Skip to main content

De vraag is simpel, hoe zet ik het spamfilter van KPN uit. Ik heb hier al eerder, enkele jaren geleden, contact over gehad met KPN, en toen kon met mij vertellen dat dit niet mogelijk is. Maar het begint steeds irritanter te worden. 

Ik heb mij eigen maildomein. Mail wordt automatisch doorgestuurd naar mijn KPN mailbox waar ik het kan ophalen. Mijn mail client heeft een spamfilter. Beveiliging is afdoende geregeld op mijn lokale client. 

Echter, KPN blijft mail van correcte afzenders in de spambox zetten. En geeft mij op geen enkele wijze de mogelijkheid om hier verandering in te brengen. In plaats dat dit filter leert dat bepaalde afzenders geen spam zijn, gaat hij alleen maar meer berichten in de spambox zetten. Enkele voorbeelden: Microsoft Insider, Microsoft Learning, mijn werkgever iSense, mijn autodealer, Nikon, etc. Allemaal geen rare bedrijven of afzenders. Gevolg is wel dat ik continue op in mijn webmail mijn mail in de gaten moet houden, ik kan er niet op vertrouwen dat KPN gewoon mijn mail doorstuurt. 

Dus KPN, hoe zet ik dat irritante spamfilter van jullie uit. Dit is GEEN werkende oplossing. 

Ik vraag mij net als Eysten af of het spamfilter wel goed werkt (los van wat klanten doen). Dus of het autonoom verkeerde beslissingen neemt op basis van woorden, plaatjes of andere kenmerken.


Door in wwbmail op de knop te drukken dat een spam bericht geen spam is of een mailtje juist wel spam is wordt dit automatisch ook gemeld. Daarvoor heb je dus geen aparte knop meer nodig.

Hetzelfde gebeurt ook als je in een imap mailcliënt een mailtje van of naar de spamfolder verplaatst.

Dat is mij bekend. Maar helaas werkt dit niet. Volgens een medewerker van KPN komt dit doordat een grote groep klanten onterecht op spam drukt. Dan sneeuwt mijn duimpje omhoog onder.

Als je echte spam als bijlage door wilt sturen (voorkeur van Fraudehelpdesk) dan moet je in de instellingen gaan zoeken. Dat is onhandig en het is vreemd dat het zo ontworpen is.

Het gaat er in de strijd tegen spam juist om dat de drempel zo laag mogelijk is om een mail als spam te melden. Als je daar een lastige handeling voor moet doen, zoals die mail als bijlage door sturen, dan zegt het overgrote meerendeel van de gebruikers  ... toedeloe ... daar is de delete knop en dan leert de spamfilter dus helemaal niets.

Weet je dat het spamfilter, dat door KPN gebruikt wordt, internationaal door vele grote partijen gebruikt wordt.

Misschien is het wijzigen van de ikoontjes "duimpje omhoog" en "duimpje omlaag" wel een voldoende om mensen die knop alleen te laten gebruiken als het werkelijk spam betreft.

Wat zou een gebruiker doen als de knop om spam te melden er als onderstaand ui zou zien?

Zou hij hem dan wel alleen maar gebruiken om spam te melden?


 

 

Als je echte spam als bijlage door wilt sturen (voorkeur van Fraudehelpdesk) dan moet je in de instellingen gaan zoeken. Dat is onhandig en het is vreemd die knop niet meer standaard zichtbaar is in de nieuwe webmail. Die knop zou terug moeten komen.

Bij outlook van office is het niet zo moeilijk je kunt als de mail open staat klikken op doorsturen en dan klikken op als  bijlage. Een andere truc is de mail te openen en dan de labels te kies,  dan zie je  de internet headers, copieer die en plak die in de tekst van het door te sturen mailtje 


Bij outlook van office is het niet zo moeilijk je kunt als de mail open staat klikken op doorsturen en dan klikken op als  bijlage. Een andere truc is de mail te openen en dan de labels te kies,  dan zie je  de internet headers, copieer die en plak die in de tekst van het door te sturen mailtje 

Elke klik/handeling meer dan het klikken op een knop moet je mijns inziens echt niet willen.

Ik sta volledig achter de wijze zoals het nu ingericht is en ik ervaar het spamfilter ook als heel effectief want ik heb vrijwel nooit spam in mijn inbox en echte mail in mijn spamfolder.


Door in wwbmail op de knop te drukken dat een spam bericht geen spam is of een mailtje juist wel spam is wordt dit automatisch ook gemeld. Daarvoor heb je dus geen aparte knop meer nodig.

Hetzelfde gebeurt ook als je in een imap mailcliënt een mailtje van of naar de spamfolder verplaatst.

 

Het gaat er in de strijd tegen spam juist om dat de drempel zo laag mogelijk is om een mail als spam te melden. Als je daar een lastige handeling voor moet doen, zoals die mail als bijlage door sturen, dan zegt het overgrote meerendeel van de gebruikers  ... toedeloe ... daar is de delete knop en dan leert de spamfilter dus helemaal niets.

Het gaat er niet om dat het makkelijk en resultaatgericht moet zijn om iets als spam te melden, maar iets als niet-spam te melden. Daarnaast moeten gebruikers gewezen worden op het verschil tussen het melden als spam en het afmelden van een nieuwsbrief! Want daar gaat het fout, onparlementair gezegd zijn de gebruikers te lui om zich af te melden, en in plaats daarvan gebruiken ze de spam knop. Wanneer wordt de gebruikers eens duidelijk gemaakt dat er een verschil is tussen "het ontvangen van deze mail is niet langer gewenst dus gebruik ik de juiste link onder in het mailtje” (daarmee is het dus geen spam) en “echte” spam.

Het komische is dat de paar echte spam mailtjes die ik in de afgelopen periode heb ontvangen niet door het spamfilter zijn “ontdekt". Phishing mailtjes allemaal. Herkenbaar als ze een mens laten kijken naar inhoud, schrijfwijze, afzender en linkjes in de mail.


Het komische is dat de paar echte spam mailtjes die ik in de afgelopen periode heb ontvangen niet door het spamfilter zijn “ontdekt". Phishing mailtjes allemaal. Herkenbaar als ze een mens laten kijken naar inhoud, schrijfwijze, afzender en linkjes in de mail.

Ik hoop dat je begrijpt dat wetgeving het niet toestaat om de inhoud van mails door andere mensen dan de geadresseerde te laten bekijken. En laten we dat vooral zo houden.


Wjb, het zou onderdeel kunnen zijn van een verbeterplan om de doorstuurknop (voor doorsturen van mail als bijlage) weer te tonen net als mijn suggestie om klanten via de nieuwsbrief voor te lichten over wat spam is en wat niet en wanneer je op het duimpje moet drukken. Als KPN alleen maar zegt dat het door andere klanten komt of vervuilde verzendlijsten en je doet daarna niets dan zal er niets veranderen. Je verwacht nu dat KPN ook iets gaat doen om de werking van de webmail  en spamfiler te verbeteren.


 

Elke klik/handeling meer dan het klikken op een knop moet je mijns inziens echt niet willen.

Ik sta volledig achter de wijze zoals het nu ingericht is en ik ervaar het spamfilter ook als heel effectief want ik heb vrijwel nooit spam in mijn inbox en echte mail in mijn spamfolder.

Ziet er bij mij anders uit: gemiddeld tussen 7 en 12 incorrect als spam weggeschreven mail, en in afgelopen periode gemiddeld een niet als spam herkende mail per week. Alleen zijn dit wel extreem vervelende mailtjes voor gebruikers die ze niet herkennen


Dat probleem heb ik dus ook, te veel mail wordt gezien als spam terwijl het dat niet is.

Hoop dat het nu duidelijk is en hoor graag wat KPN gaat doen om het te verbeteren.


Wjb, het zou onderdeel kunnen zijn van een verbeterplan om de doorstuurknop weer te tonen ...

Ik denk niet dat je dat moet willen, door het aan of afmelden van mailtjes als spam gebeurt dat "doorsturen" al automatisch.

 

... net als mijn suggestie om klanten via de nieuwsbrief voor te lichten over wat spam is en wat niet en wanneer je op het duimpje moet drukken.

Elke voorlichting helpt.


Met doorsturen bedoel ik zoals eerder gezegd doorsturen als bijlage (mocht je spam ontvangen) als je dat zou willen naar de Fraudehelpdesk. Doordat die knop er nu niet meer is moet je extra handelingen verrichten en eerst uitvinden hoe je dat moet doen (het zit nu verstopt in de instellingen). Hoe verzin je het zou je bijna zeggen.


Met doorsturen bedoel ik zoals eerder gezegd doorsturen als bijlage (mocht je spam ontvangen) als je dat zou willen naar de Fraudehelpdesk. 

Dat gebeurt automatisch al door de mail als spam of juist als legitieme mail te kenmerken.

Dat is in de webmail dus één klikje en in een mailcliënt is dit afhankelijk van de gebruikte mailcliënt meestal ook niet meer dan één of twee klikjes of één sleepbeweging.


Het lijkt erop dat je handmatig een whitelist kunt aanmaken, misschien heeft U daar iets aan Andre? Heb een paar adressen toegevoegd. Ben benieuwd of het werkt.


Met doorsturen bedoel ik zoals eerder gezegd doorsturen als bijlage (mocht je spam ontvangen) als je dat zou willen naar de Fraudehelpdesk. 

Dat gebeurt automatisch al door de mail als spam of juist als legitieme mail te kenmerken.

Dat is in de webmail dus één klikje en in een mailcliënt is dit afhankelijk van de gebruikte mailcliënt meestal ook niet meer dan één of twee klikjes of één sleepbeweging.


Dat zou wel heel vreemd zijn als mail automatisch naar een derde gestuurd zou worden.



 

Kreeg per prive bericht het bovenstaande bericht, kan alleen niet daar antwoorden (ben geen "vriendje” oid).

Het antwoord is simpel: het maken van een whitelist heeft geen zin. Het spamfilter besluit direct als een mail aangeboden wordt aan de mailserver of iets spam is of niet, en plaatst de “spam” mail (terecht of niet als spam herkend) met de toevoeging oSPAM}  in de spam folder. En als ik een whitelist aanmaak (naar ik veronderstel in webmail) moet ik de webmail toegang gebruiken om de regels uit de whitelist toe te passen. Benader ik mijn mailbox op een andere manier zie ik die whitelist niet. En dat geldt voor alle toegang: via de Outlook app op Windows10, via Outlook van Office op Windows10, of via Outlook als app op Android 10. Alleen als ik via Webmail communiceer werken die whitelist regels. Dus……..

En ja ik kan regels verzinnen in Outlook, maar die werken niet ineens voor alle mail toegang!

 

*admin: privébericht volledig verwijderd op verzoek afzender van het privébericht.


Het aantal valse positieven moet omlaag, daar moet KPN voor zorgen. Die hebben de kennis in huis om een technische oplossing te bedenken.


En ja ik kan regels verzinnen in Outlook, maar die werken niet ineens voor alle mail toegang!

Kan wel. Dan moet de pc de hele dag aan staan met Outlook daarop open. En het mail account moet in Outlook via IMAP ingesteld staan. Als er dan een mail binnenkomt, dan verplaatst Outlook deze op basis van de ingestelde regel direct naar de andere map. Ook op de server word dit doorgevoerd, want IMAP. En ook op alle andere apparaten die de mail via IMAP ophalen word de verplaatsing doorgevoerd.


En ja ik kan regels verzinnen in Outlook, maar die werken niet ineens voor alle mail toegang!

Kan wel. Dan moet de pc de hele dag aan staan met Outlook daarop open. En het mail account moet in Outlook via IMAP ingesteld staan. Als er dan een mail binnenkomt, dan verplaatst Outlook deze op basis van de ingestelde regel direct naar de andere map. Ook op de server word dit doorgevoerd, want IMAP. En ook op alle andere apparaten die de mail via IMAP ophalen word de verplaatsing doorgevoerd.

Ok mag ik de rekening voor 24 uur pc met outlook actief aanstaan doorsturen naar kpn? En de licentiekosten voor Office met Outlook? Want de Outlook app voor Windows10 én de Outlook app voor Android kennen deze functie niet.

Trouwens even serieus: binnen Outlook van Office kan ik alleen maar regels toepassen op Postvak In. Nu is het jammer, maar als het spamfilter spam gedetecteerd heeft komt die mail direct in de spam map. En over de binnenkomende post in die map kan ik géén regels instellen. 

Of maakt Nick83 gebruik van een gehackte versie van Office? Ik gebruik gewoon Office 2019


Ik maak gebruik van thunderbird. Die is gratis 😁 of filterregels daarin mogenlijk zijn weet ik niet eens.


Ik maak gebruik van thunderbird. Die is gratis 😁 of filterregels daarin mogenlijk zijn weet ik niet eens.

 

Is het misschien mogelijk dat eens te controleren alvorens uitgesproken statements over mailafhandeling met Outlook te plaatsen?

Overeind blijft in ieder geval dat het hoog tijd is om gebruikers eens gewoon voor te lichten over wat spam is, wat ongewenst is en hoe daar mee om te gaan. 


En KPN, gaan jullie nog iets doen? Nog reageren, jullie instellingen veranderen? Of steken jullie gewoon de kop in het zand in de hoop dat die lastige klanten uiteindelijk wel hun mond zullen gaan houden???

 

:rage:


KPN lijkt van mening te zijn dat het spamfilter ideaal is, en dat er dus niets anders hoeft te gebeuren dat we als klanten er mee leren leven Zowel Outlook.com als Gmail hebben ook een spamfilter. Maar daar loop ik er niet tegen aan dat mail van respectabele bedrijven in de spam map verdwijnen. Ook worden daar echte spam (zoals de bitcoin mailtjes) gewoon als spam herkend.


KPN lijkt van mening te zijn dat het spamfilter ideaal is, en dat er dus niets anders hoeft te gebeuren dat we als klanten er mee leren leven Zowel Outlook.com als Gmail hebben ook een spamfilter. Maar daar loop ik er niet tegen aan dat mail van respectabele bedrijven in de spam map verdwijnen. Ook worden daar echte spam (zoals de bitcoin mailtjes) gewoon als spam herkend.

Een werkend spamfilter is prima, daar kan niemand een probleem mee hebben. Maar dat is nu juist het probleem bij KPN, hun oplossing werkt niet. 


Een werkend spamfilter is prima, daar kan niemand een probleem mee hebben. Maar dat is nu juist het probleem bij KPN, hun oplossing werkt niet. 

Wat werkt er dan niet?


Een werkend spamfilter is prima, daar kan niemand een probleem mee hebben. Maar dat is nu juist het probleem bij KPN, hun oplossing werkt niet. 

Wat werkt er dan niet?

Ik zou zeggen, begin eens bij het begin te lezen. Dan kun je mijn oorspronkelijke klacht lezen en jouw eigen reactie daarop.