op dit moment die nu de wereld in geschoten wordt, doen ze niets. Laten ze het bewust zo.



De aandelenkoers gaat niet echt naar beneden. De directeur heeft zelf bijgekocht op 2,90. En bij een mededeling als “de aap uit de mouw komt” , kan die koers zomaar ineens flink omhoog schieten.



KPN is een te grote logge organisatie. Mee eens. Gemaakt en in stand gehouden door de directie zelf, die al heel lang verbonden is aan KPN. Die organisatie dus zelf in stand houdt. Wij denken hetzelfde over die organisatie. De directie denkt daar anders over dan wij en koestert nog steeds het huidige business model.
Als het hogere belang (veel) groter is dan de betrekkelijke negatieve reclame op dit moment die nu de wereld in geschoten wordt, doen ze niets. Laten ze het bewust zo...Denk je nu echt dat de directie die spam problematiek bewust zo laat omdat er "hogere belangen" spelen? Die uitspraak laat ik graag aan jou, ik volg je daar in ieder geval niet in en ik geloof daar ook niets van.
Het is een algemene vaststelling. Zou kunnen zijn dat daarom…..



Ik zeg ook nergens dat KPN rijp gemaakt wordt voor de verkoop. Zou ook kunnen. Maar er zijn veel meer scenario’s denkbaar. Overname van een ander? Een fusie? En noem maar op. Er zijn nog veel meer opties.



Allemaal een gedachtegang van mij omdat ik niet geloof dat de directie al vijf maanden niet in staat is die spam overlast te stoppen. Gaat er bij mij niet in. Maar het zou kunnen.



En als ik meer zou weten, zou het er van afhangen of ik dat in vertrouwen gehoord had, om het aan anderen door te geven.



Allemaal mijn gedachten. Niet meer en niet minder. Jij denkt er anders over. Dat mag. Zoals iedereen het zijne mag denken.



Admin: kleine edit eerste zin, het ging heel netjes de afgelopen tijd, graag volhouden :)
Ik gooi alles in de spam box en stuur ze vervolgens allemaal door naar valse-email@kpn.com

Ik heb besloten iedere dag te gaan doen zodat KPN een idee krijgt van de overlast die hun niet naar behoren werkende spamfilter veroorzaakt. Vandaag mee begonnen.

Ook heb ik een vraag neergelegd over het veel te kleine aantal afzenders die geblokkeerd kunnen worden.
Donderdag bedacht ik: Ik ga het spamprobleem eens in een chat voorleggen bij kpn. Die was snel afgelopen.

Wij gaan u bellen!!.

Ja en in de middag een dame aan de telefoon.

D. Wat is uw probleem

Ik. Vraag heeft u mijn klacht niet gelezen?

D. Nee, even doen

Ik. Dat had eerder gekund.

D. O.k. wat moet ik hiermee.

Ik. Raak een beetje geïrriteerd, en zeg dan weet u wel wat spam is...

D. Ja hoor.

Ik. Kent u de storingsmelding van kpn?

D. Nee, even kijken...

Ik. Nog steeds geïrriteerd vraagt of ze de zaakjes wel op orde heeft

D. Vraagt, u bent boos hé

Ik. Nee hoor niet boos

D. Ja u bent boos

Ik. Nee hoor

D. Als u boos bent kan ik u niet helpen

Ik. U moet zich meer inleven in de klant empathie hebben en oplossend denken

D. U moet een programma op uw computer zetten dat spam stopt

Ik. Nee dat moet kpn doen op zijn server

Dan gaan we nog even door en dan ben ik het zat en verbreek de verbinding...

In het geheel niet deskundig en niet klantgericht

Naar een vergoeding kan ik fluiten want ik betaal niet apart voor mijn e-mail dus?
Op en top KPN, dat hebben we al zo vaak meegemaakt. ☹️

Ik had overigens ook niet verwacht dat je via dit kanaal een vergoeding aangeboden zou krijgen.
@Erik_



Net als na de vorige “update”, het worden er toch steeds meer.



@Steennul65



Zo was ik begonnen. Die “uitzendkracht” was niet blij met je. En jij kunt ook een abonnement vergoeding krijgen. Om te beginnen met drie maanden. Dan moet je wel de goede bellen.😀



PS: Ik heb gisteren een korte discussie gehad met vier jongelui die na hun universitaire studie zijn gaan werken (nu al vijf jaar) in de ICT en telekom sector. Even schrijven. Zal hun verhaal en conclusie hier neerzetten.
@Steennul65@Steennul65



Zo was ik begonnen. Die “uitzendkracht” was niet blij met je. En jij kunt ook een abonnement vergoeding krijgen. Om te beginnen met drie maanden. Dan moet je wel de goede bellen.😀.


Hier kreeg Ruud de tip van DutchVoice.

Hier heeft Ruud een klacht ingediend.

Hier meldt Ruud dat hij het abonnementsgeld van de afgelopen maanden retour heeft gekregen.



Misschien helpt het je om zelf ook een compensatie te regelen en blijkbaar kan de afwikkeling daarvan ook in hele korte tijd plaatsvinden. 😎 .
Het grote probleem met KPN is dat het een (te) grote logge coorperatie is, die uit allerlei kleine eliandjes bestaat. Niemand weet van elkaar wat ze doen, als je belt of mailt kom je nooit bij iemand die ook maar iets weet of wie je nodig hebt, je komt gewoon niet voorbij de helpdesk die simpele vragen kan beantwoorden en die een script kan doornemen met je voor het herstarten van je modem, maar verder dan dat kom je niet.



Als jij dus meld bij de helpdesk dat je last hebt van spam, dan zal de persoon aan de telefoon de standaard dingen met doornemen, je moet je spamfilter op je e-mail client maar goed instellen, het ticket wordt aangemaakt, en direct gesloten met de melding: klant uigelegd om spamfilter goed in te stellen. Er is dus geen vervolg op je incident/ticket die naar een technische afdeling gaat die iets met spam te maken heeft. De typ-miep gaat weer verder met het volgende belletje, en jouw probleem is nog steeds niet opgelost.



Om deze reden duurt het maanden voordat er ook maar iets van beweging komt in het logge KPN. het forum blijft groeien met klachten, en mensen gaan inzien dat er toch wel aardig wat mensen klagen en gaan toch eens kijken of er niet wat meer aan de hand is, op zo'n manier komt er pas maanden nadat de eerste klagers zich bij de helpdesk hebben gemeld pas de eerste berichten door bij de technische spam-afdeling en die gaan dan pas eens kijken of er niet iets aan de hand zou kunnen zijn.



Zo zijn we nu maanden verder, er worden nu hier en daar wat dingetjes gevonden "die niet goed ingesteld staan", wat uiteraard vreemd is, waarom staan er instellingen verkeerd en waarom wordt dit pas ontdekt na geklaag van gebruikers.



Daarnaast, er wordt gezegd dat de aanpassingen pas na enige tijd merkbaar zouden moeten zijn. je zou dan denken aan machine learning, waarbij een spamfilter zelf leert wat wel- en niet een spam mail is. Maar, zoals eerder aangegeven hier, de spam die wij allen ontvangen komt uit een (kleine?) pool van spam botnets, de IP addressen zijn ge-blacklist op de bekende lijsten, als deze zouden worden toegepast zou het dus DIRECT merkbaar moeten zijn. Waarom zijn deze algemeen bekende en geblackliste spammers niet bekend bij het spamfilter van KPN? een kwestie van de blacklist synchroniseren of uitbreiden en alles wordt direct afgevangen.



Veel van de spam die er doorheen komt lijkt Nederlands spam, misschien wordt deze niet zo goed afgevangen door de Amerikaanse spamfilter leverancier, die hebben geen idee wie deze heer Albert Heijn is en waarom hij ons allemaal moet mailen met prijzen, maar ook dat moet voor een leverancier geen probleem zijn.
@gise



Op 7 augustus liet de allerhoogste baas van KPN, Eelco Blok, aan Steennul65 weten dat hij bekend was met het probleem. Dat betekent dat iedereen die iets met spam van doen heeft bij KPN op de hoogte is. (was)



De spamfilters van gmail en outlook vangen deze Nederlandse spam wel keurig af. Hebben ze zelfs nooit doorgegeven.
Off-topic:

@gise



Op 7 augustus liet de allerhoogste baas van KPN, Eelco Blok, aan Steennul65 weten dat hij bekend was met het probleem. Dat betekent dat iedereen die iets met spam van doen heeft bij KPN op de hoogte is. (was)...
Is dat echt zo, lopen de communicatielijnen binnen die versplinterde (eilandjes) organisatie zo soepel?

Ik heb daar, net als @gise een hard hoofd in.
Van boven naar beneden denk ik van wel. Andersom niet.
Maw, ik denk dat de wil en opdracht er niet is.



De eerste medewerkers die ik sprak, lang geleden, die het probleem kenden gaven aan: We kennen het probleem, maar het heeft niet onze prioriteit. Heb ik nog een plaatje over neergezet.


Van boven naar beneden denk ik van wel. Andersom niet.Persoonlijk denk ik dat dat "wishful thinking" is en niet past bij modern bottom-up management. Daarnaast denk ik, ondanks dat het voor velen heel vervelend is, dat het probleem niet groot genoeg is voor structurele aandacht vanuit de board en (we zijn het eens 😉) wellicht dus niet de prioriteit krijgt die het verdient.
Lees de verhalen maar van KPN managers. Hoe de zaak georganiseerd is. En de manier waarop zij mogen werken. Daar vind je helemaal niets terug van wat jij noemt “bottom-up”.



Het probleem is zeker niet interessant voor de directie. Dat is wel duidelijk.