Skip to main content

De vraag is simpel, hoe zet ik het spamfilter van KPN uit. Ik heb hier al eerder, enkele jaren geleden, contact over gehad met KPN, en toen kon met mij vertellen dat dit niet mogelijk is. Maar het begint steeds irritanter te worden. 

Ik heb mij eigen maildomein. Mail wordt automatisch doorgestuurd naar mijn KPN mailbox waar ik het kan ophalen. Mijn mail client heeft een spamfilter. Beveiliging is afdoende geregeld op mijn lokale client. 

Echter, KPN blijft mail van correcte afzenders in de spambox zetten. En geeft mij op geen enkele wijze de mogelijkheid om hier verandering in te brengen. In plaats dat dit filter leert dat bepaalde afzenders geen spam zijn, gaat hij alleen maar meer berichten in de spambox zetten. Enkele voorbeelden: Microsoft Insider, Microsoft Learning, mijn werkgever iSense, mijn autodealer, Nikon, etc. Allemaal geen rare bedrijven of afzenders. Gevolg is wel dat ik continue op in mijn webmail mijn mail in de gaten moet houden, ik kan er niet op vertrouwen dat KPN gewoon mijn mail doorstuurt. 

Dus KPN, hoe zet ik dat irritante spamfilter van jullie uit. Dit is GEEN werkende oplossing. 

Mail van bijvoorbeeld de krant de Limburger heb ik al tig keer aangemeld als geen spam. Daarnaast (de andere kant op) heb ik al diverse bitcoin mails aangemeld als spam, maar die blijven gewoon binnen komen. De uitspraak het spamfilter werkt is in mijn ogen wat voorbarig. Dertig onterechte spam in een maand is wat veel. Dus mogen we eerst wat verbetering voordat we aangeven dat het werkt?


Een werkend spamfilter is prima, daar kan niemand een probleem mee hebben. Maar dat is nu juist het probleem bij KPN, hun oplossing werkt niet. 

Wat werkt er dan niet?

Ik zou zeggen, begin eens bij het begin te lezen. Dan kun je mijn oorspronkelijke klacht lezen en jouw eigen reactie daarop.

Precies, heb je de verzender al eens benaderd.


Een werkend spamfilter is prima, daar kan niemand een probleem mee hebben. Maar dat is nu juist het probleem bij KPN, hun oplossing werkt niet. 

Wat werkt er dan niet?

Ik zou zeggen, begin eens bij het begin te lezen. Dan kun je mijn oorspronkelijke klacht lezen en jouw eigen reactie daarop.

Precies, heb je de verzender al eens benaderd.

En wat vertellen we de verzender? Wat moet hij/zij doen om de mail wel er door te krijgen?


Mail van bijvoorbeeld de krant de Limburger heb ik al tig keer aangemeld als geen spam. 

Heb je ook al een mailtje naar de Limburger gestuurd met het verzoek om hun mailinglists op te schonen want daar zit het probleem. En dan kan je blijven aangeven dat het geen spam is maar de spamfilter zal daar anders over denken zolang ze die mailing blijven sturen naar emailadressen die niet (meer) bestaan.


Een werkend spamfilter is prima, daar kan niemand een probleem mee hebben. Maar dat is nu juist het probleem bij KPN, hun oplossing werkt niet. 

Wat werkt er dan niet?

Ik zou zeggen, begin eens bij het begin te lezen. Dan kun je mijn oorspronkelijke klacht lezen en jouw eigen reactie daarop.

Precies, heb je de verzender al eens benaderd.

En wat vertellen we de verzender? Wat moet hij/zij doen om de mail wel er door te krijgen?

Je vertelt ze dat hun mails in de spamfolder terechtkomen en dat ze er verstandig aan doen om de bounce-berichten eens te analyseren en op basis daarvan actie te ondernemen en eventueel contact op te nemen met het abuse team van KPN. (abuse@kpn.com)


Zou het misschien ook helpen als kpn naar serieuze verzenders de boodschap verstuurd dat er iets met de mail is zodat kpn er spam van maakt? Ik heb al een aantal verzenders benaderd en die zien op geen enkele manier dat door kpn hun mail tot spam wordt gebombardeerd. En waarom wordt er in de diverse discussie waarbij mensen wordt uitgelegd hoe met mail om te gaan nooit aangegeven dat er een verschil is tussen ongewenst (ik heb me aangemeld maar wil de mail niet meer) en spam (geen enkele relatie met de verzender gehad) en daarom je netjes afmelden bij een nieuwsbrief? Het is nu veel makkelijker voor de luie ontvanger klik gewoon om de spam knop?


Je vertelt ze dat hun mails in de spamfolder terechtkomen en dat ze er verstandig aan doen om de bounce-berichten eens te analyseren en op basis daarvan actie te ondernemen en eventueel contact op te nemen met het abuse team van KPN. (abuse@kpn.com)

En als je dan doorvraagt blijkt dat ze geen bounce bericht zien!


Je vertelt ze dat hun mails in de spamfolder terechtkomen en dat ze er verstandig aan doen om de bounce-berichten eens te analyseren en op basis daarvan actie te ondernemen en eventueel contact op te nemen met het abuse team van KPN. (abuse@kpn.com)

En als je dan doorvraagt blijkt dat ze geen bounce bericht zien!

Er wordt bij "possible spam" altijd een bounce-bericht gestuurd en dus kunnen ze die gewoon zien.


Ik wil ook het spamfilter UIT zetten!


Ik wil ook het spamfilter UIT zetten!

Dat kan niet.