Skip to main content

De vraag is simpel, hoe zet ik het spamfilter van KPN uit. Ik heb hier al eerder, enkele jaren geleden, contact over gehad met KPN, en toen kon met mij vertellen dat dit niet mogelijk is. Maar het begint steeds irritanter te worden. 

Ik heb mij eigen maildomein. Mail wordt automatisch doorgestuurd naar mijn KPN mailbox waar ik het kan ophalen. Mijn mail client heeft een spamfilter. Beveiliging is afdoende geregeld op mijn lokale client. 

Echter, KPN blijft mail van correcte afzenders in de spambox zetten. En geeft mij op geen enkele wijze de mogelijkheid om hier verandering in te brengen. In plaats dat dit filter leert dat bepaalde afzenders geen spam zijn, gaat hij alleen maar meer berichten in de spambox zetten. Enkele voorbeelden: Microsoft Insider, Microsoft Learning, mijn werkgever iSense, mijn autodealer, Nikon, etc. Allemaal geen rare bedrijven of afzenders. Gevolg is wel dat ik continue op in mijn webmail mijn mail in de gaten moet houden, ik kan er niet op vertrouwen dat KPN gewoon mijn mail doorstuurt. 

Dus KPN, hoe zet ik dat irritante spamfilter van jullie uit. Dit is GEEN werkende oplossing. 

Je hoeft niet via de webmail te kijken. Kan ook gewoon in je email programma. Zoals wjb al aangeeft.

Verder doe je er verstandig aan om een mailcliënt op basis van imap mer de mailserver te laten communiceren en daarbij ook de spamfolder te synchroniseren. Dan hoef je daarvoor niet naar je webmail.

Onderstaand een voorbeeld van de Outlook mailcliënt op mijn Android tablet i.c.m. de KPN mailbox.

 

 


Dit begint op trollen te lijken. Het moet gewoon goed werken.


Als ik switch van account dan zie ik direct of er een nieuw bericht in de spamfolder terecht is gekomen.

En zo moet je jouw spamfolder mijns inziens ook behandelen, het is niet een folder waar spam in staat, maar waar mogelijke spam (possible spam) in staat.


Ik heb als test de INBOX als spamfolder ingesteld.

Het is nu wachten op een spambericht om te zien of deze dan, samen met alle andere berichten, "gewoon" in de inbox afgeleverd wordt. Als dat zo is, dan is dat wellicht een mooie work-around voor @Eysten en @Loofboom.

Het kan even duren voordat ik een spambericht ontvang maar ik laat het resultaat t.z.t wel weten.


Nou... als ik Microsoft Insiders mail zou ontvangen, dan zou ik gelijk in de spam map knikkeren…

 

En wat is dan wel de reden om insiders mail tot spam te verklaren? je krijgt de mail als je je bij Windows Update hebt opgegeven om eerder dan de “gewone” gebruiker de updates te krijgen. Je bent dan INSIDER en wordt DUS op de hoogte gehouden over de nieuwe functies die door het insider kanaal worden verstuurd.

Je hebt je dus zelf opgegeven voor die functionaliteit en krijgt dus die mail gewoon in je inbox. Degenen die bewust meedoen met dit traject zullen het zeer op prijs stellen als je jou inschrijving als Insider wilt verwijderen. Jammer je krijgt dan geen op de rest vooruitlopende updates meer, maar je doet dus wat je van een persoon die weet wat hij doet mag verwachten. De mail is geen spam, maar ongewenst, meldt je dus af bij Microsoft!!!!


Maar goed, ik ga niet meer op elk bericht hier reageren en wacht verder af op een officiele reactie van KPN.

Hoi Eysten, welkom op het forum! Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan wat wjb allemaal al uitgelegd heeft. Dit is hoe het spamfilter werkt, en dat zal ook niet aangepast worden. Blijkbaar zijn de mails die jij wel graag wilt ontvangen, mails die door vele anderen wel als spam worden gezien. Met daarnaast, in alle waarschijnlijkheid, ook niet goed opgeruimde verzendlijsten. Het enige wat jij dan kunt doen is deze mails consequent terugslepen naar je inbox, Elke keer dat je dit doet geef je bij het spamfilter aan dat je hem wel wilt ontvangen. Wellicht da het dan op een bepaald moment niet meer door het spamfilter wordt ondervangen (afhankelijk van in hoeverre mensen het wel als spam blijven markeren en hoe schoon hun verzendlijst is).


Maar goed, ik ga niet meer op elk bericht hier reageren en wacht verder af op een officiele reactie van KPN.

Hoi Eysten, welkom op het forum! Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan wat wjb allemaal al uitgelegd heeft. Dit is hoe het spamfilter werkt, en dat zal ook niet aangepast worden. Blijkbaar zijn de mails die jij wel graag wilt ontvangen, mails die door vele anderen wel als spam worden gezien. Met daarnaast, in alle waarschijnlijkheid, ook niet goed opgeruimde verzendlijsten. Het enige wat jij dan kunt doen is deze mails consequent terugslepen naar je inbox, Elke keer dat je dit doet geef je bij het spamfilter aan dat je hem wel wilt ontvangen. Wellicht da het dan op een bepaald moment niet meer door het spamfilter wordt ondervangen (afhankelijk van in hoeverre mensen het wel als spam blijven markeren en hoe schoon hun verzendlijst is).

@Erik_ Afgelopen vrijdag werd maar eens pijnlijk duidelijk hoe slecht jullie spamfilter werkt. Ik kreeg twee mails van mijn notaris. Dit is een klein kantoor die geen verzendlijsten heeft en dus ook geen vervuilde verzendlijsten. Van de twee mails kreeg ik er één in mijn mail en de ander in mijn spambox. Leg me dat maar eens uit hoe dat kan als jullie spamfilter werkt zoals jullie beschrijven. Ik ben benieuwd naar je antwoord. 


@Erik_,

Toch hoop ik dat KPN het mogelijk maakt om filterregels op de spamfolder te definiëren zodat je als gebruiker toch nog kunt ingrijpen op mails die ten onrechte in de spamfolder geplaatst worden.

Voorbeeld:

Nu draaien de filter regels alleen op de "Postvak IN".


Maar goed, ik ga niet meer op elk bericht hier reageren en wacht verder af op een officiele reactie van KPN.

Hoi Eysten, welkom op het forum! Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan wat wjb allemaal al uitgelegd heeft. Dit is hoe het spamfilter werkt, en dat zal ook niet aangepast worden. Blijkbaar zijn de mails die jij wel graag wilt ontvangen, mails die door vele anderen wel als spam worden gezien. Met daarnaast, in alle waarschijnlijkheid, ook niet goed opgeruimde verzendlijsten. Het enige wat jij dan kunt doen is deze mails consequent terugslepen naar je inbox, Elke keer dat je dit doet geef je bij het spamfilter aan dat je hem wel wilt ontvangen. Wellicht da het dan op een bepaald moment niet meer door het spamfilter wordt ondervangen (afhankelijk van in hoeverre mensen het wel als spam blijven markeren en hoe schoon hun verzendlijst is).

@Erik_ Afgelopen vrijdag werd maar eens pijnlijk duidelijk hoe slecht jullie spamfilter werkt. Ik kreeg twee mails van mijn notaris. Dit is een klein kantoor die geen verzendlijsten heeft en dus ook geen vervuilde verzendlijsten. Van de twee mails kreeg ik er één in mijn mail en de ander in mijn spambox. Leg me dat maar eens uit hoe dat kan als jullie spamfilter werkt zoals jullie beschrijven. Ik ben benieuwd naar je antwoord. 

Dat is inderdaad een duidelijk geval van iets dat zeker geen spam is. Dus, sleep deze berichten naar je inbox om op die manier in ieder geval door te geven aan ons spamfilter dat het geen spam is. Omdat ik bij een dergelijke mail niet verwacht dat er veel andere mensen het wél als spam markeren zou jouw geen-spam rapportage ook meer invloed hebben. Als zij geen verzendlijsten gebruiken zal vervuiling daarvan het inderdaad ook niet zijn. Wat wel kan is dat er kenmerken in de mail zitten die het spamfilter triggeren. Het markeren door jou als geen-spam helpt dan. Wat het kantoor dan verder zelf kan doen is contact opnemen met onze Abuse afdeling (abuse@kpn.com) om aan te geven dat zij onterecht in de spam komen (met een voorbeeld van een dergelijke mail en/of de bouncemelding die ze krijgen). Abuse kan dan kijken wat het precies is dat het spamfilter triggert. Waarop dan of het filter aangepast kan worden, of aan de notaris doorgegeven kan worden wat zij aan hun kant moeten aanpassen.

 

@Erik_,

Toch hoop ik dat KPN het mogelijk maakt om filterregels op de spamfolder te definiëren zodat je als gebruiker toch nog kunt ingrijpen op mails die ten onrechte in de spamfolder geplaatst worden.

Voorbeeld:

Nu draaien de filter regels alleen op de "Postvak IN".

 Dit zit niet standaard in de software zit die we gebruiken. Waardoor het dan speciaal gebouwd moet worden. Wat veel tijd en geld kost. Dus ik verwacht niet dat dit een optie wordt. Ik check het nog even. Mocht het antwoord anders zijn dan laat ik het weten.


Na een week staan er 16 berichten in het spamvak terwijl er niet een spam is. Daar komt geen oplossing voor. want op het groene duimpje drukken helpt niet, en aan vervuilde verzendingslijsten of mensen die mail onterecht als spam aanmerken kan ik niets veranderen.


Het wordt tijd dat het filter ook door mensen wordt aangestuurd zoals nu verdwijnen er zelfs  mails van Burgermet , banken en veel serieuze mail in de spam  box. Volgens mij omdat veel gebruikers van nieuwsbrieven te lui zijn om zich af te melden en dus op de spam knop drukken waarna kpn verklaart dat de verzender de verzendlijst moet opschonen. Misschien een controle slag bij de door gebruikers tot spam gedefinieerde mail in te schatten of de gebruiker bedoelde dat het verzenden moet stoppen?


Dat is een probleem, het is kennelijk veel klanten niet duidelijk wat spam is of ze weten niet hoe zij zich voor nieuwsbrieven moeten afmelden (of zijn daar te lui voor zoals Andre zegt).

Een nieuwsbrief of gewenste reclame is toch heel wat anders dan spam.


 

@Erik_,

Toch hoop ik dat KPN het mogelijk maakt om filterregels op de spamfolder te definiëren zodat je als gebruiker toch nog kunt ingrijpen op mails die ten onrechte in de spamfolder geplaatst worden.

Voorbeeld:

Nu draaien de filter regels alleen op de "Postvak IN".

 Dit zit niet standaard in de software zit die we gebruiken. Waardoor het dan speciaal gebouwd moet worden. Wat veel tijd en geld kost. Dus ik verwacht niet dat dit een optie wordt. Ik check het nog even. Mocht het antwoord anders zijn dan laat ik het weten.

 

@wjb: het daadwerkelijke antwoord: Dit kan niet. Vanwege juist de spamfilter functionaliteit die onder water gekoppeld is aan die map. Hierdoor gaat het filter steeds beter leren juist omdat er menselijke controle op is, i.e., de gebruiker die zelf aangeeft of iets spam is of niet. Als je dit door volledig geautomatiseerde filters laat doen raak je dat kwijt. Dan is het het filter dat je aanmaakt die mails verplaatst vanuit de spammap en ons spamfilter laat weten dat iets geen spam is. Slimme spammers zouden hier dan weer gebruik van maken door filterregels te maken, zichzelf onder te spammen en zo ons spamfilter te leren dat hun spam geen spam is. En vooral dat laatste willen we niet. En we weten, gebaseerd op wat spammers nu allemaal al uitvreten, dat het scenario wat ik net schetste dan ook daadwerkelijk zou gaan gebeuren.


Ik snap de gedachtengang maar toch is een whitelist (greenlist bij XS4ALL) geen overbodige luxe want helaas komt het soms voor dat bepaalde afzenders ten onrechte in de spamfolder geplaatst worden en dat het simpelweg te lang duurt voordat dat verholpen wordt. 

Dat is dus feitelijk een filter op afzender en alleen dat zou al heel handig kunnen zijn.


Ik snap de gedachtengang maar toch is een whitelist (greenlist bij XS4ALL) geen overbodige luxe...

Dat werkt prettig weet ik uit eigen ervaring.


Ik snap de gedachtengang maar toch is een whitelist (greenlist bij XS4ALL) geen overbodige luxe...

Dat werkt prettig weet ik uit eigen ervaring.

Het screenshot is van één van mijn eigen mailaccounts bij XS4ALL. :sunglasses:


Beste Erik,

Gaat KPN dan via de eigen nieuwsbrief en op de website aan klanten uitleggen wat spam is en hoe je je voor nieuwsbrieven (van bekende webwinkels bijvoorbeeld) kunt afmelden? Anders blijft het natuurlijk aanmodderen en zal er niet veel veranderen.

 


Beste wjb,

Een whitelist zou voor Eysten en Andre ook een oplossing zijn.


Beste Erik,

Gaat KPN dan via de eigen nieuwsbrief en op de website aan klanten uitleggen wat spam is en hoe je je voor nieuwsbrieven (van bekende webwinkels bijvoorbeeld) kunt afmelden? Anders blijft het natuurlijk aanmodderen en zal er niet veel veranderen.

 

Da's toch heel simpel: bij ongewenst heeft de ontvanger zich ooit aangemeld voor de mailing, en was er dus een relatie verzender ontvanger. Bij spam heb ik me nooit aangemeld voor die mail. DUS: als je een nieuwsbrief niet meer wilt lezen MELDT JE AF


Het is de vraag of iedereen dat weet, de mensen die hier reageren weten dat wel maar dat is niet genoeg.

Voorheen kwam het bij mij in elk geval niet voor dat er zo veel gewenste mail in het spamvak komt. Het zou natuurlijk kunnen dat er veel geld is uitgegeven aan de vernieuwde webmail en het een miskoop is.

U en Eysten geven aan dat serieuze mail ook in het spamvak komt . Wellicht is er dan sprake van een verkeerde conclusie van het spamfilter. En moeten de regels aangepast worden. Krijgt te veel mail automatisch het kenmerk spam door het spamfilter zelf. Zie bijvoorbeeld deze website.

Hoop in elk geval dat het beter gaat werken. Het liefst had ik de oude webmail terug maar dat zal niet gebeuren is mij verteld.


Het is de vraag of iedereen dat weet, de mensen die hier reageren weten dat wel maar dat is niet genoeg.

Misschien toch een keer wat voorlichting richting eindgebruikers via Fraudehelpdesk, KPN forum, Radar forum, SeniorWeb, Computer tijdschriften etc. Dit voort laten duren betekent voor mij dat ik langzaam mijn mail ergens anders naar toe laat sturen


Beste Andre, Heb ook naar alternatieven gekeken. Maar het zou beter zijn als het gewoon goed werkt. Maar mis ook bijvoorbeeld de doorstuurknop. Dat die verdwenen is is ook onhandig als je echte spam door wilt sturen naar die helpdesk.

 

 


Maar mis ook bijvoorbeeld de doorstuurknop. Dat die verdwenen is is ook onhandig als je echte spam door wilt sturen naar die helpdesk.

Door in wwbmail op de knop te drukken dat een spam bericht geen spam is of een mailtje juist wel spam is wordt dit automatisch ook gemeld. Daarvoor heb je dus geen aparte knop meer nodig.

Hetzelfde gebeurt ook als je in een imap mailcliënt een mailtje van of naar de spamfolder verplaatst.


Maar goed, ik ga niet meer op elk bericht hier reageren en wacht verder af op een officiele reactie van KPN.

Hoi Eysten, welkom op het forum! Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan wat wjb allemaal al uitgelegd heeft. Dit is hoe het spamfilter werkt, en dat zal ook niet aangepast worden. Blijkbaar zijn de mails die jij wel graag wilt ontvangen, mails die door vele anderen wel als spam worden gezien. Met daarnaast, in alle waarschijnlijkheid, ook niet goed opgeruimde verzendlijsten. Het enige wat jij dan kunt doen is deze mails consequent terugslepen naar je inbox, Elke keer dat je dit doet geef je bij het spamfilter aan dat je hem wel wilt ontvangen. Wellicht da het dan op een bepaald moment niet meer door het spamfilter wordt ondervangen (afhankelijk van in hoeverre mensen het wel als spam blijven markeren en hoe schoon hun verzendlijst is).

@Erik_ Afgelopen vrijdag werd maar eens pijnlijk duidelijk hoe slecht jullie spamfilter werkt. Ik kreeg twee mails van mijn notaris. Dit is een klein kantoor die geen verzendlijsten heeft en dus ook geen vervuilde verzendlijsten. Van de twee mails kreeg ik er één in mijn mail en de ander in mijn spambox. Leg me dat maar eens uit hoe dat kan als jullie spamfilter werkt zoals jullie beschrijven. Ik ben benieuwd naar je antwoord. 

Dat is inderdaad een duidelijk geval van iets dat zeker geen spam is. Dus, sleep deze berichten naar je inbox om op die manier in ieder geval door te geven aan ons spamfilter dat het geen spam is. Omdat ik bij een dergelijke mail niet verwacht dat er veel andere mensen het wél als spam markeren zou jouw geen-spam rapportage ook meer invloed hebben. Als zij geen verzendlijsten gebruiken zal vervuiling daarvan het inderdaad ook niet zijn. Wat wel kan is dat er kenmerken in de mail zitten die het spamfilter triggeren. Het markeren door jou als geen-spam helpt dan. Wat het kantoor dan verder zelf kan doen is contact opnemen met onze Abuse afdeling (abuse@kpn.com) om aan te geven dat zij onterecht in de spam komen (met een voorbeeld van een dergelijke mail en/of de bouncemelding die ze krijgen). Abuse kan dan kijken wat het precies is dat het spamfilter triggert. Waarop dan of het filter aangepast kan worden, of aan de notaris doorgegeven kan worden wat zij aan hun kant moeten aanpassen.

 

@Erik_,

Toch hoop ik dat KPN het mogelijk maakt om filterregels op de spamfolder te definiëren zodat je als gebruiker toch nog kunt ingrijpen op mails die ten onrechte in de spamfolder geplaatst worden.

Voorbeeld:

Nu draaien de filter regels alleen op de "Postvak IN".

 Dit zit niet standaard in de software zit die we gebruiken. Waardoor het dan speciaal gebouwd moet worden. Wat veel tijd en geld kost. Dus ik verwacht niet dat dit een optie wordt. Ik check het nog even. Mocht het antwoord anders zijn dan laat ik het weten.

@Erik_ Ik snap hoe het filter werkt, of eigenlijk, hoe het niet werkt. Ik heb uiteraard de mail gemarkeerd als “geen spam”. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat KPN dus een niet werkende oplossing heeft geimplementeerd en daar niets aan wil doen. De theorie erachter is allemaal erg leuk, maar als blijkt dat klanten reguliere mails van reguliere bedrijven, jarenlang kunnen markeren als “geen spam”, maar KPN blijft volhouden dat het wel spam is, dan werkt het niet. Dan kunt u de schuld en actie bij al die andere bedrijven gaan leggen en hun opdragen dat ze contact op moeten gaan nemen met KPN, maar dat is natuurlijk niet de oplossing. 

Dus nogmaals, wanneer gaat KPN de verantwoordelijkheid nemen voor de diensten die zij verkopen i.p.v. de schuld op anderen te blijven schuiven? 


Door in wwbmail op de knop te drukken dat een spam bericht geen spam is of een mailtje juist wel spam is wordt dit automatisch ook gemeld. Daarvoor heb je dus geen aparte knop meer nodig.

Hetzelfde gebeurt ook als je in een imap mailcliënt een mailtje van of naar de spamfolder verplaatst.

Dat is mij bekend. Maar helaas werkt dit niet. Volgens een medewerker van KPN komt dit doordat een grote groep klanten onterecht op spam drukt. Dan sneeuwt mijn duimpje omhoog onder.

Als je echte spam als bijlage door wilt sturen (voorkeur van Fraudehelpdesk) dan moet je in de instellingen gaan zoeken. Dat is onhandig en het is vreemd die knop niet meer standaard zichtbaar is in de nieuwe webmail. Die knop zou terug moeten komen.