Skip to main content
Vraag

Spamfilter lijkt niet goed te werken: is er iets veranderd?

• May 2, 2026
  • 10 reacties
  • 81 keer bekeken

Is er weer aan het spamfilter geknutseld, want het is weer slechter geworden :( Diverse, redelijk agressieve phishing wordt doorgelaten en gewoon goede mail wordt geblokkeerd. Ik kan af en toe zelfs geen mail vanuit mijzelf, naar een ander eigen email adres sturen, omdat dat als spam gezien wordt :( Ook leert het filter niet van mails die ik als goed of als slecht markeer met de knoppen. Kan het niet gewoon uit, dan gebruik ik mijn eigen filter wel.

Grom. P

10 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

@Triggerfish 

Heb je dit al geprobeerd ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2026

@Triggerfish 

Heb je dit al geprobeerd ?

Mijn probleem is dat ik de SPAM niet eens in mijn client binnen krijg, dus via de website dingen moet aanklikken. Helaas leert het filter er niet van, dus het herhaalt zich. 

Edit: en wat ik wel, onterecht binnen krijg, regelt mijn client dan wel, maar ook daar leert het kpn filter niet van:(

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

@Triggerfish 

M.b.v. een IMAP account in jouw emailprogramma kun je een email terug naar “Postvak In” slepen/zetten. Dat is voor de KPN emailserver software een signaal dat jij die email niet als spam beschouwt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2026

@Triggerfish 

M.b.v. een IMAP account in jouw emailprogramma kun je een email terug naar “Postvak In” slepen/zetten. Dat is voor de KPN emailserver software een signaal dat jij die email niet als spam beschouwt.

Dan moet ik mijn mail programma om gaan zetten naar IMAP, wat erg vervelend is, want er hangen diverse filters en verdere acties aan. Voor ik overgezet ben naar de techniek van KPN, had ik hier bij de xs4all omgeving helemaal geen last van. Die leerde wel van wat je op de site aanklikte :( Zo zie je maar weer dat niet iedere verandering een verbetering is.

Wat is het nut van op de site aanklikken of iets wel of geen spam is eigenlijk??? Het filter leert er duidelijk niet van.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2026

Er lijkt nu nog iets ernstiger aan de hand te zijn. Ik lijk geen mail binnen te krijgen vanuit geautomatiseerde systemen. Ik krijg uit het verkoop systeem van de dealer de mail met de gegevens van mijn nieuwe auto niet binnen en laatst kreeg ik de factuur van een fiets reparatie ook al niet binnen. Nu net geconfronteerd met vouchers van mijn reis die niet aankomen. Ze lijken al voor mijn spamfilter tegengehouden te worden. Hoe kan dit?

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Triggerfish . Dit begint een beetje zorgelijk te worden als ik dat zo lees.

Laten we bij het begin beginnen en jouw eigen setup omzeilen door rechtstreeks in de webmail van KPN in te loggen

KPN Webmail

Kun je mij vertellen of dáár wel alles in orde is en je al je mail kunt zien? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 16, 2026

Hoi ​@Triggerfish . Dit begint een beetje zorgelijk te worden als ik dat zo lees.

Laten we bij het begin beginnen en jouw eigen setup omzeilen door rechtstreeks in de webmail van KPN in te loggen

KPN Webmail

Kun je mij vertellen of dáár wel alles in orde is en je al je mail kunt zien? 

Nope, daar zie ik die mail ook niet. Heb net mijn nieuwe auto opgehaald en de mail die daar vanuit het reserveringsysteem verstuurd werd, kreeg ik niet binnen. De verkoper heeft vervolgens de pdf los gemaild van wat hetzelfde adres zou moeten zijn, en die kwam binnen een minuut binnen. Van de eerste poging heb ik nog in mijn mail nog online iets terug gezien. Ik kan niet dieper kijken en de verkoper al helemaal niet. Alsof onderweg de mail als ernstig getagt wordt en geblokkeerd. Hij kreeg geen bericht dat het niet aangekomen zou zijn en ik zie het nergens terug.

Erwin van KPN
Moderator

Merkwaardig en ik heb hier geen verklaring voor. 

Je kunt het beste een terugbelafspraak maken  (zie onderaan de pagina) zodat een medewerker dit één op één met jou kan analyseren.  

Nog even voor de zekerheid: Je noemt die dealer.  Maar er zijn dus ook andere voorbeelden van instanties/bekenden die jou niet kunnen mailen of waarbij het twijfelachtig is of de mail binnenkomt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 25, 2026

Merkwaardig en ik heb hier geen verklaring voor. 

Je kunt het beste een terugbelafspraak maken  (zie onderaan de pagina) zodat een medewerker dit één op één met jou kan analyseren.  

Nog even voor de zekerheid: Je noemt die dealer.  Maar er zijn dus ook andere voorbeelden van instanties/bekenden die jou niet kunnen mailen of waarbij het twijfelachtig is of de mail binnenkomt? 

Ik heb er bij gezeten dat de auto dealer dat bericht stuurde "via het systeem". Dat is nooit aangekomen. Toen hij het document gewoon via zijn eigen email stuurde, had ik het zo binnen. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met de fietsenwinkel, waarbij ik ook gezien heb dat het programma de mail verstuurd zou hebben, maar nooit bij mij is aangekomen. Verder voor mijn vakantie (ben net terug)  zouden de reisbescheiden verstuurd zijn, maar nooit langs die weg gekregen. Wel weer nadat ze kennelijk handmatig verstuurd waren. De eerst twee heb ik echt zelf kunnen waarnemen. De laatste is een aanname. In die gevallen, was ik me bewust van dat er iets zou moeten komen, dus valt het op. Wat daarbuiten nooit is aangekomen, heb ik uiteraard geen weet van. Ik mis in die zin verder niets. Geen deurwaarders voor de deur of zo :)

Ik wil van de week die belafspraak maken, maar wat kan ik melden? Is er iets waar ik aan kan refereren, of gewoon mijn verhaal doen?

Erwin van KPN
Moderator

Het is een lastige maar ze zullen met jou het stappenplan voor e-mail problemen doorlopen. Dat is behoorlijk uitgebreid. 

Nog even vanuit mijn kant: Je hebt geen filters (in de webmail)  aangemaakt toch?