Skip to main content

Beste mensen. Kunt u mij helpen om in het spamfilter de mailadressen van het domein @cito.nl weg te halen?

Ik zie geen enkele mogelijkheid dat zelf te doen. Het heeft me al twee dagen gekost om erachter te komen wat hier speelt.  Het is bijzonder vreemd en schadelijk dat een filter zo onzorgvuldig te werk gaat. Het gaat om belangrijke mails. Ik ben voorlopig overgestapt op Gmail.

 

Groet,

Erik Roelofs (Erikcroelofs@kpnmail.nl).

Dat zal de eigenaar van cito.nl moeten doen. Die moet dingen in de DNS instellingen aanpassen, waarna KPN kan controleren of de mail echt afkomstig is van cito.nl.


@Dennis ABD, Kan jij hier iets betekenen?


Ons spamfilter vind niets van dit domein. De twee overgebleven oorzaken zijn dan een eigen spamfilter welke ze wegfiltered of, waarschijnlijker, DKIM/DMARC welke niet op orde is. Zeker als de mails zonder [spam] toevoeging in de spamfolder geplaatst worden zal dit laatste aan de hand zijn. De verzender kan dit in dat geval oplossen.


@ Dennis ABD. Dank voor je reactie. Maar het lijkt me allemaal onwaarschijnlijk. Ik krijg bij Gmail andere mailadressen wel de mails van dit domein (@cito.nl) correct binnen. Het probleem speelt pas sinds gisteren. Voorheen nooit mails in de spambox. Ik heb ook zelf met geen vinger aan spam-instellingen gezeten.


@Dennis ABD. Het bericht heeft niet [spam] voor zich, maar zit wel in de spambox-folder. Wellicht betekent dat iets.


Klopt. DKIM/DMARC, zoals gezegt. Gmail (en vele andere) acteren niet actief op een DKIM fout. Daar het iets is waarvan de verzender kiest dit te implementeren doen wij dit wel. Helaas gaat de implementatie niet altijd goed, met dit als gevolg.

 

Je kan in Gmail even checken. Als je een mail opent in de web interface van gmail heb je rechts boven de optie “show original”. Als je hier op klikt krijg je de headers te zien inclusief uitslag van SPF/DKIM/DMARC testen. Zeer waarschijnlijk zal er bij DKIM aangegeven worden dat ie faalt.


Zoiets zie je dan staan bij Google:

PASS is goed, FAIL is niet goed.


Dus mails van het forum van Ziggo zouden bij KPN in de spamfolder terechtkomen. :sunglasses:

 


Hjj “slaagt “ voor DKIM


Klopt. Het verbaast me ook dat Gmail ze wel aanneemt gezien zie een p=reject in hebben gesteld in hun DMARC record. Aardig pruts ook van ze overigens. Wel een p=reject maar vervolgens de boel niet op orde.


Cool! En dat is op dezelfde manier verstuurd als de mails welke op je kpnmail in de spam terecht komen?

 

Zo ja, kan je dan een test bericht sturen naar samples@kpnmail.nl en het even laten weten als dit is gebeurt?


Klopt. Het verbaast me ook dat Gmail ze wel aanneemt gezien zie een p=reject in hebben gesteld in hun DMARC record. Aardig pruts ook van ze overigens. Wel een p=reject maar vervolgens de boel niet op orde.

@Dennis ABD, Ik neem aan dat je reageert op mijn bericht?

Hoe zit het dan als er in Gmail helemaal geen DMARC regel getoond wordt, heeft de afzender dan geen DMARC geactiveerd?

Als dat zo is, dan zou het mailtje van @cito.nl toch doorgelaten moeten worden?

 

Edit: Ik zie dat Dennis ook een reactie op het bericht van @Uitpurenoodzaak geplaatst heeft.


DMARC en DKIM zijn verschillend (hoewel DMARC gebruik maakt van de resultaten van DKIM). Indien er geen DMARC policy is, zoals inderdaad bij cito.nl het geval is, is een DKIM fail alleen al voldoende om de mail naar de spam te verplaatsen.

 

Als er wel een DMARC policy is volgen we die. Het is dan ook mogelijk om een fail op DKIM te hebben en toch in de inbox te landen omdat de DMARC policy op None staat.


Dennis ABD. Ik heb dezelfde mail vanaf @cito.nl nu ook naar een adres met @Icloud.com gestuurd.  Ook keurig gearriveerd, terwijl Apple ook een stevig spam-filter heeft. Niettegenstaande mijn waardering voor de inspanningen, ligt het of een of andere manier misschien toch niet aan instellingen bij KPN? Navraag bij onze ICT-afdeling, die dagelijks moeten dealen met enorme veiligheidsrisico's, duiden eerder gegeven verklaringen voor verdwijnen in spam aan als onwaarschijnlijk.


Heb je al een test mailtje als voorbeeld naar samples@kpnmail.nl gestuurd?


wjb. Done. Daarmee ook mijn identiteit blootgegeven. :sunglasses:


wjb. Done. Daarmee ook mijn identiteit blootgegeven. :sunglasses:

Ik neem aan dat @Dennis ABD daar vertrouwelijk mee om zal gaan, er is immers iets als AVG. 


Er staan 2 DKIM signatures in de mail, dat geeft issues. Blijkbaar heeft Gmail er geen moeite mee, wij echter wel. Kijkend op https://www.appmaildev.com/en/dkimfile komt er ook een fail terug. Een van de DKIM signatures eruit laten halen zal het probleem oplossen.

 

Edit: Ik kijk niet eens echt naar de identiteit. Het minst interessante aan de mail header in dit geval. Maar inderdaad. Ik ben ook gewoon werknemer van KPN dus dat zit wel goed!


Dennis ABD. Ik geef het advies door als melding aan onze ICT-afdeling. Communicatie kan eventueel met emailadres dat in de testmail wordt genoemd. Voor dit moment, mijn dank!


Geen probleem. Indien ze meer informatie nodig hebben kunnen ze altijd een mailtje sturen naar abuse@kpn.com. Eventueel ter attentie vavn mij en met verwijzing naar dit topic.


Er staan 2 DKIM signatures in de mail, dat geeft issues. Blijkbaar heeft Gmail er geen moeite mee, wij echter wel. Kijkend op https://www.appmaildev.com/en/dkimfile komt er ook een fail terug. Een van de DKIM signatures eruit laten halen zal het probleem oplossen.

 

Edit: Ik kijk niet eens echt naar de identiteit. Het minst interessante aan de mail header in dit geval. Maar inderdaad. Ik ben ook gewoon werknemer van KPN dus dat zit wel goed!

 

Dennis ABD. Het probleem van de twee 2 DKIM signatures is verholpen. Vanaf heden wordt er vanaf @cito.nl maar één meegestuurd. Heb getest en alles gaat nu goed. Dank voor alle hulp!


Goed om te horen!


Het is wel een item van vorig jaar maar ik heb dat probleem de laatste tijd met dit adres. Inmiddels een mail gestuurt naar de dierenbescherming maar nog steeds geen oplossing. Krijg belangrijke mail van hun. Is daar  nog wat aan te doen?

 


Beste @MarcMich, welkom! Advies in dezen om even een mail naar abuse@kpn.com te sturen met de betreffende mail in de bijlage. We helpen graag verder.