Skip to main content

De vraag is simpel, hoe zet ik het spamfilter van KPN uit. Ik heb hier al eerder, enkele jaren geleden, contact over gehad met KPN, en toen kon met mij vertellen dat dit niet mogelijk is. Maar het begint steeds irritanter te worden. 

Ik heb mij eigen maildomein. Mail wordt automatisch doorgestuurd naar mijn KPN mailbox waar ik het kan ophalen. Mijn mail client heeft een spamfilter. Beveiliging is afdoende geregeld op mijn lokale client. 

Echter, KPN blijft mail van correcte afzenders in de spambox zetten. En geeft mij op geen enkele wijze de mogelijkheid om hier verandering in te brengen. In plaats dat dit filter leert dat bepaalde afzenders geen spam zijn, gaat hij alleen maar meer berichten in de spambox zetten. Enkele voorbeelden: Microsoft Insider, Microsoft Learning, mijn werkgever iSense, mijn autodealer, Nikon, etc. Allemaal geen rare bedrijven of afzenders. Gevolg is wel dat ik continue op in mijn webmail mijn mail in de gaten moet houden, ik kan er niet op vertrouwen dat KPN gewoon mijn mail doorstuurt. 

Dus KPN, hoe zet ik dat irritante spamfilter van jullie uit. Dit is GEEN werkende oplossing. 

Hallo @Eysten , het spamfilter van KPN kan niet uitgezet worden.

 


Hallo @JanD, natuurlijk kan het spamfilter wel uitgezet worden, alleen wil KPN dat tot nu toe niet. Dat is een wezenlijk verschil. Maar als een oplossing meer hinder dan profeit oplevert, moet je de oplossing heroverwegen. En dat is het geval bij het spamfilter van KPN, dit werkt niet.


Hallo @Eysten KPN gaat vast het spamfilter niet op klantniveau uitzetten, als ze het al kunnen, van mij mogen ze het aan laten staan, ik heb zelden of nooit last van spam.

 


Ik moet er niet aan denken dat het spamfilter uit gezet zou gaan worden. Dan zou je in jouw mailbox naar een speld in een hooiberg zoeken naar jouw echte mailtjes.

Er is een zeer goede reden dat KPN de spamfilter niet uit zet en dat heeft dus niets met "niet willen" te maken.

Als er echte mails in jouw spamfolder terecht komen dan moet je ze consequent blijven verhuizen naar jouw inbox zodat de spamfilter telkens weer te horen krijgt dat mails van die afzender geen spam zijn. Daarnaast doe je er verstandig aan dit te melden bij de verzender want zij zullen namelijk aan de bak moeten. Als zij mailings verzenden naar emailadressen binnen de KPN domeinen die niet bestaan dan zullen ze vroeg of laat als spammer betiteld worden. Het is dus absoluut zaak dat die bedrijven hun mailinglists up-to-date houden.

Verder doe je er verstandig aan om een mailcliënt op basis van imap mer de mailserver te laten communiceren en daarbij ook de spamfolder te synchroniseren. Dan hoef je daarvoor niet naar je webmail.

Onderstaand een voorbeeld van de Outlook mailcliënt op mijn Android tablet i.c.m. de KPN mailbox.

 


Heb dit ook wel eens aangekaart. Het zou fijn zijn als je zelf het niveau van het spamfilter kan instellen. Ontvang gelukkig nooit spam, maar een aantal nieuwsbrieven komen altijd in de spambox. Kan maanden achtereen op het groene duimpje drukken maar het heeft geen effect, die nieuwsbrief komt niet in de inbox nadat je het een paar keer als gewenst hebt aangemerkt, maar blijft als spam aangemerkt worden door het spamfilter van KPN. Volgens een medewerker van KPN drukken sommige klanten op spam omdat zij niet meer weten dat zij zich voor die nieuwsbrief hebben opgegeven. Dan ben je dus de dupe van andermans onkunde en het systeem is niet ingesteld op onervaren klanten.

Ben ook niet tevreden over de nieuwe webmail, en volgens mij kan dit ook klanten kosten. Het werkt niet prettig en van KPN verwacht je kwaliteit. Nu doet iedereen zijn/haar best en het heeft natuurlijk geld gekost maar er zijn verschillende dingen aan de webmail die niet goed werken zoals dit.

Het zou helpen als je eigen acties met het groene duimpje zwaarder wegen dan die van anderen als het gaat om spam. Maar ik weet niet of KPN dit kan wijzigen of dat alleen de leverancier dat kan aanpassen.


@JanD: Ik heb juist liever niet dat KPN het voor mij uitzet, ik wil zelf die mogelijkheid hebben om het uit te zetten.


@wjb. Ik weet niet op welke sites jij je mail adres allemaal hebt achtergelaten, maar ik krijg bijna nooit spam. Het enige dat in mijn spambox komt is reguliere mail van normale bedrijven (Microsoft, iSense, Dusseldorp, KLM, etc). 

Het is dus duidelijk dat het spamfilter niet doet wat het moet doen, namelijk spam filteren. Het filtert veel meer dan de bedoeling is. En als je als klant van KPN daar over klaagt dan is KPN niet bereid daar iets aan te doen. Het spamfilter filtert te veel en leert niets. Jaren op “geen spam” klikken zorgt er niet voor dat mail van deze bedrijven de volgende keer wel als normale mail worden aangemerkt.

Verder is dit een spamfilter van KPN, daar hebben de afzenders niets mee te maken. En daarbij denk ik niet dat een bedrijf als Microsoft zich veel aantrekt van KPN. Zij versturen mails aan hun professionals, daar is niets raars aan. Alleen KPN denkt dat dit spam is. Dat is dus een probleem van KPN.

Kortom, ik vraag KPN voor de zoveelste keer, om een probleem dat zij veroorzaken, op te lossen. Niets meer en niets minder. 


@Loofboom. Ben blij te horen dat er nog iemand is die dezelfde negatieve ervaring heeft met KPN. En, andermans acties zouden niet van invloed moeten zijn op het gedrag. Een mailclient kan heel goed, net zoals in bijvoorbeeld Outlook, een eigen lijst van veilige domeinen of afzenders bewaren. Dan kan de klant zelf bepalen wat wel en wat niet spam is, ook onkundige klanten. Overigens geloof ik niet dat bijv. Microsoft Insiders mails door onkundige klanten op de spamlijst is gekomen, dat is gewoon het ondeugdelijke spamfilter van KPN. 


Nou... als ik Microsoft Insiders mail zou ontvangen, dan zou ik gelijk in de spam map knikkeren…

Voor zover ik het begrepen heb is er 1 spamfilter waar alle mail door gaat die binnen komt. Pas na het spamfilter word de mail uitgesplitst naar de mailboxen van de klanten. Zo doende is het onmogelijk om het spamfilter voor individuele klanten uit te zetten.


@wjb. Ik weet niet op welke sites jij je mail adres allemaal hebt achtergelaten, maar ik krijg bijna nooit spam.

Ik krijg ook vrijwel geen spam en er komt ook geen reguliere mail in mijn spamfolder.

 

Het spamfilter filtert te veel en leert niets. Jaren op “geen spam” klikken zorgt er niet voor dat mail van deze bedrijven de volgende keer wel als normale mail worden aangemerkt.

Ik hoop de je begrijpt dat jij niet de enige bent die bepaalt of een mail als "possible spam" betiteld moet worden. Dat zijn namelijk de mails die in de spamfolder komen. De confirmed spam gaat zelfs direct de prullenbak in en daar moet je heel blij mee zijn.

Als een verzender van een nieuwsbrief die jij als "geen spam" bestempeld hebt deze nieuwsbrief ook verstuurt naar niet meer in gebruik zijnde emailadressen binnen de KPN domeinen dan zal het toch echt spam blijven totdat die verzender zijn mailingslists gaat opschonen. De verzender krijgt ook een melding van het feit dat een mail niet afgeleverd kon worden en als ze daar dan niets mee doen dan krijg je dit soort situaties. Het probleem ligt dan dus echt bij de verzender, die moet dan aan de bak, zelfs als dat Microsoft is.

 

En, andermans acties zouden niet van invloed moeten zijn op het gedrag. 

En daar zit hem nu net de kracht van de een zelflerende spamfilter. Met z'n allen kunnen we veel beter reageren op spam dan als individu.

De nieuwe zelflerende spamfilter van KPN heeft mijns inziens een hele goede uitwerking in de strijd tegen spam.

 


@EystenIk heb een aantal nieuwsbrieven van bekende webwinkels die in het spamvak komen. Bij een ander Nederlands e-mailadres (heb ik nog uit de tijd van inbellen) heb ik dat probleem niet.

De oude webmail van KPN beviel beter. Hopelijk kunnen ze de nieuwe webmail verbeteren of vervangen door een andere.


De nieuwe zelflerende spamfilter van KPN heeft mijns inziens een hele goede uitwerking in de strijd tegen spam.

 

Van dat zelflerende merkt Eysten en ikzelf juist niets.


Voor zover ik het begrepen heb is er 1 spamfilter waar alle mail door gaat die binnen komt. 

Klopt, en die spamfilter geeft, op basis van een heleboel regeltjes, elk inkomend bericht een stempeltje "No spam", "Possible spam" of "Spam".

No spam komt in jouw inbox, Possible spam komt in jouw spamfolder en spam gaat resoluut de prullenbak in.


De oude webmail van KPN beviel beter. Hopelijk kunnen ze de nieuwe webmail verbeteren of vervangen door een andere.

De spamfilter heeft niets met de oude danwel nieuwe webmail te maken, dat zijn echt verschillende dingen. Ook als er geen nieuwe webmail was gekomen was wel die zelflerende spamfilter operationeel gegaan.

Het overgrote merendeel van berichten die te onrechte als possible spam bestempeld worden komt doordat de verzender volhardt in het verzenden van nieuwsbrieven naar niet meer bestaande emailadressen. En echt, dan moet je bij de verzender van die nieuwsbrief zijn en nergens anders.


 

Het overgrote merendeel van berichten die te onrechte als possible spam bestempeld worden komt doordat de verzender volhardt in het verzenden van nieuwsbrieven naar niet meer bestaande emailadressen. En echt, dan moet je bij de verzender van die nieuwsbrief zijn en nergens anders.

Met mijn andere e-mailadres heb ik al die problemen niet. Dat spamfilter werkt dus beter. Het spamfilter van KPN werkt dus niet goed. Net als de andere problemen die ik ervaar zoals het sorteren dat niet goed werkt en te snel uitgelogd zijn. Dat had ik voorheen niet met de webmail van KPN en ik heb die problemen ook niet met de webmail van een andere Nederlandse provider.

Dankzij de mensen die hier steen en been geklaagd hebben over spam is de webmail vernieuwd en is er ander spamfilter gekomen. Daar zijn wij nu de dupe van geworden. Had nooit spam en de oude webmail beviel mij goed. Als je veel spam ontvangt doe je vaak zelf iets verkeerd.


@wjb . Een lerend spamfilter is prima, dat zit ook in Outlook. Maar de wijze waarop het bij KPN is geïmplementeerd werkt niet. Als anderen, op voorhand, voor mij gaan bepalen wat wel en geen spam is en daarmee voor mij de mogelijkheid om mail te ontvangen ontnomen wordt, dan schiet het zijn doel voorbij. Blijkbaar verdwijnt er ook een boel rechtstreeks in de prullenbak. Ik ben benieuwd welke mail die voor mij bestemd was, door KPN zonder mijn toestemming of medeweten in de prullenbak is gegooid. Vraag me ook af hoe dit zich staande houdt in de AVG en/of postgeheim. Uiteindelijk ben ik degene die bepaalt of iets spam is en niet KPN.


Maar goed, ik ga niet meer op elk bericht hier reageren en wacht verder af op een officiele reactie van KPN.


Maar waarom gebruik je dan ook webmail, en niet gewoon een mailcliënt?

Het gebruik van een mailcliënt maakt het leven zoveel aangenamer.

Ik kom vrijwel nooit in de webmail van KPN.

Ik gebruik op mijn Android tablet en telefoon de Outlook mailcliënt om mijn privé mail (@planet.nl) te lezen en op Windows gebruik ik daar de Windows mail app voor.

 

Overigens, heb je in de webmail het "Automatisch afmelden" al op "Nooit" gezet.

 


Als anderen, op voorhand, voor mij gaan bepalen wat wel en geen spam is en daarmee voor mij de mogelijkheid om mail te ontvangen ontnomen wordt, dan schiet het zijn doel voorbij. 

De spamfilters van alle grote gerenommeerde bedrijven werken op die manier en bij al die bedrijven blijf je die mail ook ontvangen, zo ook bij KPN. Anderen hebben alleen maar invloed op de switch "No spam" versus "Possible spam". Possible spam komt in jouw spamfolder en wordt dus niet zonder jouw toestemming in de prullenbak gegooid


@wjb: Ik gebruik wel een mailclient zoals je in mijn oorspronkelijke bericht kunt lezen. Alleen omdat KPN zo hardnekkig mail in mijn spambox blijft stoppen moet ik ook regelmatig in de webmail kijken wat daar in terecht is gekomen. Maar ik ga kijken of het lukt dit met IMap op te lossen. Maar het blijft irritant dat ik allerlei zaken moet gaan regelen omdat KPN zijn zaakjes niet goed regelt.

“De spamfilters van alle grote gerenommeerde bedrijven werken op die manier en bij al die bedrijven blijf je die mail ook ontvangen, zo ook bij KPN.” 

Ik betwijfel of andere bedrijven ook zonder meer mail weggooien. KPN doet dit namelijk wel, misschien bij sommige mail direct, dat kan ik niet zien, maar ook bij de mail in de spamfolder die na enkele weken wordt geleegd. 


Alleen omdat KPN zo hardnekkig mail in mijn spambox blijft stoppen moet ik ook regelmatig in de webmail kijken wat daar in terecht is gekomen. Maar ik ga kijken of het lukt dit met IMap op te lossen.

Natuurlijk lukt het om dat met IMAP op te lossen, als mij dat lukt, dan lukt jou dat natuurlijk ook. :wink:

 

Ik betwijfel of andere bedrijven ook zonder meer mail weggooien. KPN doet dit namelijk wel, misschien bij sommige mail direct, dat kan ik niet zien, maar ook bij de mail in de spamfolder die na enkele weken wordt geleegd. 

Er worden inderdaad ook berichten direct weggegooid maar dat zijn alleen berichten waar definitief van vastgesteld is dat het werkelijk spam betreft. Niet alleen KPN maar alle gerenommeerde bedrijven doen dat. Ik moet er ook niet aan denken dat al die berichten in mijn inbox danwel spamfolder zouden komen want meer dan 80% van alle mails is werkelijk spam.

Dat je spamfolder automatisch wordt geleegd vind ik eigenlijk alleen maar goed.

De tijd dat een mail in jouw spamfolder blijft staan is zo verschrikkelijk lang dat je hem waarschijnlijk ruim voor die tijd zelf al naar jouw inbox of naar de prullenbak gesleept hebt.

Ook Google verwijdert berichten in de Trash en in de Spamfolder automatisch na 30 dagen.

 


Webmail bevalt mij het beste. KPN moet zorgen dat het goed werkt. Kan alleen maar zeggen dat ik net als Eysten niet tevreden ben en dat je van KPN mag verwachten dat alles goed werkt omdat het een vooraanstaand merk is en geen budget provider. En dat de prijs er ook naar is.


@wjb. Het zal best zo zijn dat andere dat ook doen, hoewel ik GMail nooit met een mailclient heb gebruikt. Maar daar gaat het niet om. Ik ben er ook ooit toevallig achtergekomen dat KPN mail in mijn spambox zet en dit dan na verloop van tijd weggooit. Ik gebruikte gewoon mijn mail client zoals ik al heel lang doe. Ik kreeg daar altijd mijn mail op binnen, totdat KPN dingen ging veranderen. Ik boos omdat ik geen antwoord kreeg van mensen, bleek later dat KPN dat in de spamfolder had gezet???? Ik weet zeker dat er een boel mensen zijn die mail nooit ontvangen omdat het door KPN wordt verwijderd. 

Dus, nogmaals, als het een goed werkend spamfilter zou zijn dan zou de gebruiker zelf op z’n minst de twijfelgevallen moeten kunnen regelen. En dat KPN dat, ongevraagd en onaangekondigd, zomdaar doorvoert is niet netjes (op z’n zachts gezegd...).

 


Ik weet zeker dat er een boel mensen zijn die mail nooit ontvangen omdat het door KPN wordt verwijderd. 

KPN verwijdert geen mails tenzij het definitief is komen vast te staan dat het werkelijk spam betreft.

 

Dus, nogmaals, als het een goed werkend spamfilter zou zijn dan zou de gebruiker zelf op z’n minst de twijfelgevallen moeten kunnen regelen. 

En dat is ook precies hoe het werkt immers de twijfelgevallen (possible spam) staan in jouw spamfolder zodat je zelf kunt bepalen wat je er mee doet.

 

En dat KPN dat, ongevraagd en onaangekondigd, zomdaar doorvoert is niet netjes (op z’n zachts gezegd...).

Dat doet KPN toch ook niet?


Ik weet zeker dat er een boel mensen zijn die mail nooit ontvangen omdat het door KPN wordt verwijderd. 

KPN verwijdert geen mails tenzij het definitief is komen vast te staan dat het werkelijk spam betreft.

 

Dus, nogmaals, als het een goed werkend spamfilter zou zijn dan zou de gebruiker zelf op z’n minst de twijfelgevallen moeten kunnen regelen. 

En dat is ook precies hoe het werkt immers de twijfelgevallen (possible spam) staan in jouw spamfolder zodat je zelf kunt bepalen wat je er mee doet.

 

En dat KPN dat, ongevraagd en onaangekondigd, zomdaar doorvoert is niet netjes (op z’n zachts gezegd...).

Dat doet KPN toch ook niet?

Als jij niet weet dat KPN iets als spam markeert en je dus niet bewust via de webmail in je spamfolder gaat kijken, dan gooit KPN het na enkele weken gewoon weg. Het is dus allerminst vast komen te staan dat het spam is, alleen is het bij de gebruiker op dat moment niet bekend dat KPN deze actie heeft ondernomen, zoals bij mij in het begin toen KPN hiermee, onaangekondig, begon. 

Het feit dat KPN het in een aparte folder zet voor enkele weken maakt dat niet juist. Ik moet daardoor dus, dus door een ongevraagde actie van KPN, op twee plaatsen gaan kijken waar mijn mail is. 

Hoe dan ook, ik stop nu met deze discussie. Het is op z’n minst ongepast wat KPN doet, maakt niet uit hoe je het draait. Ik werk al ruim 35 jaar in de IT en dit is nu juist wat er vaak mis gaat in de automatisering. IT bedrijven/afdelingen, voeren zaken door die op papier wellicht er prachtig uitzien, maar in de praktijd voor de gebruiker niet handig of wenselijk. En aangezien er vanuit een ivoren toren wordt gedacht, wordt er niet naar klanten geluisterd en worden problemen niet opgelost. De klant mag het zelf maar uitzoeken. Slechte service!