Skip to main content
Beantwoord

Spam uit Cyprus en Spanje van Nederlandse bedrijven, hoe kan ik dit laten stoppen?

  • 28 July 2024
  • 4 reacties
  • 126 keer bekeken

Ik ontvang dagelijks op mijn KPN-e-mailadres verschillende spammailtjes, die mijn e-mailprogramma Thunderbird overigens netjes in de spammap plaatst.

Wat mij opvalt is dat het vrijwel altijd spammailtjes zijn die weliswaar betrekking hebben op Nederlandse bedrijven, maar die worden verstuurd door een partij in Cyprus of Spanje.

In de mailtjes staat een link om je af te melden, maar ik ben bang dat ik alleen maar meer spam ga ontvangen als ik dat zou doen. Ze komen dan immers te weten dat het e-mailadres actief is.

Heeft iemand een idee hoe ik van deze mailboxvervuiling af kan komen?

Piet.

Hallo @Piet van der Vooren 

 

Als het spam van Nederlandse bedrijven is dan kan je een klacht bij de ACM indienen: https://www.acm.nl/nl/spamklacht/formulier


Hoi @Piet van der Vooren, hoe zie je dat het van partijen uit die landen komt? Als dat door het e-mailadres zelf is, is het geen mail van Nederlandse bedrijven. Het zijn dan criminelen die mail van bedrijven hebben nagemaakt in de hoop dat mensen ergens op klikken en privégegevens invullen, waar zij mee aan de haal kunnen gaan. Daarbij sturen ze het van willekeurige afzenders of maken ze een mailadres die lijkt op een van ons, maar net anders is.

 

Op onze website kan je meer lezen over dat soort praktijken, en wat je er bij kunt doen: Wat is een phishing e-mail?

 


Hoi @Piet van der Vooren, hoe zie je dat het van partijen uit die landen komt? Als dat door het e-mailadres zelf is, is het geen mail van Nederlandse bedrijven. Het zijn dan criminelen die mail van bedrijven hebben nagemaakt in de hoop dat mensen ergens op klikken en privégegevens invullen, waar zij mee aan de haal kunnen gaan. Daarbij sturen ze het van willekeurige afzenders of maken ze een mailadres die lijkt op een van ons, maar net anders is.

 

Op onze website kan je meer lezen over dat soort praktijken, en wat je er bij kunt doen: Wat is een phishing e-mail?

 

Hoi @Jasper van KPN,

De tekst in de betreffende mails gaat over Nederlandse bedrijven, maar onderaan de mails staan de gegevens vermeld van de partij die de mail heeft verstuurd. Dat zijn dus partijen die gevestigd zijn in Cyprus of Spanje. Er staat ook een afmeldlink, maar ik vermoed dat dat alleen maar leidt tot nog meer spam omdat dan voor de verzender duidelijk is dat het e-mailadres bestaat.

Piet.


Ik zou daar zeker niet op klikken inderdaad. Als je de afzender niet vertrouwt kan het ook verstandig zijn om de mail niet te openen, maar direct te verwijderen. Vaak worden afbeeldingen in zo'n mail vanaf internet geladen, en als je de mail opent kunnen ze zien dat de afbeeldingen geladen zijn. 

Het is niet altijd direct te zien, maar waar mogelijk zou ik ze verwijderen zonder ze te openen om de kans op meer te beperken.


Reageer