Skip to main content
Beantwoord

Spamfilter en whitelist. Er wordt te veel terechte mail tegengehouden

• 13 januari 2025
  • 3 reacties
  • 60 keer bekeken

Zelfde probleem. Heb een xs4all-account, en daar werkten whitelist en de door de gebruiker zelf in te selecteren blocklists naar behoren.

Ik haal mijn mail op via IMAP, maar toen ik vandaag een keer via webmail inlogte bleek er alweer voor bijna een maand aan legitieme mail in de spamfolder te zitten. Stuk voor stuk verminkt, als in aangepaste subjectline, i.p.v. simpelweg met tagline voor spamscore, en met slechts 1 daadwerkelijke spammail ertussen.

Als ik het goed begrijp is de whitelist dus ook al niet functioneel, want het heeft natuurlijk geen enkele zin om aan te geven dat post vanaf een aantal specifieke adressen altijd moet worden doorgegeven, wanneer er eerst door KPN al een schifting wordt gemaakt: eerst hoort er geschift te worden op whitelist, en dan hoort alle mail die niet onder whitelisted mail viel pas geschift te worden door een eventueel spamfilter.

Heel vervelend, want nu komt dus o.a. mail over renewals van mijn antivirus-software mij pas onder ogen als ik op de webmail inlog. Aangezien ik ook bij het ophalen via IMAP ook wel degelijk berichten in mijn spamfolder vindt, was mij niet duidelijk dat er dus ook nog een spamfolder is die alleen via webmail te zien is.

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@shintaro .  Welkom bij de KPN community.

Ik heb zelf geen ervaring met de XS4All diensten maar ik zie wel vaker topics waarin wordt aangegeven dat de mogelijkheden daar groter waren. 

Bij KPN hoort het in principe ook goed te werken. Soms moet je het filter een handje helpen. Uitleg daarover vind je hier:

Bekijk origineel

3 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27254 reacties
  • Antwoord
  • 16 januari 2025

Ik heb zelf geen ervaring met de XS4All diensten maar ik zie wel vaker topics waarin wordt aangegeven dat de mogelijkheden daar groter waren. 

Bij KPN hoort het in principe ook goed te werken. Soms moet je het filter een handje helpen. Uitleg daarover vind je hier:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 26 januari 2025
Erwin van KPN schreef:

Het zit hem niet zozeer in het spamfilter, als in de whitelist. Als de whitelist naar behoren zou werken, zou die vóór het spamfilter worden uitgevoerd. En inderdaad, bij XS4All waren de mogelijkheden ten aanzien van het spamfilter groter: je kon zelf instellen welke blocklists you wilde gebruiken.

Het gemis van de mogelijkheid zelf blocklists te kiezen zou niet zo’n probleem zijn als de whitelist goed zou werken. Het enige probleem dat dan met het spamfilter over zou blijven is het feit dat het spamfilter de subject-headers wijzigt, i.p.v. te volstaan met de toevoeging van een spamscore aan de headers, en de spam naar een spamfolder verplaatst die niet zichtbaar is voor wie via IMAP e-mail binnenhaalt. Alleen via webmail (waar ik principieel zo min mogelijk gebruik van maak) kan men er achter komen of er toevallig legitieme e-mail naar de spam is verplaatst. Ik weet niet hoe lang die folder spam bewaard, maar in mijn geval kan er zo een jaar overheen gaan voor ik een keer via webmail inlog.

De wijziging van de subject-header is niet alleen overbodig (een bericht komt immers in ee spamfolder nadat het door het filter als spam wordt aangemerkt): wanneer ik via webmail onterecht als spam gemarkeerde berichten terug laat zetten naar de inbox, en vervolgens mijn post via IMAP ophaal, zal ik client-side moeten opletten dat berichten met [SPAM] in de header niet per ongeluk alsnog naar een spamfolder worden weggeschreven.

Kort gezegd: als whitelist en spamfilter naar behoren zouden werken, zou ik het prima kunnen stellen zonder de extra mogelijkheid die XS4All bood in de vorm van zelf te selecteren blocklists. Ik zou er dan van verzekerd zijn dat post aan adressen op mijn whitelist hoe dan ook in mijn inbox zou belanden, en wat er van overige post onterecht aan spam werd gemarkeerd zou ik binnen afzienbare tijd client-side in de spamfolder aantreffen.

wjb
Superuser
  • 74212 reacties
  • 26 januari 2025

shintaro schreef:

Het zit hem niet zozeer in het spamfilter, als in de whitelist. Als de whitelist naar behoren zou werken, zou die vóór het spamfilter worden uitgevoerd. 

De mailfunctionaliteit van KPN kent helaas geen whitelist terwijl dat best een goede work-around zou zijn voor mails die ten onrechte in de spamfolder geplaatst worden.

De whitelist zou mijns inziens echter niet voor het spamfilter moeten worden uitgevoerd maar op de spamfolder actief moeten zijn en mails vanuit de spamfolder terug moeten plaatsen naar de inbox.

Overigens kan je de spamfolder o.b.v. IMAP gewoon zichtbaar laten zijn in jouw mail cliënt.

Reageer