Skip to main content
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.


Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.


Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.


Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/


Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.


Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen





Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
Van 19 tot 23 sept. (vijf dagen dus) afwisselend geen of slechts een spambericht. Mooi.

Vanmiddag helaas toch weer vier stuks: de bekende fietsen, trapliften, Kruidvat en Saskia (zij is dan ook zo veel afgevallen dat ze overal tussendoor glipt). Jammer.
Alle ouwe bekenden komen hier nog even langs.





@Steennul65



Idd, leek goed te gaan. Aantal weer op het hoogste niveau.
Het leek zo mooi. Gisteren helemaal geen spam, nu al weer 10 en inderdaad oude bekenden. Saskia, Kruidvat, Telfort, Rosa, ze weet blijkbaar hoe ik ben want zij doet iets met bejaardensex 😀 (ik ben tenslotte op 4 dagen na 53)
...Vanmiddag helaas toch weer vier stuks: de bekende fietsen, trapliften, Kruidvat en Saskia...Al die spamberichten komen mij bekend voor maar gelukkig zijn die allemaal vrij eenvoudig tegen te houden met de persoonlijke emailfilters.

Verwijder als onderwerp 11,7 kg bevat

Verwijder als onderwerp Kruidvat bevat

Verwijder als onderwerp traplift bevat

Verwijder als van @hollands bevat



Nu moet het natuurlijk zo zijn dat het zelf definiëren van filters niet nodig is en dat KPN dat laatste stapje nog even zet door deze spam er ook nog uit te filteren.
Mijn vragen waren gericht aan de moderatoren van KPN.

Zij en alléén zij zijn diegenen die antwoord kunnen geven op mijn vragen (of ik moet al door meneer Eelco persoonlijk op de hoogte gesteld worden).

Ik zit niet te wachten op allerlei veronderstellingen, ik zit te wachten op feiten. Dat er "tijdelijk" minder spam is, zoals mensen hier schrijven, is ook niet relevant in het hele spam gebeuren. Logisch bekeken is een periode van minder spam GEEN INDICATIE dat een KPN-spamfilter nu zijn werk doet, er zijn legio factoren waarom het minder zou kunnen zijn.

Alleen al het FEIT (!) dat er mensen op dit forum meldden dat zij bepaalde spam kregen op een bepaald tijdstip dat verschilt van wat meerdere mensen meldden, geeft aan dat het spam ontvangen willekeur is.

Minder spam (zonder kennis van zaken!!!) toeschrijven aan een beter spamfilter is speculatie / onzinnig / kortzichtig!



Moderator Marcia 👍🏼 geeft aan dat volgende wekt meer info komt........ DAT alleen wil ik horen.



EN.... of ik nog spam krijg???? JA..........40 over een paar dagen.👎🏼



Admin: eerste alinea verwijderd i.v.m. op de man
...Alleen al het FEIT (!) dat er mensen op dit forum meldden dat zij bepaalde spam kregen op een bepaald tijdstip dat verschilt van wat meerdere mensen meldden, geeft aan dat het spam ontvangen willekeur is...En dat is het nu juist net niet, het ontvangen van spam is juist geen willekeur, maar het gevolg van het feit dat jouw e-mailadres in een lijst van de betreffende spammer staat en dat betekent dat er donder op kunt zeggen dat die spam naar jouw e-mailadres verstuurd zal worden. Het tijdstip waarop is slechts afhankelijk van de "batch" waar jouw e-mailadres in is opgenomen.



Zo zie ik nu in de laatste berichten veelal spamberichten genoemd worden die ik ook ontvang. Vandaag was voor mij een nieuw record met vier spam berichten te weten:

Trapliften, Kruidvat, Quinty en Stella. Één minder dan @Steennul65 maar dat komt omdat ik al een filter op 11,7 kg had staan en zo Saskia al buiten de deur hield.

Ik ga er vanuit dat het aantal spamberichten in de komende dagen gewoon bij mij gewoon weer terugzakt naar gemiddeld één per dag.
@fred9999 Ik heb je eerste alinea weggehaald, laten we het vooral zakelijk houden.



Verzoek aan iedereen trouwens: ik kan me niet eens voorstellen hoe vervelend het is om steeds maar weer spam te ontvangen. Dan wat meer en dan wat minder. We kunnen het er absoluut over hebben als jullie dat fijn vinden, als soort uitlaatklep of gewoon om te kijken of men al minder spam binnenkrijgt, maar ik merk ook dat de frustraties soms hoog oplopen en dat kan leiden tot discussies en/of opmerkingen die niet nodig zijn of gemaakt worden in 'the heat of the moment'.



Ik zou het dus op prijs stellen als we het hier leuk kunnen houden, het is al vervelend genoeg dat het zo lang duurt en jullie zitten hier allemaal omdat jullie het graag snel opgelost willen zien. Dat willen wij, de moderators van het forum, ook en we doen onze best om alles in goede banen te leiden en jullie te informeren. Bedankt en alvast een fijne avond voor iedereen!
Als ik het over spam heb is dat de hoeveelheid spam die ik op één email adres van KPN krijg. Als je meerdere adressen hebt kan je dat aantal dus vaak vermenigvuldigen.
Het zal toch niet maar hier lijkt het na maanden veel minder te worden,heb maar 5 spam berichten in 2 dagen we gaan de goede kant op 😀
Als je minder spam hebt krijg je hier altijd als beloning een “like”. 😀
We hebben een (kleine) update gegeven in het gemarkeerde antwoord.
@martina56



Martina, gisteren niet eentje. Vandaag ook niet tot een paar minuten geleden. Nieuwe mails. Zien er anders uit, meer een gewone mail, maar duidelijk spam. Weer met die vreemde afzenders. En allemaal weer te mooi om waar te zijn😀
De laatste hier waren op 24 sept,gisteren en tot nu toe niets 🤣
@martina56



Ik kijk af en toe in de spambak van gmail of daar nog spam van het KPN adres in zit. Gebruik het oude mail adres haast niet meer. Hoef ik me niet steeds te ergeren. Bevalt prima.
En ja hoor ook vandaag gaat het top zomaar 1 bericht in mijn spamvak alleen was het geen spam,maar goed,en vanaf gisteren maar 2 spam berichten,ik zeg het gaat de goede kant op KPN😉
Ook bij mij vandaag 5 spam waaronder "nieuwe" nooit eerder gezien.

De hollandsedeals spam, in alle vormen geschreven, komen bij mij in de reguliere mail. Zelfs het spamfilter stopt het niet. Het gaat beter maar is nog niet klaar de spam problematiek. 😉









@Marcia_

Enorm bedankt voor jullie kaartje!

Bijna een week na de valpartij over de Amsterdamse tramrails ziet mijn rechteroog er uit als 🐼

Nog veel hoofdpijn door de hersenschudding, dus nog rust, maar ik vond dat ik wel even moest reageren op jullie attente gebaar!

En.....................de laaste 2 dagen géén spam meer gehad!
Heel aardig gedaan forumteam. Dat kaartje.



Hier vandaag alleen Hollandsedeals. Een oude bekende dus.
Heel aardig gedaan forumteam...Het forum team heeft waarschijnlijk weinig invloed kunnen uitoefenen op de realisatie van verbeteringen in het spamfilter. Hun rol in deze is waarschijnlijk beperkt gebleven tot het uitwisselen van kennis en informatie tussen de abonnee en de afdeling binnen KPN die zich bezighoudt met het spamfilter.
[...]Hier vandaag alleen Hollandsedeals. Een oude bekende dus.

Hollandsedeals lijkt overgestapt van een mailhost in Servië naar een "spamhost" in de Oekraïne. Er staat alweer een hele verzameling nieuwe spamdomeinen klaar. Het filter moet dat nog even leren.
Een spamupdate over afgelopen week op mijn 2 @planet.nl aliassen.

Gelukkig geen 50+ meer per dag zoals afgelopen maanden maar nog wel:

do 21-9: 4 en 1

vr 22-9: 5 en 0

za 23-9: 6 en 0

zo 24-9: 7 en 2

ma 25-9: 2 en 0

di 26-9: 1 en 0

wo 27-9: 3 en 0 (tot 15u)

Allemaal bekende spamberichten die ik met mijn zelf ingestelde e-mailfilters apart heb kunnen zetten in de webmail-spammap.

Kom op KPN, nu dat laatste beetje nog!
Als ik via Webmail mijn mail check, zie ik diverse berichten van Lidl, Kruidvat etc etc etc in de spambox staan. Aangezien ik deze eerder als Spam handmatig heb aangemerkt, lijkt het er op dat de werkzaamheden aan de spamfilter de goede kant op gaan. Het heeft even (veel te lang mjnsinziens) geduurd en heeft minimaal ca 1000 spamberichten tot gevolg gehad maar het lijkt er dus op dat de problemen nagenoeg zijn opgelost.



Goed werk KPN, hoop dat jullie bij een volgend issue (ik hoop dat die uitblijft uiteraard!!!) klanten eerder/sneller en proactiever informeren.
@RJL



Ik heb het al meer geschreven. Jij ziet een hele verzameling nieuwe spamdomeinen klaar staan. Dan ziet KPN dat toch ook? Kunnen ze daar dan niets mee? Ik ben geen techneut. Outlook en gmail doen toch ook iets vooraf zodat de spam niet doorkomt? Niet eentje gehad dit jaar.



Vandaag alleen spam van Anneke die met mij bij de open haard wil gaan “zitten” met een glas rode wijn.
Als ik via Webmail mijn mail check, zie ik diverse berichten van Lidl, Kruidvat etc etc etc in de spambox staan. Aangezien ik deze eerder als Spam handmatig heb aangemerkt, lijkt het er op dat de werkzaamheden aan de spamfilter de goede kant op gaan. Het heeft even (veel te lang mjnsinziens) geduurd en heeft minimaal ca 1000 spamberichten tot gevolg gehad maar het lijkt er dus op dat de problemen nagenoeg zijn opgelost.



Goed werk KPN, hoop dat jullie bij een volgend issue (ik hoop dat die uitblijft uiteraard!!!) klanten eerder/sneller en proactiever informeren.




SPAM moet niet door het eigen spamfilter worden tegengehouden maar door KPN. Ik wil daar helemaal niks van zien. Als de spammer plotseling bedenkt niet meer namens AH o.i.d. te spammen en hij kiest voor ieder ander bedrijf dan rolt de spam gewoon weer in je inbox.
@RuudSchuijt

Zoals eergisteren ook aan het antwoord op dit topic is toegevoegd, werkt KPN met een zwarte lijst met spammende internetadressen. Spammers zijn wel zo slim om steeds te verkassen naar een andere mailhost, met een nieuwe serie IP-adressen en andere domeinnamen, zodat het eenvoudig blokkeren van een enkele afzender ondoenlijk is. Voor een effectief filter moet je dus nagaan vanaf welke adressen op dat moment spam wordt verzonden en geen "gewone" mail. Dat is een leerproces. Hoe effectief dat leren werkt hangt af van de dienstverlener waar KPN een "informatie-abonnement" bij heeft lopen; over het algemeen houden internet service providers niet zelf zo'n zwarte lijst bij.